|
הערות | |||
|
|||
1) ''דתי ועובר באדום''. לא נתקלתי במקרה דומה - אבל במקרה אחר דווקא כן נתקלתי. דתי שעלה לאוטובוס עם עגלת תינוק סגורה והתינוק בזרועותיו (ואז שילם על כרטיס אחד) - אך לאחר מכן פרש את העגלה (ואז היה צריך לשלם על שני כרטיסים). קיצורו של דבר - רימה את הנהג. הנהג הזדעדע והזדעק: ''איך יש לך כיפה על הראש - איך אתה לא מתבייש''. והנהג צודק. זאת מכיוון שהדתיים - ובעיקר החרדים - נוהגים להציג את החברה החילונית כמדמנה של שחיתות, סיאוב, פריצות וחוסר מוסריות, לעומת החברה החרדית המשופרת בהרבה בכל התחומים לעיל. החברה החרדית מוצגת כמי שהולכת בדרכי התורה וה' אלוהי ישראל - שהיא דרך האמת, הצדק והיושר, הדרך הנכונה היחידה בעולם הזה. אי לכך ובהתאם לזאת - חובת ההוכחה בדבר המעלות התרומיות של הליכה בדרך השם חלה על נושאי דגלו ותורתו, ולא על החברה החילונית, שמראש מציגה עצמה כמתירנית וחופשית. קיימת כמובן האפשרות השניה, והיא: להפסיק להטיף לחילוניות עד כמה שאורח חייהם רע, בלתי-מוסרי ונחות לעומת חייהם של שומרי המצוות. אז גם לא תהיה טענה בדבר צביעות. 2) ''אשת לוט'' שוב עושה המחבר עבודה קלה לעצמו. הפירוש המובא כאן אכן מפתיע מאוד למי ששומע אותו בפעם הראשונה - אבל מתקבל על הדעת. ההתרעמות מגיעה לנוכח פרשנויות מאולצות ומצוצות הרבה יותר, שמהוות עלבון לאינטליגנציה, כגון: ''כל האומר שדוד חטא, אינו אלא טועה'' [שבת, נ''ו, א'] 3) ''היונים המתות'' אכן - ישנם גם אנשי דת ורבנים שיודעים לנפות דברי הבל ורעות-רוח מהיהדות - ועל כך תבוא עליהם הברכה. אבל מכאן לקבוע באיזו חברה רווחת יותר המיסטיקה - רחוקה הדרך. 4) ''ההתנדבות לשירות בצה''ל'' המחבר - כדרכם של אפולוגטיקנים חרדים רבים - משתמש בטיעון לפיו רבים מאוד המשתמטים ה'אפורים' - ומנסה לדלל את חומרת הפטור שלו זוכים ה'שחורים'. נכון שבאופן מעשי ישנם חילוניים רבים שמוצאים דרכים להשתמט מחובתם לשרת בחובה ומילואים - אבל להלכה - כל החילוניים והדתיים חייבים בשירות - ואילו כל החרדים שתורתם אומנותם - פטורים משירות. יש מעשה - ויש הלכה. והלכה זו היא פסולה, מפלה ומקוממת. הא ותו לא. מוטב להודות בכך ולהתמודד ישירות עם הסוגיה - במקום לפזר רימוני-עשן לכל עבר. | |||
_new_ |
הערות | |||
|
|||
לק''י באשר ליונים וכד' - מה לעשות ולפי נסיוני האמונות הטפלות בקרב הציבור החילוני נפוצות פי כמה מאשר בקרב הציבור הדתי. מה שנכון - אין לי סטסיטיקה ולכן אני לא יכול לעשות מזה כלל. לכל היותר אני יכול להביע התרשמות אישית. לדעתי כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה זה הפשט האמתי עבור מי שחי את ההלכה והמסורת. דוקא האמירה שדוד חטא רחוקה מהפשט משום שהיא נוגדת את מה שידוע לנו על צבאות ישראל באותה תקופה. בכל אופן הרי שני הפרושים עומדים במקומם. פעם כשהתיחסתי לזה אמרתי שבאמת דוד לא חטא אבל הנביא הציג זאת כחטא בגלל הפן המוסרי שבדבר - גם נבל ברשות תורה הוא נבל. באשר לשרות בצבא - אריה אם אתה קורא מקור ראשון קרא את מה שכתבו במוסף דיוקן של השבוע האחרון על מצבו של החיל הדתי בצה''ל ועל מצב הרבנות הצבאית. וזה עוד טיפה מן הים. אני חושש שזה חוסר אחריות מוסרית לשלוח היום חיל לשרת ביחידה שאינה הנח''ל החרדי. רק שינוי דרסטי במצב יוכל לעזור במשהו. אליצור | |||
_new_ |
למה זה חוסר אחריות מוסרי לשלוח | |||
|
|||
חייל ליחידה שאינה נחל חרדי? הרי גם החייל החילוני חייב לוותר על אורחותיו והרגליו, לא רק הדתי. האם גם אז תסבור שזו חוסר אחריות מוסרי? שמא רק מוסרכם נחשב? | |||
_new_ |
אליצור | |||
|
|||
כפי שאמרת - לא נדון כל עוד אין סטטיסטיקה סבירה. כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, אָנֹכִי מְשַׁחְתִּיךָ לְמֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל, וְאָנֹכִי הִצַּלְתִּיךָ, מִיַּד שָׁאוּל. ח וָאֶתְּנָה לְךָ אֶת-בֵּית אֲדֹנֶיךָ, וְאֶת-נְשֵׁי אֲדֹנֶיךָ בְּחֵיקֶךָ וגו'. ט מַדּוּעַ בָּזִיתָ אֶת-דְּבַר יְהוָה, לַעֲשׂוֹת הָרַע בעינו (בְּעֵינַי), אֵת אוּרִיָּה הַחִתִּי הִכִּיתָ בַחֶרֶב, וְאֶת-אִשְׁתּוֹ לָקַחְתָּ לְּךָ לְאִשָּׁה; וְאֹתוֹ הָרַגְתָּ, בְּחֶרֶב בְּנֵי עַמּוֹן. י וְעַתָּה, לֹא-תָסוּר חֶרֶב מִבֵּיתְךָ--עַד-עוֹלָם: עֵקֶב, כִּי בְזִתָנִי, וַתִּקַּח אֶת-אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי, לִהְיוֹת לְךָ לְאִשָּׁה. [...]יג וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-נָתָן, חָטָאתִי לַיהוָה [שמואל ב' י''ב] ...אז כל מי שאומר שדוד חטא איננו אלא טועה. נתן הנביא טועה; אלוהים טועה; דוד המלך טועה... בסדר... אחר-כך שלא יבוא אברהם בן-עזרא ויתפלא מדוע החילוניים מוחים על פרשנויות והתפלפלויות הקלוטות מן האויר. - - - באשר לשירות בצבא - אין קשר בין הכתבה ב''מקור ראשון'' לבין נושא הדיון. אלה דתיים - ואלה חרדים. הדתיים משרתים בצבא - ודווקא יותר ביחידות קרביות - ולא נאחזים במיני תירוצים על-מנת שאחרים ייהרגו וייפצעו וישקיעו את מיטב שנותיהם למענם. החרדים - כן. וזאת כל התורה כולה על רגל אחת. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |