|
ערבים מדת משה וישראל | |||
|
|||
הויכוח ישן וכמו כל ויכוח דומה- הוא לפעמים מר,כמעט ללא יכולת מציאת נקודות מפגש.... סבי ז''ל שנולד וגדל בא''י ראה עצמו כערבי מדת משה וישראל,בדיוק כמו ערבי מוסלמי או נוצרי וכיו''ב.... הסביבה התרבותית היא שקבעה את השתייכותו הלא דתית התמונה השתנתה עם התגברות מעשי האיבה בין יהודי א''י לפלסתינאים,איבה שורשיה פוליטיים ומאז ''זה לא ראוי מבחינה פוליטית'' להקרא יהודי- ערבי..... אחד מקרובי המנוחים ''עאמי-דוד'' שאל פעם בלעג מר איך יש יהודים ארופאים,יהודים אמריקאים או אפריקאים ואין יהודים ערבים?!!!! היסטוריונים מעידן אחר השתמשו לפעמים בכנוי ''מו'סתערב'' כהגדרה לערבי נוצרי או... ערבי יהודי... השפה הערבית נחשבה לחשובה בתולדות עמנו ובמקומות שונים גם לשפה המכרעת שהחליפה את הארמית. כמה מגדולי משוררי ישראל,למשל אלחריזי, כתבו והתבטאו בערבית שהיתה שפתם במלוא מובן המלה.... אצלנו מסתפקים בכינויים ''יהודי המזרח'' או ''ספרדים'' או בגנאי ''פרענקים'' ואפילו ''שחורים'' או שלפי הצורך מחברים הצמדה לחטיבה גאו-פוליטית למשל יהודי סורי וכיו''ב. רק בשנים האחרונות התעוררה מעט ''גאוות שייכות לאומנית'' כמו במקרה של יוצאי מרוקו שלמזלם אמצו את ''המימונה'' או הקורדים שהתחרו בהם עם ''הסהרנה'' (שני חגי אביב מנהג מוסלמי -עכומ''י)....עוד מעט יתחילו גם עם ''פולניאדה'' או ''רומניאדה''....אך אלה מעדיפים לפי שעה השתייכות ארופאית רחבה ולא אסיאתית.....בקיצור: הרקע התרבותי לשוני חשוב לא פחות מהרקע הדתי ולפעמים עולה עליו...ראה למשל יהודי ארצות-הברית, מזרמים הלא דתיים, שלעולם לא ימירו את ''אמריקניאותם''..... | |||
_new_ |
ערבים בני דת משה | |||
|
|||
מהו ערבי? מאד קל להגדיר ערבי. ערבי הוא מי ששפת האם שלו היא ערבית, ואינו יהודי... באמת - מה המשותף לבדואי מהנגב ולנוצרי המתגורר בשכם? רק השפה. אך יהודים ששפת אמם ערבית אינם רואים את עצמם (כיום) כערבים. עלי סאלם, מחזאי מצרי, כתב ספר בשם 'מסע לישראל'. זהו ספר מרתק, משום שנקודת המבט המצרית אינה שכיחה במקומותינו. הוא מדבר שם על הקרירות הישראלית היעילה מול החמימות המצרית. הוא מציין שהיהודים המזרחיים הם יהודים ערבים. איתם הוא חש קשר הרבה יותר בקלות מאשר עם יהודים אחרים. החום של היהודי המזרחי מתקשר אצלו עם החמימות הערבית. האשכנזים הם מנוכרים. | |||
_new_ |
המצרי צדק (מבחינתו) | |||
|
|||
העיתונאי המצרי צדק דווקא בגלל הזיקה התרבותית בקהיר ניגנו והשמיעו את עפרה חזה (אמרו שהיא תימניה) אבל לא את ש גרוניך (אפילו אם היו מציגים אותו כפולני...) ההיפך נכון גם מזווית הראיה ''האשכנזית'' | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |