|
ואני חושב שכולכם טועים | |||
|
|||
לעניות דעתי ,הבעיה איננה במורים ,שכן הם טובים יותר מאשר בעבר, הבעיה איננה באמצעים ,שכן בתי הספר ,בחלקם הגדול , מצוידים בטכנולוגיה חדשה , מחשבים ואינטרנט. הבעיה איננה נעוצה בהבדלים שבין המינים שכן אלה אינם משמעותיים אם הם קיימים בכלל. הבעיה גם איננה נובעת מתיאוריות חינוכיות כאלו או אחרות,שכן למרות השימוש בתיאוריותהחדישות ביותר ובמומחים אקדמיים לתוכניותלימודים , המצב האובייקטיבי הולך ומדרדר. הבעייה נובעתלדעתי ממקום אחר בכלל, מתרבות ה''רייטינג'' והצרכנות הנשלטת על ידי אינטרסנטים כלכליים. ללימודים ולהשכלה אין ''רייטינג''. אף נער לא רוצה להיות פרופסור לפיזיקה, ואף נערה לא רוצה להיות מדענית חלל. כולם רוצים להיות דוגמני צמרת, '' כוכב נולד'' ,ידוענים ,מגישי תוכניות בערוץ המהשמו, מסעדנים, יחצ''נים, רכילאים, שחקנים , בליינים ושאר עיסוקי ''זוהר'' שחינוך ולמידה בשבילם הינם מעמסה ולא יתרון. אמצעי התקשורת - עשרות הערוצים בטמבלוויזיה, , עיתוני הנוער , הרדיו ושלטי החוצות ,אומרים לנערה של ימינו: מי שלומד הוא ''חנון'' או ''חננה'' או ''חרשן'' או ''משועמם'' ממושקף וחיוור ,דחוי חברתית ובטח לא מה ''מגניבים'' ה''קולים'' או ה''מקובלים''. האווירה הזו ,גורמת לילדיםובני נוער להתייחס להשכלה וללימודים , במקרה הטוב , כ''רע הכרחי'' שצריךלהשאיר אותו מאחוריךכדי להתפנות לעיסוקים החשובים באמת- הערצת כוכבניות זמר שופעות מיניות זולה , השקעה בבגדים שחריץ הישבן מציץ מהם מלמטה ושדיים שופעים מעל, ורדיפת נהנתנות רגעית, מהולה באלכוהול וסמים. ואל יקפצו הקוראים הדתיים של משפטים אלה כמוצאי שלל רב... פרט לחלק קטן מךובשי הכיפות הסרוגות שאותו אני מכיר ומוקיר, , רוב חניכי החינוך הדתי משועבדים לאדמו''רים ובאבות , מקובלים וידעונים , ועוסקים אך ורק בתורה שאינה רלבנטית כלל לחיים המודרניים. המצב לדעתי ,הולך ומחמיר , ואינני בטוח שאני יודע מהו הכיוון לפיתרון. יש לי אי אילו רעיונות ''שמרניים'' אבח על כך בפעם אחרת. | |||
_new_ |
כל הסיבות כולן, במינונים שונים | |||
|
|||
הן הסיבות לכשלון מערכת החינוך. אסור לנקות את המורים, משרד החינוך, וצורת הכנסת הטכנולוגיה המתקדמת לביה''ס. | |||
_new_ |
כל הסיבות כולן, במינונים שונים | |||
|
|||
חינוך היה תמיד עניין מורכב. אלא שהתפתחות טכנולוגית בקצב מטורף, ומהפכה טוטאלית המקיפה למעשה את כל תחומי החיים: כלכלה, חברה, זוגיות, תקשורת ומידע טרפו לחלוטין את הקלפים. תפקידה של מערכת החינוך הוא כפול: הן להכין את תלמידיה להיות בוגרים המתפקדים ומצליחים בחברה, והן להשפיע על שיפור פני החברה בעתיד. אולם המהפיכה בה אנו שרויים כיום גרמה לכך כי לא רק שאיננו מסוגלים לנבא כיצד יראה העולם כאשר התלמיד שהחל את כיתה א לפני חודשיים יסיים את כיתה י''ב, אלא קשה לרובנו אף להסתגל לעולם כפי שהוא כיום עקב הקצב המטורף של השינויים. ( רוצה דוגמה? שלח אדם בן 60 להפקיד צ'ק בבנק). לצורך התאמה אמיתית של מערכת חינוך לעולם המשתנה, ויצירת מערכת גמישה ומסתגלת נדרשים משאבים עצומים. למשכורות, ציוד ותחזוקה, והכשרת כוח אדם. למדינת ישראל אין את המשאבים הללו. מערכת החינוך על כל שלוחותיה - שרים, מנכלים, מפקחים, מנהלים ומורים - עושה מאמצים רבים כדי להשתנות בכמות המשאבים הקיימת. זה קשה מאד. בלתי אפשרי, למעשה. במקום רבים מן הכותבים כאן הייתי מפסיק לחפש אשמים, כי אין. על מנהיגי מדינת ישראל לבצע חשיבה מחודשת לגבי תפקידו של החינוך בחברה הישראלית, כמו בגרמניה, למשל, שם גובשה ב 95' תוכנית שינוי ל20 שנה, ולגבש אסטרטגיה מערכתי אחידה. בהכירי את הפוליטיקה שלנו, זה כנראה לא יקרה. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
ולא רק לדחוס מידע. התלמיד צריך ללמוד איך ללמוד ולא רק ללמוד. התלמיד צריך להכיר, לדון, לדבוק ולהסתייג מערכים שונים, לאומיים וכלל עולמיים, דתיים וחילוניים. צריך לתת לתלמיד יכולת דיון עצמי, הסקת מסקנות ובקרה. ואת זה כבר לא לומדים בישראל מזה כמה עשורים. התלמיד צריך להכיר את הלוגיקה של תורות מתמטיות, פילוסופיות, מדעיות ולא רק לדקלם את היפוך המספרים בסיסמאות. לדעת גם למה, ולא רק איך. בכך ניתן לתלמיד יכולת רחבה יותר של רכישת מידע והתמודדות עם בעיות לוגיות ומעשיות, שהרי זוהי מטרת החינוך והדעת. כיום בתי הספר נמדדים על אחוזי הצלחה בבגרות, כשמעבר לזה יוצאים תלמידים מוגבלים, רדודי מידע ואי יכולת התמודדות עם בעיות לוגיות קלות. הם יוצאים לעולם עם שפה משובשת המצביעה על שיבוש מחשבתי וגרעון תרבותי. ואת זה צריך לתקן. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
הדיון מזכיר לי את הסיפור על ההוא שטבע בבריכה שעומקה הממוצע 20 ס''מ. לדעתי הדיון מתפספס. כל הדברים שמזעזעים אותנו בענייני החינוך אינם נמצאים בבתי הספר המעולים. בתי הספר המעולים נמצאים באיזורים המבוססים כלכלית. רוב צרות החינוך נמצאים במקומות שהמדינה אינה רוצה להשקיע. במקומות שההורים אינם מסוגלים לקנות חינוך אפור עבור ילדיהם. לכו לפריפריה, לכו לבתי הספר הטכנולוגיים מסוג נעמת, עמל ב, מרכזי הנוער למיניהם. לכו למגמות המב''ר והכתות התיגבור בבתי הספר המקיפים שיש בהם 15 כיתות בשכבה שרק שליש מהן ברמה ראויה (חלון הראווה של ביה''ס). דברו עם המנהלים שנוטלים את תקציבי התגבור הדלים של הילדים הזקוקים לטיפוח, וביחד עם ועד ההורים (בד''כ הוריהם של ילדי חלון הראווה הבית ספרי) מעבירים את התקציבים האלה להרכבים מיוחדים של התלמידים המצטיינים תחת כותרת שקרנית: ''חינוך למצויינות''. כפי שאמרתי וכפי שלא אחדל להגיד: הכל מתחיל ונגמר בכסף. בלי כסף אין חינוך. המורים מצויינים. הם הציבור שעובד הכי קשה עם האוכלוסיה הכי בעייתית במדינה. הם אסקופה נדרסת של תלמידים והורים אלימים. הם משמשים ציבור להתעללות של מנהלים ומפקחים עם השתלמויות מוזרות ובלתי רלוונטיות לעבודת ההוראה והחינוך. מעט נתוני אמת על חלומם הרטוב של שרי חינוך שאינם יודעים מהו חינוך, אפשר לראות בכתובת הבאה. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
כל הכבוד. זו בדיוק הנקודה. אתה אומר בצדק: '' לא רק לדחוס מידע. התלמיד צריך ללמוד איך ללמוד ולא רק ללמוד.'' הצרה במערכת החינוך שלנו שעדיין לא הפנימו את הדבר הזה. אפילו באוניברסיטאות דורשים מהתלמידים יותר לשנן מאשר לחשוב ולמצוא את התשובות בעצמם. פה קבור בכלב... | |||
_new_ |
מאיפה אתה יודע? | |||
|
|||
למדת פעם באוניברסיטה? | |||
_new_ |
המחפשת, אני יודע שאת אכולת מסקרנות | |||
|
|||
המחפשת, אני יודע שאת מתה מסקרנות. כן, יותר מזה. לא תסחטי יותר מזה... ואת ? | |||
_new_ |
מה למדת? בטח לא פיסיקה | |||
|
|||
לא ההבנתי. מה זאת אומרת כן, יותר מזה? יותר מאשר למדת? לא ברור. אני גם למדתי באוניברסיטה וממני אף אחד לא ביקש לשנן, להפך, ביקשו ממני למצוא מידע בספרים וללמוד לבד דברים. בקיצור אי אפשר להצליח באוניברסיטה בלי לדעת איך ללמוד (אבל אפשר להיות בינוני). יש הרבה דברים שאפשר להתלונן עליהם באוניברסיטה אבל זה לא אחד מהם. בכל אופן ניכר מצורת כתיבתך ומדבריך באופן כללי שלפחות גמרת כיתה ד'. אם אתה אומר שלמדת באוניברסיטה מי אני שאחלוק עליך (אולי זאת היתה שלוחה של האוניברסיטה של לטביה). | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
אני מסכים עם כל מילה. לא פעם כתבתי כאן את דעתי על בחינות הבגרות הסיבות להן ונזקן. | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
אפשר קישור למקום בו כתבת על בגרות? | |||
_new_ |
מערכת החינוך צריכה גם לחנך | |||
|
|||
דיון 882 | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |