|
איציק, ללא מספיק מורות | |||
|
|||
הכשרה של מי ? | |||
_new_ |
איציק, ללא מספיק מורות | |||
|
|||
אתה מכריח אותי להרחיב: קיימות שלוש בעיות עיקריות בנושא המחשבים בחינוך כיום: 1. בעייה טכנית אמיתית וקשה של פתרון בעיות תוכנה וחומרה 2. הנחייה והכשרה של מורות לשימוש יעיל ואמיתי לצורך הוראה. 3. תוכנית לימודים מסודרת ובעלת מטרות ברורות שניתן להתאימה בצורה מודולרית למקצועות השונים ואשר תלמד את הלומדים להשתמש שימוש מושכל במחשב. לבעייה הראשונה הפיתרון פשוט - אולם עולה כסף ולכן אין סיכוי למימושו: בכל בית ספר יהיה אחד מן הצוות, זה יכול להיות איש מחשבים או מורה שיש לו את הכישורים הנדרשים. אדם זה לא ילמד, אך יהיה נוכח בחדר המחשבים בשיעורים השונים ויתן פתרונות לבעיות במקום ובאופו מיידי. הבעייה השנייה כאובה יותר: קיים מערך הירארכי מסודר של אנשי חינוך להנחייה הכשרה ותמיכה במורות. מערך זה בנוי ממנחים, כל כמה מנחים כפופים לראש אשכול, וזה כפוף למפקח או למנהל מרכז מחשבים מחוזי. מערך זה אינו מתאפיין בתחלופה גדולה מאד של עובדים, ומסיבה זו ואחרות אינו מביא לשינוי משמעותי במערכת. למה? את שכרם של המנחים וראשי האשכול משלמת חברה מיוחדת הנקראת מרמנ''ת. לדוגמה, משלמת מרמנ''ת למנחה כשלוש מאות שקל לחודש ליום הנחייה. ראש אשכול במשרה מלאה יכול להגיע לשמונה מאות שקלים. שכר זה לא רק שהוא זעום, אלא בהתחשב באופי העבודה וכמותה אפילו מעליב. והבעייה השלישית: בדיוק כפי שקיים בבית הספר מקצוע האוריינות בלשון העברית, שהוא חלק בלתי נפרד מהוראה של כל תחום דעת, קיים מקצוע כזה גם בתחום המחשבים - מידענות מתוקשבת. במשרד החינוך נעשתה עבודה רצינית ורחבה, הוגדרו סטנדרטים של מידענות וקיימים ראשי פרקים לעבודה. אולם מקצוע זה עדיין לא הופנם על ידי השטח, קרי מנהלים ומורים, ועדיין אין מודעות אמיתית במערכת לחיוניות של מקצוע זה. ושוב, אינני רואה כאן מקום להאשים את המורות. שינוי והטמעה בסדר גודל כזה צריכים לצאת מלשכת השרה, ולא מחדר המורים. | |||
_new_ |
לא ברור לי מדוע לא עובדים כנטאנט ? | |||
|
|||
הרי אחוז גבוה מהתלמידים גולש היום באינטרנט (אגב, יש מספרים ?). השימוש במתכונת איטראנט או אינטרנט הינו פשוט וחסכוני מאוד. קימים היום די הרבה אתרי לימוד, אשר בקלות אפשר לכנס אותם למאגרים משותפים. נראה לי שמבה שחסר כאן, ארגון עם מעוף, אשר ינצל את התשתיות הקיימות הללו. הפיקוח על התלמידים, שישתמשו במאגרים אילו, יכול להעשות ממרכז איזורי, מחוץ לכותלי בת הספר. זה אולי נראה מהפכני, אבל נארה שזה חסכוני גם בכסף וגם בכוח אדם מיומן. אגב, אני צופה כמובן התנגדות המורים, מסיבות אינטרסנטיות ברורות. כאן המכשלה... | |||
_new_ |
מחשבים בחינוך | |||
|
|||
חזי, כדי ללמוד בעזרת מחשב צריך יותר מאשר לדעת לגלוש באינטרנט. מתוך פעילותי בפורומים של תמיכה טכנית אני מופתע כל פעם מחדש עד כמה אנשים המצליחים לגלוש באינטרנט אינם מבינים אפילו את הדברים הבסיסיים ביותר הקשורים במחשבים. קל וחומר אם אתה מצפה שמישהו יפעיל כישורים הדרושים לגלישה באינטרנט כדי ללמוד כימיה או ספרות. שלא לדבר על כך שלמרות העושר העצום של אתרי האינטרנט, מעטים מאד הם האתרים שבהם ניתן לקבל לימוד מסודר על פי יעדים מוגדרים מראש. | |||
_new_ |
מחשבים בחינוך | |||
|
|||
זה נכון שכרגע זה אינו מאורגן כנדרש. בכל מקרה, העלות של אירגון כזה נמוכה לאין ערוך מכל אלטרנטיבה אחרת. מה שמקל על צורה זו של לימוד, הוא החסכון הישיר והעקיף בצורך בהכשרת כח-אדם בקנה מידה גדול, כמו גם קיצור הזמן ליישום. כמו שאמרתי קודם, אני רואה את המכשלה העיקרית בהתנגדותם העיקשת של המורים לצורה זו של למידה. מובן שזה יותיר הרבה מורות ללא תעסוקה... | |||
_new_ |
זה לא מהפכני, כבר חשבו על זה. | |||
|
|||
אתה מציע בעצם שלא תהיה מסגרת של משמעת ללימודים, כל אחד ילמד מהמחשב שלו בזמנו הפנוי ויעשה את המבחנים שהגוף המפקח יכתיב. זה לא מעשי – רוב התלמידים חסרים את המשמעת ואת הרצון לעמוד בכך. הנוכחות של מורה בכיתה גורמת לתלמידים ללמוד, הקיום של מסגרת מסודרת של שעות עבודה ושל משמעת הוא חיוני. באוניברסיטה הפתוחה יש מספר קורסים שמלמדים גם דרך האינטרנט, לדעתי זה מצוין, אבל זה לא מתאים לכל אחד. למעשה זה מתאים למעט מאוד אנשים. זה בטח לא מתאים לתלמידים בתיכון. דרך אגב, אתה למדת אי פעם משהו בצורה מסודרת באקדמיה? | |||
_new_ |
אין מדובר בהסרת המשמעת | |||
|
|||
אם זוג תלמידים יושב מול מסך, אשר מפקיח על התנהגותם, ואשר יחלק להם ''ציונים'' על משמעת, על עירנות, על התקדמות בלמידה ועוד ועוד. מספיק שמורה או מנהל יעקוב, ממרכז הבקרה או מחדר המנהל, על מסך מרוכז, הוא יוכל לשלוח לאותו זוג תלמידים את ההערות הנדרשות, בשעת הצורך. זה יפתור אחוז גבוהה מבעיות המשמעת. | |||
_new_ |
אין מדובר בהסרת המשמעת | |||
|
|||
אתה מדבר על למידה. ומה על הקניית ערכים, לימוד מיומנויות, לימוד כיצד ללמוד, טיפול בדימוי עצמי, בעיות חברתיות, הקניית כישורי חיים וכישורים חברתיים, וכל שאר מה שאנו מכנים חינוך? את זה תוכנה לא יכולה לתת | |||
_new_ |
איציק, מחשב הוא כלי יעיל מאוד. | |||
|
|||
כל מה שמניתה למעלה, ועוד יותר אפשר ללמד ע''י מחשב. כל מה שצריך, הינו תכנון ותכנות נכונים. אם תשלב בכל הנ''ל גם ''משחקים'' בצורה נבונה, תוכל לתת לתלמידים אצעי שעשוע מדרבן. | |||
_new_ |
לא מסירים משמעת | |||
|
|||
קודם כל – עכשיו העלית את המחיר של זה בהרבה. העלות של מחשב עם מצלמה וחיבור מהיר למרכז בקרה כלשהו, היא גבוהה מאוד. האם אתה מתכנן שהמחשב יתן גם מכות חשמליות לתלמידים שאינם צייתנים, או שנרדמים בשיעור? דבר שני, כפי שאמרתי קודם מלבד לימוד של עובדות, לישיבה בכיתה יש תרומה נוספת: דיונים על הנושאים הנלמדים שיכולים להתפתח לכיוונים אותם המורה לא יכול לצפות. את החזון שלך ללימוד בעזרת מחשב אני מוצא מפחיד מאוד. הוא יגדל דור של אנשים שאינם מסוגלים לתקשר, ושאינם מסוגלים לפתור בעיות בשיתוף פעולה או להכיר בתרומה של האחר לפתרון בעיה. אני לא רואה איך הוא ישפר את המצב הקיים. (דרך אגב, אם הוספת ה' לגבוה ויצא לך ''אחוז *גבוהה*'' איך תכתוב ''ילדה גבוהה''?) | |||
_new_ |
''המחפשת'' את בעלת דמיון עשיר ... | |||
|
|||
לא דיברתי על חיבור מצלמה. אין כל צורך בזה. חיבור המחשבים באמצעות ADSL ניתן להעשות בקלות ובזול. את אומרת ''לישיבה בכיתה יש תרומה נוספת'' איפה טענתי שלא יושבים בכיתה ? אני לא מדבר על מהפכה מרחיקת לכת. צריך להתחיל בשינוי השיטה. הזמן כבר יעשה את שלו... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |