|
זה כבר נהיה ממש מביך | |||
|
|||
א. אני מכיר את הנושא יותר ממה שאתה תכיר נושא כלשהו. (עם זאת אני לא מכיר את הנושא כל כך טוב). ב. מחשבים אכן יכולים לעזור בלימוד, אבל לדעתי מורה טוב הוא עדיין חסר תחליף וזאת הבעיה המרכזית של מערכת החינוך. מחשבים יכולים לבוא רק בנוסף, ככלי עזר, ולא כתחליף. ג. אני לא יודע מה יש לך נגד מורים ומורות ותיקים, אבל מהנסיון שלי אלו הם המורים היותר טובים, בעלי הנסיון ששרדו הרבה שנים במערכת לא מתוך הכרח אלא מתוך אהבת המקצוע. ד. דיון ער בכיתה של התלמידים עם המורה מועילה ברוב המקרים הרבה יותר מאשר לימוד לבד. דיון יכול להפיח חיים בנושא שעל מסך המחשב יכול להראות משעמם או קשה. ה. לסיכום, העדר או קיום מחשבים בכיתה היא בעיה משנית. טכנולוגיה יכולה לעזור, אבל לא לפתור בעיות בסיסיות שהן, כפי שנאמר שכר המורה, תקציב בית הספר וכו'. בקשר לעלבונות: אתה פותח דיונים באמרות שפר חד משמעיות שמעליבות חצי מהאוכלוסיה האנושית, כל תגובה שניה שלך מתחילה ב ''ברור שלא הבנת'' )ולפעמים לשם הגיוון והעשרת השפה יש גם ה' אחרי הת' ב''הבנת''). שלא לדבר על העובדה שאתה טורח לפנות אלי בלשון נקבה מתוך מחשבה שזה יעליב אותי (זה מזכיר ילדים ממש קטנים). אני חושב שאתה הוא זה שצריך להיגמל מהטחת עלבונות באנשים אחרים. | |||
_new_ |
מה לעשות, אני אוהב לחדש... | |||
|
|||
א - אני לא רואה מניעה להבדיל בין זכר לנקבה ע''י הוספת ה. ב- אני מודע שזה לא לרוחן של הנקבות, שמעדיפות בלבול בנושא. ג- המקום החשוב ביותר להוספת מורים מעולים זה לא בבית הספר אלא במערכת שמפתחת תוכניות לימודים, ובמיוחד תוכנות ועזרי מחשב. מורה טוב במקום כזה, שקול כמאה מורים טובים בבתי-הספר עצמם. לדעתי, גם ראוי לתגמל בהתאם את אותם מורים, לפיתוח המערכת הכללית. | |||
_new_ |
במקום לחדש אתה מחנטרש | |||
|
|||
א. אתה אולי לא רואה מניעה אבל כדי לתקשר עם אנשים עליך להסכים למספר כללים בסיסיים. ואם אתה רוצה יחס של כבוד עליך לנסות ולהמנע משגיאות. ב. אני לא יודע מאיפה אתה ממציא את הדברים האלו, השפה העברית התפתחה לפני אלפי שנים, וחודשה במאה שעברה על ידי גבר. ג. אין טעם לדבר איתך בענייני חינוך כי אתה כנראה לא ניסית את כוחך בחינוך משני הצדדים, לא בתור תלמיד ולא בתור מורה. אם היה לך אפילו נסיון מועט בלימוד רציני, היית יודע שמחשבים וטכנולוגיה הם רק כלי משני בלימוד. הכלי מספר אחד הוא עדיין הלוח והגיר. | |||
_new_ |
גם את מנסה להעליב במקום לענות | |||
|
|||
א- יש לנו ויכוח אם הוספת ה להבדין בין זכר לנקבה הינה שגיאה. כ- אני שב וטוען כי זו אינה שגיאה. אלא צורך חיוני להבדיל בין זכר לנקבה. ג- אני חוזר וטוען כי ההתעקשות שלך בנושא, באה לשרת את מטרתן של הנקבות ולא את מטרתה של השפה ויעילותה. ד- אין לי ענין בהתנצחות. מי ''שחנטריש'' זו את. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
הויכוח הוא לא בין שני צדדים, אלא בינך לבין שאר העולם. אתה מנסה להכשיר שגיאה נפוצה. היו בהיסטוריה מקרים שבהם ניתן לבסוף הכשר לצורת שיחה או דיבור מסויימים. במקרה הזה אין בידך להראות שום מראה מקום בהיסטוריה של הכתבים העבריים בארבעת אלפי השנים האחרונות שבהם נעשה שימוש בצורה הזו (הפניות לשגיאות דומות באינטרנט לא יתקבלו, אלא אם מדובר בצורת כתיבה של אדם המתפרנס מכתיבה). כתיבה שגויה גורמת לטקסט להיות מכוער וגורמת גם לאנשים להתייחס לתוכן הטקסט בצורה לא עניינית. מדוע שלא תקבל את העובדה שאתה עלול לשגות? יתכן שזה יעזור לאנשים להתייחס אליך עניינית. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
יובל, 1- אני לא טוען שאני אף פעם לא טועה. 2- אם השגיאה נפוצה, סימן שיש לה סיבה להיות נפוצה. 3- אני דואג יותר להיות מובן מאשר להיות צמוד להנחיות ''האקדמיה''. 4- בהנחיות ''האקדמיה'' יש הרבה מילים וכללים אשר לא נכנסו לשפה, כיון שהשפה לא קיבלה אותן. 5- אני חוזר ואומר, אני לא רואה מניעה להוסיף ה ליידוע זכר. 6- כיון שהנושא חשוב מבחינת השפה העברית, אני מציע לפתוח דיון כאן בנושא ''חידושי האקדמיה ללשון העברית''. זה יהיה מענייו. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
1. עד כה לא ראיתי דוגמא לכך. 2. אז גם ''שלוש שקל'' זה בסדר? 3. מדוע המלה ''אמרתה'' מובנת יותר מאשר ''אמרת''? 4. מהי ''השפה'' אשר קיבלה או לא קיבלה את הנחיות האקדמיה? איזו הנחיה של האקדמיה לא התקבלה בשפה, ומי מחליט? 5. הבנו אותך. על כך הויכוח. 6. אתה מוזמן לכתוב מאמר בנושא. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
מס'3 - אמרתה. אני הייתי סבור שזו האימרה שלה. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
ודאי וכבר נדרשנו לכך: תגובה 36530 | |||
_new_ |
יובל, אתה מדהים אותי | |||
|
|||
יובל, אתה מדהים אותי, המילה ''אמרתה'' מובנת יותר מאשר ''אמרת'' כיון שהיא מונעת את הספק אם מדובר בזכר או בנקבה. יש הרבה מילים חדשות ''שהומצאו'' ע''י האקדמיה, אבל לא נקלטו. אם אני לא טועה, הוחלט להחליף את ש שמאלית באות ס. האם זה מיושם ? אני לא מתיימר להיות בלשן ללשון העברית, כך שאני משאיר את כתיבת המאמר למי שקרוב לנושא. דרך אגב, מישהו יודע מה אחוז הנשים באקדמיה ? (אני משער שהוא גבוה...). | |||
_new_ |
יובל, אתה מדהים אותי | |||
|
|||
כמו שכבר ציינתי ב-תגובה 36530 ויועזר ב-תגובה 38102 , ''אמרתה'' יכול להצביע על דברים שונים. אבל סיומת ה' בעברית מצביעה בדרך כלל על נקבה (למשל:מצביע=זכר, מצביעה=נקבה). שמות עצם ומקצועות בזכר הם בדרך כלל ללא ה', ובצורת הנקבה מוסיפים להם ה'. אחד מיוצאי הדופן הוא את/אתה. אני מבין שאתה רוצה להוסיף שלל יוצאי דופן. מה שלא הבנתי הוא כיצד זה נעשה יותר ברור כשזה מנוגד למה שהיה עד כה. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
יובל, עוד דבר. לנושא ''שלש שקל'' יש סיבה. הסיבה היא שהשקל החליף את ''הלירה''. אז אמרו נכון ''שלש לירות''. מתוך הרגל, הירקנים והחנוונים ועוד, המשיכו להגיד ''שלש''. גם מתוך הרגל וגם מתוך זה שלא החדירו להם לתודעה שיש פה שינוי בין מנקבה לזכר. זה מה שנקרא ''כוחו של הרגל''. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
הבנתי איך אתה חושב שהשגיאה השתרשה. יתכן אפילו שזה נכון. האם זה בסדר להשאיר זאת כך? | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
1- הבאתה דוגמאות של הוספת ה ''לשמות עצם'' כדי ליצור נקבה. אנחנו מדברים על הוספת ה ''לפועל'' כדי ליידע שמדובר בזכר. יש כאן הבדל בין שני הסוגים. 2- אני בהחלט נגד המשך הטעות ''שלש שקל''. אגב, בנושא שגיאות נפוצות, מרגיזה אותי הטעות הנפוצה בעיקר בקרב צעירים , כמו: ''אני ילך'' במקום ''אני אלך''. זה נפוץ מאוד בפורמים באינטרנט. מעניין מה עושה משרד החינוך בנושא זה. | |||
_new_ |
מה עניין שגיאה לכתיב? | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |