|
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
תראה, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, מפתח תוכנות מחשב ועזרי לימוד שונים למחשבים, זה כבר שנים רבות. הרמה שלהם סבירה, אם כי אפשר בהחלט לשפר אותה. מספיק עשרה אחוזים מהתקציב המתפנה מפיטור אלפי המורות ''הותיקות'', כדי לשפר בצורה משמעותית את התוכנות ואת חומר הלמידה הממוחשב. יש גם את פרויקט ''סנונית'' אשר מתרכז בצבירת חומר לימודי, או חומרי עזר ללימוד, כמו בסיסי נתונים . יש עוד פרויקטים טובים, כמו של מכללת ירדן. התקציבים הדרושים להרחבה ולפיתוח מרכזים מהסוג הזה, אינם גדולים. זה רק שבריר מהמשכורות המשולמות היום למורות לא יעילות במערכת החינוך. הגענו היום למצב שהתלמידים מסוגלים ללמוד בעזרת מחשבים, הרבה הרבה יותר מאשר בעבר. אני מודע לבעיה שפשוט אי אפשר להתפטר מהמורות ''הותיקות''. | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
חסרים מורים לפיזיקה | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
חסרים מורים בכל המקצועות הראליים והטכנולוגיים בכלל. במיוחד חסרים מורים למחשבים. הבעיה שמעט מאוד מורות נוטות למקצועות אילו (לא מתאימות ??). | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
אכן, הבעייה רצינית ביותר. הדבר היחיד שיפתור את הבעייה הוא השכר. ביום שמורה יקבל את השכר הגבוה ביותר בשירות הציבורי, ילחמו כל הטובים ביותר על מקום עבודה במערכת החינוך. ואז גם הדימוי של המורים/ות יהיה גבוה יותר, ובעיקר בעיני עצמם. ותגיד, חזי, אתה לא מרגיש שמערכת החינוך נכשלה בחינוכך? איך זה שכל ההנמקות שלך בעניינים כאלה ואחרים קשורים לתלוי/ לא תלוי בין רגלי האדם? | |||
_new_ |
הבעיה שמערכת החינוך תקועה עם מורות | |||
|
|||
זה נכון ששיפור השכר יעלה את רמת ההוראה. הבעיה שהמערכת תקועה כרגע עם אלפי המורות ''הקבועות'' שאין אפשרות לפטר אותן. אין מקום להעלאת שכר ללא פיטורים מסיביים, של מורות שאינן מסוגלות לענות על צורכי החינוך המודרני, קרי מחשבים. אני טוען שיש בחברה שלנו הרבה עיוותים, הרבה ''פרות קדושות'' אשר חוסמות את התפתחות החברה. אני לא בטוח למה התכוונת בשאלתך האחרונה, אם זו היתה שאלה צינית בנושא היחס שלי לאינטלגלציה של הנשים, אני מפנה אותך למספר עובדות שהעליתי בתשובה לזיוה, למטה. | |||
_new_ |
תגיד, איזה מורה ותיקה נתנה לך משהו בהפסקה? | |||
|
|||
מחשבים זאת לא הבעיה. הבעיה היא לימוד של הדברים הבסיסיים - הבנת הנקרא, יכולת הבעה טובה ופתירת בעיות פשוטות בחשבון. בשביל אלו לא צריך מחשבים. צריך מורים טובים, שיהנו מעבודתם ויאהבו ללמד. העלאה משמעותית בשכר המורים, מיקום גבוה הרבה יותר של תקציב החינוך, דרישות מחמירות מההולכים ללמוד הוראה וכו' הם הדברים שיגרמו לשינוי. מחשבים לא יכולים למלא תפקיד של מורה. נכון הדבר שאפשר ללמוד הרבה בעזרת מחשב, אבל כל אחד צריך עזרה ממישהו אחר שיענה לו על השאלות במדויק, וידריך אותו בסבלנות. (אולי חוץ ממך, שכולם מסבירים לך בסבלנות עד כמה אתה רחוק מלהיות מהפכן, וקרוב להיות תוצר פגום של מערכת החינוך הישראלית). | |||
_new_ |
המחפשת, גם את מגלה כבר בורות | |||
|
|||
את אומרת: מחשבים זאת לא הבעיה. הבעיה היא לימוד של הדברים הבסיסיים - הבנת הנקרא, יכולת הבעה טובה ופתירת בעיות פשוטות בחשבון. בשביל אלו לא צריך מחשבים'' לידיעתך, ''הבנת הנקרא'' ופתירת בעיות פשוטות וגם מסובכות בחשבון, אפשר בהחלט לעשות ע''י מחשבים. אין מדריך יותר סבלני ממחשב... מי שתוצר פגום של מערכת החינוך זו את, שלא מבינה את זה... | |||
_new_ |
אם אתה רוצה לפנות אלי בלשון נקבה | |||
|
|||
אין לי בעיה עם זה. לא אמרתי שהמחשב לא יכול ללמד. הוא יכול, אבל רק עד גבול מסויים (לפחות היום). בן אדם שלומד רק ממחשבים, מנותק מבני האדם, יכול להמציא תאוריות פיזיקליות מדהימות. המחשב יסכים איתו. (חבל רק שאתה לא ניצלת את המחשב כדי ללמוד את כל הדברים הללו, אבל כן ניצלת אותו כדי להתגאות בבורות שלך בפומבי). | |||
_new_ |
את שמה לב שאת מנסה רק להעליב ? | |||
|
|||
א- לא טענתי שצריך ללמוד רק ממחשבים. ב - גם אם יפוטרו שליש מהמורות, ואת יודעת שזה לא יקרה, תשארנה מספיק מורות כדי להשלים מה שהמחשב יחסיר. ג - אם את מכירה את הנושא, ואני בספק, הרי אפשר ע''י לימוד בעזרת מחשב, להתאים את קצב הלימוד לכל תלמיד בנפרד. ד- דבר זה יגרום לניצול זמן מירבי, במקום שתלמידים נבונים ימתינו בכיתה להבנת התלמידים החלשים יותר. אם את מתכוונת לנגח אותי ולא לדון בבעיות החינוך במדינה, אשמח אם תכתבי לי באופן ישיר. אין לי ענין בהתנגחויות... | |||
_new_ |
זה כבר נהיה ממש מביך | |||
|
|||
א. אני מכיר את הנושא יותר ממה שאתה תכיר נושא כלשהו. (עם זאת אני לא מכיר את הנושא כל כך טוב). ב. מחשבים אכן יכולים לעזור בלימוד, אבל לדעתי מורה טוב הוא עדיין חסר תחליף וזאת הבעיה המרכזית של מערכת החינוך. מחשבים יכולים לבוא רק בנוסף, ככלי עזר, ולא כתחליף. ג. אני לא יודע מה יש לך נגד מורים ומורות ותיקים, אבל מהנסיון שלי אלו הם המורים היותר טובים, בעלי הנסיון ששרדו הרבה שנים במערכת לא מתוך הכרח אלא מתוך אהבת המקצוע. ד. דיון ער בכיתה של התלמידים עם המורה מועילה ברוב המקרים הרבה יותר מאשר לימוד לבד. דיון יכול להפיח חיים בנושא שעל מסך המחשב יכול להראות משעמם או קשה. ה. לסיכום, העדר או קיום מחשבים בכיתה היא בעיה משנית. טכנולוגיה יכולה לעזור, אבל לא לפתור בעיות בסיסיות שהן, כפי שנאמר שכר המורה, תקציב בית הספר וכו'. בקשר לעלבונות: אתה פותח דיונים באמרות שפר חד משמעיות שמעליבות חצי מהאוכלוסיה האנושית, כל תגובה שניה שלך מתחילה ב ''ברור שלא הבנת'' )ולפעמים לשם הגיוון והעשרת השפה יש גם ה' אחרי הת' ב''הבנת''). שלא לדבר על העובדה שאתה טורח לפנות אלי בלשון נקבה מתוך מחשבה שזה יעליב אותי (זה מזכיר ילדים ממש קטנים). אני חושב שאתה הוא זה שצריך להיגמל מהטחת עלבונות באנשים אחרים. | |||
_new_ |
מה לעשות, אני אוהב לחדש... | |||
|
|||
א - אני לא רואה מניעה להבדיל בין זכר לנקבה ע''י הוספת ה. ב- אני מודע שזה לא לרוחן של הנקבות, שמעדיפות בלבול בנושא. ג- המקום החשוב ביותר להוספת מורים מעולים זה לא בבית הספר אלא במערכת שמפתחת תוכניות לימודים, ובמיוחד תוכנות ועזרי מחשב. מורה טוב במקום כזה, שקול כמאה מורים טובים בבתי-הספר עצמם. לדעתי, גם ראוי לתגמל בהתאם את אותם מורים, לפיתוח המערכת הכללית. | |||
_new_ |
במקום לחדש אתה מחנטרש | |||
|
|||
א. אתה אולי לא רואה מניעה אבל כדי לתקשר עם אנשים עליך להסכים למספר כללים בסיסיים. ואם אתה רוצה יחס של כבוד עליך לנסות ולהמנע משגיאות. ב. אני לא יודע מאיפה אתה ממציא את הדברים האלו, השפה העברית התפתחה לפני אלפי שנים, וחודשה במאה שעברה על ידי גבר. ג. אין טעם לדבר איתך בענייני חינוך כי אתה כנראה לא ניסית את כוחך בחינוך משני הצדדים, לא בתור תלמיד ולא בתור מורה. אם היה לך אפילו נסיון מועט בלימוד רציני, היית יודע שמחשבים וטכנולוגיה הם רק כלי משני בלימוד. הכלי מספר אחד הוא עדיין הלוח והגיר. | |||
_new_ |
גם את מנסה להעליב במקום לענות | |||
|
|||
א- יש לנו ויכוח אם הוספת ה להבדין בין זכר לנקבה הינה שגיאה. כ- אני שב וטוען כי זו אינה שגיאה. אלא צורך חיוני להבדיל בין זכר לנקבה. ג- אני חוזר וטוען כי ההתעקשות שלך בנושא, באה לשרת את מטרתן של הנקבות ולא את מטרתה של השפה ויעילותה. ד- אין לי ענין בהתנצחות. מי ''שחנטריש'' זו את. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
הויכוח הוא לא בין שני צדדים, אלא בינך לבין שאר העולם. אתה מנסה להכשיר שגיאה נפוצה. היו בהיסטוריה מקרים שבהם ניתן לבסוף הכשר לצורת שיחה או דיבור מסויימים. במקרה הזה אין בידך להראות שום מראה מקום בהיסטוריה של הכתבים העבריים בארבעת אלפי השנים האחרונות שבהם נעשה שימוש בצורה הזו (הפניות לשגיאות דומות באינטרנט לא יתקבלו, אלא אם מדובר בצורת כתיבה של אדם המתפרנס מכתיבה). כתיבה שגויה גורמת לטקסט להיות מכוער וגורמת גם לאנשים להתייחס לתוכן הטקסט בצורה לא עניינית. מדוע שלא תקבל את העובדה שאתה עלול לשגות? יתכן שזה יעזור לאנשים להתייחס אליך עניינית. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
יובל, 1- אני לא טוען שאני אף פעם לא טועה. 2- אם השגיאה נפוצה, סימן שיש לה סיבה להיות נפוצה. 3- אני דואג יותר להיות מובן מאשר להיות צמוד להנחיות ''האקדמיה''. 4- בהנחיות ''האקדמיה'' יש הרבה מילים וכללים אשר לא נכנסו לשפה, כיון שהשפה לא קיבלה אותן. 5- אני חוזר ואומר, אני לא רואה מניעה להוסיף ה ליידוע זכר. 6- כיון שהנושא חשוב מבחינת השפה העברית, אני מציע לפתוח דיון כאן בנושא ''חידושי האקדמיה ללשון העברית''. זה יהיה מענייו. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
1. עד כה לא ראיתי דוגמא לכך. 2. אז גם ''שלוש שקל'' זה בסדר? 3. מדוע המלה ''אמרתה'' מובנת יותר מאשר ''אמרת''? 4. מהי ''השפה'' אשר קיבלה או לא קיבלה את הנחיות האקדמיה? איזו הנחיה של האקדמיה לא התקבלה בשפה, ומי מחליט? 5. הבנו אותך. על כך הויכוח. 6. אתה מוזמן לכתוב מאמר בנושא. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
מס'3 - אמרתה. אני הייתי סבור שזו האימרה שלה. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
ודאי וכבר נדרשנו לכך: תגובה 36530 | |||
_new_ |
יובל, אתה מדהים אותי | |||
|
|||
יובל, אתה מדהים אותי, המילה ''אמרתה'' מובנת יותר מאשר ''אמרת'' כיון שהיא מונעת את הספק אם מדובר בזכר או בנקבה. יש הרבה מילים חדשות ''שהומצאו'' ע''י האקדמיה, אבל לא נקלטו. אם אני לא טועה, הוחלט להחליף את ש שמאלית באות ס. האם זה מיושם ? אני לא מתיימר להיות בלשן ללשון העברית, כך שאני משאיר את כתיבת המאמר למי שקרוב לנושא. דרך אגב, מישהו יודע מה אחוז הנשים באקדמיה ? (אני משער שהוא גבוה...). | |||
_new_ |
יובל, אתה מדהים אותי | |||
|
|||
כמו שכבר ציינתי ב-תגובה 36530 ויועזר ב-תגובה 38102 , ''אמרתה'' יכול להצביע על דברים שונים. אבל סיומת ה' בעברית מצביעה בדרך כלל על נקבה (למשל:מצביע=זכר, מצביעה=נקבה). שמות עצם ומקצועות בזכר הם בדרך כלל ללא ה', ובצורת הנקבה מוסיפים להם ה'. אחד מיוצאי הדופן הוא את/אתה. אני מבין שאתה רוצה להוסיף שלל יוצאי דופן. מה שלא הבנתי הוא כיצד זה נעשה יותר ברור כשזה מנוגד למה שהיה עד כה. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
יובל, עוד דבר. לנושא ''שלש שקל'' יש סיבה. הסיבה היא שהשקל החליף את ''הלירה''. אז אמרו נכון ''שלש לירות''. מתוך הרגל, הירקנים והחנוונים ועוד, המשיכו להגיד ''שלש''. גם מתוך הרגל וגם מתוך זה שלא החדירו להם לתודעה שיש פה שינוי בין מנקבה לזכר. זה מה שנקרא ''כוחו של הרגל''. | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
הבנתי איך אתה חושב שהשגיאה השתרשה. יתכן אפילו שזה נכון. האם זה בסדר להשאיר זאת כך? | |||
_new_ |
לעניין שגיאת הכתיב | |||
|
|||
1- הבאתה דוגמאות של הוספת ה ''לשמות עצם'' כדי ליצור נקבה. אנחנו מדברים על הוספת ה ''לפועל'' כדי ליידע שמדובר בזכר. יש כאן הבדל בין שני הסוגים. 2- אני בהחלט נגד המשך הטעות ''שלש שקל''. אגב, בנושא שגיאות נפוצות, מרגיזה אותי הטעות הנפוצה בעיקר בקרב צעירים , כמו: ''אני ילך'' במקום ''אני אלך''. זה נפוץ מאוד בפורמים באינטרנט. מעניין מה עושה משרד החינוך בנושא זה. | |||
_new_ |
מה עניין שגיאה לכתיב? | |||
|
|||
_new_ |
לא הבנת | |||
|
|||
אמרתי שהדבר היחיד שיעלה את רמת החינוך הוא השכר. אני מאמין שעבור השכר הגבוה ביותר ילחמו מיטב האנשים להיכנס אל מערכת החינוך. ואז ממילא יפלטו החוצה אלה שאינם ראויים לחנך. שים לב: כשהמערכת תסכים לשלם את השכר הגבוה, היא בעצם תאמר שהיא מעמידה את החינוך במקום הגבוה שהוא ראוי לו. וכשהיא תעשה זאת, היא גם תשלם להוציא את אלה שאינם ראויים. אתה תתפלא כמה מעט מורות ותיקות יצטרכו לפרוש. הרי הותיקות הן אלה שמחזיקות את המערכת. הן אלה שבאמת ראויות לשאת את תואר המחנכת. הצעירות שאינן מתאימות נפלטות אט אט ונשארות הטובות. חבל שכמה פושקי שפתיים צעירים שמעולם לא העמידו עצמם למבחן החינוך, מרשים לעצמם לדבר סרה במחנכים/ות אלה. אתה תתפלא עוד יותר כשכמה ''מורות'' יעברו אותך בסיבוב בשלב הקבלה למערכת. עד כמה שידיעתי מגעת הדבר החשוב ביותר למחנך הוא הפתיחות. וזה, לצערי, לא החלק שאתה מצליח להפגין פה. | |||
_new_ |
לא הבנת | |||
|
|||
יועזר, הבנתי. עניתי לך שאיו מקום להעלות שכר, כל עוד לא מתפטרים מהמורות ''הוותיקות''. א- צריך לפנות תקציב. ב- העלאת שכר תגרום לאותן מורות להיות תקועות עוד יותר במערכת החינוך. אתה אומר: היא בעצם תאמר שהיא מעמידה את החינוך במקום הגבוה שהוא ראוי לו. וכשהיא תעשה זאת, היא גם תשלם להוציא את אלה שאינם ראויים'' כנראה שאתה לא מכיר את מערכת החינוך במדינה. אתה תראה שביתות מורים, ברגע שידברו על זה... למען האמת, הכינוי ''ותיקות'' רק מטעה. ישנן ותיקות שאכן טובות, וישנן שמוחזקות ע''י המערכת רק בגלל שיש להן ''וותק''. | |||
_new_ |
לא הבנת | |||
|
|||
אני מצטער. הדיון הוא תיאורטי. בגלל שאני מכיר את המערכת לפני ולפנים, אני יודע שהיא לעולם לא תנסה את מה שאני מציע. מערכת החינוך אומרת (ואל תשאל אותי מי זאת מערכת החינוך כי זה ברמה הפוליטית מעמדית): 1. אנחנו לא צריכים כל כך הרבה אנשים משכילים. 2. אנחנו ניתן חינוך בסיסי ביותר, זול, שמקבע את האדם במקום שבו הוא יתקע. 3. ההורים שלא יהיו מרוצים מרמת החינוך יקטרו, יעשו רוח, אבל גם ישכרו מורים פרטיים להעשרת ילדיהם. 4. המקום שבו הורים ישקיעו בהעלאת רמת החינוך (גם בביה''ס) הוא האיזור שמבחינה כלכלית ותרבותית מצבו טוב. 5. האוניברסיטאות יקלטו רק את אותם תלמידים ששפר עליהם גורלם (כשרוניים, ו/או נולדו להורים ממעמד מסויים ומעלה.) 6. לאלה שבכל זאת ינסו להגיע נבנה מכללות למקצועות בלתי יוקרתיים. 7... 8... ברור לך כבר הכיוון? בשורה התחתונה: המדינה אומרת שיש מספיק מנהלים, שכל היתר יהיו פועלים, טכנאים, הנדסאים וכיו''ב. אז למה לבזבז כסף טוב על חור שחור שקוראים לו חינוך? אתה הבנת את זה חזי? או שרק בחורים שחורים ורחוקים אתה מתבונן? | |||
_new_ |
הבעיה, אם כן, רצינית ביותר ..... | |||
|
|||
אנחנו בבעיה קשה כי יצורים כמוך לא מסוגלים אפילו להיות מורים לפי השטויות שהם פולטים וחושבים שזה פיסיקה. | |||
_new_ |
זאת הבעיה... | |||
|
|||
להזכיר לך את העובדות הבאות: מספר עובדות בענף האלקטרוניקה, (לא פקידות) מזערי מספר בוגרות מגמה ריאלית בבתי ספר תיכוניים, מזערי מספר בוגרות טכניון, (להוציא מקצעות אדריכלות), מזערי מספר מלחינות למוזיקה (לא שירים) מזערי. מספר המדעניות מזערי. מספר נשים שרושמות פטנטים, מזערי. מספר מתכנתות מחשבים, מהשורה הראשונה, מזערי. מספר העובדות בנושאי הטכנולוגיה (לא פקידות), מזערי. מספר סופרות, מדרגה ראשונה, מזערי. מספר נגנות מדרגה ראשונה, מזערי מספר ציירות, מדרגה ראשונה, מזערי. כמות השפיות למטבח, אפסית, על אף עיסוק הנשים בבישול. כמות הנשים באיטרנט נמוכה, להוציא נושאי ''אהבה''. כמות בעלות פרסי נובל לנשים, אפסית כמות נשים בחידושי טכנולוגיה, אפסית כמות שיאי עולם אצל נשים, אפסית (להוציא נושאי נשים בלעדית) זה לא מוכיח שהנשים נחותות מבחינה שכלית? | |||
_new_ |
זאת הבעיה... [*] | |||
|
|||
[* הוסר כינוי לא ראוי. המערכת] כבר ממזמן יש יותר נשים שלומדות באוניברסיטה מגברים. תבדוק בנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמובן רק אם אתה מסוגל | |||
_new_ |
זה גם המצב ברמת הלימודים שם... | |||
|
|||
המדינה מממנת ''לימודים'' בפקולטות לחופולוגיה (בתקוה שתדעי מה זה). הצרה באוניברסיטאות שלנו, שאין נדרשת מהלומדות הבנה, אלא יכולת שינון. יכולת שינון אינה דרושה היום בעידן המחשבים. מה שדרוש, מוח פורה, רעיונות, פתרון בעיות, המצאות וכו'. כידוע, הנשים חלשות בנושא הזה (להווכח: לעבור על רשימת ''החושלה'' של הנשים שהבאתי) | |||
_new_ |
זה גם המצב ברמת הלימודים שם... | |||
|
|||
אתה בטח בוגר של פקולטה גברית ראלית. הידיעות שלך בפיסיקה מוכיחות שהמצב שם הרבה יותר קשה. אם אתה דוגמא למדענים הבדיוניים שלומדים שם. | |||
_new_ |
זיוה, אם תגלי לנו איזו פקולטה גמרת | |||
|
|||
נוכל אולי להעריך אותך. לפי רמת הטיעונים שלך, אני בספק אם גמרת פקולטה לחופולוגיה. או אפילו בית-ספר תיכון. לא אבזבז יותר מזמני על כמוך. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |