|
יש מיתוס ויש מיתוס | |||
|
|||
''האל האחד,אלוהי היהודים הנוצרים והמוסלמים, פגש בן תמותה רק במקום אחד-במרומי הר-סיני.'' זהו באמת מיתוס יהודי שורשי, אך ספק רב בלבי אם לאדם דתי יש הבדל בין המיתוס הזה לבין מיתוס הקדושה של הר הבית. מיתוס התגלותו של אלוהים בהר סיני למשה הוא אקסיומטי ביהדות, ובלעדיו אין דת יהודית. מיתוס הר הבית אינו כזה, והיהדות יכולה להתקיים גם בלעדיו. הבדל נוסף - את סיפור הר הבית אנו יכולים לבדוק באמצעים ארכאולוגיים, ובכך לראות אם יש בסיס לאמונה הדתית במרכזיותו של האתר הזה בימי קדם. אינני חושב שהדתיים יסכימו לוותר על המיתוס הזה, למרות שאינו אקסיומטי כסיפור הר סיני, מה גם שהמיתוס הזה יכול לחבר אותם ליהודים החילונים, שהקשר שלהם לארץ ישראל הוא היסטורי ולאו דווקא דתי. | |||
_new_ |
לאמיתו של דבר שוב איננו יכולים לבדוק את הר הבית | |||
|
|||
באמצעים ארכיאולוגיים וספק רב אם נוכל בעתיד הקרוב או הרחוק. הווקאף המוסלמי ימנע כל מאמץ כזה. הר הבית חסום לחלוטין לכל חפירה ארכיאולוגית לא פחות מהירח וכך אין שום דרך להוכיח אם אכן היה או לא היה שם בית המקדש. ולדעתי אין גם כל צורך לטרוח בעניין, כפי שאני רואה את זה לא צריך להיות לנו שום עניין בשאלת קיומו של בית המקדש שם . | |||
_new_ |
הר הבית והר גריזים | |||
|
|||
השומרונים הם אנשי קבוצה דתית , שיתכן שבעבר הרחוק מאוד היו חלק מהיהדות הקדומה. אולם בשלב כלשהו נוצר סיכסוך בינהם ובין החדשנים של התקופה שטענו שמקום המקדש צריך להיות בהר הבית ולא בהר גריזים בשכם כפי שהיה מקובל על השומרונים . יש חוקרים שחושבים שהשומרונים הם אלה שמחזיקים במסורות הקדומות יותר אולם הם הפסידו במאבק כנגד החדשנים והר הבית הפך מאז למרכז כאשר תומכיו חיזקו את טענתם בהפצה של סיפורים ( חדשים) שלפיהם הוא היה המרכז מאז ומתמיד שבו הייתה עקידת יצחק ועליו נברא אדם הראשון וכו' וכו'. השומרונים הפכו מאז לכת קטנה ולא חשובה שהולכת ונעלמת מהעולם , ומרכזם בהר גריזים ( שאולי באמת היה מרכז קדמון של היהדות ) לא מעורר עניין רב אצל אף אחד מלבדם. לעניות דעתי זוהי השיטה שיש להפעיל לגבי הר הבית ולגבי תומכיו ( דהיינו אלה שרואים בו מקום מרכזי ליהדות שיש להילחם ולמות עבורו ) להפוך אותם לקבוצה קטנה ולא חשובה ,על סף או מעבר לכפירה ביהדות ''הרשמית ''.בזמן שהמקום החשוב באמת ליהדות יעבור למקום אחר כל שהוא. | |||
_new_ |
היו עוד מקדשים...... | |||
|
|||
הדיון ''בעניני מקדשים והרים'' מעניין ומחדד מחשבה,בעיקר בתחום היהודי-היסטורי. צודק אלי בדבר הר-גריזים והשומרונים,אך מן הראוי להוסיף לרשימה מקדש שהוקם במצרים ונזכר בכתבי ייב -אלפנטינה (מצריים העליונה) שם מוזכר ישוב חיילים שכירים יהודים.כנראה ממשפחות שהגיעו למצרים אחרי חרבן בית ראשון.ראה גם ירידת ירמיהו מצרימה. בזמן רדיפת הסלווקים,נמלטו יהודים רבים מא''י למצריים והכהן חוניו הקים שם מקדש בלאונטופוליס, מבנה מפואר שהתקיים עד סוף שנת73 המסקנה היא שלאל הבלתי נראה,שחיבר את היהדות עם הנצרות והאיסלם, אין צורך ''בשיכון''.....הוא ממילא נמצא ''בכל מקום'' ומי שמחליט להקים עבורו מקדשים הוא בסך הכל בשר ודם,בן תמותה,העושה זאת מסיבות עניניות,ציבוריות,פוליטיות ופחות מכך בשל סיבות מיסטיות. אם הממסד הרבני-לאומני של ישראל יחזור (ולוא מעט!) למקורות ההיסטוריים - ימצא בנקל אתר מאתרי מינהל מקרקעי ישראל, או הרכוש הנטוש, כדי להקים שם מקדש ואפילו מזבח שערכו יהיה שווה למקדשים ההיסטוריים בירושלים ובמצריים....שכן גם הוא לא יהיה מוגן ''בחסדי אל'' וכמו כל שיכון, או בית ,יהיה אפשר להרסו,לשקמו,לשפצו ולהתאימו לכל צורך -כולל נשפי חגים לאומניים שעוד ימציאו לנו בכירי הממסד הדתי.....למשל ''חג ההודיה '' לציון יום שיחרורו מהכלא של הנוכל דרעי...''חג עבודת האלילים'' לציון ההשתעבדות הרוחנית לרבי ההוא מברוקלין, או ''הילולאת ר נחמן מאומן'' שהוא הליטאי-אשכנזי שכבש בסערה את ש''ס....ביידיש אומרים ''שאם השם רוצה -גם מטמטא יורה''.....ואצל רבני הממסד הדתי הרי יודעים שלא צריך לבקש מטמטא מפני... שכבר קבלו קופות לא רושמות.... כשעבדתי כסופר ''הארץ'' במצריים,נסעתי כמה פעמים לדמנהור,שמצפון לקהיר,שם קבור ''אבו חצירא הראשון'' שנפטר מדלקת ריאות (ויש אומרים כולירע) אחרי שספינתו הגיעה בטעות לחופי מצריים במקום ליפו....הקבר נחשב מקדש חשוב לכל הסביבה....לא רק לחסידיו היהודים של אבו חצירא,העולים לרגל להתהולל שם...במו עיני ראיתי נשים מוסלמיות מדליקות נר,מקדישות בשר דג ונוצרים קופטים מעלים שם קרבן יין נסך -הכל לביטול מכת עקרות....הלקח הוא,כפי שכבר ציינתי בפעם הקודמת על זנוויל כהנא ז''ל,שמקדש אפשר להקים בכל מקום ואם רוצים אפשר לקדש כל אבן. ולמטרה זו אין צורך לבקש מהקב''ה רשיון בניה וניירות טאבו... | |||
_new_ |
(ללא נושא) | |||
|
|||
נדמה לי שגם אתה וגם אלי קצת מגזימים בביטולו של בית בית המקדש ובהשוואתו למקומות אחרים. מאז חורבן הבית השני אין ביהדות מקומות קדושים, ומכאן יחודיותו. בית-כנסת למשל, אינו מקום קדוש. וקברי צדיקים בוודאי שאינם מקומות קדושים. עליה לקברי צדיקים, וקמעות למניהם היא תופעה אנטי-יהודית מובהקת, זו ממש עבודה זרה. ככתוב : ''לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה''. רוב היהודים הדתיים בארץ הם מסוג אחר. הם מקנים חשיבות *היסטורית* להר הבית, מנקודת השקפה שעם ללא הסטוריה הוא עם ללא עתיד. מדינת ישראל קמה דווקא כאן בגלל הר הבית, ולא בגלל צפת. הם אינם *מקדשים* את הר הבית, כיוון שבית המקדש אינו קיים. כלומר אין בהשקפת עולמם נכונות להקריב חיים למען ההר. | |||
_new_ |
אין מחלוקת עם דעתך | |||
|
|||
אבחנתך נכונה.גם אם ''פה ושם'' אפשר להתווכח על פסיק או נקודה-בס''כ אינני חולק על דעתך! | |||
_new_ |
היו עוד מקדשים...... | |||
|
|||
ראיתי את חסידי ברסלב עומדים על יד פסלו של נחמן מאומן ושוחטים ג'וקים על ספל שהוכן לכך ומעלים נשמות המתים (''סיאנס'') ואחר כך קראו שמות מתוך ספר הרש''ש ואחר כך זיינו חמור לבן וקראו לביאת המשיח | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |