|
סיוון מכובדי, משום מה דילגת על תפקידו העקרי של שר | |||
|
|||
האוצר. דאגה לרוחיותו של המשק (להביאו למאזן חיובי) וזאת באמצעות פעילות אינטנסיבית לצמיחה כלכלית מתמשכת + פעילות ליצירת תנאים לתעסוקה כמעט מלאה (אחוז מסוים של אבטלה, יש טוענים שהיא חיונית). זאת באמצעות עידודו של הסקטור היצרני (המביא מט''ח או מונע הוצאת מט''ח). דבר זה יכול להעשות אך ורק באצעות עידוד של מעמד הבורגנים, העצמאים הקטנים והבינוניים. רק סקטור זה שהינו סקטור דינמי, חדשני, לא ביורוקרטי, הפועל בגמישות ובמהירות המסוגל להשתנות ולהתאים לתנאי השוק יכול להוציא את המדינה מהאבטלה ששיעוריה עוד יגדלו. עידודו של סקטור זה יעשה בדרכים הבאות: הוזלת עלויות ההון (מחיר ההלואות, הורדת הריביות, המיסים הישירים והעקיפים ,פישוט הביוקרטיה שנזקק לו מעמד זה (למשל - מס מחזור נמוך נוסח מע''מ ללא שום הכרה בהוצאות, דבר זה יבטל הצורך בתשלומים והעסקת מתווכים כלכליים כמו יועצי מס, רואי חשבון, עורכי דין, איסוף קבלות ומעשי מרמה). כן לתת למעמד זה כלים להגיע לשווקי חוץ. מתן סיוע בידע הנדרש לשיווק ולמכירות לשווקי חוץ. שר האוצר - חייב להביא להורדת המיסים על ידי מכירה של קרקעות המדינה, חברות ממשלה וכדומה. שר אוצר נוסח מנכ''ל טבע הקודם למשל המכיר את משמעות השווקים הבינלאומיים במקום פקידי אוצר הצונחים מהאוניברסיטה ישירות למשרד האוצר כאשר הם חסרי ניסיון, הבנה במשמעות האמיתית של שוק חופשי, של הקושי הרב שעומדים מולם העצמאים והעוסקים הזעירים ? הם אינם מבינים מה משמעות להרויח ולו שקל אחד תוך כדי תחרות ומאבק במתחרים בארץ ובחו''ל ומאבק עוד יותר קשה מול הפקידונים השכירים שמשכורתם מובטחת וכן גם הקידום בדרגה. רק שר אוצר כזה יכול להביא את המשק להצלחה ואסור בתכלית האיסור שהוא יבוא מהמנגנון הממשלתי. סילבן שלום, אדם שבחייו לא ניהל עסק בחייו לא התאמץ להרויח כסף כעצמאי - פועל על פי הספר של האוניברסיטאות המנותקות מהמציאות הקשה והמרה. (על הלוח כאשר מחזיקים פרמטרים מורכבים כקבועים - קל לפתח מודלים). רצוי מאד שגם נגיד הבנק והממונה על המסים יבואו מהסקטור של העצמאים. רק אנשים כאלה יביאו את המפנה. (כמובן שהסכם שלום /הפסקת אש עם הפלשתינאים לא תזיק - אבל לא מעניין מאמר זה). | |||
_new_ |
ראובן, כמה הערות | |||
|
|||
א. הוזכר תפקידו של שר האוצר בנוגע לפיתוח כלכלי (החוק לעידוד השקעות הון ועוד) וכן אסטרטגיה של פיתוח כלכלי. ב. אין לשר האוצר דרך ישירה להשפיע על הריבית חוץ מאשר דרך הורדת העלאת החוב הציבורי - טיפול בגירעון. שרי אוצר רבים, בטעות כמובן, מנסים להשפיע על הנגיד שיריד את הריבית של בנק ישראל שכביכול תוריד את הריבית במשק. זה לא עובד כך - במיוחד שיש גירעון תקציבי שצומח (למרות הקיצוצים). 3. אין ביטחון שנציג הסקטור העצמאי יפעל בכיוון הנכון (גם אם הסכמנו שצריך לעודד יזמות ותמיכות בעוסקים קטנים וזעירים). 4. שר האוצר ובעקבותיו הכנסת שינוי במדיניות המיסוי שהוכנה על טהרת העצמאים. נדמה לי שאינך תומך בתכנית הזו שיצאה לדרך לפני מספר שבועות ובחיפזון שהיא הופעלה. 5. כתבת סיבלן (במקום סילבן) [* בינתיים תוקן בעריכה] וזה אולי אומר הכל. קשה לי לבטל את התחושה הקשה שיש לי לגבי תיפקודו כשר אוצר וכשר בכלל. המלחמה שהוא ניהל מול הנגיד פגעה ביכולת של הנגיד להיות גמיש - דווקא בנושא הריבית. | |||
_new_ |
דויד, מה אם הנפקת אגרות חוב ממשלתיות? אין בכך | |||
|
|||
השפעה על הריבית בשוק? האם להיקף הביקושים של הממשלה המתחרה בביקושים של המשק החופשי על כספי הציבור אין השפעה על הריבית? מה אם היקף האשראי המותר של הבנקים (נדמה לי שזה תפקידו של בנק ישראל ואם כן, לא רלוונטי),מה לגבי המיסים למינהם: יותר מיסים, פחות מזומנים, יותר ביקוש --> יותר ריבית. | |||
_new_ |
אתה צודק, אבל זוהי השפעה לא ישירה | |||
|
|||
זוהי הסיבה מדוע המלחמה של שר האוצר עם הנגיד על הריבית היתה מזיקה מאד. מצד אחד הוא לא שמר על גירעון והריבית בשוק עלתה (בגלל עליה בגיוס דרך אג''ח ממשלתיות) ומצד שני הוא צעק שהנגיד לא בסדר. בגלל המדיניות של הממשלה נוצר מצב שהורדת הריבית לא עוזרת למשק בכלום אבל כולם מטיחים בו האשמות בנוסח: ''למה הוא לא מוריד את הריבית....?'' תקרא מה גטניו כותב במקום אחר בפתיל הנגיד אכן טעה שלא פעל להעלאת הריבית של בנק ישראל יותר מוקדם בתחילת שנת 2002 כאשר כבר היה ברור שהממשלה לא ממלאת את חלקה בעסקה. על כך היה צריך ''לקנוס'' את הממשלה ומיד - ואחר כך את הנגיד, אבל אנחנו עושים הפוך: נותנים לטועים (שרון וסילבן שלום) מינוי מחודש וגם רוצים לערוף את הנגיד שכבר תיקן את הטעות שלו לפני כמעט שנה. אנחנו עם מאד מוזר. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |