|
דוד סיון - בניתוח מעמיק באירופה ובארה''ב | |||
|
|||
אי השויון ההולך וגדל הינו פונקציה ישירה, תולדה של העלאת המיסים. העלאת המיסים נובעת בין היתר מהדרישה להעלאת רמת השירותים כגון שירותי רפואה, פנסיה, כבאות אש, חינוך, ביטחון ועוד. נמחיש זאת באופן פשטני אך שיהיה נהיר לכל: מחלת האיידס. במקור - התייחסו למחלה כעונש משמים להומוסקסואלים. עם הזמן הרפואה המערבית הכירה במחלה החשוכה ולאחר לחץ ציבורי כבד, החלו להקדיש לנושא תקציבים הולכים וגדלים. תהליך דומה קורה עם טיפולי פוריות ומחלות זיקנה וסיעוד. דוגמה אחרת הינה המעורבות הביורוקרטית הנדרשת על ידי הציבור בנושא אישורי בניה ותקינה בכלל. משמעות שירותים אלה הינה שמחד - רמת החיים עולה, רמת השירותים הציבוריים עולה, תוחלת החיים עולה, כוח העבודה הלא יצרני עולה בהתאם והפער בין המערב למזרח גדל. יחד עם זאת וכפעולה נגדית (מטען שלילי הדוחה) כושר התחרות של המערב הולך ופוחת והוא יכבש, כלכלית, על ידי המדינות העניות אשר מקדישות להעלאת רמת ההשכלה הטכנולוגית והקמת תיעוש מתקדם אך במקביל אינן מעניקות את רמת השירותים המערבית לאזרחיהן. דוגמאות: סין, הודו, קוריאה ועוד. גורם אחר הינו - הקביעות והתנאים הסוציאלים שיש לעובדי השירותים הציבוריים המונע התיעלות שירותים אלה ומחייב גידול מתמיד במספר העובדים. השכר זוחל למעלה ללא קשר לתפוקה. דוגמה מצויינת הינו בנק ישראל שגם אם יפטרו 50% מעובדי הבנק - עם ישראל לא יהיה ניזוק אלא להפך. | |||
_new_ |
לדוד סיוון: נתוח נכון. דברים ברוח זאת כתבתי לפני- - | |||
|
|||
--כחודשיים כאן בפתיל מיוחד על ''נפלאות העוני והכלכלה הישראלית''. גם שם טענתי, באותה רוח כמאמרך המחכים, כי המפתח ליציאה מהמיתון טמון בעידוד הצריכה של השכבות הנמוכות, ע''י העלאת שכרם הנמוך מחד, הורדת המחירים שלממשלה שליטה עליהם והורדת מיסים לשכבות הביניים מאידך. | |||
_new_ |
אשכנזי - אתה צודק אבל התוצאה הינה ביטול / צמצום | |||
|
|||
שירותים כמו למשל סבסוד שירותי הדת (ישיבות, רבנים, מיקואות ועוד) וכן גם יעול שירותי הביטחון, צמצום מספר הפקידים בעיריות (אך אז הם מיד מאימים בסנקציות כמו הפסקת שירותי איסוף הזבל). בנושא זה הרחבתי בעבר מספר פעמים. ראה למשל גדר ההפרדה - טוענים שאיו כסף, אבל יש כסף לשלם דמי אבטלה. יש כסף לשלם לנפגעים. יש כסף לפצות את הפלשתינאים וכודמה. הכל שאלה של קביעת מטרות והפניית משאבים חכמה. השיטה הנוכחית = הורדת ידים. | |||
_new_ |
לראובן: תודה על התשובה | |||
|
|||
_new_ |
הממשלה חייבת לצמצם את הוצאותיה (תקציבה) | |||
|
|||
באופן דרסטי וזה כולל צימצום וייעול כל המערכות שבאחריותה, כולל הביטחון. ויש ממה להוריד. אבל סעיפי הביטול הראשוניים חייבים להיות תשלומי ההעברה, שהידועים שבהם הם דמי ישיבות, בתי כנסת ושאר טפילות חברתית. קיצוצים אלה יוכלו להותיר כסף נטו גדול יותר להבטחת התמיכה בקשישים, נכים, נזקקים, שימצאו ראויים לסיוע. כך יתפנו כספים להגדלת התמיכה בשני נושאים מרכזיים שבאחריות המדינה: חינוך ובריאות. נושא החינוך חייב לקבל שידרוג מיקצועי והוא חייב להיות חינם, כולל באוניברסיטאות. ואילו הבריאות (מניעה , טיפול, ואישפוז) חייבת להיות בהישג יד של כל נזקק, דרך ביטוח הבריאות הסטנדרטי. המחקר הרפואי צריך להתחלק בין חברות המחקר והיצור ובין הממשלה, תוך תיאום מירבי בינהן של חלוקת נושאי המחקר והפיתוח, כדי שלא תיווצר השחתת כסף במחקר זהה לשניים או יותר גופים. גם כאן ההשקעה הציבורית יכולה להיות נמוכה יחסית, ולהתבסס יותר על השקעות החברות הפרטיות/ציבוריות והתקבולים של פירות המחקר והייצור שלהן. נושאים אחרים הם פיתוחי תשתיות לאומיות (כביש חוצה ישראל, רכבת חוצה ישראל, התפלת מים, מתקני חשמל מקולטנים סלולאריים, ייעור וכו') שיכולים בחלקם הגדול להתבצע בתקציב חיצוני שאינו מושת על משלמי המיסים. | |||
_new_ |
לא מדוייק | |||
|
|||
יש עוד כמה דברים שניתן שהמדינה לא תממן. היא לא צריכה לממן ספורט היא לא צריכה לממן אומנות היא לא צריכה לממן טלוויזיה ועוד.. אם הקהל מעוניין באילו שיממן אותם, לדתי חשוב יותר הישיבה לך חשוב יותר אולי הכדורגל , שניהם צריכים להיות ממומנים על ידי מי שמעוניין בהם. המדינה צריכה להשקיע רק במה שהיא חייבת. ביטחון פנימי וחיצוני . חינוך רצוי בחינם אמיתי לכל גיל בריאות עד כמה שהיא יכולה. רווחה, בתנאי שהאדם לא מסוגל לדאוג לעצמו לבד. כל שאר ההוצאות צריכות להיות ממומנות על ידי מי שמעוניין בהם, לא יהיו מעונינים אין להם כיום סיבת קיום. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |