|
מסכים עם שקד. | |||
|
|||
_new_ |
אריה:הכרת המקורות לעומקם .לא הלכה! | |||
|
|||
היא מטרתו של הטור הזה. אולי תוכל להסביר לי את התופעה המוזרה שמתרחשת כאן. רוב המשתתפים והמגיבים מצהירים שאינם שומרי הלכה. כוונתי היא ללימוד עיוני של מקורות חז''ל,והעמקת ההיכרות עימם.לא לדיון הלכתי בכלל. ובכל זאת,מכל עבר אני מואשם,כאילו באתי להטיף. מדוע לא ללמוד את חז''ל כפי שלומדים את התנ''ך. אגב, הדיון הרעיוני הוא דיון שמקדים כל דיון הלכתי גם בבית המדרש המסורתי.רוב הלימוד אינו במטרה להסיק מסקנה הלכתית כלשהי,ויש לו ערך רב בפני עצמו. יש בתי מדרש רבים בהם לא עוסקים בהלכה כלל. מכל מקום ,מה דעתך על דברי בן עזאי ור' אליעזר? מה דעתך על הפירוש שלי לדברי ר' אליעזר? אני טוען שדברי ר' אליעזר הם חלק מהשקפה כללית נגד הרחבת ההשכלה,כתגובה של האיום שבא מכיוון התרבות ההלניסטית והשפעת הפילוסופיה היונית.הוא לא רצה לגדל ילדים דוגמת פילון. | |||
_new_ |
תשובה ליעקב | |||
|
|||
אני לא מקבל את הפירוש שלך לדברי רבי אליעזר. אין צורך לאנוס את דבריו: הוא התכוון לנשים, לא בגלל שדיבר על כל המין האנושי, אלא בגלל שהתכוון לנשים. עמדתו של בן-עזאי דווקא מוצאת-חן בעיניי: אישה, כמו גבר, רצוי מאוד שתלמד ותשכיל. אני לא מקבל את גישתך, שצריך לחיות על-פי ההלכה על-מנת לשפוט אותה. האם אתה תימנע מלהביע דעה על מעשיהם של מוסלמים, רק בגלל שאינך מוכן לקבל על עצמך אורח חיים מוסלמי? ההתקפות נגדך, כביכול אתה בא להחזיר בתשובה, לא מרגשות אותי, בדיוק כשם שנסיונותיו הנלהבים של אודי להחזיר אותנו בתשובה לא מרגשים אותי. לכל היותר מעלים גיחוך. | |||
_new_ |
אריה:לגופו של ענין. | |||
|
|||
טענתי היא שעמדתו של רבי אליעזר היא תוצאה של עמדתו הכללית המתגוננת. בהקשר זה הביא אליצור בצדק,את דברי ר' אליעזר במסכת ברכות:''מנעו בניכם מן ההגיון'',דהיינו מלימוד פילוסופיה. | |||
_new_ |
שאלה לי אליך, יעקב | |||
|
|||
האם ייתכן שיהודי ירא-שמיים, יסרב ללמד את בתו תורה, על-סמך דברי רבי אליעזר? אני מניח שכן. האם ייתכן שיהודי ירא-שמיים יסרב ללמד את בנו תורה, על-סמך דברי רבי אליעזר? שיהודי ירא-שמיים יסרב ללמד את בנו תורה? ועוד על סמך המשנה?! הייתכן? האם ישנה גזירה שווה בין המקרים? | |||
_new_ |
ועוד:בענין ההלכה המוסלמית. | |||
|
|||
בודאי שאני יכול לחוות דעה. בכל ענין. כאנתרופולוג ייתכן שהצעתי בפירוש סורה בקוראן תהיה יותר אמינה מזו של המופתי של אלקודס. זה עדיין לא אומר שאני יכול לפסוק הלכה במצוות האיסלם. התורה היא ברית.בשביל להכריע בה הכרעה מעשית,אתה צריך להיות חבר מועדון. בענין זה אין זכות למבקר חד פעמי,מצטערים. | |||
_new_ |
אף אחד לא פוסק הלכה, אלא מביע דעה | |||
|
|||
לעניות דעתי הצנועה והמצטנעת, אין שום הבדל בין לימוד ילדה ללימוד ילד. רצוי וראוי וכדאי ששניהם ילמדו, כל אחד את מה שהוא טוב בו ואת מה שהוא חפץ. האם צריך בשביל זה לנהל אורח חיים דתי? | |||
_new_ |
האם צריך ללמוד משנה? האם זה חשוב בכלל? האם | |||
|
|||
זה רלוונטי? שווה להשקיע? זו השאלה. אם תשובתך חיובית, אין בינינו ויכוח, אם היא שלילית, מה ענין ההלכה לכאן? כדי להבין את עולמו של יהודי ירא שמים, אתה צריך להבין את המגננה בה נוקט ר' אליעזר. כדי להבין את המעוף והתעוזה הגדולים של חכמינו, אתה צריך להבין את בן עזאי. כבר שאלתי אותך מתי הותרה לראשונה כניסת סטודנטיות לקיימברידג'? | |||
_new_ |
מתי אמת הותרה כניסת סטודנטיות לראשונה | |||
|
|||
לקיימברידג'? מעניין. לעניין המשנה, בהחלט כדאי למי שיש לו פנאי וכוח רצון - ללמוד. אבל קבלה או דחיה של עצות/הוראות/השקפות המצויות במשנה, איננה מחייבת אורח חיים דתי. | |||
_new_ |
קיימברידג'-שנות העשרים.הארווארד שנות החמישים! | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |