|
האם מר ספירו נוהג תמיד לקדש את הבערות? | |||
|
|||
אני לא מכיר אותו מספיק טוב. | |||
_new_ |
לא, הוא לא נוהג כך ותגובתו באה ממקום אחר ולא | |||
|
|||
מקידוש הבערות. | |||
_new_ |
יזרעאלי - חוששתני שמי שמקדש את הבערות | |||
|
|||
אלו הם דווקא מוסדות הלימוד הדתיים-חרדיים הממשיכים להצמיח דורות של ''תלמידים חכמים'' ובורים בהילכות החיים. אז בוא נרגע ולא נטיף מוסר. ההתפלפלות בנוגע לאישה בוגדת ודרכי הוצאתה להורג אולי מעניין ומרתק חלק מאנשי הפורום, אך כאשר מעלים נושא כזה אי אפשר להסתתר מאחורי פרשנות חז''ל בלבד. להזכירך, במדינת ישראל של שנת 2002, הרבנות וצווים הלכתיים עדיין משליטים את החוקים בכל הקשור לזוגיות וגירושין,ואישה בוגדת עלולה לאבד את זכויותיה ואת ילדיה. ובאמת תודה לאל ולדיינים... לא מעלים אותה על המוקד. אז מי כאן אמר בערות ולא קיבל? | |||
_new_ |
עינייך הרואות שבן עזאי חייב השכלה לנשים | |||
|
|||
הרבה לפני שהענין עלה בתרבות המערב. מי ביקש ממך להיות חרדית? המשנה בה שיקעו חז''ל את עולמם הרוחני, שייכת גם לך גבירתי, ולא רק לגרים בבני ברק. [את אינך גרה שם,נכון?] | |||
_new_ |
אוי, כמה שאתה טועה | |||
|
|||
1. זה שפעם היהדות הקדימה תרבויות אחרות, זה יפה לרזומה. כיוון שאנחנו חיים בשנת 2002, התקופה הנוכחית היא המשפיעה על חיינו. 2. אף אחד לא מבקש ממני להיות חרדית, רק כופה עלי טקסים ואיסורים דתיים עתיקים, שמחייבים אותי כאזרחית המדינה. 3.על עולמי הרוחני, לעומת זאת, לא ניתן לכפות משניות כאלו ואחרות. אז תשאיר לי בבקשה לבחור מה ומאיזו תרבות אני שואבת. 4. לא, אני לא גרה בבני ברק אלא במרכז תל אביב - אם זה חשוב. | |||
_new_ |
שקד, את רואה | |||
|
|||
צריך ללכת רחוק. ולא להזניח פרט. ההגמוניה הגברית עדיין לא הופרה. הגברים עדיין מנהלים את העולם. יש כמה נשים פה ושם.. אבל כאמור ההגמוניה לא הופרה. באשר להלכה וחז''ל וחוקים רבניים: אלה חוקים שמגיעים אלינו בשידור ישיר מן העבר. חוקים וכללים אלה מציגים גישה פאלוצנטרית. גישה זו גורסת כי הגבר במרכז והאישה סובבת סביבו. מתוך תפיסת העולם הזאת נגזרים חוקים וכללים אלה. הגישה הזאת קבעה את האג'נדה התרבותית החברתית ואפילו המדעית אז בעבר, ולצערנו היא ממשיכה לתפקד גם היום בהרבה מאוד תחומים תרבותיים פוליטיים וחברתיים! | |||
_new_ |
אנה - וזו בדיוק הסיבה | |||
|
|||
מדוע צריך להתרכז בעיקר. אם כי לשתינו אותה מטרה - דרכי שונה משלך. שינויים נוצרים לאט ובהדרגה. הניסיון לכפות שינוי שלא הופנם יוצר איבה ונוגדנות, ולא מקדם את המטרה. לפעמים, מול קיצוניות, אין ברירה אלא להילחם, אבל בשורה התחתונה, השינוי יבוא מההבנה. הוא יבוא - סבלנות. | |||
_new_ |
אני רואה שהלך עלי | |||
|
|||
יותר הבנות לא יאהבו אותי | |||
_new_ |
נגמרו הימים הטובים, מהיום תצטרך להתאמץ... | |||
|
|||
_new_ |
תיכף אני קצת משפיל את עצמי | |||
|
|||
ונחדש ימינו כקדם | |||
_new_ |
נכון | |||
|
|||
ויש לי סבלנות. ואת צודקת. לפעמים כיף להיות קצת ''פרוע''. למה לא...? | |||
_new_ |
מסכים עם שקד,אכן | |||
|
|||
לא ניתן למחוק מהתרבות [הכללית] בבבת אחת את התפישות השוביניסטיות והפטריארכליות שלה. עם זאת, יש לעמוד על כך שתהיה התקדמות. אין ספק שהחכמים דחפו בכיוון הזה,והכל יחסי לתקופה. הם לא חיו על המאדים אלא על כדור הארץ.התרבות הכללית היתה הלניסטית, לא אמריקאית. בציבור הדתי יש התקדמות גדולה בתחום השויון בין המינים,אך שוב,אין זה מעניני. | |||
_new_ |
אנה - להזכיר לך הויכוח שלך הוא לא עם שקד ..... | |||
|
|||
האבקי במקור הבעיה, ולא במי שלדעתך נלחם נגדה בפחות נחישות ממך. אנחנו צריכים כאן כל יד כותבת. | |||
_new_ |
רפי, למה אתה חושב שאני ''נאבקת'' בשקד? | |||
|
|||
אין לי שום מאבק עם שקד. להפך. ואני מסכימה איתה ברוב הדברים אפילו. לפעמים יש חילוקי דעות גם בין הבנות. אז מה? | |||
_new_ |
איזו אופנסיבה,רפי! | |||
|
|||
_new_ |
אתה לא עונה לשאלותי במעלה הפתיל..... | |||
|
|||
_new_ |
ראה הסכמתי לדברי שקד ,רפי | |||
|
|||
_new_ |
אנה:מדוע אינך מתייחסת למקור שהובא כאן? | |||
|
|||
אולי מפני שהוא מאיים על דעותיך הקדומות? מדוע את קובעת עמדה לא מבוססת בכל הנוגע לחז''ל? האם לדעתך הסמכות לפרש את דברי חז''ל היא רק של הרב ש''ך? יש לי חידוש בשבילך:עם קצת השקעה,הכרת השפה והמושגים,גם את תוכלי לפרש את הדברים ולא לקנות מה שמוכרים לך. כזכור,בן עזאי חייב לימוד תורה לנשים. ממה את חוששת? שאני אגע בברך שלך?...[ראי מעריב סופשבוע] אני מבטיח שלא. אגב,תוכלי למצוא דיון בנושא שלנו, על ידי נשים בלבד,ולאו דווקא דתיות כמדומני,בספר שיצא לאחרונה . ''הרימי בכח קולך''.בהוצאת ידיעות אחרונות.למכירה באקדמוןועוד. | |||
_new_ |
יעקב, למה אתה כל כך כועס? | |||
|
|||
הכעס הזה חבל עליו. סתם לא בא לי להשמיע דעה בעניין הזה. יש פה דיון מעניין ואני קוראת אותו. מבחינתי עצם ההתבטאות - ''הרב חייב לימוד תורה לנשים'' היא בעצם כל העניין. ''הרב חייב''? עבורי זהו מקור כל הבעיה. מה פתאום הרב צריך לחייב נשים? הנשים צריכות להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות כשוות בין שווים. שבוע טוב לב. | |||
_new_ |
אינני כועס. חייב =התייחס בחיוב. | |||
|
|||
ההיפך מ-שלל. | |||
_new_ |
יעקב, עצם העובדה שהנשים זקוקות ל''הכשר'' ולהסכמה | |||
|
|||
מצד הממסד הגברי-דתי, כלומר שהן אמורות לקבל ''אישור'' ללימוד תורה - המבנה ההירארכי שבראשו עומד הגבר וקובע עבור האישה מה היא חייבת, מה מותר ומה אסור לה - זאת היא הבעיה העיקרית בעיני. מקווה שאתה מבין את כוונתי. שמחה שאתה לא כועס. | |||
_new_ |
נשים אינן זקוקות להכשר.אבל הקוד ההלכתי הוא קוד | |||
|
|||
של ''חייב''-''פטור'',''מותר''-''אסור'',''טמא''-''טהור''. את צריכה להכיר את השפה,אנה. לבן עזאי הזכות להביע את עמדתוגם ביחס לגברים וגם ביחס לנשים,זהו דיון לשמו. גם את יכולה להביע את עמדתך, בכל שאלה בתורה,אם תהיי ''תלמידה חכמה''.אין לאף אחד מונופול. | |||
_new_ |
יעקב, אני מכירה את השפה | |||
|
|||
אבל עושה רושם שאתה לא מבין או לא רוצה להבין למה אני מכוונת, ואולי אתה קצת... מיתמם? הממסד הדתי מורכב מגברים בלבד שקובעים מה מותר ומה אסור על האישה, כמו גם על הגבר. אלא שלנשים אין חלק ומקום בפרשנות ההלכה. כל הכללים נקבעים עבורן מבלי שיש להן מילה. מעבר לכך, אין לי עניין להתווכח איתך. שהרי ידוע וברור כי ההלכה שוביניסטית באופן בוטה ואפילו מופגן. היא פשוט משקפת את הלכי הרוח של התקופה בה נכתבה. הגישה השוביניסטית הזו לא ייחודית רק לדת היהודית, אלה היו הימים שהיו אז. ואגב, גם הרמבם מבטא השקפה שוביניסטית, והרי זה ידוע. מאחר שהזמנים השתנו ומעמדן של הנשים משתנה וישתנה יותר ויותר בחברה ובתרבות, יש לפרש בחדשנות ובתעוזה את פסוקי ההלכה. ואפילו כדאי. בתי הכנסת הרפורמים בארה''ב, למשל, מלאים עד אפס מקום בחגים ונשים רבות מתמנות לרבניות; הגישה הפתוחה והחמה של הרפורמים מקרבת אנשים רבים לדת. הגישה האורתודוקסית יוצרת ניכור דחיה רתיעה ואפילו שינאה כלפי הדת. שלא לדבר על הערבוב הבלתי הגיוני ובלתי נסבל בין הפוליטיקה לבין הדת, בין הלאום לבין הדת. אבל זו כבר אופרה אחרת. בקיצור. פרשנות חדשה ונועזת בענייני אישות - גירושין נישואים זוגיות - היא מחוייבת המציאות. ומדוע כל זה לא נעשה? מפני שהממסד הדתי בארץ קפא ונתקע בימים רחוקים, אין לו שום קשר עם הנעשה אצל הציבור החילוני, שבעצם מתגעגע למסורת דתית שתתאים לאורחות חייו במאה הנוכחית. ומדוע הממסד הדתי קפא? מפני שהגברים לא רוצים לוותר. על מה? על ההגמוניה. לילה טוב לך | |||
_new_ |
ההלכה מגיבה באיטיות מפני שהמורשת היהודית נמצאת | |||
|
|||
באיום.לפיכך היא נוקטת בעמדה של מגננה. לביאה שעסוקה בהגנה על הגורים שלה מפני תוקף,לא תהיה פנויה למצוא מרחבי מחיה חדשים. שימי לב לשם השקוף שבחרה חברה שלמה לעצמה:חרדים. התפניות שעשתה התנועה הרפורמית בהלכה אינן בצמיחה מבפנים,ולכן אינן מקובלות. ולסיום: ברור שאם שמירת המסורת היתה נחלת רוב העם היהודי, ההלכה היתה נוטלת,אימננטית,לעצמה סמכויות רחבות יותר. זוהי דינמיקה עדינה ומורכבת.מכל מקום,בינתיים אפשר ללמוד וצריך ללמוד.באופן עקרוני אין בעיה שאשה תפסוק הלכה. אגב מחוקקים,כמה חברות כנסת יש לנו היום,את יודעת במקרה? נדמה לי שבממשלה נותרה כרגע שרה אחת לפליטה... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |