|
חוצפה תהומית | |||
|
|||
באחת מנסיעותיי באוטובוס (ציבורי, כמובן), הורה הנהג לנוסעים ''להתקדם'' בחלק האמצעי של האוטובוס - על-מנת לפנות מקום לנכנסים. הורה והורה עד שיבשה לשונו. בשלב מסויים, נקעה נפשו, והוא עצר את האוטובוס, והודיע כדלקמן: ''רבותיי: לי יש זמן. כל עוד אתם לא מתקדמים, אני לא נוסע''. ואכן, כבמטה קסם, התחילו האנשים להתקדם. הנהג במקרה זה היה חייב לנהוג באופן דומה: 1) לעצור את האוטובוס עד שיואילו בטובם החרדים להפסיק להתנכל לבחורה; 2) לכבות את המנוע, לקחת את המפתח, ולקחת מונית הביתה. שיילכו ברגל. מי שחפץ בהבנה וביחסי אחווה בין חילוניים לשומרי מצוות, ובמיוחד מבין שומרי המצוות, חייב, לדעתי, להוקיע בחריפות את מעשה הביריונות הזה. | |||
_new_ |
אריה, אתה מתעלם מהכוח הצרכני (צרחני ?) של הציבור | |||
|
|||
החרדי. הרי הם היו עלולים להכריז חרם על חברת ההסעות הזו, ואז מה ? | |||
_new_ |
חינוך הציבור | |||
|
|||
לק''י ביסודו של דבר אני מסכים עם אריה - הנוסעים התנהגו בחוצפה, אבל בנוגע לשקד - האם נסית ללכת בצורה חשופה באום אל פחם? אם כן, בבקשה ספרי לנו על חויותיך, אם לא מדוע? אם לא ניסית אני מציע שתנסי ואז תחזרי לפורום ותספרי לנו על התוצאות. אינני חושב שאנחנו צריכים ללמוד מהמוסלמים איך להתיחס לסובבים אותנו. אבל לא יזיק גם לחלוניים להתנהג כלפינו בקצת מאותה דרך ארץ שהם מפגינים כלפי הערבים. אליצור | |||
_new_ |
עוד פעם דוגמת הכפר הערבי? | |||
|
|||
מה הקשר? מה הבחורה נסעה לטיול? היא בסה''כ עלתה על אוטובוס. נ.ב. במרבית הישובים הערבים הישראלים מתלבשים בסיגנון הקרוב יותר לחילוני-ישראלי מאשר השמרני-חרדי. | |||
_new_ |
לעתים אני תמה על הרצון המוזר של אי אלו אנשים | |||
|
|||
להדמות לערבים או לקחת דוגמה מהערבים בכל מיני נושאים. כבר ראיתי זאת בעניינים הקשורים ל ''טיפול בטרור'' , לדמוקרטיה ולעוד אי אלו דברים. להזכירכם, לפני מספר שבועות היתה השתוללות של פורעים חרדים בטיסת אל על, עכשיו באוטובוס, אחר כך הם בוכים שלא כל כך אוהבים אותם. אני במקום הנערה הייתי תובע את חברת האוטובוסים, אילו זה היה באמריקה היא היתה יכולה לצאת לפנסיה מהפיצויים. | |||
_new_ |
ישוב ערבי | |||
|
|||
הלכתי פעמים רבות לישובים ערביים עם מספר לא מועט של נשים, אשר חלקן התלבשו בצורה הרבה יותר ''גרועה'' מאשר הבחורה הזו. איש מהם לא פצה את פיו לא קילל לא ביקש מהן לצאת מהישוב או כל דבר אחר, עד כמה שזה מפתיע כנראה חלק מהאנשים פה הם היו שיא הנימוס. בשנה שעברה הלכתי עם חברים מהעבודה ביום קיץ לטיול בו התארחנו בישוב ערבי מוסלמי, היות והיה קיץ היו מהעובדות שהגיעו עם חולצות בטן וללא שרוולים, גופיות ועוד כהנה וכהנה. איש בכפר לא התלונן, אילו שארחו אותנו לא אמרו מילה. אז כל אילו הטוענים שיש בעיה בהליכה בלבוש לא ''צנוע'' בכפר ערבי מוזמנים קודם לבדוק את זה ורק אחר כך להעיר את הערותיהם. אין בעיה בארץ ללכת בכל לבוש בישוב ערבי, יש בעיה ללכת בלבוש מסויים בישוב חרדי. | |||
_new_ |
יוסי:זה פן מעניין. אם כן יש גם שיקולים כלכליים. | |||
|
|||
קצת מאולץ,לא? | |||
_new_ |
מוטק'ה, איש לא יכחיש את הכוח הצרכני של הציבור... | |||
|
|||
החרדי ואת יכולתו של הכוח הזה לכופף חברות מזון, הסעה וכו' וכו'. מה הרבותא ? למה מאולץ ? בעניין זה אין אלא להתקנא בכוח הצרכני והיעיל של הציבור החרדי. הלוואי כך על ציבורים אחרים. אגב, ראה תגובתי ל''מי שזוכר'' (כמה שורות למעלה) בעניין השקפה חילונית וכו'. | |||
_new_ |
יוסי:ראיתי,ומבחינה מעשית,יש להתחשב. | |||
|
|||
למה ''קוקה קולה'' מסרה את ה''סוד הכמוס'' של ייצור הקולה לרב לנדאו והיו צריכים לשלם לפמליה של 13 אנשים שתתלוה לרב לביהח''ר של אותה התרכובת. כי ''קוקה קולה'' הבינה שאם חרדים עם 14-20 ילדים למשפחה לא ישתו ''קוקה קולה'', תיווצר בעיה כלכלית. גם חישוב,לא? האם זה השתלם להם בחישוב הסופי? וודאי שכן. אם לא בראש אז ברגלים אם לא בכח אז במספרים..מה לעשות.סטטיסטיקה פשוטה. | |||
_new_ |
הסוד של קוקה קולה | |||
|
|||
משעשע איך פרסום זה גבר שמשפיע. קוקה קולה יצרה לעצמה שם של חברה שאיש לא יודע את סוד היצור של הקולה וכי הקולה בכל מקום היא בגלל הטעם. אולם במספר מדינות הטעם של הקולה שונה, והרכיבים שונים. אולם יש עוד שותף סוד לקונצרן קוקה קולה הסיפור פעם אמר שרק המנכ''ל ועוד אחד יודעים את הנוסחה של קוקה קולה, היום מסתבר יש כבר שלושה בעולם שיודעים. | |||
_new_ |
נשמע לי כאגדה אורבאנית. | |||
|
|||
הסיפור על 'הנוסחה הסודית של קוקה קולה' לא נשמע לי סביר. ה-FDA לא יאשר לשיווק משקה שהרכבו אינו ידוע. | |||
_new_ |
בדיוק מה שטענתי | |||
|
|||
אבל פרסומית ושמועתית הם הצליחו לא רע בכלל. ראה שאפילו לפורום פה זה הצליח להגיע בתור טענה לכוח הציבור החרדי במדינה. | |||
_new_ |
יובל: מדובר על הנוסחא של ההרכב. כבר היה לי | |||
|
|||
סיפור דומה בקשר להשגחה של איזה מוצר. שאלתי את הממונים על המרכיבים והוא מנה אותם אחד לאחד. שאלתי אם אני יכול להיות נוכח בתהליך היצור. ענה לי לא ב'א' רבתי. ''אנחנו לא מרשים לאף אחד''. | |||
_new_ |
רועי ידידי: אתה צודק .יש שלשה. ובעניין הטעם | |||
|
|||
כשהייתי באיטליה כילד,נשאר לי טעם מיוחד של הקוקה קולה. מאוחר יותר בארה''ב הופתעתי,בבלגיה נדהמתי בקנדה התעניינתי ובאוסטרליה התפלאתי ובצרפת שאלתי. דברתי על זה עם מישהו שמבין והוא הסביר לי שמכיון שטעם המים שונה בכל אחת ממדינות אלו אז גם הטעם של הקולה ישתנה בהתאם. הרכיבים? אני לא אחד מהשלשה, אז הבנת. אגב, לפני המון שנים כשהיתי בטבריה אני זוכר טעם מאד כבד למים. כשהייתי שם בשנות ה70 בשרות ברמה''ג לא נתקלתי בטעם הזה יותר. ידוע לך על טעם מי טבריה כיום? טעם החיים... להשת' מוטק'ה | |||
_new_ |
יוסי: הבעיה האמיתית היא הכוח הפוליטי | |||
|
|||
של החרדים, והעירוב הבלתי הגיוני שבין פוליטיקה לדת. מכוח זה נגזר הכוח הצרכני, מחד, והצרחני, מאידך. | |||
_new_ |
שיכריזו חרם | |||
|
|||
להכריז חרם זה מותר ולגיטימי. לא אלגנטי במיוחד - אבל לגיטימי. האם שקד תחרים חברה המפרסמת את מוצריה תוך כדי פגיעה בוטה בכבוד האישה? האם היא תחרים חברה שכמדיניות לא מעסיקה נשים בדרגים גבוהים (בהנחה שניתן כלל להגיע למצב כזה בגלל החוק)? אני מניח שכן, ובצדק. אנשי ''גוש שלום'' מחרימים את תוצרת ההתנחלויות ומחצית ירושלים. כל עוד זה נעשה בגבולות הויכוח הפנימי ולא כמלשינות לאירופה, זה מכוער מאוד בעיניי, אבל זו רק דעתי. שיחרימו, אדרבא! אם החברה תיכנע - ייכתב באופן רשמי ומוסדר, שאסור לנשים לעלות ללא לבוש צנוע. אז גם יוכל הנהג להוריד נשים כאלה ללא התנצלות. אל תשכח גם שלמטבע (תרתי משמע) ישנם שני צדדים. גם לחילוניים יש כוח קניה, ולא מעט. | |||
_new_ |
אריה, יתרונו של כוח הקניה של הציבור... | |||
|
|||
החרדי הינו בזה שהוא מאורגן - מה שאין כן אצל הציבור החילוני. אגב - בארה''ב, למשל, יש כוח קנייה רציני לציבור הכללי, וזאת כיוון שקיימת בו מודעות צרכנית גבוהה, וניתן לארגנו - ביתר קלות מאשר אצלנו - כנגד מוצר מסויים (כדי להוריד את מחירו או לשפר את איכותו או להורידו כליל מהמדפים). ועוד אגב - לאחרונה מתנהל מאבק מעניין - כיפוף זרועות ממש - בין הרבנות הראשית לבין בג''צ בעניין מכירת בשר עוף של אחד המפעלים הגדולים. הרבנות הסירה את תעודת הכשרות מאותו מפעל וכמעט שגרמה לו לפשיטת רגל. בג''צ חייב את הרבנות להחזיר את תעודת הכשרות, וכך נעשה. אלא שהרבנות הודיעה לצרכנים - בתמימות/היתממות - שתעודת ההכשר של אותו מפעל ניתנה לו בהוראת בג''צ. הצרכנים הבינו את הרמז והמפעל החל לקרוס ממש. כיוון שכך, נכנע/נסחט המפעל ע''י הרבנות ועשה כמצוותו על מנת שהצרכנים ישובו לקנות את סחורתו. בג''צ התערב שוב וקבע שהרבנות מבזה אותו. בימים אלה שוקלים להעמיד לדין את הרבנים המבזים. הרבנות מצידה פנתה בזעקה אל הכנסת שתגן עליה מפני בג''צ. הנה כי כן, עוד דרך לתעל את כוח הקנייה של הציבור. | |||
_new_ |
יוסי: מילה על הציבור החילוני | |||
|
|||
בבחירות 1993, ישבו כ-67% מהחילוניים תושבי ירושלים בבית, ביום הבחירות לרשויות המקומיות. 67%! אני, אינני נוהג לוותר על זכותי להצביע ולהשפיע, לפחות ככל שהדבר נוגע לרשויות מקומיות ובחירות לכנסת. מאז ועד בחירות 1998, בכל פעם ששמעתי חילוני מתלונן על ''השתלטות'' החרדים על העיר, תהיתי בליבי שמא מדובר באחד מתוך אותם ''שניים מכל שלושה'', שהתבהמו להם בבית ולא נקפו אצבע. לקראת בחירות 1998, הופיעו מודעות ענק במקומונים הנפוצים ביותר של ירושלים - על-פני עמודים שלמים. נאמר שם בקיצור (ניסוח שלי) : ''בפעם הקודמת נרדמתם בשמירה ונדפקתם - הפעם תואילו בטובכם להזיז את התחת''. ואכן - הצלחה מסחררת: ''רק'' 63% אחוזים ישבו בבית... פשוט חרפה. עדר בהמות ותו לא. זמן קצר לאחר הבחירות, שבהן זכו החרדים ל12 מושבים מתוך 31, ועוד שלושה של המפד''ל - סה''כ 15 דתיים מתוך 31, שמעתי ממקור שני אדם חילוני שהתלונן, כרגיל, על ''הצילו-הצילו השתלטות/כפיה חרדית בעירנו וגו' וגו'''. שאלו אותו: ''איפה היית ביום הבחירות? הצבעת?!'' ''אה...'' ענה האיש, ''אה... לא יכולתי, הייתי צריך פה, וצריך שם וגו'...'' אוויל משריש שכמוהו, ועוד רבים כמותו: לא מספיק חמש שנים בשביל לתכנן יום חופש ארור אחד על-מנת לצעוד עשר דקות לקלפי הקרובה?! כמה דפוק אפשר להיות?! באופן דומה, נסעתי עם נהג מונית בירושלים, גם כן זמן קצר לאחר הבחירות: ''החרדים...'' הוא פתח ואמר. שאלתי אותו: ''איפה היית ביום הבחירות? הצבעת?'' נהג המונית היה חכם והגון מספיק בשביל להשתתק מיד. הרי הוא לא הצביע... כצפוי. מה אני אומר? אם החילוניים, מכל הגוונים, הם עדר בהמות-הבשן עד כדי כך, שאינם מסוגלים ''להתארגן'' ר''ל על-מנת לבצע ''מבצע אסטרטגי מסובך'', שדורש ''משמעת ברזל ומיומנות עילאית'', דהיינו: 10 דקות לקלפי פעם בחמש שנים... אז זה מה שמגיע לנו וככה אנחנו נראים. אנחנו החוליה החלשה... שלום! | |||
_new_ |
אריה: אכן, אכן. שלא לדבר על כך שיש... | |||
|
|||
ציבורים מסויימים ששיעור ההצבעה בקירבם עובר את ה 100% - בין בהצבעה כפולה ובין בשליפת מתים מקבריהם ביום הבחירות. | |||
_new_ |
אריה פרלמן: עוד בענין הבחירות של הדתיים. | |||
|
|||
כשראשי הישיבות רק אמרו או המליצו בשפה שאינה משתמעת לשני פנים שכדאי ללכת לבחירות אז כל אנשי ה''כוללים'' למיניהם מצאו זמן. זה בהפסקת צהרים,זה בדרך ל''חיידר'' זו בדרך לתופרת וזו בדרך לקניות. כולם,או רובם ככולם מצאו זמן. למה כי הם הבינו שזה צו השעה! ידוע לי על אחוזים גבוהים של ''אשרי יושבי ביתך'' שלא הלכו לבחירות ,לא ידעתי שזה עומד על כמעט 70%. תודה לך על פירור המידע החשוב הזה. מה יוצא מזה? שאננות המובילה לתסכול נוראי. מה קרה במלחמת יום כיפור? אתה זוכר? שאננות ותסכול נוראי. ועדות אגרנט, עניינים ,אפילו המילה מחדל היתה בראש מצעד הפזמונים להרבה שנים. למה ה''עליהום'' הזה של השמאלנים על הימניים? כי הימניים מזיזים את ה ...במחילה מכבודך..בונים, מתנחלים, מגשימים, לומדים, עושים נח''ל חרדי. כותבים ספרי תורה, תפילין,מזוזות,צורפים חנוכיות, גביעים וכל מילי דמיטב. מה עושים השמאלנים,הולכים לסאיי באבא בהודו, לחופי גואה, לתאילאנד. והדתיים שביניהם(לא כולם,בלי הכללות) ,לא עלינו, מגינים על רבי מרצחים, פותחים קווי טלפון להדברות עם פלשתינים.כולו חארתאת אחד גדול. העיקר הרעש. מה עשה הרב פרומן מתקוע? דיבר, ניסה לגשר,לדבר,השד יודע מה... איפה הוא עכשיו. מישהו עודד אותו? והוא גם רצה לדבר..נכון. כל מה ששומעים זה ''ד''ר גולדשטיין הרוצח'' ''מפגיני הימין'' ''מתנחבלים'' ''מכשול לשלום'' ועוד מרעין בישין. מה אמר הרב מאיר כהנא? ''איפה הגאווה היהודית? איפה העוז?... '' מה קרה איתו? התירו את דמו. מה קרה עם אברושמי? עוד מדברים עליו. כן חנינה,לא חנינה.(לא שאני מצדיק את המעשה,חס וחלילה) ומה עם עסקת ג'בריל? מה עם הדלת המסתובבת? מה עם אחמד יאסין? הוא עוד שם,בעזה? למה לא הביאו אותו עם כסא הגלגים שלו לגדר של הבית בו היה נחשון וואקסמאן וצה''ל היה מעמיד אולטימאטום? למה אין אולטימאטום למעשי החבלה,לפיגועים? לגילויי מעבדות נפץ ברצועה וביו''ש? מה עם פעולה בלבנון לראות איפה החטופים? אלא מה...המאנטרה הנדושה ''הימנים אשמים כי הם מהווים מכשול לשלום ולכל נסיון הדברות''. הלבנונים גונבים לנו מים. מה התגובה:''האמריקאים אמרו לא לעשות מזה ענין''. חוטפים לנו חיילים:''האו''ם לא בטוח שיש קלטת ואחרי שיש קלטת אפשר לראות פעם אחת בלבד ואחרי זה עוד כמה פעמים ואחרי זה 77 פריטים ואחרי זה נוסעים להודו לברר עוד כמה פרטים.מה עם אלחנן טננבבאום? .מקורות אמ''ן:''החיילים כנראה עוד חיים''. עינוי ההורים מותר? טוב..נעשה עוד כותרת ונשתה קפה עד העיתון של מחר. ותראה מה קורה,אריה. עכשיו בעזה אחד הורג את השני. אולי נעזור להם? | |||
_new_ |
אריה: גם וגם. חוסר טאקט משני הצדדים, מסכים? | |||
|
|||
הנהג בחר את הרע במיעוטו. מה שמפליא כאן הוא שזה פתאום צץ לכותרות. קשה לי להאמין שדבר כזה או דומה לא קרה קודם. אבל,כמו שכתבתי לשקד,הבנה וסובלנות בחברה לא חייבת להיות מעוגנת בחוקים. | |||
_new_ |
הנהג בחר ברע ביותר, נכנע לאלימות ולכח | |||
|
|||
פגע בזכויותיו של נוסע ששילם מחיר מלא והשפיל אותו קבל עם ועדה | |||
_new_ |
שני הצדדים, מוטקה צביאלי? | |||
|
|||
אני ממש לא מבין היכן היה חוסר הטאקט מהצד הלא-חרדי. כפי שציינה שקד, זו היתה סתם נסיעה באוטובוס. כפי שצויין בכתבה, זה לא היה אוטובוס שהנסיעה בו מוגבלת באיזשהו אופן, והבחורה נהגה לנסוע בו פעמים רבות. איך אמר פרויד על סיגר? לפעמים חוצפה היא רק... חוצפה! | |||
_new_ |
אריה: קקראתי את המאמר בנושא. ו היתה חוצפה מהסוג הח | |||
|
|||
החריג וגם החריד. כלומר שאני נחרד מעצם החרדה של החרדים ...בכל אופן,ב''דרכיה דרכי נועם'' הם לא מצטיינים. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |