|
לא לומדים מהעבר,עם או בלי שאלת היחס לערבים | |||
|
|||
אחת הבעיות החמורות של ישראל קשורה לחוסר יכולת אזרחיה ללמוד מהעבר הקרוב.לכך קשר ישיר,אלא עקיף בלבד,לשאלת יחסי ישראל -ערביי-פלסתין,אלא לעובדה שהרכב האוכלוסיה הישראלי חסר ''רצף היסטורי'' ובאמת...מה למאות אלפי ואולי יותר עולים וצאצאיהם למה שקרה בשנות החמישים,השישים והשבעים וכיו''ב? מי ,פרט לקשישים בני גילי ומבוגרים יותר,זוכר את וואדי סאליב?! או הפנתרים-השחורים?...היו עוד תופעות סף-מרד חלשים ודפוקים,שלמזלה של ישראל טופלו במועד גם אם רק באופן חלקי אך המדינה כממסד ההולך ומשתנה בהתאם לשבשבות הרוח הפוליטית והחלשות מעמד העובדים ופשוטי העם - לא למדה דבר. כרגע,כמו במצבים דומים אצל אחרים בהסטוריה האנושית,השכבות החלשות של ישראל מחפשות ומוצאות קרבנות זמינים לכעסם ויאושם,או אלילי רגע,אך בבוא העת,אם לא תשתנה הגישה לבעיות חברתיות לאומיות ולא תמצא דרך לטפל בהן ''טיפול שורש'' -האדמה תרעד,שכן אין מניע חזק מחרפת עוני ורעב,כדי להוציא בני אדם משלוותם,אפילו היא ממושכת ונראית כתרדמה..... מדינת ישראל חוטאת יום יום ושעה שעה לאזרחיה האמורים להאמין שהם חיים ''במדינת סעד וצדק סוציאלי''שנבחריה וראשיה קשובים למצוקת העם.....בעוד שהמצב הוא כזה,שבו עוסקות הממשלה והכנסת בשאלות ''הרות גורל'' כביכול, בלי להבין שעם זקוק לבטחון לא רק במובן הצבאי אלא לבטחון חברתי על כל המשתמע מכך.....המדינה כמנגנון צמא סוחטת, מרוב אזרחיה, כל אגורה אפשרית ואינה מפצה כהוא זה את ''הנסחטים'' שרובם חי במצב א-סימטרי בין קבוצה לקבוצה....יהודים מול מיעוטים,חילוניים מול דתיים,דתיים מול קנאי דת ומעל לכל מנגנון הסחטנות המוצלח בדברי ימי ישראל, הקוזה נוסטרה מס 1 בתולדות המדינה,ארגון מאפיונרי הנקרא ש''ס, שחלק נכבד מכוחו בא מניצול כספי הכלל במטרה להקנות רווחה לתומכי הסנדקים בשחור,מיום לימודים ארוך עם ארוחה לתלמידים ועד הגנה על בחורי ישיבות.(די דומה לעקרונות קבוצות מוסלמיות קיצוניות בארצות ערב ובמקומות אחרים המספקות לשדכבות הנמוכות את מה שהממשלות אינן יכולות או רוצות לספק...) ממרחקים נראית ישראל,אהבתי,כאותו קן-קוקיה שתושביו נבדלים אלה מאלה במידות של שגעון או טירוף וסביבם רופאים ואחיות עם תרופות פלא לכאבי גרון אך לא לכאבי נפש. לימוד העבר חשוב מאין כמוהו.ישראל קמה על יסוד חברתי אמין, עם הבטחה וחלום לחברה טובה יותר,ממשלה טובה יותר ובסה''כ...מדינה טובה יותר.......אינני רוצה,בשום פנים ואופן,לחקות את אלן פייטון כשקרא ''זעקי ארץ אהובה'' אולם למקרא דברי המתנצחים בפאצ ואחרים,מכל החוגים,הזנים,הצבעים והשקפות עולם אינני מוצא,כרגע,מילים ראויות יותר מאלה שבטא הסופר שעסק במצוקת עם אחר,ביבשת אחרת ובזמן אחר.... אכן,אפשר לעשות שימוש ''ביהדות'' כדי להכות,כל אחד לפי רוחו,אך שימוש בססמאות תנכי''ות או תלמודיות לא יועיל למחנה זה או אחר,שכן כולם נשמעים צודקים ובסה''כ שוכחים שעידן התנ''ך גווע ונעלם לפני דורות רבים ומה שצריך לעשות היום הוא בדק בית של ממש,בו אין מקום לזכר צדיקי התנ''ך,נביאי ישראל ומורשת היהדות.ישראל היא מדינה ועובדה קיימת ,לא אוטופית ובתור שכזו,במציאות היום יום,הלכה למעשה,לטוב או לרע -עליה לדאוג לרווחת כל תושביה. מעמדת התצפית שלי,הרחק ממחוזות ילדותי,לא נראה שראשי המדינה,האחראים על המשמרת הזו,רוצים או מסוגלים להקשיב לאלה שקוראים ''שרשי הדשא''...למטה בתחתית הסולם.....פעם,מידיד ששמו יוניס לובגא, שמעתי פתגם באחת מלשונות אוגנדה לאמר ''פילים יכולים לדרוס דשא אך לא לעצור את צמיחת העצים''. ספק עם במושב העלובים והריקים הנקרא ''כנסת'' יש מי שזוכר שגם בדשא צריך לטפל...... | |||
_new_ |
בושה וחרפה. ואיפוא הכסף? בפרוייקט שיקום השכונות | |||
|
|||
כמדומה, לא היגיעה אגורה שחוקה אחת לניזקקים, הכל נבלע בתוך המערכת. ישראל לוקחת מאזרחיה שיעורי מס ישיר ועקיף יותר מכל מדינה אחרת בעולם, והתמורה איפוא? בשבדיה - יש תמורה בעד האגרה: אוניברסיטאות וחינוך מעולה חינם, תמיכה בכבוד באמהות חד הוריות, זקנים החיים כבני אדם ולא הנאלצים לנבור בפחי זבל במגמה להשיג פת לחם, וכל השאר. וכאן - הכנסות המדינה מתוך התוצר גבוהות יותר מכל מקום אחר בעולם, והשרותים - אי הם? המיסוי מנהגים ובעלי רכב גבוה במיוחד - והכבישים - שערוריה של פיקוק ומריטת עצבים יום יומית. בטחון? אך האם אין אנו מקבלים מארה''ב 3 מליארד דולר לכך כל שנה? דומה שהביטוי ''בטחון'' נועד להקפיאך ל''דום'', ולמנוע שאלות נוספות. ואיפוא הבטחון בקיום סביר, בחינוך טוב, ביעילות ולא בהתעמרות הפקיד, ובמוביליות חברתית לפי הכשרון והתרומה של כל פרט? מה זה הדבר הזה? | |||
_new_ |
אם דיור ומזון ושאר ירקות יקרים פה פי 2 או יותר | |||
|
|||
מאשר במערב, ההגיון היה מחייב שמשכורות והעברות כלפי מעמדות הביניים, המעמדות הנמוכים והנצרכים יהיו גבוהות יותר, ולא פחותות בהרבה מהמקובל במערב. 500 דולר בישראל קונים מה שקונים כ- 200 דולר במערב (שלא לדבר על ארצות העולם השלישי, שם החיים זולים עוד יותר, ובהרבה). רק מה, כאן הכל התהפך, עליסה בארץ המראות (או שמה ליליפוט)? ומי חי כאן טוב וגם טוב מאד? אלו שמוזרם אליהם ''צינור הכסף'' הממשלתי, כמאמר מועל ידוע ב''להק ציוד'' בחיל האוויר, כשפנה ב''הצעה'' למאן דהו -הן אנשי המערכות השונות והן אנשי שרותים ועסקים חיצוניים כביכול. מכאן, הקיטוב והפער בין ''מוזרמי הצינור'' והפריירים הטורחים לשווא. | |||
_new_ |
גורמי גזל-פריעה קלפטונאציים | |||
|
|||
הפוגענות כאן הינה בעיקרה זו של מניעת משאבים משכבות רחבות, תוך הזרמתם לשכבות אחרות. התופעה אינה מלווה בתופעה המוכרת של פחדו של הגנב או המועל מהחשפות. להפך, מדובר פה במצח נחושה, בצדקתנות, בגילויי התעמרות ובכמה קבין של התאכזרות. לעיתים דומה עליך שמדובר במעין שחצנות של קאפואים, או בדמויות נפוליאוניות מסוג המלך היהודי שהמליכו הנאצים על גטו לודג', למשל, שדמותו הופיעה גם בשטרות כסף שניטבעו בגטו. התופעה של הזדהות עם הפורע החזק והקשוח (שעסק בגזל - אף עד גזל שיני הזהב של הקורבנות ירד), נחשפה על ידי פסיכיאטרים כגון תאודור אדורנו אחר מלחמת העולם השנייה. האם הזדהות וחיקוי אלה נימשכים באופן סמוי עד לימינו? ניתן לציין אולי בהקשר זה את ההנאה מספרות הסטלגים, שעסקה בסדיזם גלוי, בתקופת שלטון החושך בארצנו. לתופעה ניתן לקרוא, במטרה ליצור גינוי ערכי חזק כלפי הבלתי קביל והאבסורדי: קלפטונאציזם, ולנושאיה - קלפטונאצים (קלפטיין ביוונית: גניבה, ראה קלפטומניה ). | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |