|
מי ניסה להרכיב את הפאזלים שלך? | |||
|
|||
אפילו ביקורות ספרותיות אינך יכול לחבר בצורה עניינית. כמה עצוב! | |||
_new_ |
|
|||
יש קו משותף ל'טרנספריסטים העליזים' באתר: הבוז שהם רוחשים למבקרי הספרות והפילוסופים. כבר אריה עירן דאג להסביר לנו שאין טעם בפילוסופיה ובספרות, כי הביולוגיה קודמת לכל. וכבר הדוקטור ברנדשטטר פירסם כאן כתב פלסתר נגד עמוס עוז - כתב קינאת סופרים 'מגובה' בקלישאות שיטנה פוליטיות. עכשיו, לאחר שאיבד את אחיזתו בטיעונים המופרכים שכל מטרתם ל'הוכיח' שיש לגרש את תושבי ארץ ישראל הפלסטיניים לעבר הירדן, קם לנו 'גיבור תרבות' חדש, המסתובב מרעננה ('ספינר') ותוקף את יוסלה במילים: ''כל מה שאתה עושה פה זה להעביר ביקורת אמנותית וספרותית על הכתוב בתגובות.'' בינגו! אכן יוסלה מתמקד בעיקר באופן הכתיבה והשיח של המשתתפים באתר, היות וזה המפתח להבנת מניעיהם ואמצעי בדוק לחשיפת מבנה הטיעון והדיעות הקדומות (אם ישנן) בבסיס הטיעונים. עם היהודים בעלי קומפלקס הגטו הרואים בכל פינה 'אנטישמים' ו'ערבים רוצחים' קשה להתמודד ברמת התוכן של דבריהם: - מה תענה ליהודי הטוען בנימה גזענית מובהקת, כדוגמת עירן בזמנו, ש'הערבים רוצחים', או מה תענה ליהודי המכנה עצמו משום מה 'צדק' הטוען שכל אנשי השמאל הם 'אנטישמים'? אפילו זה המגדיר עצמו כ'חכם' אינו חורג כלל מהמסה הקריטית של יהודים התומכים בגניבה ובעושק הממוסדים של רכוש פלסטיני בשטחים. והמפתח לחשיפת המבנה הרעוע של כל הטיעונים והתירוצים להמשך הכיבוש אינו ברמה ה'תוכנית' של התגובות - היות ושם ההגיון מצטמצם, גם אצל שאינם דתיים, ל-'אלוהים נתן לנו את ארץ ישראל'. לכן נותר ליוסלה רק אפיק תגובה אחד: ביקורת סגנון הכתיבה וממנו, ביקורת מבנה הטיעון (השניים קשורים קשר בל יינתק). והבחירה במה שהמסובב מכנה 'ביקורת ספרות' הוכיחה את עצמה כמכשיר רב עוצמה, היות וביקורת אופן הכתיבה עוקפת את המכשיר העיקרי של מכחישי הכיבוש 'אנשי העובדות' של הימין המשיחי אשר מפרקים למוות כל שאלה מוסרית, כולל שאלת הכיבוש, באמצעות גיבוב עובדות רלוונטיות ולא רלוונטיות. הקריטריון היחידי שנותר לבדיקת התקפות של הטענות השונות התומכות בפשעי הכיבוש הישראלי, נמצא דווקא בניתוח אופני הכתיבה השונים של הטוענים טענות אלה. והסיבה לכך פשוטה: השפה היא החלק העיקרי של הטבע האנושי שאינו נותן עצמו בקלות לזיהום או לעיוות. כל עיוות בשימוש בשפה מורה על עיוות או סטייה מדרך ההגיון הפנימי בטיעון עבורו עיוות השפה נוצר. לכן קשה מאד לטעון למשל שגניבת אדמות היא מעשה אצילי, מבלי לשבש לחלוטין, לא רק את הקוד המוסרי היהודי, אלא את השפה עצמה. 'ספינר' במובן הזה אינו תורם מאומה לדיון, היות והמודעות שלו למצב הטקסט עצמו מינימלית. זה המכנה עצמו 'חכם' למשל מודע יותר לדגם הטקסטואלי, אך כל שביכולתו לעשות בתגובה למציאות הכיבוש (ובתגובה ליוסלה) מסתכם בתגובות חקייניות בצורה ובתוכן לתגובות של יוסלה, תוך היפוך כל משפט ומשפט - עבודה סיזיפית לכל הדיעות. כאשר זה מגיע לעניין בו אנו דנים השכם והערב באתר - מציאות החיים בישראל ובשטחים והאפשרות למציאת פתרון מדיני למצב - הטקסטים של מכחישי הכיבוש הרבים והמגוונים שבכאן לא רק שאינם משכנעים אלא נחשפים שוב ושוב במערומיהם ובהיעדר מבנה טיעון יציב. והמכשיר העיקרי לחשיפת המופרכות של העמדה הבלתי מוסרית בעליל של תומכי נפולת ההתנחלויות הוא דווקא 'ביקורת הספרות' של יוסלה. תחי השפה, תחי הספרות, תחי הפילוסופיה! | |||
_new_ |
תיקון | |||
|
|||
למען הסדר הטוב, במקום, ''והמכשיר העיקרי...הוא דווקא 'ביקורת הספרות' של יוסלה'', צריך להיות, ''והמכשיר העיקרי... היא 'ביקורת הספרות...'' | |||
_new_ |
עוף-טופיק | |||
|
|||
יוסף, אינני בטוח שאתה צודק, שכן – ''המכשיר העיקרי.....הוא ביקורת'' מקיים להבנתי תחביר עברי נכון ביחס למשפט – ''המכשיר העיקרי..... היא ביקורת'' לשון אחר: ''הנושא הוא הביקורת'' ולאו דווקא ''הנושא היא הביקורת''. החיבור (Kuplung) – עד כמה שידיעתי המחלידה מעלה מנבכי זכרוני – מחוייב לצדה הראשון של המשוואה בעברית; דוגמא נוספת: ''היצירה.... היא עונש לציבור'', ולאו דווקא ''היצירה.... הוא עונש לציבור''. אגב, גם במקרה של משפט משני, היינו Nebensatz – המשוואה תתאים במין ובמספר לנושא שמצוי במשפט המרכזי. במידה ולהבנתך אני טועה באבחנה זו, אנא הסבר לי מדוע. | |||
_new_ |
עוף-טופיק (או התיקון לתיקון) | |||
|
|||
נראה לי שטעיתי בתיקון. אמרתי לעצמי ש'ביקורת' היא הנושא של המשפט, ולכן 'הביקורת היא המכשיר העיקרי'. אך היות ונושא המשפט הוא 'המכשיר העיקרי', צ''ל 'המכשיר העיקרי... הוא ביקורת הספרות.' ותודה לשמעון מנדס. | |||
_new_ |
עוף-טופיק (או התיקון לתיקון) + עוד תיקון | |||
|
|||
ותודה לאלכסנדר מאן כמובן. הסטריאו של יוסלה עבד בזמן האחרון שעות נוספות, ו'מאן' ו'מנדס' התבלבלו. | |||
_new_ |
אוקיי יוסי | |||
|
|||
תחי השפה, תחי הספרות, תחי הפילוסופיה! אבל מה זה קשור אליך? מה יתרונך על הימנמנים? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |