|
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
יובל ברנדשטטר כועס על הכבוד שהוא מנת חלקו של עמוס עוז, והוא מאשים אותנו, את כל ישראל וביחוד את אנשי השמאל, בשחיתות. אפשר להתווכח עימו, אך היות ודי ברור שעמדתו מבוססת על פרשנות מאד מוגבלת של המציאות, אולי עדיף שנעיף מבט בקטע מסיפור קצר פרי עטו של ברנדשטטר, בשם 'השבויה': ''זהו, לדעתי מוות בעריסה'' אמר הרופא וקולו רם, גם אם רועד מעט ''זה קורה. הוא שכב על הבטן.'' ''אהה'' אמרתי. השינוי בהתנהגות הרופא בנוכחות המשפחה אמר דרשני. ''טוב. אני חייב לקרא למשטרה'' אמרתי. ''למה משטרה?'' שאל הגבר. ''סליחה אדוני, מי אתה?'' שאלתי בתקיפות. ''סובחי, אני הדוד של הילד. אבא שלו ואני אחיים'' לו היו פנים טיפוסיות לערבי. וכאילו שיש דבר כזה, טיפוסי. ''כל מקרה מוות מסיבה לא ידועה מחייב דיווח למשטרה, זה החוק'' עניתי לו. ''טייב, אם זה החוק אין מה לעשות.'' אמר סובחי ודבק בנו. חזרתי למיון. האלונקה היתה ריקה. ''אפוא הילד?'' שאלתי את נדיה. ''שמנו אותו בחדר צדדי, של המנקות'' אמרה. הצצתי שוב באם. היא סיימה את ההתייפחות, והרעלה נשארה על פניה. רק מצחה נראה, וציץ שיער נשמט, שיער זהוב, טבעי. בעלה ישב לידה, חמור סבר כתמיד. שני שוטרים הגיעו, שוטר ושוטרת, והחלו לרשום פרטים. אני נכנסתי אל חדרון המנקות. החבילה הקטנה הייתה מונחת על דרגש בדיקה, ישן וחלוד. הסרתי את הסדין. פניו החתומות של עולל ניבטו אלי, שפתיו כחולות, עיניו עצומות, אפו סולד, וכולו אומר מתיקות. לו היה חי. לבי נחמץ בקרבי. שתי מחשבות התרוצצו במוחי. תודה לאל שזה מן המגזר. שהיד אחד פחות. גועל נפש!! איך אפשר לחשוב כך? מה לעשות, זו המציאות, עראפאת אמר שאת שנאת הציונים יונקים הערבים עם חלב אמם. זה יכול היה להיות רפי הקטן שלי. אמנם הוא כבר בן שנתיים, כולו מתולתל ומתרוצץ ומקשקש, אבל אני זוכר אותו כזה קטן, כזה חמוד. משכתי את העפעפיים למעלה. דוק המוות כיסה את הקרנית, אבל צבע הקשתית היה ברור.'' זהו אמנם רק קטע מהיצירה של ברנדשטטר, אך גם מהקטע אפשר להתרשם מרמת הכתיבה. גם אם לא נתייחס לשימוש המרובה בסטריאוטיפים האתניים, קשה להתלהב מהכתיבה. הקוראים מוזמנים לקרוא את הסיפור בשלמותו ויוסלה אכן אינו מומחה לספרות, אך עמוס עוז זה לא. גם לא מתקרב. מרוב השימוש באיפיונים האתניים והסטריאוטיפים של גזע ולאום בסיפור הקצר הזה, באופן מוזר למדי איפיונים אלה הופעים לחוט השדרה של הסיפור. זו פעם ראשונה שיוסלה קורא יצירה ספרותית שאם מסירים ממנה (באיזמל של מוהל אם תרצו) את המאפיינים של גזע ולאום לא נותר ממנה כמעט דבר. מדהים. | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
לא יכולתו הספרותית של הד''ר ברנדשטטר עומדת לדיון ולכן ביקורתך הספרותית אינה לעיניין . עמדתו הציבורית היונקת מיכולתו הספרותית היא הבעיה . ענף שלם של הכתיבה העברית צמח שמאלה . עוז , שלו , סובול , לוין , יהושוע , זך ... העובדה שהם כותבים ידועים מעניק להם זכות קדימה בהצגת דעתם הפוליטית . אבל ... הם לא חכמים או צודקים יותר מכל מהנדס , רופא , עורך דין או רואה חשבון . גם לא מבעל מכולת או חנות נעליים . אבל...לאלה אין גישה למיקרופון הציבורי וגם כשיש השפעתם מועטה . חיים איתנו 3 זוכי פרס נובל . מה דעתם הפוליטית ומה השפעתה ? אני מכיר בערך 150 פרופסורים באופן ישיר , היכן דעתם ? עד כמה הערכותיהם טובות יותר משל סופר ידוע ? מה בעינין זמרים שחקנים ושאר בדרנים ? הכוונה לזה שמפרסם כדורים לכאב ראש , לזה שמפרסם בנק ולזו שמפרסמת שמפו או קרם ידיים ... רק אתמול התברר חוש ההבנה של שורת אומנים . הם נפלו בחלקת לשונה של נוכלת שהתחזתה לחולת סרטן ו''הגאונים'' לא עשו צעד אחד לבחון עובדות . אחר כך הם אורים ותומים בפוליטיקה ... אפילו אתה , שאינני יודע מה כישוריך מציג כאן ''עמדה מוסרית'' ולא מסוגל לבחון אותה באופן לוגי . רגשותיך ודעותיך העתיקים גוברים על ההגיון הקר . | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
אתה מדבר שטויות שרק מביישות אותך. האם אתה לפעמים גם קורא את מה שאתה כותב? | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
אין שום יתרון מובנה בדיעותיהם של ידוענים . הם לא יותר חכמים מאחד העם .לפרופסורים וכמה משכילים אחרים יש יותר יכולת לנתח מצבים ולהסיק מסקנות מזמרים שחקנים ואפילו סופרים ועיתונאים . לידך אני מגדלור . לא כי אני חכם או מוכשר , כי אני לא .זה בגלל שאתה נר דקיק . במבחן הראשון התמוטטת . אז כשאתה מזכיר שטויות זכור שזה אתה . | |||
_new_ |
קצת צניעות האדון ד''ר | |||
|
|||
משום מה נדמה לך תמיד שעוסקים בך. זה שאתה לא חכם גדול אתה מוכיח כמעט בכל פעם שאתה פותח את הפה. אך הפעם עסקנו בברנדשטטר, שטוען שגם לו מגיע. ובאמת מגיעה לו ביקורת לא כל-כך חיובית על כתיבתו הספרותית, וביקורת עוד פחות אוהדת על הפובליציסטיקה שלו - ביחוד היות והשימוש העיקרי שהוא עושה בכתיבה הוא בתור קרדום. משום מה נוצר אצלך הרושם שכאשר נמנעים מלענות לך, ניצחת בוויכוח. זו טעות נפוצה בקרב אנשים שנדמה להם שהם תמיד נושא הדיון. לא נראה לי שלמישהו איכפת באמת מה קורה לך, ואני יכול רק לשער שאתה מקדיש את כל עיתותיך לכתיבה באתר כי גם בבית לא נותנים לך תשומת לב. מיום שהחילות לכתוב כאן תגובות לא קיבלתי ממך תגובה אחת עניינית. גם כאשר ניסית פעם אחת לכתוב את עמדתך בענייני מוסר, התוצאה היתה מבולבלת ביותר. הרושם הוא לא רק שלא למדת באופן מסודר מעולם, אלא שתהליכי החשיבה שלך נעים במעגלים סגורים - אין בא ואין יוצא. כמו 'אנציקלופדיסטים' אחרים שעברו באתר בעבר (פרקש ובר-ניר לדוגמא) - מכבירי העובדות - כך גם אתה פולט עובדות ללא קשר הסטורי או מדעי בכל הזדמנות. צניעות מינימלית אינך יודע. גם אינך מבין עד עכשיו מדוע יש מקום להתנצלות בפני ענבל בר-און על שעלבת בה בפומבי. וההשתלחויות שלך באנשי רוח רבי הישגים פתולוגיות. כל מה שיוצא ממך נודף ממנו ריח של כוחנות ודעתנות שאין להם כלל כיסוי. כי אינך חזק. יש לך צורך עצום להשתלט על האתר. אתה עונה לכל מי שכותב, ללא קשר וללא הקשר. אתה כל-כך 'טעון' שיש הרגשה שאתה הולך להתפוצץ עוד מעט. אני לא מומחה, אך אני בכנות חושב שכדאי שתלך לטיפול לפני שיהיה מאוחר מדי. | |||
_new_ |
ח ח ח ח ח | |||
|
|||
_new_ |
הבערה המוסרית של יוסלה ועמישלה | |||
|
|||
אומרת דרשני. כנראה שברנדשטטר פוצץ להם את הפרונקל בטוסיק | |||
_new_ |
שאלות תם? | |||
|
|||
1. האדון ברנדשטטר עסק בעיקר בהשמצת הצלחתו הספרותית של עמוס עוז. ברנדשטטר מתחיל בכך כאשר הוא מציג ''יכולתו הספרותית'' (הנושא הראשון הוא הרי קנאת סופרים) ומשתמש בה לצורך השמצה. כעת בא יוסלה ומבקר את ''יכולתו הספרותית'' של ברנדשטטר לגופה בלבד. מכאן שיש מקום לביקורת על ''יכולתו הספרותית'' של ברנדשטטר. 2. התיקשורת נותנת עדיפות לאנשים שיש להם מעמד ציבורי (מוכרים בציבור). כך יוצא שרק לעיתים רחוקות התיקשורת נותנת ביטוי לדעתם של אנשים לא ידועים (בעל מכולת, רואה חשבון, עו''ד או רופא). תנאי נוסף הוא שהאדם יהיה בולט בתחומו. התנאי הנוסף הזה קשור במעשיו הטובים או הרעים של אותו אדם - ה''איכות'' של מעשיו. כך למשל עו''ד נדב העצני מקבל יותר זמן במה מאשר בעל חנות מכולת אלמוני; כך למשל פרופסור אומן מקבל או קיבל יותר זמן במה מבעל המכולת; כך למשל מקבל עמוס עוז יותר זמן במה מבעל חנות המכולת האלמוני וכן הלאה. הטענה שדעתם הפוליטית של סופרים ידועים מקבלת זכות קדימה כלל לא מבוססת. זה במיוחד נכון כאשר משווים את היחס לו הם זוכים לעומת היחס לו זוכים פרופסורים (כמו עמוס עוז, אומן ועוד) בעלי שם בתחומם. | |||
_new_ |
שאלות תם? | |||
|
|||
עירן כתב על ''סופרים ידועים שמאלנים''! | |||
_new_ |
יופי נחמה | |||
|
|||
עדין עירן טועה בגדול. | |||
_new_ |
שנעשה סקר ? | |||
|
|||
_new_ |
תעשה איזה סקר שאתה רוצה | |||
|
|||
_new_ |
תעשה איזה סקר שאתה רוצה | |||
|
|||
אתה צודק. העובדות הרי לא ישנו את דעתך. | |||
_new_ |
יופי לחמניה שבודה מדמיונך כל מיני שטויות | |||
|
|||
_new_ |
יופי לחמניה שבודה מדמיונך כל מיני שטויות | |||
|
|||
אתה יכול לכתוב שלחמניה חמה בודה מדמיונו שטויות . אבל. . . לבצע איזה סקר קטן כדי לבסס את עמדתך על הידוענים אתה לא מוכן לעשות . כך יוצא שהשטויות הם אצלך . | |||
_new_ |
כרגיל, אריה, העובדות לא מפריעות לך | |||
|
|||
האמת היא כרגיל אחרת ממה שאתה מתאר. אבל אני כבר רגיל לתרגילי הבלופים שלך. כתבתי שהטענה שלך לא מבוססת: הטענה שדעתם הפוליטית של סופרים ידועים מקבלת זכות קדימה כלל לא מבוססת. זה במיוחד נכון כאשר משווים את היחס לו הם זוכים לעומת היחס לו זוכים פרופסורים (כמו עמוס עוז, אומן ועוד) בעלי שם בתחומם (תגובה 112467). אתה הצעת לעשות סקר ואני בירכתי על כוונתך לבדוק את העובדות. כעת אתה רומז בצורה בולטת שבכלל לא התכוונת לבצע סקר. זו בעיה שחוזרת על עצמה אצלך: יש לך בעיה של אמינות, אריה עירן, ועליך לפתור אותה לבד. | |||
_new_ |
כרגיל, אריה, העובדות לא מפריעות לך | |||
|
|||
אני שאלתי ''שנעשה סקר ? '' ואתה שלחת אותי לסקור את זה לבד . אלה הן העובדות . | |||
_new_ |
כרגיל, אריה, העובדות לא מפריעות לך | |||
|
|||
כרגיל, אינך מספר את כל העובדות כפי שאני ניסיתי (תגובה 112599). עוד משהו: אף אחד לא שלח אותך לעשות דבר. הגיע הזמן שתגבה את היוזמות הפרטיות שלך במעשים לפני שאתה דורש מעשים מאחרים. | |||
_new_ |
תעזוב עובדות! למי זה חשוב | |||
|
|||
בעיקר /שאתה אומר את דעתך וזה מה שחשוב! ואל תירתע מעוד ימנמן קופצני וצעקני כי מספיק עשו לנו את זה עם רבין (כמו ששרון כתב) אסור לנו לתת להם שנית לחזור על הטעות ולגנוב לנו את המדינה! רק אנחנו יודעים את האמת ורצוי להשאיר אותה אצלנו! | |||
_new_ |
העבודה משחררת . | |||
|
|||
_new_ |
[•] העבודה משחררת . | |||
|
|||
גמני רוצה לעודד ולתמוך בעבודתו הקדושה של דוד סיון במלחמתו הבלתי נפסקת במתקפות הימין הקשה שרק רוצה לעשות את מצבנו לעוד יותר קשה סיון, אריק פ. וע.צופיה הם הנשמה והחיים של המדינה | |||
_new_ |
תעזוב עובדות! למי זה חשוב | |||
|
|||
סיכום ביניים . 1- בשנת 1939 חיו 17 מיליון יהודים וכיום חיים 13.2 מיליון יהודים . 2- התוצאה מזה היא הדעה שלי שצריך להרבות בילודת יהודים כדי לתקן את ניזקי השואה . 3- לא מדובר בגידול עצום ומחניק נפשית וכלכלית . אני מציע גידול מתון של ילד אחד נוסף לממוצע הכללי . 4- המחיר התקציבי לשנה של 50.000 ילדים הוא מיליארד שקלים . מיליארד אחד . 5- אני ממליץ לנהל מול תושבי רצועת עזה מדיניות ''פינוי תמורת פיצוי'' . 6- להערכתי המחיר יהיה 18 מיליארד שקלים . 7- לדעתי , בהמשך ירי על שטח ישראל מרצועת עזה לעוטף עזה יש לבצע מהלך מדיני . סיפוח חלק מצפון הרצועה למדינת ישראל . 8- מהלך זה ניתן להיעשות על ידי שימוש בצהל ללא כיבוש כל הרצועה ובאבידות מזעריות . 9- לדעתי , יש לבצע הפרדה מוחלטת של שטח הרצועה מישראל . את צרכיהם של התושבים שם שיחפשו במצרים . מזון , מים ,תרופות , דלק וחשמל . | |||
_new_ |
אריה, דוד גם יכול וגם עושה | |||
|
|||
והוא אכן בודה מדימיונו שטויות. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |