| בהרצאה פרונטלית באוניברסיטה יש הרבה מה להעביר לסטודנט מעבר לקריאת החובה שלהם לשיעור. דיון על נושא הלימוד בכיתה הוא חיוני אבל זה אפשרי רק בכיתות קטנות. לפני אולם מלא סטודנטים אין אפשרות אחרת ללמד אלא בהרצאת המדריך.
בית ספר חייב להקנות ידע שהוא כמו הבשר בתנאי שקודם ובמקביל הוא מלמד גם את ה''איך'' לרכוש ידע, שזה השלד. וכל אורגן חייב גם את זה וגם את זה ביחד. עם שלד נכון, כל אחד יכול חא''כ לעדכן את הידע בכוחות עצמו, כפי שזה נעשה לכל בוגרי האוניברסיטאות שעובדים בענייני לימודם. אינני חושב שאתה צודק שה''ידע'' מתיישן במהירות. אבל מעבר לזה, לעיתים כדי להבין ''ידע'' חדש אנחנו חייבים לדעת את ה''ידע'' הקודם. כי אנחנו מדברים על בניית מבנה ידע שבוני על בסיס רחב שהולך ומצטמצם ככל שאנחנו מגביהים לחקור. ושום מידע חדש לא יכול לעמוד בפני עצמו ללא כל בסיס הידע שמתחתיו, כי אחרת ''מגדל בבל'' של הידע יקרוס.
לא שמעתי שתיאוריית ''המפץ הגדול'' שגוייה, כי היא עדיין בחזקת השערה. ואני מכיר שיש גם השערות אחרות. אבל תלמידי האסטרונומיה חייבים להכיר את התיאוריה הזאת גם אם היא תישלל בעתיד כדי להבין למה שללו אותה ומה המשמעות המדעית של השלילה (גם כדי לא לחזור ולהישען על ההנחות שהיו בבסיס תיאוריית המפץ).
תאוריית הקריסה של היקום בגלל ''כוח המשיכה'' היא נכונה, כל עוד אנחנו מכירים את העולם כמו שאנחנו מכירים אותו היום. תסתכל על תופעת ה''חורים השחורים'' שקורסים פנימה לתוך עצמם ב''כוח משיכה'' עצום שמושך לתוכו גם את קרינת האור. תחזיות של תיאוריית המפץ הגדול מדברות שהעולם הולך ומתנפח במהירות עצומה משניית המפץ ושבעוד כמה מיליוני שנים הכוח השלילי ייגבר על הכוח החיובי ואז העולם יתחיל להתכנס פנימה אל תוך עצמו, כמו בלון שמוציאים ממנו את האויר, ואחרי כמה מיליארדי שנים יהיה מפץ גדול נוסף כאשר כל החומר והאנרגיה של העולם ייפגשו במרכז הכדור של היקום. ואז שוב יתרחש מפץ גדול מההיתוך והתנועה פנימה וחוזר חלילה. כל מהלך הלוך ושוב כזה אורך כמה מיליארדי שנים, כך שאנחנו לא צריכים לחשוש. יש לך תיאוריה אחרת? זה בינתיים התיאוריה המקובלת על המדעני היקום והאסטרונומיה. |