|
הכשלת הזולת במקום הסברים. | |||
|
|||
לק''י אני בהחלט אשמח לקרוא מאמר מנומק שלך על שני הנושאים הללו - כיצד הופכים עם קטן לעם גדול - וכיצד אנו יכולים להפוך מעם קטן לעם גדול. ומה מוסרי ומה לא מוסרי למדינות ולעמים לעשות בזירה הבין לאומית בהתיחס לאויביהם ולידידיהם וכיצד הדבר משליך עלינו. בנתיים אין בדבריך באתר מספיק חומר כדי להבין ולגבש עמדה כל שהיא. אליצור | |||
_new_ |
בקצרה על מוסר. | |||
|
|||
למען הפשטות העתקתי מויקיפדיה את הערכים מוסר ומצפון וכדי להקל סימנתי כל קטע בספרות. זה מאפשר תגובה מסודרת. 1- מוסר הוא מערך אמונות פילוסופיות, שלפיהן אדם קובע האם פעולותיו הן טובות או רעות, ראויות או מגונות. המוסר אינו פועל יוצא של חשיבה אינטלקטואלית ישירה, אלא בדרך כלל נובע מאינדוקטרינציה מאת נושאי המסורת בעת חינוכו של הילד. 2- לעתים קרובות מושגים ואמונות אלו הינם מוכללים ומוגבלים לקבוצה תרבותית מסוימת, ומשמשים כדי לווסת את ההתנהגות של חברי הקבוצה. מכיוון שמערך אמונות זה משתנה מתרבות אחת לשנייה, יש הרואים ברעיון המוסר עצמו כמושג יחסי. מנגד, גישות אחרות רואות במוסר מושג מוחלט. המתחייב מתוך תכונה מהותית של הקיום האנושי (דוגמת הצו הקטגורי של קאנט) או מתוך ציווי אלוהי (על-פי תפיסתן של דתות רבות). 3- קונפורמיות למערך האמונות של תרבות מסוימת בדרך כלל ייחשב כהתנהגות מוסרית. קבוצה יכולה להתבסס על קונפורמיות נרחבת מסוג זה להמשך קיומה. לעתים ישנה סתירה מהותית בין המערך המוסרי של קבוצה אחת לשנייה ,כדוגמת המשטר הנאצי בגרמנייה של שנות ה-30 ,שנתפס על ידי בני התרבות המערבית כלא מוסרי בעליל, למרות שחלק מתושבי גרמנייה שהתחנכו על ברכי הדוקטרינות הגזעניות של הנאציזם ראו עצמם פועלים בשם הטבת החברה הגרמנית ,ללא בעיות מצפוניות (ראו מצפון). 4- מצפון הוא מרכיב של נפש האדם המנחה אותו בתחום המוסר : מוביל לתחושות רגשות או חרטה , המדריכים את האדם או מייסרים אותו, בנוגע לפעולות, מעשים או חוסר מעשים, המנוגדים לתפיסת צווי ההתנהגות המוסרית כפי שהם נתפסים על ידי האדם, או עולים אתם בקנה אחד. למרות שתחושות כאלה אינן באות בהכרח ממקור אינטלקטואלי, הן עשויות לגרום לאדם לבחון את התנהגותו ולהימנע מפעילות שאינה עולה בעיניו עם המוסר. להלן התייחסותי 1- אני מבין שהמוסר הוא תוצאה של חינוך אשר כתוצאה ממנו מחליט אדם אם מעשיו טובים או לא. מכאן עולה מיד כי חינוך אחר ייצר מוסר אחר. 2- אני מבין שלרוב המוסר הוא קוד בלתי כתוב המיועד לתאם את התנהגות אנשים בתוך קבוצה. לתרבויות שונות יש קודים שונים. לכן יש החושבים שהמוסר הוא ענין יחסי. לעומתם יש החושבים שהמוסר הוא מוחלט-אלוהי או פילוסופי. מכאן עולה שאלה המאמינים במוסר לא מוחלט מסוגלים במאמץ מתאים ליצר לקבוצה מוסר שונה מהקיים. המאמינים במוסר מוחלט שוללים גישה זו. 3- אני מבין כי אם תתנהג כמו כולם תחשב מוסרי. התנהגות כזו מסייעת להמשך קיום הקבוצה. קורה שקוד המוסר שונה מקבוצה לקבוצה. מעשים שעשו הנאצים נראו תקינים לגרמנים ולא תקינים ליריביהם. למוסלמים יש קוד מוסרי שונה מהקוד המוסרי היהודי וזה הנוצרי. 4- אני מבין שישנו מרכיב נפשי לאדם המשמש כלי בקורת עצמי האם הוא כשלעצמו נוחג עלפי המוסר. תחושות שמקורן במצפון גורמות רגשי אשם או חרטה למי שנהג או נמנע ממעש בניגוד למוסר של עצמו. תחושות כאלה מסוגלות למנוע מהאדם לפעול בניגוד למוסר שלו. מזה עולה ששינוי ערכי המוסר של אדם יסלקו את רגשי האשם או החרטה. הערה כללית ::לראשונה בחיי הבנתי את הבונקר המנטאלי של אבנרי ודומיו. גם ברור היכן צריך לתקוף את שלום עכשיו בצלם הפלסטינים אחמדיניג'ד......... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |