|
ובכל זאת | |||
|
|||
טוב שהתחלת בהצגת נתונים שלדעתך, כך משתמע, קריטיים להבנת הבעיה. זהו הצעד החשוב ביותר בדרך לשכנוע.בכך חסכת ממני שאלות הבהרה. א. לאחר שחיפשתי ולא מצאתי את הנתון 0.74 מעלות אני רוצה לשאול: 1. האם זה בטוח מה שקרה ב-47 השנים מאז 1960? 2. האם אתה בטוח שזו ההשפעה הישירה של הצטברות גזי החממה? 3. כמה ממתנת ההשפעה של המזהמים? 4. האם לא יתכן שלמרות העליה שתיארת בעצם קיימת מגמה יותר חזקה בכיוון ההפוך? ב. בתמצית של דו''ח שטרן עמ' vi (http://www.hm-treasury.gov.uk./media/4/3/Executive_S...) יש דיאגרמת עוגה שמבהירה אלו מגזרים ''אשמים'' בכמה מההצטברות גזי החממה. תחבורה או שימוש במכוניות פרטיות איננו החמור בין הגורמים. ובכל זאת אתה כבר קובע שביטול אמצעי התחבורה הפרטיים הוא תנאי בעל יעבור. האם אין מקום לשיקול נוסף? ג. הנח שקיבלתי את דעתך שצריך לצמצם את מספר כלי הרכב המונעים בבנזין שנעים בכבישים ובדרכים. לא הייתי מקבל את הצורך לעשות זאת בצו מנהלי. יש דרכים הרבה יותר פשוטות ובעיני ''מוסריות'' יותר מצו של פוליטיקאים. האם תהיה מוכן לשקול אמצעי שאיננו איסור על השימוש ברכב פרטי? | |||
_new_ |
כנראה מצאתי חלק | |||
|
|||
''ב-150 השנים האחרונות עלתה הטמפרטורה העולמית הממוצעת בכ-0.75 מעלות צלזיוס. לפי נאס''א, 2005 היתה השנה החמה ביותר מאז החלו המדידות. עיקר ההתחממות מיוחסת לעלייה בפליטת ''גזי חממה'' כגון פחמן דו-חמצני ומתאן'' (http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/781227.html). | |||
_new_ |
ובכל זאת | |||
|
|||
צריך להביא בחשבון שבסבירות די גבוהה קואליציית הנפט עובדת קשה ומשלמת הרבה על מנת לחסום פתרונות אלטרנטיביים לייצור אנרגיה ולתחבורה. מבחינה זו אוירת הבון טון והעניין שהירוקים יוצרים אצל השכבות הגבוהות הם חשובים. ראה למשל יוזמת שי אגסי לפתוח מפעל מכוניות חשמליות. | |||
_new_ |
ובכל זאת | |||
|
|||
התעניינת איזו כמות ואיזה סוג של זיהום יוצרות בטריות חשמליות? | |||
_new_ |
ובכל זאת | |||
|
|||
מסכים, אבל יש לי תחושה שאם יזרקו מספיק כסף לכיוון הזה, ימצא פתרון גם לכך. | |||
_new_ |
אז מה | |||
|
|||
כמעט בכל עניין מישהו מוכרח להזכיר את הקואליציה, אוליגרכיה, וכל מיני מושגים מהסוג הזה. ישנה מיתולוגיה, שברוב המקרים מופרכת שמישהו נלחם נגד הקידמה. פעם זה מופיע במאבק לשיפור איכות הסביבה, פעם זה מופיע כאשר כוח פוליטי שולט מתרץ את העובדה שהוא לא משנה תהליכים לפי ההבטחות בבחירות... (לשם הדגמה אנקוב בשני מושגים-טענות כאלו שמאד מאד מוכרים בחיינו. הראשון: היהדות העולמית, האוליגרכיה היהודית שולטת בתקשורת, בפוליטיקה ובכלכלה העולמית. רק מה? אף אחד לא ממש הוכיח זאת. השני: האולגירכיה השמאלית שולטת בתקשורת, בכלכלה, במשפט הישראלי. רק מה? אף אחד לא הוכיח זאת.) האמת היא כמעט תמיד באמצע. תמיד ישנה השפעה של אינטרסים שמגבשים קבוצות או אירגונים בעד ונגד תהליכים ויש מציאות טכנולוגית-כלכלית. כאשר מישהו יעמיד ''רכב'' אלטרנטיבי'' שלא מזהם ולא מייצר גזי חממה ובמחיר (עלות ותפעול) ''סביר'' (שהפרטים חושבים שהם יכולים לשלם) שום כוח לא יעצור אותו. כך היה עם תגלית הנפט שדישדשה עשרות שנים כאשר שמן לויתנים שימש לתאורה (http://columbia.thefreedictionary.com/Petrolium) והיה מתחרה טוב. הפריצה היתה כנראה כאשר הומצא המנוע המבוסס על נפט. למיטב הבנתי גם אז היו דיבורים בעד ונגד הנפט ביחס לשמן לויתנים. ההכרעה נוצרה כאשר לנפט היה מה להציע ששמן הלויתנים לא יכל או לא לא היה כלכלי. יותר מכך אפשר לעודד (להאיץ) תהליך כזה בצורה יחסית פשוטה במקום השימוש בצוו כמו ''אסור להשתמש ברכב פרטי''. | |||
_new_ |
אז מה | |||
|
|||
הטענות הן (ואני חייב להודות שאין לי עדות יד ראשונה) הן שמושקע כסף בקניית פטנטים ו'קבירתם' או שוחד לאנשים המובילים בתחום על מנת שיעצרו את המחקר. כיוון שעד לאחרונה לא היה מדובר במאמץ גלובלי אינטנסיבי, הוא כנראה היה קטן מספיק כדי להאט, לפני שיהיה מספיק טוב טכנולוגית כדי להיות משתלם כלכלית. | |||
_new_ |
טענות, טענות עם מעט בשר | |||
|
|||
מידי פעם שומעים על ריגול והכשלת תהליכי פיתוח על ידי ''רכישת'' אנשים מובילים כדי לעבוד למען מטרה של עסק אחר. זה היה וזה יהיה תמיד כי אנשים קטנים אפשר לקנות. אבל כאשר מדברים על פיתוח טכנולוגי ראשי לא כל כך מהר ''רוכשים'' מפתח רציונלי. הרי הוא יבין מהו הפוטנציאל העסקי של פיתוח שלם ומלא. בכל מקרה זה לא כל כך פשוט להשאיר במגירה פטנט שיש לו פוטנציאל עסקי טוב או טוב מאד. זה במיוחד קשה למי שעסק ברכישה עצמה. מול ה''היגיון'' שקוברים פטנטים ואמצעים לפיתוח טכנולוגי צריך להראות את החשבון הרציונלי שזה כדאי, אחרת אלו סתם דיבורים בעלמא... | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |