פורום ארץ הצבי Enter the forum

RSS Feed
מה זה?
מסע למרוקו אל הקהילות היהודיות
הרצל ובלפור חקק (יום ראשון, 29/05/2022 שעה 10:00)

הרצל ובלפור חקק

ב-‏9 במאי 2022 יצאו הרצל ובלפור חקק במשלחת של 'ועד הידידות ישראל מרוקו' מטעם הפדרציה העולמית של יהודי מרוקו בנשיאות סם בן שטרית. הם צורפו למשלחת כאנשי תרבות, כיושבי ראש בעבר של אגודת הסופרים העברים. לאחר עשרה ימים של חוויות, הם מסכמים את שהותם במרוקו במקאמה.

נציג בית המלוכה עבד אל עלאוי, נשיא הפדרציה סם בן
שטרית, בלפור חקק והרצל חקק. צילמה תפארת חקק
היינו במרוקו במשלחת, זה היה מסע של זהות/ נספר לכם הכול, נגיע גם למהות./ ננסה לסכם חוויה רוחנית, סופה של הנאה מופלאה/ זה הרגע לתת מחמָאה/
למַסע שהייתה בו התעלות וגם המְראה./
זה הרגע לומר ללא רֶתע:/ היה מסע לשָרשים תרבותיים, זו לא רק מופלֶטה./
באנו למרוקו לחקור ולתעֵד במילים/ לחשוף מקורות יהדות, סודות המלַאח, צדיקים וּגווילים./
הגענו אל הפֵּשר הגנוּז/ אל הלוּז/ אל תאיצו ותאמרו ''נוּ''/ ניתן סיכום של 'ויסעו – ויחנוּ'.
תחילת הדרך ברבאט, יום ראשון למסע/ כבר אז הבינו כולם, שזו משימה וגם משָׂא./
פגשנו לאורך הדרך שליחים של 'פדרציה מרוקו' במלוא התנופה/ ולאט לאט תפסנו, יש פעילות, אנחנו
על המפָּה./ ברבאט קידם את פנינו קונסול הכבוד של הפדרציה ברבאט, נציגנו הישאם,
הם חיכּו שם/ לסם בן שטרית ולכל המשלחת/ וגם להקת הפולקלור חיזקה את הקשר ואת היחד.
יום שני למסע ביקרנו במוזיליאום של מלכי מרוקו המפואר/ למדנו על השושלת העַלאו'ית, שרשרת של עבר./
סיירנו באתרים היסטוריים ברבאט ובסַלֶה/ העמקנו חקר בהבנת דרך החיים של היהודים במלַאח הנגלֶה/
בבתי הכנסת זָכרנו עבר יהודי נשְׂגב בשִירה ותפילה/ אכן נכון היה לראות ביהוּדֵי הדורות 'אחֵינוּ
גיבורי התהילָה'./
הגענו לביתו של נציג הפדרציה רפאל אדרי, וזכינו לאירוח חם/ באנו לחלוק כבוד לאביו של רפאל,
דוד בן מרים/ זו הייתה תפילת אזכּרה מרגשת/ הֵבַנו כמה גדול כוחה של אחדוּת, של מורשת./
הרצל ובלפור חקק, שכיהנו 12 שנים כראשי אגודת הסופרים/ נשאו ברכתם בשירים/ הטקס כּיוֵון לחיזוק הבּרית/ לרפאל אדרי הם העניקו את ערכת בול השפה העברית./ בטקס נכחו נציגים של השגרירות/ והמסר היה ברור, הקֶשֶר היהודי בכול לב חרות.

מסע רוחש ותוסס בעיר פס
פגשנו במסע מרתק ואספנו בתוכנו נופים/ זה היה מסע לשכונות יהודיות, מסע בכל הכּיסופים/
ביקרנו בכמה ערים, והנה הלב תופס/ אנו ברחובותיה היפים של העיר פֵס/ חוויה שממש אסור לפספס./ ביקור שבלב נשאר/ שהינו בבית העלמין שם נטמן רבי חיים בן עטר/. התפללנו לצדיקים בנגלה ובנסתר/ מה פלא שניצבנו עצובים וזוכרים / הקשבנו לסיפורים/ ליד קברה של הצדקת סוליקה היא סולנג'. נותר לעד מיתוס יקר מפז/ דבקות של אמונה וצניעות מני אז.
בנתיבי המלאח הגענו לביתו של הרמב''ם/ בית קטן, חדר מדרגות בחושך נאלם/ מבעד לאפלה המאירה/ זכרנו דברי חז''ל – היזהרו בבני עניים, שמהם תצא תורה...
כמובן, לא שכחנו את המפגש/ עם נשיא קהילת פס, מואיז שריקי הנרגש/ ביקור מרשים ותוסס:/ נשיא קהילת פֵס/ אכן העלה על נֵס/ את המפעל לתיעוד הקהילה העתיקה, מפעל נשׂגב/ ראינו כמה חזקה הברית של יהדות מרוקו, יהדות 'המערב'.
הביקור בעיר מרקֵש/ לקח אותנו למופעי פולקלור: דְהרה בסוסים, במים, באש/ הפנטזיה 'שֶה עַלי' הרעידה קהל/ פיצוצים וּדהרה והלמוּת של גַלגל/ חשנו התרגשות לנוכח מופע שבּוצע ללא היסוסים/
אקרובּטיקה של רקדניות, זיקוקים ודהרת סוּסים.

במרקֵש הגענו לסמטה מהסרט 'האיש שידע יותר מדי'/ משם אל פינה בעמק אוּריקה שם קראנו תפילת כֹה לֶחי/ היינו באחוזת הקבר של משפחת הצדיקים בֶּלחנס/ קיימנו אשכּבה לצדיק שלמה בלחנס, צדיק יסוֹד עולם/ הקַדיש שקראנו היה חזק, כל הקירות נטו מימינם ומשׂמאלם...
יצאנו משם אל המלאח היהודי במרקש/ בעבר היו כאן חנויות של יהודים, ככל שתבקש/ ראינו דלת צדדית נעלמה/ משם נכנסנו לפנים מן החומה/ אל בית הכנסת 'אלעזמה'./ זה בית הכנסת היחיד ששרד על ספרי התורה והגווילים/ ועדיין נותר בו מניין מתפללים./ עמדנו על תיבת התפילה/ נעטַפנו בטלית, ישראלים בּגוֹלָה.
בערב שבת מֵי השילוח הלכו לאט/ , דלקו נרות שבּת/ ברכתו של סם בן שטרית החזירה לנו קולות מתוך עָבר שאָבד/ תפילת השבת ריגשה במיוחד/ שחרית של החזן אליהו כהן בנוסח בגדאד/ יום קדוש שהזכיר לכולנו מֵאַין באנו, מה היִעוד/ המסע כולו קיבל גוון של זהוּת.

עץ העיזים
עץ העיזים אסאווירה מוגדור' הרצל ובלפור חקק. צילמה תפארת חקק
אל מוגדור, בעקבות האור
ביום ראשון הגענו לעיר מוֹגדוֹר/ בעקבות השמן ובעקבות האוֹר/ אחרי מופע העיזים על עצי האַרגָן/ גילינו בהשתאוּת את סוֹד השֶמן כמובן./ אבני רֵיחיים, תעשיית קְרֶמים ושמן באווירה מתנגנת/ אכן ידעו פה להפוך עצים לתעשייה משומנת...
משָם לקברו של הצדיק חיים פינטו זצוק''ל/ והשַיירה כבר בדרך למצודה ולה תותחי-על/ להקת שחפים קיימה מַטס כבוד לכבוד האורחים מישׂראל/ גם העננים אמרו להם, תודה לאל...
אכן הזיכרון לא נעלם/ הגענו למרכז הזיכרונות ההומה כּיָם/ מרכז אדַכִּירה של העיר אסוו'ירה/ הבנו כמה חשוב לתעד מורשת/ ונשבינו בקסמה של המנהלת ריסה, במחויבותה הכּובשת.
בערב התכנסו החברים/ לאירוע של 'שורָשים ושירים': הרצל ובלפור חקק סיפרו על יצירתם/ על גחלת מן העבר ועל חזון שלא תם.

בקזבלנקה הַפתעה: מפגש עם נציג בית המלוכה
הגענו בערב לקזבלנקה לבית הקהילה/ לא ידענו שצפויה לנו הפתעה גדולה:/ לחגיגה שלנו הגיע עַבְּד אל עלאו'וי, בן משפחת המלוכה/ ומה רבה הייתה ההתרגשות, השִׂמחה/ כנציגו של המלך העביר האיש המכובד מְסרים/ וכולנו חשנו ששליחות הפדרציה למרוקו נושאת פֵּירות ומְחזקת קשָרים.

בבוקר קמנו להכיר את קזבלנקה, עיר שכולה קולות עבר והדים/ לא שכחנו את הסרט עם המפרי בוגארט האגדי/ הגענו אחר כך לבית הכנסת בית אל/ וקינחנו במסגד חסן השני, שכּל פֶּה מברך אותו במרוקו, ישתבּח בו האל.
יום רדף יום/ חֶלקי המסע התחבּרו כמו חלקים של חלום. ניחוחות המלַאח, הסמטאות, מלאכות שחלפו מן העולם/ זיכרונות גולָה שריתקו את כולם/ ואכן נותרה דמעה, זֵכֵר יהודים באלה הרחובות/ בתי העלמין חשפו דפי עבר, ריגשו לבבות. הנה כמה הרהורים לאחר שבוע וחצי של מסע ותצפית/ התקרבות לרוח היהודית כאן, לאֵש התמיד.

הרהורים אל שורשי הדברים
אכן היינו יחד למשפחה במסע משותף/ כל יום הוסיף עוד פרט, העבר נחשף/ חשנו כקבוצה שבאה לחפש את העבר/ לקבל דֶלק רוחני בביקור כה מוּאר/ הביקור בבתי העלמין, בבתי הכנסת של אחינו היהודים/ הפעים אותנו, האיץ את הרצון להבין מהי גולה, ומה הם נדודים/ רבים זיהו שכונות שגָרו בהם, מקומות אהובים/ והנה רֶטט הצער על בּתים שנראו עזוּבים/ בתי כנסת שנותרו כשאֵרית פלֵיטה/ להבה של דורות שהלכה והתמעטה./
כָּאַב הלב על עם יָקר שנמוֹג בגלוּת/ מיום ליום שבוּ אלינו חבלי הזֶהות/ מול עינינו מִקדש מעַט ועוד מִקדש מעט/ גולים שֶנותרו לחיות את הכִּמעט./ הלב הבין, אלה חיי גולה מרים, חיים בחַסדי זרים/ כך חי העם דורות בשעבּוד מלכויות, בחַסדי מלכות/ ונשאר לתמיד אותו טעם בּכוּת.
סם נשיא הפדרציה ידע בכל מקום להציג את המשלחת שלנו כגשר/ שליחיו בכל מקום היו מלאכים של קשר/ המסר עבר אלינו, מסר יקר/ אנו שליחים של מסע לכבד את העבר.
המסע עוד ילווה אותנו, הלבבות ימשיכו לחבר חוט לחוט/ נדע להבין הרוח שמחברת בין גאולה לגלות.
תודה לסם בן שטרית שבנה אימפריה גדולה/ פדרציה של קשר עם אחים בַּפּזוּרה, בגולה/ החיבור עם האחים בתפוצות/ העלה בגאווה רוח יהודית, הרבה ניצוצות!
תודה לפיני אלקיים מנהל המשלחת/ שידע לטפח את היחד/ רוח של אחדות שבעתיים/ היה במסע על מי לסמוך, אבא במסע, מעבר לאבא שבשמים...
תודה לשרלי עמר, שבנה מסע מושלם/ סייע להבין היסטוריה ונופים לכל לב נפעם/ מסיור לסיור המסע המריא אל על/ שרלי היה כאן המאמן, ומה פלא שזכינו במונדיאל...
כל הצוות נשא במלאכה, היינו חלק משליחות ברוכה, והיה ברור לכל שזו שליחות אמיתית/ יש מושך בחוטים אחד ויחיד/ זה החזון והברית/ של סם בן שטרית.

לסיום:
עַם יצא לַגָלוּת וסֵפר בידוֹ/ כּך נדַד עִם תרבּותו, מורשתו, כּל כּבודו./ הדפּים, המצֵבות והבתים/ העֱלו זיכרונות, סיפורים רוטטיים./ הגענו לכאן ממרחקי מקום וזמן/ לדעת ''מנַין'' ולברר ''לְאן''/ עוד נשוב ונהרהר על דורות שהדלת לארץ הייתה נעולה/ למדנו על עמֵנו בין גלות וגאולה./ אנו רואים היום את שׂרידי הקהילות במרוקו ואת אהבתם לעַם/ ואנו יודעים, מה שידענו תמיד: הצְליל היהודי לא נדַם.

ערבּסקה מרוקאית/ הרצל חקק
בְּקָלִיגְרַפְיָה עַרְבִית אֶפְשָׁר לִכְתֹּב
אֶת מָרוֹקוֹ, וְיָפְיָהּ שֶׁל מָרוֹקוֹ
נִשְׁפַּךְ אָז בַּאֲרִיחִים הַמְּעַטְּרִים קִירוֹת.
אֶפְשָׁר לִכְתֹּב לָךְ שִׁירִים רַק בִּכְתַב יָד
עַל כִּפּוֹת, עַל תִּקְרוֹת
וְעַל נִבְרָשׁוֹת מְעֻטָּרוֹת.
בִּכְתָב נַעֲלֶה אֲנִי כּוֹתֵב לָךְ,
מָרוֹקוֹ יַקִּירָתִי,
מִזְמוֹר מְזֻכָּךְ בְּשֶׁמֶן אַרְגָּן, בְּעַנְפֵי אוֹרוֹת.

לא ראינו את אגדיר/ בלפור חקק
בְּתוֹךְ הָאַטְלָס הַתִּיכוֹן, בַּיְּעָרוֹת הָעֲבֻתִּים
סִפְּרוּ לָנוּ שֶׁנַּגִּיעַ לָעִיר אַגָּדִיר
אֶל לֹבֶן הַבָּתִּים.
לְמַרְגְּלוֹת הָאַטְלָס הִתְרַסְּקוּ הַמַּפָּלִים בְּאֵימָה
הִתְרַסְּקוּ תִּקְווֹתֵינוּ לְקַו רֹחַב שֶׁיַּגְדִּיר אֶת אַגָּדִיר .
חִפַּשְׂתִּי בָּתֵּי אֶבֶן, גַּגּוֹת רְעָפִים אֲדֻמִּים
וּמֵעֵבֶר לְהָרֵי הָאַטְלָס רָעֲדָה הָאֲדָמָה.
כָּל הַבָּתִּים בָּהּ בָּהֲקוּ מוּלִי בְּלָבָן בָּהִיר
וּבְדִיּוּק כְּשֶׁעָמַדְנוּ לְהִפָּרֵד מִמָּרוֹקוֹ
רָעַד הַשִּׁיר.
חָרְבָה בְּתוֹכִי אַגָּדִיר.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר

מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.