פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שיעבוד בחג החרות
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 02/04/2021 שעה 9:00)


שיעבוד בחג החרות

נסים ישעיהו



לא תיתכן אחדות בין שונאים ובין עצמם, קל וחומר בין שונאים ובין אוהבים. אמנם חייבת להיות אחדות בינינו, בזה תלויה הגאולה האמיתית והשלמה, אבל אחדות בעם ישראל יכולה להתקיים אך ורק תחת המטריה של הוראות התורה
חג הפסח מכונה ''זמן חירותנו'' כך הוא מוגדר בנוסח תפילת המוסף של חג. והנה - לכאורה כתוצאה ישירה מתוצאות הבחירות שנערכו ימים ספורים לפני התקדש החג - כולנו עוקבים באדיקות אחר אמירות של פוליטיקאים ובעיקר של אנשי תקשורת ופרשנים שנראה כי הם מעורבים לגמרי בפוליטיקה. כלומר הם לא מסתפקים במילוי תפקידם לדווח ולפרשן אלא מחצינים את העדפותיהם ולגמרי שקוף שדיווחיהם ופרשנותם מוטים לכיוון המועדף עליהם. אמנם לא כולם כאלה, יש מיעוט המקפיד לא לערב את דעותיו בדיווחיו אבל אלה היוצאים מן הכלל ובולטים לטובה. ואנחנו עוקבים אחר דבריהם באדיקות, משעבדים את עצמנו למהדורות החדשות והפרשנות בלי לחשוב על התנתקות.

כאמור, ימים אלו מוגדרים כ''זמן חירותינו'' בהם יצאנו ממצרים ומהם אנחנו אמורים לשאוב כוחות להיות בני חורין לאורך השנה כולה. והשאלה היא מה מוגדר כחירות. במקור מדובר בחירות משיעבוד לפרעה במצרים אלא שעל כן יש הטועים לחשוב ששיחרור משיעבוד גופני זו ההגדרה של חירות, כמו למשל להתפרנס כעצמאי ולא להיות ''משועבד'' כשכיר, ומעבר לזה לעשות מה שטוב לי מתי שבא לי. אבל התורה אומרת לנו בפירוש שחירות אמיתית פירושה שהאדם חופשי להחליט לעשות ההיפך ממה שבא לו, ההיפך מנטיית הלב שלו ודוקא בכך נמדד בן חורין אמיתי, ביכולת להתגבר על נטיה טבעית וכמובן, בכך שהוא אכן פועל הפוך מהנטיה הטבעית שלו.

הבאנו כאן בעבר את דברי המהר''ל מפראג שביציאת מצרים זכינו גם בתכונה יחודית, להיות ''בני חורין בעצם'' כלומר שמאז ועד בכלל הטבע של יהודי הוא, שהוא בן חורין. אלא שהיא הנותנת, בן חורין הוא מי שיש לו זכות בחירה, כולל הבחירה להשתעבד ר''ל. כמובן, לא מדובר בבחירה מודעת אלא בהימנעות מפיקוח על נטיות הלב ומהצבת גבולות לאותן נטיות. התוצאה היא שיעבוד פנימי שעלול להתגבר עוד ועוד ובו בזמן גם להרגיש בן חורין, שהרי הוא עושה או אומר מה שהוא אוהב לעשות או לומר. וברוח הפסח נוסיף וכאן הבן שואל: מי קובע את הגבולות? חז''ל מאירים את עינינו שהפיכתנו לבני חורין נעשתה בתהליך שאמנם התחיל ביציאת מצרים אבל נשלם במעמד הר סיני.

המרשם לאחדות ישראל

באותו מעמד קיבלנו את התורה שקובעת עבורנו את הגבולות; מה צריך לעשות, מה מותר ומה אסור. על זה אומרים חז''ל (פרקי אבות ו', ב): אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה. לא סתם 'מי שלומד תורה' אלא 'מי שעוסק בתורה', שמתייחס אל התורה כאל עסק פרטי שחייבים להשקיע בו כדי להצליח. מתוך כך הוא יידע היטב את הגבולות וכאשר יעמוד בפני בחירה, האפשרויות יהיו ברורות לו וגם יוכל לשער את תוצאות הבחירה. והרי זה סוד שרידותנו בגולה אלפי שנים, שרדנו בזכות הדבקות בתורה ומצוותיה. בדרך שעברנו בגלות הארוכה היו בודדים וקבוצות שחשבו שאפשר לוותר על חלק מהתורה, להתפשר פה ושם, להיות חופשיים איך שנוח לנו.

היו תקופות שהם צברו עוצמה לזמן קצר או ארוך, אבל בסופו של דבר מי ששרד זו היהדות הנאמנה לתורה בלי פשרות. כיום אנחנו חיים במערכת שהתנתקה במכוון מהגבולות שמציבה התורה וזה שורש כל מה שרע אצלנו. כי חייבים שיהיו גבולות, אז מי קובע אותם? התשובה לשאלה הזאת נתונה במחלוקת קשה כידוע והתוצאה היא מאבק כוחות בין מערכות שונות של המדינה. והאזרח הקטן מבולבל, הוא מביט במי שאמורים לנהל את המדינה ותוהה מה יהא עליה ועליו. הוא תלה תקוותו ב''כלבי השמירה'' של הדמוקרטיה ומגלה להוותו כי הם תפסו צד ולאו דווקא את הצד שלו. כי ברור לגמרי שרוב ככל הציבור בישראל, גם אם הוא עדיין לא שומר את כל המצוות, מעדיף את דרך התורה.

אלא שכאן טמון המוקש, כי רבים מהנאמנים לתורת ישראל ולעם ישראל הושפעו מההכפשות שהומטרו על ראשי הנאמנים לתורה ולעם ולכן מבקשים להוציא אותם אל מחוץ למחנה. ''למען האחדות'' כן? אלא שאחדות לא תהיה כאן. כי לא תיתכן אחדות בין שונאים ובין עצמם, קל וחומר בין שונאים ובין אוהבים. אמנם חייבת להיות אחדות בינינו, בזה תלויה הגאולה האמיתית והשלמה, אבל אחדות בעם ישראל יכולה להתקיים אך ורק תחת המטריה של הוראות התורה. אז אין טעם להשתעבד לחדשות שאינן מחדשות דבר ורק מעכירות את האווירה בדיווחים שליליים. עדיף להתרכז בהגברת האור בדרך של מעשי חסד רבים ככל האפשר ובלימוד תורה שהיא היא 'אורו של עולם'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


השמדת העם היהודי היא מעשה הרבנים.
(יום חמישי, 08/04/2021 שעה 8:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היה רועה צאן שלא ידע לקרוא ובוודאי גם לא לכתוב.
לא ידע חשבון ולא הבין בניהול ממלכה.
לא הכיר את העולם ולא שמע על כך שחבל ארץ יהודה הוא רק גרגיר קטן בכדור הארץ.
הוא אפילו לא ידע שהארץ היא כדור גדול פי 51.010 מחבל ארץ יהודה.
כשמלאו לבור הזה 40 שנה למד לקרוא בתורה ועשה עצמו מומחה לכל דבר בעולם.
הטיפש הזה שלח את תושבי חבל ארץ יהודה למרוד במעצמה הגדולה והחזקה ביותר ליד הים התיכון.
כך חוסל חצי העם היהודי בחרב באש ובעבדות.

את הגלות של העם היהודי יצר רבי עקיבא.
_new_ הוספת תגובה



כנראה שסיפור הגלות קצת יותר מורכב
דוד סיון (יום שישי, 09/04/2021 שעה 19:00)
בתשובה לarieeiran@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממה שהצלחתי ללמוד בעת חורבן הבית השני בערך כחצי מהיהודים כבר
חיו מחוץ לארץ ישראל (דיון 7615). משתמע שהגלות מבחירה היתה תופעה רחבה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי