פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
געגועים לספרטה
יוסי גורביץ (יום חמישי, 11/04/2002 שעה 22:39)


געגועים לספרטה

יוסי גורביץ




We throw open our city to the world, and never by alien acts exclude foreigners from any opportunity of learning or observing, although the eyes of an enemy may occasionally profit by our liberality; trusting less in system and policy than to the native spirit of our citizens; while in education, where our rivals from their very cradles by a painful discipline seek after manliness, at Athens we live exactly as we please, and yet are just as ready to encounter every legitimate danger…

מתוך נאום הלוויה של פריקלס, תוקדידס, ''מלחמת פלופונסוס''
לספרטנים היתה דרך ללמד את נעריהם על סכנותיה של השכרות.

הם היו מכניסים את הנערים לאולם, ובו היו משקים את עבדיהם - ההלוטים, עבדי המדינה - ביין בלתי מהול, בניגוד לרצונם. הללו היו משתכרים, מקיאים, מטנפים את עצמם; וכך למדו נערי לקדיימון שני שיעורים חשובים: הראשון, המנעות משתיה יתרה; השני, כי לכוח על האחר יש טעם משכר לא פחות מלזה של יין סאמוס.

אורי מילשטיין רוצה שנחזור לימי ספרטה. כמה מילים על ספרטה:

ספרטה לא יצרה דבר. אין לנו משורר ספרטני, סופר ספרטני, מחזאי ספרטני.

חורבותיה של אתונה מרשימות עד עצם היום הזה. מספרטה לא נותר אלא מישור שומם, משום ששום דבר בעל חשיבות לא נבנה - מפני ששום דבר בעל חשיבות לא יכול היה להבנות.

היוונים כולם היו בעלי עבדים, אבל הם ידעו, כולם, כי העבדות בספרטה היא הגרועה ביותר. העבדים בספרטה היו עבדי המדינה.

הספרטנים פיתחו להם תרבות של גזע אדונים. מספר הספרטנים ''האמיתיים'' היה תמיד נמוך מאד; והם החזיקו בעם של עבדים, ההלוטים.

ההשוואה שיצר מילשטיין איננה בלתי מדויקת: ספרטה כבשה שטחים נרחבים - במונחי יוון הקלאסית - ואוכלוסיתה היתה קטנה. בכדי לשמור על השטחים הללו, ספרטה הייתה חייבת להפוך למחנה צבאי גדול, שאומנותו המלחמה, והמלחמה בלבד; איכות החיים, התרבות, הכלכלה (למטבע הספרטני, במודע, לא היה ערך) - הכל הוקרב על מזבח השטחים.

תרבותם, אם אפשר לקרוא לה כך, היתה צבא, צבא, צבא; תרבותם היתה פסיכוטית - כנראה במודע. האונס - הן של ילדים והן של נשים - היה מקובל, חלק מן ''התרבות'' הספרטנית. האופנה הספרטנית התבטאה בהופעה מטילת אימה; ילדים ספרטנים היו נאלצים - כחלק מחינוכם - לגנוב את ארוחתם; משמעת קפדנית ו''גאוות יחידה'' במובן הרע של המילה היו חלק יומיומי מן החיים.

החוקה הספרטנית אסרה על פרטיות. האכילה נעשתה בפומבי, תמיד; רק חולים היו זוכים לארוחה פרטית. כל אחד אכל בחבורה (הפלוגה, אם תרצו) אליה השתייך. החברה היתה שוויונית, שכן איש לא היה יכול להשיג עושר ביושר. כולם אכלו את אותו מרק דלוח, התקלחו יחדיו, אנסו יחדיו, פשעו יחדיו. איש לא עלה על חברו; כולם היו חסרי ערך במידה שווה, קשוחים ויפי בלורית (יופי הבלורית, על פי ליקורגוס, המחנך הספרנטני, נועד להטיל אימה).

הספרטנים לא הכירו טקסי חיזור; נישואים בוצעו באמצעות אונס. מי שמכיר רק את המשפט של האם הספרטנית ''או שתחזור עם המגן, או שתחזור על המגן'', ורואה בו מופת לגאווה לאומית, לפטריוטיות, כנראה לא תהה על יחסה של אם מאונס לילדיה.

שמם הלך לפניהם, אבל ההסטוריה איננה נוטה להם חסד. פעם אחר פעם, מובסים צבאות ספרטניים. נכון, הם לא נסוגים, הם מתים במקום עומדם וסובלים תבוסות מפוארות. הצלחותיהם ההסטוריות נובעות, כמעט תמיד, משני גורמים: היראה ששמם מטיל, יראה שטופחה על ידי מערכת יחסי ציבור משומנת היטב; והעובדה שהם הקפידו להקיף עצמם בבני ברית.

הם התייהרו שהם נקיי המידות שבין היוונים. כמו רוב מה שאמרו על עצמם (וביחסי ציבור הם היו טובים), זה היה שקר גס. דור אחרי דור של מצביאים ומלכים ספרטנים מואשם או מורשע בלקיחת שוחד. פריקלס, על פי האגדה, שיחד את המועצה הספרטנית במשך תריסר שנים ברציפות. לפחות מלך אחד נתפס כשהוא יושב על שק מטבעות ינשוף אתונאיים; אחרים מעלו, רצחו, גנבו, חיללו קודש - וכמובן, אנסו. הספרטנים נלחמו במשך כשלושים שנים כדי לשבור את האימפריה האתונאית; ומשניצחו, איבדו את האימפריה שרכשו בתוך פחות משני עשורים, משום ששנאת האוכלוסיה אליהם עלתה על זו שרחשו לאדוניהם הקודמים, אף שהללו שלטו בהם זמן רב יותר.

הכלכלה הספרטנית היתה כלכלת עבדים. ההלוטים, עבדי המדינה, ראויים שנקדיש להם כמה מילים. חוטבי העצים ושואבי המים של ספרטה, מושא להתעללותו של כל נער חמוש, היו גזע כנוע, צאצאיהם של המסנים שנכבשו על ידי הספרטנים. הספרטנים רדו בהם ללא רחם, לעתים לשם התעללות גרידא; וההלוטים נחשבו לאומללים שבבני האדם שבהלאס.

אבל, יום אחד, פקדה את ספרטה רעידת אדמה - תופעה לא בלתי נפוצה ביוון. ההלוטים קמו מיד על אדוניהם לרצחם, ועשו בהם טבח בל ישוער. לא היה מה להרוס בספרטה, אבל הספרטנים כמעט ואיבדו את עירם; כוחם של ''החיים למען החרב'', של ''החיים למען מות התהילה'', לא עמד להם מול האנשים שדיכאו במשך דורות. הללו נלחמו בשצף קצף, בכלי נשק מאולתרים, ללא אימון, מול הצבא המאומן ביותר ביוון - ויכלו לו. הספרטנים נאלצו לבקש סיוע משכניהם - ובבולעם את החרפה, הזמינו אף את האתונאים לסייע - וחזרו בהם, משהבינו שדמוקרטיה ועבדים מתקוממים הם צירוף לא מוצלח מבחינת גזע האדונים. המרד הנורא, שלצערי איננו יודעים דבר על מנהיגיו, דוכא בכוח צבאות זרים; בעת מבחן, בעת ''המלחמה על הבית'' ממש, המדכא לא יכל למדוכא.

גם את זאת, אורי מילשטיין, אפשר ללמוד מספרטה.

לא כל ההלוטים היו אויבי ספרטה בנפש. כמה מאות מהם נענו לקריאה הספרטנית הנואשת להלחם למען המולדת, בעת המלחמה הגדולה עם האתונאים. לאחר הקרב - שבו, אגב, הובסו הספרטנים - הם העניקו לאותם הלוטים את חרותם; ההלוטים עטו זרי חופש, והתלוו אל הספרטנים אל המקדש של ארטמיס - והם לא נראו יותר. הלוטים משתפי פעולה, הזוכים לגמול על כך, כנראה שהיו מסוכנים יותר לגזע האדונים הספרטני מסתם הלוטים כנועים.

נשמע מוכר?

אורי, פעם דיברו על ישראל הכובשת כמדינה בעלת עתיד של ''ספרטה קטנה ומצחינה''. מרוב התאהבותך בספרטה, שכחת שהיא מצחינה.

ואם תאמר, אורי, שאינך מתכוון לספרטה ההסטורית; שכל כוונתך במאמרך היתה ''רק'' ליצירת חברה מגויסת, לוחמת, שאין לה פנאי לשעשועים, לפילוסופיה, לשירה; חברה שכל מעייניה בקרב, בהשרדות מבלי לשים לב למחיר; חברה שלא רק תחיה על חרבה, אלא תרצה לעשות זאת - אומר לך שהיית יכול לדלג על המשחק בקודים ופשוט לומר ''אני רוצה פאשיזם''.

קצר יותר, מדויק יותר - ולא מוטעה; ספרטה היתה ההשראה לדורות רבים של פאשיסטים ומיליטריסטים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ליוסי גורביץ.מאמר מצויין ובכ''ז על ספרטה.......
יורם המזרחי (יום שישי, 12/04/2002 שעה 0:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמרו של יוסי גורביץ ראוי להכלל ברשימת המאמרים היותר חשובים שראו אור באתר והוא פותח דלת לויכוח ודו-שיח מרתק!.
המאמר מלומד ומלמד,מציג עמדה פוליטית-רעיונית אך לא עוצר שם.
יוסי מסיק מסקנות רחוקות מדי (לעניות דעתי) של שימוש במושג הספרטנאי כתמיכה מעשית בפאשיזם ובקביעתו הנחרצת, כאילו ''ספרטה יוק'' טועה ולו רק מעט.
חשוב לציין שטעויות היסטוריות קטנות משבשות את התמונה הגדולה ולא פעם יוצרות משקפות-זמן צרות מדי תמונה מעוותת.
ספרטה כן העמידה משוררים חשובים,למשל טיראטוס ואלקמן ובשנים שקדמו למאה ה7 לפהה''ס הגיעה לפריחה כלכלית ותרבותית (ראה למשל יוסף אריאל ויהושוע פראוור,לכסיקון היסטורי מסדה 1964)
העובדה שספרטה קיימה מעמד עבדים, התאימה לזמנה והמדינה ההיא הרי לא היתה יחידה מסוגה.....עבדות היתה חלק של המסד הכלכלי אצל אומות רבות,מסד שלא היה חיובי במובני המאה ה21 אך התאים למציאות של אז....
אצל העותומנים למשל,נהגו בני חורין למכור עצמם לסולטאן או לשליט איזורי והיו לעבדים מרצון כשהסיבה בד''כ כלכלית או קיומית.....עבדות היתה ממוסדת גם בקרב בני עמנו....מובן שאפשר לברר איפוא ואם היה מדובר על עבדות הומנית ואצל מי היה ''יותר טוב'' להיות עבד או שפחה? אך הבירור לא ישנה עובדות בשאלת עצם קיום מוסד העבדות,גם אצל עמים הלניים אחרים מלבד הספרטנים.
אהבת קטינים וילדים,פדופילים ושוכבי משכב זכר גם אלה שייכים לסגנון החיים של התרבויות העתיקות ומבחינה זו אין הספרטנים שונים משכניהם.....הנוהג להעדיף אהבת גברים וקטינים ''נשמר'' גם אצל הרומאים מכריתי הספרטנים ,שבתרבותם נהגו לראות באשה שותפה לפריון יותר מאשר חברה לתענוגות מין.....
הפרסים,המצרים ואולי גם בני ישראל (תלוי איך מפרשים את התנ''ך?) לא בחלו באהבת קטינים וגבר לגבר....צריך למשל להקשיב גם לפרשנית התנ''ך יעל דיין....
אונס? הרי מנהגי ''הכרמים'' היו נהוגים לא רק אצל הספרטנים ונשים נלקחו בכח הזרוע או...הממון במשך אלפיים וחמש מאות השנים שחלפו מאז חרבן ספרטה....כולל בעם הבחירה
שאלת מבנה החברה הספרטנית, כחברה צבאית לוחמת, אינה צריכה לגנאי אלא להיפך,מפני שבאותה תקופה,ללא מנגנוני שלום ודיפלומטיה בין-לאומית, שרדו החזקים שידעו לאחוז בחרב.....הבית הלאומי היהודי בארץ-ישראל,הוכרע בסופו של דבר בכח החרב ועצם המסד הלאומי בארץ כנען,מאז ימי יהושוע בן נון וסוף ארבעים שנות המדבר הוקם על חרבות וחורבות....זה הלקח ההיסטורי הישן שלפעמים חוזר וטופח על פנינו עד היום....
גדולת עם ישראל במרחב המזרח-תיכוני כפי שהיה בימי דוד או שלמה וגם אחר-כך ,באה לא בזכות היות העם ''עם ה''' אלא בזכות החרב,או המגן,שאבותינו ידעו לשאת.
דוד המלך קיים צבא גדול ומקצועי,כולל צבא שכירים ושלמה קיים צבא גדול עוד יותר וביצר את הארץ לארכה ולרחבה.זו לא היתה תופעה של ''פאשיזם'' קדום...אלא גישה קרובה יותר לתפיסת העולם הספרטנית מאשר נוח לזכור.....
בימינו נוצרה בארץ חברה יהודית-ישראלית חדשה שקיומה מאז ראשית ההתנגדות הערבית-פלסתינית של שנות העשרים - מושתת על מה שנוח לקרוא ''כח מגן'' שהוא למעשה ולכל דבר כח צבאי....אבות הציונות ומניחי היסוד לעצמאות,מכל הזרמים למעט הדתי קיצוני,הבינו חשיבות חישול כח צבאי עברי-ישראלי שכלל...כן ''יפי בלורית''... ובהווסדו לא סגר חלון בפני המוזה.....חישול הכח הצבאי,מההגנה והפלמ''ח ועד האצ''ל והלח''י ואחר כך צ.ה.ל לא דחה משוררים,אמנים,חוקרים ובני תרבות,שגם כשאיננו מקבלים את דעתם אין אנו בוחלים בשיריהם....
התפיסה היתה שכח צבאי ישראלי חייב להיות הטוב מסוגו,חזק מחושל ו....די ספרטני.....בעבר הלא רחוק,כשעדיין דברו על ''יפי הבלורית'' או על ''פלמחנ''יק כמו דודו'' וגם ''למות או לכבוש את ההר'' ...... גדלו דורות חיילים ישראלים על ברכי המיתוס הרוסי דווקא,שכלל הקרבה ואהבת מולדת קיצונית ופעם היה ''אנשי פנפילוב'' בחזקת ''ספר חובה'' לכל מפקד ישראלי.....
הלוחם הישראלי הסתפק בדרך כלל במעט,היה מוכן להקריב את חייו בלי לתבוע טובות הנאה שונות ומשונות ובצד הגורם הספרטני לא דחה עקרונות טוהר נשק ואנושיות.
השימוש במונח ''ספרטני'' בזיקה למאה ה 21 אם כן אינו בהכרח תאווה לחקות את הספרטנים הקדמונים ולהחיל במקומותינו את סגנון חייהם.....והוא אינו שונה משימוש במונחים אחרים שהשתרשו בלשון המודרנית כמאפיינים כלליים בלבד. הרי לא כל מי שמשמש במונחי סוציאליזם או קפיטלזים מתכוון מייד ובהכרח ליישם את תורת מרכס....לא כל מי שמשתמש במונח ''מצדה'' מתכוון לצופף את העם על סלע מדברי כדי להלחם,להתנגד ו...להתאבד....לא כל מי שמזהיר בפני ''שואה'' מתכוון לחזרת קלגסי האס-אס ופתיחה מחדש של מחנות מוות...
אם הנחות אלה מקובלות על הקורא - הרי שאין לייחס למי שמשתמש במונח ''ספרטני'' חלום תעתועים של הקמת חברה צבאית ללא זיקה לתרבות או אנושיות....
הויכוח באתר ארץ-הצבי החל בשאלת תהליכי שינוי הניכרים בישראל,שללא ספק נטשה את ימי ''יפי הבלורית'' והיתה למפונקת,רכה,חלשה מהעבר וחסרת כוון רעיוני היכול ''למלא מצברים לאומיים''.......
אמנם אפשר לחבב את הדקדאנס התל-אביבי ניו-יורקי,להתרפק על יופי נפשם של ''גפנים'' למיניהם או יאושן של מדונות מהעבר, כמו שולמית אלוני, שבזקנתה מפנה עורף לממשל הדמוקרטי אותו שרתה בנאמנות,גם כשרה והיום מדביקה תו מכוער לצבא שעזרה להקים ....היא ודומיה מעדיפים היום להזדהות עם מצוקת האויב יותר מאשר מצוקת עמם ומוכנים לוותר על החרב הספרטנית גם ללא מגן.... שולמית אלוני אינה כמובן ''הפוסט ספרטנית'' היחידה ,שהתרחקה מימי דודו הקוקו והסארפן ואם תקרא את מאמרו המצויין של יוסי גורביץ - בוודאי שתסכים עם הפסקאות האחרונות בעניין ''הפאשיזם'' ותסרב להכיר בעובדה שימיה הטובים ביותר ''בישראל של פעם'' היו במובנים רבים ימי הזהר של ''ספרטה הישראלית'' אליה מתגעג אורי מילשטיין ובמחנהו,או קרוב אליו, אפשר למצוא רבים אחרים....
ובאשר לשימוש בהשוואה ''הפאשיסטית'' הרי שכאן מדובר באידאולוגיה חדשה יחסית,ששורשיה בשנות העשרים של המאה שעברה וסמלה הוא ''הפסקס'' השבט שברומי היה סמל השלטון.
לפי הגיונו של יוסי גורביץ אין להשוות את הספרטנים לפאשיסטים מפני שהאחרונים האמינו בהחייאה תרבותית של איטליה ותפארת העבר בכל תחומי התרבות והאמנות.
אכן התורה טוטליטארית ודיקטטורית אך אינה דומה לתפיסה הספרטנית והשימוש במושג ''פאשיסט'' חמור בעיני פי מאה מונים ''מספרטאני'' מפני שהפאשיזם שייך לזכרון הקוגנטיווי האיום של המאה העשרים (למרות שיצר אמנות ועודד יצירה) בעוד שהשימוש במושג ''ספרטאני'' אינו מחייב כידוע את המשתמש בו להעדיף אונס,משכב פדופילי ושיעבוד.....
_new_ הוספת תגובה



לך לספר לספרטנים.....סרט ישן וחכם
eran ben david (יום שישי, 12/04/2002 שעה 18:31)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לך לספר לספרטנים זה שם סרט אמריקאי ישן על המעורבות האמריקאית בוויאטנם, כפי שנוהלה לפני ארוע מפרץ טונקין והחלטת הנשיא גונסון להכנס למלחמה באופן מלא.
הסרט ,בכיכובו של ברט לנקסטר,מספר על יחידת יועצים צבאיים הנשלחת מארצות-הברית כדי לעזור לויאטנאמים להקים כפר מבוצר.המיקום הוא ליד בית עלמין צבאי צרפתי מוזנח, שם קבורים חיילים שנפלו בהודו-סין.
מעל לשעבר בית העלמין יש שלט הנושא את דברי הספרטנים בקרב מעבר התרמופילי.....
בדקתי בלכסיקון עברי-לועזי של ראובן אלקלעי (מסדה 1967) וככה מצאתי על הערך''ספרטני גיבור,אמיץ,מסתפק במועט קפדן במשמעת,ישר לב....או ספרטניזם קפדנות במשמעת הסתפקות במועט אומץ לב.''
מה רע בזה? האם זה לא מתאים לצרכי השעה?!
חוץ מזה חשוב להזכיר ליוסי גורביץ שהמונח ספרטני אומץ גם על ידי השמאל הארופאי שהשתמש בשמו של ספרטקוס-האיש מספרטה, להקמת הספרטקוסבונד שהיה ארגון פועלים קיצוני ו..שמאלני מאד, שבהשפעת רוזה לוכסמבורג היהודיה וקרל ליבכנכט היה הגרעין של הקומוניזם הגרמני.הם בטח לא התכוונו לאינוס נשים וילדים ובעיניהם היה ספרטקוס - הספרטני סמל לגבורה וחופש.
פרט לזה אני חושב שיש הרבה מקום לקלוט תכנים ספרטניים בחברה שלנו מפני שהספרטנים החדשים הם בינתיים דווקא הפלסתינאים.
_new_ הוספת תגובה



בין ספרטקוס לספרטה אין כל קשר
יוסי גורביץ (יום שישי, 12/04/2002 שעה 18:52)
בתשובה לeran ben david
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ספרטנים מול הדוניסטים, קסנופוביה מול הומניות
יובל רבינוביץ (יום שישי, 12/04/2002 שעה 0:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסי,
קודם כל אני מברך אותך על ששבת לכתוב לאחר היעדרות ממושכת. דבר שני - אני שמח שלא קהה עוקצה של מקלדתך.

כרגיל, למדתי דברים רבים שלא ידעתי קודם לכן. מאמרך מדגיש היטב את הסכנות המובנות בתוך חברה אכזרית.

אני בטוח שד''ר מילשטיין יכול להגן על דעותיו טוב יותר משאעשה זאת אני.
ובכל זאת - מובן שהוא השתמש במונח 'ספרטני' בצורתו השגורה: הסתפקות במועט, הקרבת הנוחות למען טובת הכלל וכו'.

אני מניח שהוא רואה זאת כאנטי תזה להדוניזם. ההדוניזם הוא קצר-טווח, וטומן בחובו את ההרס העצמי שלו בסביבה עויינת.
בחברה שלנו תוכל למצוא אכזריות והדוניזם בפינות רבות, וכנראה בכל קצוות הקשת הפוליטית.

לפני מספר ימים שוחתי עם חבר, שעל פי ההגדרות הנהוגות במקומותינו הוא 'שמאלני'. הוא כבר מת שתהיה לפלשתינאים מדינה כדי שנוכל להחריב את עריהם בתגובה לפיגועי טרור, משום שאז הדבר 'יתקבל בהבנה' על ידי העולם.
לא שה'ימנים' בעולמנו סובלים מגודש של הומאניזם, אך נראה ששם אתה יכול למצוא יותר את הרעיון של דו קיום בטווח הארוך.

רצון ההיפרדות מהפלשתינאים הוא, לעתים קרובות, קסנופוביה, ולעתים רחוקות - הומאניזם. הרצון להישאר בשטחים הוא רק לעתים נדירות 'רצון לשלוט על עם אחר'. במקרים רבים הוא רק פחד מהחלופה.

שלום הוא שאיפת ההומאניסטים. שלום עכשיו הוא שאיפת ההדוניסטים. מלחמה היא שאיפתם של הספרטנים. לא תמיד נתונה הברירה בידינו. כשנכפית עלינו מלחמה, צריך להיות קצת יותר ספרטנים, אם כי לא בצורה ה'טהורה' שעליה הצבעת.
_new_ הוספת תגובה



אכן ברוך השב ליוסי גורביץ
אלי (יום שישי, 12/04/2002 שעה 5:42)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבמשך זמן רב העדיף להתמקד לחלוטין בענייני משחקי תפקידים ולנטוש את המאמרים ההיסטוריים-פוליטיים שלו. אני מקווה שנראה אותו מעכשיו יותר.
אשר להדוניזם אני מסכים שלטווח הארוך הוא מזיק.
בשנים האחרונות אף היינו עדים לצורה קיצונית של הדוניזם שנקראת ''דקדאנס'' לפחות בחוגים מסויימים וזאת בחיקוי לתופעות דומות בארה''ב ובאירופה.בסופו של דבר המדובר בתופעות שהן רק אצל קבוצות קטנות של האוכלוסיה. אבל הדוניזם לדעתי הוא גם לשבת כל היום ולצפות בטלוויזיה תוך כדי אכילת פיצה .
זה כמובן נפוץ מאוד באירופה ובארה''ב אלא מה שהם יכולים להרשות לעצמם ,אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי גורביץ בתשובה למילשטיין
שש שש (יום ראשון, 14/04/2002 שעה 0:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התאורים העסיסים של אורחות החיים הרקובים של הספרטניים, מתעלמים מן הדינמיות של הלשון שחידדה את המושג 'ספרטני' להסתפקות במועט, לדבקות במטרה, ולאי-התבכיינות. כל הפרטים האחרים נותקו מהמושג כפי שהוא מקובל בימינו, והסילוף כפי שהתבטא במאמרו של גורביץ בא אך ורק לשרת את דעותיו הפוליטיות.
_new_ הוספת תגובה



לשש שש: פוסטמודרניזם והסתאבות
מאת אורי מילשטיין (יום ראשון, 14/04/2002 שעה 10:21)
בתשובה לשש שש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסי גורביץ נקט במתודה הפוסטמודרניסטית, המקובלת היום בחוגי ה'דקדנס' התרבותי: ליטול תופעות מן העבר להשתמש בהן בהתאם לצרכים היום מבלי להתיחס לשאלה האם האנלוגיה תקפה. כך מספקת לו ספרטה הארכאולוגית 'נרטיב' כדי לשבח את ההסתאבות הישראלית. שיהיה בריא.
_new_ הוספת תגובה



כנראה שהיה משורר ספרטני אחד לפחות
אלי (יום שני, 15/04/2002 שעה 7:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשם טירטיוס ,בניגוד לדבריו של יוסי גורביץ שטען שספרטה לא הוציאה אפילו משורר אחד.
אבל כן ,כנראה שלא היו יותר מאחד או שניים.
_new_ הוספת תגובה



טירטיוס לא היה ספרטני
יוסי גורביץ (שבת, 20/04/2002 שעה 18:36)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או, ליתר דיוק, לא נולד וגדל בספרטה. הדעות חלוקות אם הוא היה עבד המדינה או משורר שיובא לספרטה בשל המלחמה, אבל ספרטני הוא לא היה.
_new_ הוספת תגובה



התיאור הבא לקוח מספרטה? או מהצדקנים של ימינו?
נחום שחף (יום רביעי, 30/03/2005 שעה 19:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ציטוט מהמאמר של גורביץ:
''הם התייהרו שהם נקיי המידות שבין היוונים. כמו רוב מה שאמרו על עצמם (וביחסי ציבור הם היו טובים), זה היה שקר גס. דור אחרי דור של מצביאים ומלכים ספרטנים מואשם או מורשע בלקיחת שוחד. פריקלס, על פי האגדה, שיחד את המועצה הספרטנית במשך תריסר שנים ברציפות. לפחות מלך אחד נתפס כשהוא יושב על שק מטבעות ינשוף אתונאיים; אחרים מעלו, רצחו, גנבו, חיללו קודש - וכמובן, אנסו''
אתה בטוח שאתה לא מתאר במדוייק את הצדקנים בישראל?
ואמרו חז''ל ''קשות עצמך תחילה''
_new_ הוספת תגובה



הספרטנים
אייל דאוד (יום ראשון, 20/11/2005 שעה 17:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחי מה שאת כתבתה במידע אז זה כל מה שיש על הספרטנים או שזה רק חלק כי אני צריך את כל המידע על ספרטה כי אני חייב להתכונן למבחן

אנא תחזיר לי הודעה בבקשה ^_^
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי