פורום ארץ הצבי Enter the forum

RSS Feed
מה זה?
שליחנו לאיטליה מדווח
יעקב דריהר (יום שישי, 23/08/2002 שעה 21:59)

ד''ר יעקב דריהר

פרק ג': !Capri, c'est fini

ביום השלישי לטיול קמנו בחמש בבוקר, וכל זה כדי להגיע לקפרי לפני הקבוצות האחרות. קפרי הוא אי קטן ליד העיר נאפולי, המצטיין בבתים לבנים, תעשיית לימונים ענפה, וכמובן - הפלא הגדול מכולם - כבישים שרוחבם כרוחב סוסיתא ורבע. אה, כן - וישנה גם המערה הכחולה.
מערה זו הינה כוך קטן שהגישה היחידה אליו היא דרך המים, ופתחה צר וקטן. התור לכניסה אליה עשוי להגיע לשעתיים ומחיר הכניסה אליה מופקע בעליל. עובדות אלו הופכות אותה לאתר התיירות היקר ביותר בעולם במונחים של כסף וזמן (ביחידות של יורו למ''ר ודקה למ''ר, בהתאמה). דא עקא, פתחה הקטן של המערה אינו מאפשר כניסה אליה בכל ימות השנה, אלא רק בימים בהם הים שלֵו.

מאחר שקמנו בחמש בבוקר, וחדר האוכל היה סגור, ארגן דרור המדריך מבעוד מועד מנות קרב אישיות בשקית, שכללו לחמניה בטעם קרטון, עוגה בטעם דיקט ומיץ אגסים בטעם אקונומיקה בניחוח אגסים. המכורים לקפאין שבינינו התחילו להשמיע נהמות ביזריות, וכך כעבור שעתיים עצרנו באחד מסניפי רשת ''אוטוגריל''. רשת זו מתברכת ב-‏2739 סניפים הפזורים להם ברחבי איטליה, ממוקמים לרוב משני צידי האוטוסטרדה, ומקושרים ביניהם בגשר או מעבר תת קרקעי. לאחר שסיים דרור להפגין את כישוריו בגיאוגרפיה (''הים נמצא לא רחוק מכאן, משמאלנו'', אמר בעודנו נוסעים מרומא לנאפולי; עכשיו תפתחו אטלס ותבדקו לבד), הגענו לעיר הפיצה, הכביסה הצבעונית והמאפיונרים - נאפולי. לא ראינו ממנה הרבה כי מיד הגענו לנמל בדרך לקפרי.

אם הייתם מכניסים את עצמכם למערבל בטון, נתלים עם הראש למטה, וצופים תוך כדי כך בשידורים חוזרים של ''בין הכסאות'', לא הייתם חווים עשירית מהבחילה שתקפה אותנו עת שעטה הספינה כמחשבת להתנפץ על אדמת קפרי. טובי בחורינו הוריקו כדולר בשדה תלתן, וזוגתי שתחייה הקיאה את בני מעיה על המצלמה הדיגיטלית החדשה שלי. כשהגענו, הבנתי סוף סוף למה התכוון מחבר השיר ''!Capri, c'est fini'' (בעברית: ''קפרי, זה נגמר / הפראמין שלי סוף סוף עזר'').

הסערה היתה רק קדימון למאורע שטובי התסריטאים שביניכם כבר צפו מפסקת הפתיחה - הכניסה למערה הכחולה אסורה. ''אין דבר'', ניחם אותנו דרור, ''בראש הנקרה יותר יפה''. (בקרוב: ''הכינרת יותר יפה מאגם גארדה'', ''החרמון יותר יפה מהאלפים'', ''אוניברסיטת בר אילן יותר טובה מאוקספורד'').

באי יש שני כפרים - קפרי - בבסיס, ואנאקפרי בפסגת ההר (מזל שלא קראו לאי ''כורדי''), שביניהם מחברת רשת של כבישים צרים מאופקיה של עוגן מ''שמש''. האי קפרי ידוע בתעשיית הלימונים שלו, מהם מופק ליקר (לימונצ'לו), סבון, קרטיבים ודקסמול. עם זאת, השימוש המועיל ביותר שמצאנו ללימונים, היה לסייע לנו להתגבר על קשיי המסע הימי.

באנאקפרי התגורר הרופא והסופר השבדי (רואים - יש לי למה לשאוף) אקסל מונתה, מחבר הספר ''מגילת סן מיקלה''. משם עלינו ברכבל לפסגת ''הר השמש'' (באיטלקית - Monte Solero, מה שמסביר מדוע מכרו ארטיקים למעלה!). מספר שבועות לאחר שעזבנו את האי, עדיין התפרנסו רופאי האוזניים בנאפולי היטב מסבלם של תושבי האי, אשר צרחותיהן של בנות הקבוצה, שנסעו בין שמיים וארץ, עדיין הדהדו באוזניהם.

בצאתנו מקפרי, עלה במוחו של דרור רעיון - הרי חסכנו זמן בכך שלא המתנו למערה הכחולה - שמא נקפוץ לטיול בפומפיי? פומפיי היתה עיר מפותחת, שנחרבה ע''י התפרצות וולקנית מהר וזוב הסמוך, ועל כך היה אומר סבא יחיאל: ''מי שהולך לישון עם פרעושים, שלא יתפלא אם יקום עם כלבים''.

בפומפיי ניתן לראות מרחצאות מפותחים, מאפיה (במובן bakery, לא mafia), בר קדום, ואפילו בית זונות עם ציורי קיר המפרטים את הרפרטואר של עובדות המקום.

מאחר שהתיירים הקדומים שהגיעו לפומפיי, ולא ידעו רומית, היו בכל זאת לקוחות רצויים בבתי הזונות, חקוקים על מרצפות הרחובות הסמוכים לאתר שלטי הכוונה בצורת איבר מין זכרי ואשכים (או בקיצור - זין עם ביצים). לאחר הביקור המסקרן חזרנו למלון ולמחרת נסענו לכיוון פירנצה.

תחנתנו הראשונה היתה העיר סיאנה, שהעיר העתיקה שלה השתמרה להפליא מאז ימי הביניים; לצערנו, המחירים בחנויות לא השכילו להשתמר באותה מידה. הכיכר המרכזית של העיר, פיאצה דל-קמפו (בעברית: ''כיכר הכל-נורא-יקר-פה'') מעוצבת בצורת צדף, וממנה יוצאים אחד עשר רחובות, עשר פיצריות, שלושים חנויות שמוכרות בובות פינוקיו מעץ, ומאתיים דוכני ''רולקס אמיתי בחמישה יורו''.

מסיאנה המשכנו לסן-ג'ימיניאנו, המכונה ''עיר המגדלים היפים ושיואו דגנית תראי איזה נעליים זולות יש לו''. העיר שמשה בימי הביניים כשין גימל של סיאנה, ודאגה לדווח לה על התקפות מצד תושבי פירנצה. שלוש הערים נמצאות בחבל טוסקנה, שהוא באמת אחד האזורים המד-אי-מים (כמו שאומרת דצה) ביותר שיצא לכם לראות.

לעת ערב הגענו לפירנצה, שעליה נספר בפעם הבאה.

בקרוב - הפרק הרביעי: ''איזה כיף לאיטליאנו מפירנצה עד מילנו''.

קישורים:
פרק 1: שליחנו לאיטליה מדווח - הפיילוט
פרק 2: ברומא - התנהג כרומני
פרק אחרון: איזה כיף לאיטליאנו מפירנצה עד מילאנו

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר

ובכל זאת זה לא היה נורא כל כך, כי זה איטליה
אבנר בן בסט (יום שישי, 23/08/2002 שעה 22:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אוהב לבקר באיטליה (לא שביקרתי שם מלאן ת'אלפים), מזג אויר ישראלי אבל אירופה.
_new_ הוספת תגובה

יעקב, על סן מיקלה רק חצי משפט עם קישור ?
רפי גטניו (שבת, 24/08/2002 שעה 0:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני כ- 20 שנה ביקרתי באזור, לא בטיול מאורגן אלא בטיול עצמאי עם תרמיל וכרטיס רכבות, כמו שצעירים עושים.
מאחר ותכננתי להגיע לשם, קראתי פעם נוספת את יצירתו המופלאה של אכסל מונתה, ומאחר וגם שמעה של המערה הכחולה הגיע לאזני, סרתי לבקרה.

לפני 20 שנה לא היו תורים ארוכים, או שסתם התמזל מזלי, ואני לא זוכר שחיטה במחירים, אבל הבקור עצמו היה דיי שגרתי, ולא משהו יוצא דופן. לעומת זה, את הדרך לאנה קפרי שאתה כה מיטיב לתארה , אני זוכר כאילו הייתה אתמול, ובוילה סן מיקלה , ביליתי כחצי יום, ללא מדריך , רק עם רשמיו של הספר שכאמור קראתי סמוך לנסיעה.

אם אזדמן פעם נוספת לאזור זה, ואצטרך לבחור מה לראות , את המערה הכחולה או לבקר בסן מיקלה, אבחר באפשרות השנייה.

בברכה
רפי

אתה צודק. גם אני
אבנר בן בסט (שבת, 24/08/2002 שעה 0:43)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רבצתי בטיול תרמילים ב- 77 בקפרי ואנה קפרי מספר ימים נפלאים של תחילת מאי. כמעט ולא היו שם תיירים.

מכה על חטא
ד"ר יעקב דריהר (שבת, 24/08/2002 שעה 8:07)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה טיבו של טיול מאורגן - אין הרבה זמן חופשי לראות מה שמעניין אותך בלבד. על אף שהספר השפיע עליי עמוקות (ביחוד אהבתי את הקטע בו מסופר על רופא, MD חוקי לחלוטין, שתלה על דלת מרפאתו שלט ''מרפא טבעי'', החביא את הדיפלומה עמוק במגירה, והעניק לעשירי אירופה רפואה ''אלטרנטיבית'' בסוף המאה ה- 19, ושלדברי המספר אמר לו שלו היה מתהדר בתוארו הרשמי, היה זוכה למחצית כמות הלקוחות), לא הצלחתי למצוא זמן פנוי להיכנס (יכולתי לוותר על ארוחת הצהריים, אבל הייתי מאד מאד רעב וגם רציתי לוודא שיהיה לי מה להקיא בדרך חזרה).

מה שאני זוכר מהמערה הכחולה (''גרוטה אזורה'') הוא
יוסי (שבת, 24/08/2002 שעה 1:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמובילי הסירות ניסו להתחנף אלינו בעברית, שנכנסנו למערה בשכיבה על הקרקעית, שבפנים עשו לנו כמה סיבובים ושרו לנו כמה שורות של אריות מוכרות.

טוב לדעת שבשעה שאנו דנים בגורל עמים ומדינות
ישראל חר"ג (שבת, 24/08/2002 שעה 8:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

, שרידות מערכות ובעיות שעומדות ברומו של עולם יש כאלה שפשוט נהנים ממעט היופי והתענוגות שנשארו בעולמנו המטורף.. תהנה חביבי ולפחות נהנה מהשיירים..

פשוט מקסים!
אריה פרלמן (שבת, 24/08/2002 שעה 14:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר

מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.