פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הגורמים שקובעים את מחיר הדלק לצרכן
עגל הזהב / דוד סיון (יום רביעי, 25/04/2012 שעה 15:00)


הגורמים שקובעים את מחיר הדלק לצרכן

למי בארץ מועילה עליית מחירי הנפט הגולמי

ד''ר דוד סיון



מחיר הדלק מול עלות נפט גולמי
מחיר הדלק מול עלות נפט גולמי
לחץ להגדלה
הראשון בין הגורמים הוא מחיר חבית נפט גולמי בשוק הרלוונטי לישראל. במשרד האנרגיה והמים יש סדרות עתיות של הנתונים על שני המשתנים הללו. את מחירי הדלק לצרכן ניתן למצוא במחיר לצרכן בתחנת הדלק. את נתוני המחירים של הנפט הגולמי בדולרים לחבית קיבלתי במייל ממשרד האנרגיה והמים. את המחירים האלה ''תרגמתי'' למחיר לליטר בש''ח. הגרף הבא (''gas-price-structure'') מראה את המגמות של שלושה משתנים: מחיר הנפט הגולמי, מס הבלו ומחיר הדלק (בנזין 95 אוקטן) לצרכן בש''ח. הסיבה שנתוני הבלו מוגבלים ל-‏16 החודשים האחרונים היא שבתקופה קודמת לא פורסמו נתונים חודשיים.

מבחינת הגרף עולות מספר עובדות חשובות:
  1. מרכיבי המחיר לצרכן העיקריים הם מחירו של הנפט הגולמי והבלו. לפי נתוני אפריל 2012 מחיר הנפט הגולמי הוא 2.87 ש''ח לליטר והבלו 2.74 ש''ח לליטר - בסה''כ זה מגיע ל-‏5.61 ש''ח (כ-‏72%).
  2. המגמה של מחיר דלק, 95 אוקטן, לצרכן מושפעת חזק מהמגמה של המחיר לליטר נפט גולמי.
  3. המגמה של מחירי הדלק לצרכן תלולה יותר מזו של עלות הנפט הגולמי.
מה גורם את הבדל בין מחיר הדלק לצרכן ומחיר הנפט הגולמי?
הגורם הראשון הוא הבלו שלמעשה נקבע מספר פעמים בשנה בהתאם לשינויים במדד. הגורם הבא הוא עלות הזיקוק שלמעשה נקבעת בשוק החופשי ותלויה בשינויים במחירי תשומות כמו עובדים, חשמל, הובלה וכו' או בגלל שינויים ברגולציה. אבל לאחרונה יתכן שבמגזר בתי הזיקוק נוצר כוח שוק. הבא בתור הוא מרווח השיווק שמפוקח על ידי משרד האנרגיה והמים ומשרד האוצר. לאחרונה נקבע מרווח השיווק על 59 אגורות לליטר. אנחנו גם משלמים מע''מ בסך של כ-‏1.07 ש''ח מעלות הדלק לצרכן (מחירי דלק). מהנתונים על מבנה מחיר הדלק לצרכן מתברר שמחיר דלק (95 אוקטן) בשער בית הזיקוק כמעט זהה למחיר הנפט הגולמי בכניסה לבית הזיקוק.

מה גורם את שוני בין המגמה של מחיר הדלק לצרכן ושל עלות הנפט הגולמי מאז 2004?
נתחיל מכך שההתנהגות לאורך זמן של כל משתנה שמהווה חלק ממחיר הדלק ולא מעלות הנפט הגולמי, משפיעה על ההבדל בין שתי המגמות. אלה אותם משתנים שגודלם האבסולוטי היה חלק מהתשובה לשאלה הקודמת, אלא שכעת עלינו לבדוק את השפעת השינויים באותם המשתנים. תשובה טובה מתקבלת מבחינת השינויים בשקלים של מרכיבי מחיר הדלק לצרכן. להלן הגורמים החשובים שמשפיעים על ההבדל בין שתי המגמות:
קישורים:
  1. במהלך התקופה (2004 – 2012) עלה הסכום שנגבה כמס בכ-‏89 אג' לליטר דלק.
  2. כל זה למרות ששיעור המע''מ ירד מ-‏18% ל-‏16% ושהבלו (מס על הדלק) יורד כבר מראשית 2001.
  3. מרווח השיווק, עלות הבאת הדלק לפי המשאבה עלה בהדרגה ב-‏17 אג' עד אוגוסט 2011, ומאז ירד בכ-‏11 אג'.
שלושת הסעיפים לעיל מתארים התנהגות משתנים שלא משפיעים רק על המחיר לצרכן ולא על העלות של הנפט הגולמי. לכן הם הסיבה לכך שמגמת העלייה במחירי הדלק לצרכן חדה יותר ממגמת העלייה במחיר הנפט הגולמי. העניין הבולט כאן הוא בכך שהמרוויח מהתהליך בעשור האחרון הן ממשלות ישראל. במהלך התקופה גדל בהדרגה הסכום שגבו ממשלות ישראל באמצעות מחיר הדלק (בנזין 95 אוקטן) לצרכן – קופת האוצר ''הרוויחה'' במהלך התקופה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הערה
ע.צופיה (יום רביעי, 25/04/2012 שעה 18:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעלה מ-‏50% מהמיסים על הדלק חוזרים למשתמש כ''הוצאות מוכרות''.
סביר מאוד שאילו הממשלה לא הייתה מצליחה לגבות מיסים גבוהים מצרכני הדלק היא הייתה נאלצת להטיל מיסים אחרים.
המס על הדלק הוא בעצם מס על גובה רמת החיים של האזרח. הוא הרבה יותר צודק ממיסים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



ספקולציה
חניבעל שטיין (שבת, 28/04/2012 שעה 0:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נפט גולמי נמכר בבורסות השונות באמצעות חוזים עתידיים, וכך נקבע המחיר לחבית נפט. בעבר, רק סוחרי נפט מורשים יכלו למכור ולקנות חוזי נפט, בעוד שהיום כל דכפין עם חיבור לאינטרנט יכול לעשות זאת בקלות יחסית.

זו הסיבה העיקרית לעליית המחירים בשנים האחרונות, ואובמה אמר זאת בשבוע שעבר.
_new_ הוספת תגובה



ספקולציה
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 28/04/2012 שעה 6:39)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי גל ראשון של קונים רבים , הם יצטרכו למכור .
זה שיש למישהו חיבור לאינטרנט , לא אומר שיש לו גם מקום לאחסן נפט .
_new_ הוספת תגובה



ספקולציה
חניבעל שטיין (שבת, 28/04/2012 שעה 20:57)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו הסיבה לספקולציה: כשרק סוחרי נפט מורשים הורשו לסחור בבורסה, הקונה קיבל באמת את מספר החביות שקנה, והיה עליו לדאוג לאחסונן. מאז השתנה הרבה, וכשמסתיים היום חוזה עתידי, לפעמים יש העברה אמיתית של נפט מהמוכר לקונה, ולפעמים (למעשה ברוב המקרים) מתורגם החוזה לדולרים וההעברה היא של כסף, ולא של חביות נפט.

ומשום כך, כל יוצמך עם חיבור לאינטרנט יכול כיום להיות סוחר נפט.
_new_ הוספת תגובה



ספקולציה
גלעד היפתחי (יום שני, 30/04/2012 שעה 10:04)
בתשובה לחניבעל שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז איך אפשר להתארגן - במסגרת המדינה, קבוצת מדינות, חברות מסחריות - ולפעול אחרת כדי להוריד את מחירי הנפט למינימום האפשרי?
_new_ הוספת תגובה



המחירים מתנהלים בתחום הסביר
גלעד היפתחי (שבת, 28/04/2012 שעה 16:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצד אחד דלק הוא אחד ממקורות ההון (האנרגיה) של המדינה והיא חייבת להרוויח כדי לממן חינוך חינם מהגיל הרך, אבל מצד שני המחיר עדיין בתחום הסביר לאור עליות המחירים של דלק גולמי ומזוקק בעולם.

המצב בעייתי יותר בתחום החשמל. שם חברת החשמל לא נערכה נכון ובזמן להגדיל את כושר תפוקת החשמל. ישנה אפשרות ליותר נפילות מתח יזומות שהוא תופעה מטרידה, וכמובן עליית מחירי החשמל עקב כך. נקווה שעד סוף 2013 אנחנו נתאזן, מצד אחד תושלם הקמת תחנת כוח נוספת ומצד שני הגז מהים התיכון יגיע כבר ארצה לשימוש מסחרי.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי