פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מיטב הפזמונים התנכיים
אלי אשד (יום שישי, 09/08/2002 שעה 20:18)


בשעה טובה, לאחר שנים של מאמצים, הושלם פרוייקט גדול שלי: העליתי על שתי קסטות את מבחר ומירב הפזמונים המבוססים על נושאים תנ''כיים הקיימים בעברית, פחות או יותר לפי הסדר הכרונולוגי של האירועים והאישים שהם מתארים. למרבה הצער אף חברה לא חשבה לעשות את זה באופן מסחרי, כך שנאלצתי לרוץ בין חברים שונים בעלי אוספים ענקיים של פזמונים קלטות ותקליטים.

לאחר שמיעה של כולם בזה אחרי זה יכולתי להגיע למסקנה איזה הם הטובים ביותר מבחינת המילים והמוסיקה.

ובכן, הטובים ביותר הם:

בראשית (וביום הראשון), להקת הנח''ל. מאת חיים חפר. בסיומו בורא האלוהים את העולם מחדש לאחר שהאדם החריב אותו עם האטום, רק הפעם בלי האדם.

שישה ימים ברא עולם, אילן ואילנית. מוזיקה מקסימה.

אני אוהב אותך לאה (את אותו הבוקר לא אשכח), צביקה פיק. פשוט אחד מפזמוני האהבה הגדולים ביותר בעברית ומראה באור חדש את פרשת היחסים בין יעקב ולאה.

אנית יעקב (והנה יום אחד מתעורר יעקב), רבקה זוהר. אהוד מנור ומשה וילנסקי. שיר על חלום מוזר של יעקב אבינו. אין לו קשר לטקסט תנ''כי אבל השיר מקסים.

יבורך יוסף (ראובן ראובן בכורי אתה), יהורם גאון. יורם טהר לב ומוני אמריליו.

ויסעו ויחנו. להקת פיקוד דרום. כתב גידי קורן. בעיני אחד השירים הגדולים של הלהקות הצבאיות, אם כי היום כמעט שאינו ידוע.

וחרב אין ביד דוד (ויחזק דוד מן הפלישתי). להקת פיקוד מרכז עם דרורה חבקין, 1967.

אוריה החיתי (עורה עורה אוריה), שולה חן. מאת יהונתן גפן ושלום חנוך, 1970.

אבשלום (רבים הבנים שהיו לדוד), מוטי פלישר. רות חשמן ויאיר קלינגר, 1968.

אגדת שלשה וארבעה (יש לי בשיר הזה מלך חכם), רוחמה ולהקה צבאית. רחל שפירא ומוני אמריליו.

ספני שלמה המלך (כן זה היה חבר עז מאין כמוהו), אילנה רובינא. נתן אלתרמן ונעמי שמר, 1968.

איזבל (ואיזבל הייתה זרה ונוכריה), כתב ושר עקיבא נוף ב- 1971.

ואם אני צריך לבחור מבין כל אלה הרי הפזמונים המרשימים והמצמררים ביותר מכולם הם ''אבשלום'', ''אוריה החיתי'' ו''איזבל''.
חבל רק שאלה כולם הם שרידים של תקופה שחלפה. כיום איש אינו כותב ושר יותר פזמונים כאלה, וחבל.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


עוד שני פיזמונים
ארז לנדוור (יום שישי, 09/08/2002 שעה 21:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש עוד שני שירים תנ''כיים של להקות צבאיות:
שיר על יונה הנביא ושיר על יעל וסיסרא המוצג בצורה הומוריסטית מודרנית כאילו מתרחש בימינו.
_new_ הוספת תגובה



וכמובן איך אפשר לשכוח
ארז לנדוור (יום שישי, 09/08/2002 שעה 23:06)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את השיר על אליהו הנביא משנות ה80 (''כד הקמח לא תיכלה וצפחת השמן לא תחסר''), גם הוא מבוצע ע''י להקה צבאית.
_new_ הוספת תגובה



ואי אפשר שלא להזכיר את השירים התנ''כיים
ארז לנדוור (שבת, 10/08/2002 שעה 0:52)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

של הגשש החיוור:
שיר הומוריסטי על שמשון, ''למה צחקה מיכל לדוד'' וכמובן ''מים לדוד המלך''.
_new_ הוספת תגובה



ואי אפשר שלא להזכיר את השירים התנ''כיים
פרח הגששים אחלה (יום ראשון, 16/12/2007 שעה 11:44)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגששים אחלה של מצחקנים תמיד כף לשמוע אותם
_new_ הוספת תגובה



עוד שני פיזמונים
חנן ריימן (יום רביעי, 27/08/2008 שעה 22:52)
בתשובה לארז לנדוור
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישנו שיר נוסף שנכתב בסגנון של ''יעל''
(שילוב בין דמות תנכית לבין דמות צבאית מוכרת)
וגם הוא הומוריסטי ''הצלף הג'ינג'י''
שמחבר בין דוד המלך לדוד ליבוביץ, ממציא הדוידקה
שמעתי את השיר בפעם האחרונה לפני כ 15 שנה
אני מחפש את המילים ואם אפשר את הקליפ עצמו
_new_ הוספת תגובה



פשוט מקסים
אריה פרלמן (יום שישי, 09/08/2002 שעה 22:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תבורך על יוזמתך, מר אשד!

גם עליי אהוב ביותר השיר על אוריה החיתי.
_new_ הוספת תגובה



לאריה ולארז: רחל המשוררת
אורי מילשטיין (שבת, 10/08/2002 שעה 6:21)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רחל המשוררת חברה שירים תנ''כייםאחדים ואחדים מהם לפחות הולחנו:

1. השיר ''רחל'' (''הן דמה בדמי זורם''.
2. השיר ''יונתן'' (''מבעד לדוק מרחקים - עלם ענג'')
_new_ הוספת תגובה



''בין הרי אדום'' שיר מקסים על ''קרב אחרון'' וכד'
מיכאל מ. שרון (שבת, 10/08/2002 שעה 12:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאינני זוכר כרגע מילותיו.
_new_ הוספת תגובה



שיר השירים
שני אלוש (שבת, 10/08/2002 שעה 18:53)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אפשר להוסיף גם מספר שירים המבוססים על שיר השירים, ובהם ''שיר גנוב'' של מאיר אריאל, ''שיר מספר שמונה'' של אריק איינשטיין, ''שולמית'' של מתי כספי ו''שיר השירים'' של אריאל זילבר.
יש גם ''אבשלום'' של אריק איינשטיין ושלום חנוך, המון שירי נוח (מתיכספי, שלום חנוך ושם-טוב לוי), ונסיים בשיר על אחת שאשת אוריה לא חיבבה במיוחד: אבישג, גם הוא מבית היוצר של חבורת ''לול''.
אה, כן, וגם ''החוזר בתשובה לשאלת כתבנו'' של יעקב רוטבליט (''יהונתן, יהונתן, בכינור שלי מיתר חסר''), ''נאסף תשרי'' (מת אב ומת אלול).
אחלה נושא לאוסף.
_new_ הוספת תגובה



שאלה לשני
דורון ארזי (שבת, 10/08/2002 שעה 20:04)
בתשובה לשני אלוש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מענין לענין: נראה על פי כתובת הדוא''ל שלך שאת כותבת מלונדון, מן הקולג' ללימודים מזרחניים ואפריקאיים
(SOAS). אם לא קשה לך או מעצבן אותך מדי: האם היית יכולה לספר משהו על הלוך הרוחות שם,
ובייחוד בין הגוש הערבי-המוסלמי הגדול שבין הסטודנטים ובין חסידי העולם
השלישי שבסגל כלפי המזה''ת והמלחמה המתקרבת נגד
עיראק? אני שואל כסטודנט לשעבר ב-LSE
וכמבקר ותיק בספריית SOAS
(ובפאב הסטודנטים שלו). נראה לי שכולנו יכולים
להעריך את הנטיה הכללית, אבל האם יש סימנים להתפכחות או לחשבון נפש?
_new_ הוספת תגובה



לדורון
שני אלוש (שבת, 10/08/2002 שעה 22:12)
בתשובה לדורון ארזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה כרגע אני בארץ (כתובת רמאית), אבל לפי התגובות הנחרצות כנגד הפעולה האמריקאית באפגאניסטאן בעקבות האחד-עשר בספטמבר, לא קשה לנחש מה דעתם על המלחמה הממשמשת ובאה. אין לי זמן וכוח להרחיב בנושא כרגע, אבל אפשר לומר בקצרה שבהתחשב בכך שבנוסף לשלל מוסלמים מרחבי העולם הקולג' מאוכלס בקומוניסטים אנטי רויאליסטים למכביר (טוב, הכללה, אז מה), דעותיהם בסכסוך הישראלי-פלסטיני לרוב נוטות לכוון הפ'.
אגב, הבר של חינוך יותר שווה - אחוז החמצן בעשן פחות נמוך.
_new_ הוספת תגובה



לשני אלוש: ''נאסף תשרי'' איננו שיר תנכ''י. למיטב...
יוסי (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 1:07)
בתשובה לשני אלוש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

...ידיעתי כתב אותו יהודה הלוי.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי: נאסף תשרי
שני אלוש (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 13:45)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסי, למיטב הבנתי המדובר בשירים העוסקים בסיפורים ומוטיבים תנ''כיים, ולאו דווקא בשירים שמילותיהם הן ציטטות מן התנ''ך. למעט ''שיר השירים'' של אריאל זילבר ו''שיר גנוב'' של מאיר אריאל, אף אחד מן השירים האחרים אינו מצטט ישירות, כי אם מתבסס על רעיונות תנ''כיים.
אשר ל''נאסף תשרי'', לא זכור לי מי כתב את מילות השיר, אבל נדמה לי שהוא קצת יותר מאוחר מיהודה הלוי.
על כל פנים, השיר עוסק במוטיבים הלקוחים מסיפורי דוד המלך: יונתן ויערת הדבש, אבישג (במערת דוד/ השונמית/ תצמיד את ירכיה הקרות/ אל חום האבנים/ שעל קברו), הדבש והנחש והאשה.
_new_ הוספת תגובה



שני-נאסף תשרי הוא של נתן יונתן
גרושו (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 15:16)
בתשובה לשני אלוש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תודה, גרושו
שני אלוש (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 20:28)
בתשובה לגרושו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לשני - נאסף תשרי המקורי הוא של...
יוסי (יום שני, 12/08/2002 שעה 0:59)
בתשובה לשני אלוש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רבי שמואל הנגיד (ולא רבי יהודה הלוי כפי שכתבתי בטעות).
נתן יונתן לקח מילים ספורות מהשיר של שמואל הנגיד והלביש עליהם שיר חדש למעשה.
ירכיה הקרות וכו' וכו' אינם של שמואל הנגיד.
_new_ הוספת תגובה



לשני אלוש: ''נאסף תשרי'' איננו שיר תנכ''י. למיטב...
ישראל זיו (יום חמישי, 05/05/2005 שעה 13:22)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כמה שידוע לי, השיר נכתב על ידי נתן יהונתן על פי פיוט של רבי אלעזר הקליר
_new_ הוספת תגובה



איזה יופי מקסים!!! כמה תוספות
איריס ארנסט (שבת, 10/08/2002 שעה 22:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש את מלאך מסולם יעקב (בבוקר על דשא ביתי הרטוב)
וגם את ולבנימין אמר
ויש את ויבן עוזיהו מגדלים בירושלים
וגם על הר הגלבוע קשור אם אני לא טועה
ויש גם נוח (נוח לא שכחנו איך הגשם...)
_new_ הוספת תגובה



יוזמה יפה-אשמח לשלוח לך הקלטות
גרושו (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 0:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלי שלום!
הרעיון לאוסף כזה הסתובב אצלי לפני שנתיים.
מאחר ואצלך רעיונות מסוג זה גם מתממשים,אשמח לעזור.
אגב,היכן ניתן לרכוש את האוסף שעליו עמלת?
ולענין השירים,כאלו שלא הוזכרו:
1.הגר-שלום חנוך.כשיצלצל בעיר הפעמון בקול אדיר אות הוא ללכת.(קומי קומי הגר הגר...)שיר מצמרר.
2.אחכה-עלי מוהר/גבריאלוב-הו רחל-אחכה לך ואייחל-וקולי יעקוב בליל-אחרי רחל...
3.אברהם ושרה-איציק מנגר/עברית,בנימין טנא/מישה סגל-ביטחון זוגתי,ברצות אלוהים,אפילו מטאטא יורה.
4.וימלט קין-יעקב שבתאי/י.בראון-וימלט קין אל השדות,ועל מצחו האות,ועל ידיו הדם,ושם אביו אדם..(גשר הירקון.
5.דוד ושאול-שיר נפלא של אהוד בנאי.
6.יחזקאל-חיים חפר/ש.קראוס-הנביא יחזקאל הוא בומבה של נביא,אל אל יחזקאל...
7.בהיכליו יושב שלמה,וי ליומי,וי ללילי...אלתרמן/ארגוב,מתוך המחזמר שלמה המלך ושלמי הסנדלר.(אילי גורליצקי והלהקה.
8.גולית-כוורת-בגנון אמר שלום,ילדים עברו לדום...
9.הבן יקיר לי אפריים.
10.רבי עקיבא (לא ממש תנ''ך),דליה רביקוביץ/מ.אמריליו-מקום שני בפסטיבל הזמר תש''ל,בביצוע טמירה ירדני.
11.יעקב ועשיו-ביאליק/חבקין-ביצוע:ליאור ייני.
12.מים לדוד המלך-ביצוע מקורי טרום גששי של אילן ואילנית.
_new_ הוספת תגובה



לא ציפיתי לעניין כה רב
אלי אשד (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 7:00)
בתשובה לגרושו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האוסף שקיים אצלי נוצר רק לשימושי לא ציפיתי שיהיה מישהו אחר שיתעניין בו חוץ ממני.
וכן יש לי רשימה מפורטת של שירים כאלה אשמח אם מישהו יוסיף לה תוספות תיקונים כו'. או עם העורכים של האתר יחליטו שהיא שווה להופיע כמאמר בפני עצמו :
פזמונים תנכיים היסטוריים
התנ''ך אשם .מאת נתן אלתרמן _למופע ''מהדו ועד כוש '' 1959)
בריאת העולם
הוא הגדול מכולם עופרה חזה
מי אם לא אלוהים (( מי תפר להרים הקרים כובעים?) יהונתן גפן שלום חנוך ) 1980
בראשית (וביום הראשון) ''להקת הנח''ל'' חיים חפר סשה ארגוב 1960 איציק היקליט
ויהיה טוב . להקת פיקוד צפון
בראשית (היה לא כלום) גלי עטרי (מקור דון מקלין)
שישה ימים ברא עולם ( אילן ואילנית)
כשאלוהים אמר בפעם הראשונה מתי כספי נתן זך מתי כספי 1970.איציק היקליט
אדם וחווה
עורה אדם בועז שרעבי מילים ולחן אביהו מדינה ( יש לירון )
הכל אודות חוה ( אדם הראשון נרדם בלי בושה )
חוה הלכה אל הגן לשוח (בארץ שמש ,ארץ קדם ) לוין קיפניס ונאמן , 1940 .
זה הערב ( זה הערב אך נשירה) מתיהו שלם ע1950-1967 על סיפור גן העדן .
קין והבל
וימלט קין אל השדות שלישית גשר הירקון יעקב שבתאי, יחזקאל בראון 1960.
ברח ממני הבל עדנה גורן וקובי רכט יהונתן גפן סשה ארגוב
מתושלח הגשש החיור
נח והמבול
נח והיונה (יונתי ,יונתי צחורת הכנפים) לוין קיפניס , מלר 1940
נח (לא שכחנו איך בגשם ובסער) מתי כספי ושוקולד מנטה מסטיק יורם טהר לב מתי כספי 1970 . איציק הקליט
פרידה מתיבת נח ( זוגות זוגות יורדים ) חוה אלברשטין נורית זרחי מתי כספי 1970
להתראות במבול הבא אריאל זילבר אריאל זילבר ועדי רינרט
שם חם ויפת הגשש החיור נעמי שמר
איפה הם כל אבותינו החלונות הגבוהים חיים חפר שמוליק קראוס . 1960
איציק היקליט
אברהם שרה הגר ויצחק
לך לך הפרברים
אשל אברהם נטע ( אז שממה סביב שלטה ) לוין קיפניס עמירן 1937
אברהם ושרה אריק אינשטיין איציק מנגר
אברהם ושרה שושנה דמארי ואריה אליאס לחן אחר איציק מנגר
אברהם והמלאכים קיפניס ועמירן , 1937 מחזה זמר .כולל השירים
1. יה חי לי לי
2. אה זה סוד
3. אז שממה
4. .הטוכנית.
5. אהל אברהם
עלי באר קיפניס ועמירן מחזה זמר. כוללה שירים:
1.צי צוי,צי צוי
2.דין דין דן
3. מי רוצה חתן נמחד
4. יום יום לעת ערב
על יד באר בשדה חרן קיפניס ואבידום 1940
שיר המלאכים מאת נתן אלתרמן 1944 . על המלאכים שבאו לאברהם.
שלושת המלאכים (באנו לכאן מאלוני ממרה) הגשש החיוור יהונתן גפן , יאיר רוזנבלום 1980
שירה של הגר רבקה זהר שירי החומש איציק מנגר
הגר ( כשיצלצל בעיר הפעמון) אריק אינשטיין שלום חנוך (1968-1979)

עקדת יצחק (קח את בנך את יחידך ) צמד רעים נעמי שמר 1970
שירי מחזמר על אברהם

יצחק ורבקה
אליעזר ורבקה (נערה טובה ויפת עיניים הטי כדך השקיני מים) לוין קיפניס גורוכוב 1920
כאגדת רבקה ידברו בי נון זזמיר 1956.
יעקב ויוסף
יעקב בנות יעקב
יעקב התמים (אל תירא ישראל ) משה הלל (גרסה שניה יגאל בשן ) מילים ולחן אביהו מדינה (יש לירון )
חלום יעקב לוין קיפניס ואמריליו 1940
מלאך מסולם יעקב צוות הווי נח''ל יורם טהר לב. איציק היקליט
אל תירא עבדי יעקב עמנואל הרוסי ומרדכי זעירא
יעקב ועשו . ליואר ייני ביאליק וחבבקין
אל המעין ( אל המעין בא גדי קטן ) קימזון ופוגאצ'וב 1934-1941
רחל אביהו מדינה ( יש לירון)
אחכה (אחכה ,כל הלילה אחכה) מוהר וגבריאלוב 1980
שבע ( מזמן מזמן ,אחור אחור ) חוה אלברשטין נורית זרחי עמיהוד 1968 . איציק היקליט

יעקב (הקרב עם המלאך) יהורם גאון נעמי שמר
בשדמות בית לחם בדרך אפרתה .שפירה וקריצבסקי 1904-1914
רחל . ( הן דמה בדמי זורם) מאת רחל
זמר נוגה . רחל
עקרה רחל
ראי רחל ראי שמואל רוזן אפי נצר 1967
אני אוהב אותך לאה ( את אותו הבוקר לא אשכח) צביקה פיק אהוד מנור צביקה פיק 1970 (חשוב) איציק היקליט
אנית יעקב ( והנה יום אחד מתעורר יעקב ) רבקה זוהר אהוד מנור משה וילנסקי 1970(חשוב)
יעקב ובניו ''צוות ''''יוסף וכתונת הפס''ים המשגעת'''''' ובר ורייס
שאר השירים במחזמר
מה יפים הלילות בכנען יצחק קצנלסון
מה קורה לך יוסף ( מה קורא לך יוסף אחיך כועסים) רחל שפירא מוני אמריליו 1970
קינת יעקב על יוסף אורי ברזילאי ויהודה בדיחי (יש לירון)
יבורך יוסף (ראובן ראובן בכורי אתה ) יהורם גאון יורם טהר לב מוני אמריליו, 1970 (חשוב)
משה ויציאת מצרים
משה בתיבה ( דומם שטה תיבה קטנה) קדיש יהודה סילמן ניסים ניסימוב 1940
שירי ''נסיך מצרים '' סרט מצוייר ( שרה עופרה חזה באנגלית )
משה הרועה (בהר חורב שם במדבר ) לוין קיפניס , גלבוע 1940 .
מעשה ברבנו משה קימזון ועמירן 1950 (1967)
שלח את עמי (פרעה ,פרעה רודן וצר) קיפניס וגלבע , 1940.
שלח נא את עמי שיר עם כושי עברית אפרים דרור
בחצי הליל צוות דרום עמוס אטינגר דויד קריבושי (יש לירון)
בצאת ישראל ממצרים ההגדה של פסח ידידיה אדמון
יציאת מצרים (בני ישראל פה כולנו ) יחיאל הלפרין יואל אנגל 1926
יציאת מצרים (יצאנו ממצרים נרימה נס הדרור ) לוין קיפניס אדמון 1940
קריעת ים סוף (חושו נא ,חושו נא ) קיפניס ואידלסון 1915-1923
משה משה איזה נביא להקת הנח''ל יורם טהר לב יאיר רוזנבלום 1968
משה כוורת
הפלא ופלא (ומשה הכה על צור ) י.ד. קמזון ידידיה אדמון 1947
ומשה היכה בסלע ויצאו ממנו מים מים
מתן תורה ( אז כל רוח לא ריחפה ) לוין קיפניס 1915-1923 .
זכור ( על ראש הגבעה שם יושב משה ) קיפניס ונאמן , 1940
כשקבלו את התורה מירי אלוני להקה צבאית (יש גם בגירסה אחרת לאה נאור , נורית הירש
ויסעו ויחנו להקת פיקוד דרום גידי קורן (חשוב) איציק היקליט
מתי מדבר האחרונים ( קומו תועי מדבר) ביאליק שרת 1930
פסח (ישראל ישראל צא מן המדבר) לוחי-תנאי ועמירן , 1940
משה (על הר נבו) שימי תבורי אביהו מדינה , שימי תבורי ( יש לירון)
יהושע
עוג מלך הבשן (עוגי עוגי עוגי עוג ) חווה אלברשטיין נתן אלתרמן
יהושע ביריחו גולדן גייט )באנגלית
ימי השופטים
יעל יעל ( כל החיילים בעמק יזרעאל ) להקת פיקוד צפון. איציק היקליט
זמר לגדעון (ברוך גדעון בן עם עני) נחמה הנדל (עמי שמר 1960 ר 1960 .
השיר על אבימלך בן ירובעל ) יעקב שבתאי (אין לחן)
בת יפתח רבקה זוהר
שמשון
שמשון ( בין הכרמים שמשון הלך ) 1970
שמשון אמילי סטאר )באנגלית (
מה מתוק יותר מדבש אריק לביא
דלילה ( הן ידוע ידע שבגדה) חוה אלברשטיין )דני ליטני בגרסה אחרת) לאה גולדברג דני ליטני 1970 (יש לירון) איציק היקליט
לך לעזה יוסי גמזו ,יוסף ולד (על שמשון )
שמשון הגשש החיוור
שועלי שמשון שושנה דמארי ? אורי אבנרי מחבר
למה דלילה תום ג'ונס באנגלית איציק היקליט
רות המואביה ( את עמה וביתה עזבה בעקבות צו לבבה) רות כרמי נורית הירש
תן לה כתף . דני סנדרסון . על רות המואביה
שאול ודוד
שאול ( יפה הקיץ בעתו בהר הגלבוע) הפרברים אביהו מדינה
יונתן . רחל
יונתן יונה וולך
דוד הרועה ( כינור עשה דוד הקט ,דוד רועה יפה עיניים ) קיפניס , לחן : קרצ'בסקי , ביק ,בר שירה
דוד הרועה ( היה היה רועה צעיר גדול היה כוחו בשיר) אלחנן אינדלמן , נחום נרדי
בלדה למלך ( באגדות אי שם בהרים ישב דוד ורעה עדרים) בצלאל אלוני ב' עינב
דוד הולך לקרב ( דוד נטש את צאן אביו ,הלך לבד לשדה הקרב) אפי נצר , י שגיא.

הצלף הג'ינג'י . להקת פיקוד צפון דן אלמגור אמיתי נאמן 1962

גלית ( זהו שיר מאוד עצוב ) כוורת אלון אילארצ'יק דני סנדרסון 1970

גלית שלמה ארצי
וחרב אין ביד דוד ( ויחזק דוד מן הפלישתי) להקת פיקוד מרכז דרורה חבקין 1967
דוד וגלית (ואיש הבינים גלית היה שמו) אביגדור שחן אפרים בן חיים
דוד מול גלית (נער אדמוני ויפה עיניים עז וצח וזך ככחול) .י פנחס י ישראל
ודוד יפה עיניים הוא רועה בשושנים מתתיהו שלם
דוד ושאול אהוד בנאי
שאול ודוד אלברט דוסטן
דוד ויהונתן (דוד ויהונתן היו ביחד ) יהונתן גפן קובי אשרת 1980
בהרי הגלבוע ( יבש הקיץ בעתו בהר הגלבוע ) הפרברים נאור והדר , 1970 (יש לירון) (חשוב)
הנה תמו יום קרב וערבו (המלך נפל)( יהורם גאון נתן אלתרמן יוחנן זעירא (חשוב)

מים לדוד המלך ( ודוד חשק במים) הגשש החיור ( וגם אילן ואילנית) עקיבא נוף 1970 איציק היקליט
למה צחקה מיכל הגשש החיוור נעמי שמר. איציק היקליט
אוריה החיתי ( עורה עורה אוריה ) שולה חן יהונתן גפן ,שלום חנוך 1970 (יש לירון ) (חשוב)
אבשלום רבים הבנים שהיו לדוד ) מוטי פלישר רות חשמן יאיר קלינגר 1968 (יש לירון) (חשוב) איציק היקליט
ברח המלך ( ברח המלך ברח הוא עם ליל מן הקרת) עקיבא אטינגר יוסף הדר
אבשלום אילן גולדהירש א. לבנון
דוד המלך בא למסיבה יהורם גאון. חיים חפר דובי זלצר 1980
כינור דוד ( לפני שנים רבות שמעו בארץ ישראל קולות ) שימי תבורי מילים אביהו מדינה יהודה בדיחי ומדינה ( יש לירון)איציק היקליט
כינור דוד א. בן זאב אפי נצר
ונגן דוד בכינור . לו כ=וכטל . נוסח עברי של שיר עם כושי.
בוא דוד נגן . ע. וכסמן . נוסח עברי של שיר דת כושי .
בכינו דוד הו נגן ,הללו ,הללו,הללו '' .א עומר נוסח עברי של שיר דת כושי.
''שירי המחזמר ''''דוד ''''מאת מאיר שלו וקובי אשרת 1983
דוד מלך ישראל חי וקיים הפרברים ,מרדכי זעירא (יש לירון)
שלמה המלך
אגדת שלשה וארבעה (יש לי בשיר הזה מלך חכם) ) רוחמה להקת הווי צנחנים רחל שפירא מוני אמריליו
ספני שלמה המלך ( כן זה היה חבר עז מאין כמוהו ) אילנה רובינה נתן אלתרמן נעמי שמר 1968
''''שלמה המלך ושלמי הסנדלר''''.'' נתן אלתרמן וסשא ארגוב. מחזמר כולל השירים
1. לא נשמעה כזאת
2. . בהיכליו יושב שלמה
3. . בתור חוצות ירושלים
4. . שיר החכם והכסיל
5. שיר היין
6. . את השדות יצאו קוצרים
7. שיר הנקמה
8. זה לא בשבילי
9. . שיר המריבה
10. שמש מוף ,מרחוק כי האירי
11. שיר הפיוס
12. הוי ,חומר זה של שחוק
13. אישי כמו כולם.
שיר השירים אשר לשלמה אביהו מדינה
אמר שלמה המלך שהוא קוהלת אביהו מדינה
אלף נשים לשלמה מירה מאיר ,אפי נצר
מלכי יהודה וישראל
כד הקמח ( אני קורא בספר מלכים ) נעמי שמר 1980 ( על אליהו הנביא)
אליהו הנביא הנה בא הוא התשבי ,אליהו הנביא
אליהו הטייס הראשון

איזבל ( איזבל הייתה זרה ונוכריה ) עקיבה נוף-‏1971. 1972 איציק היקליט

קום לך אל נינוה ( הלך לו יונה עם תרמיל) להקת פיקוד מרכז יורם טהר לב איציק היקליט
יונה הנביא . דוד קריבושי
על שלושה פשעי דמשק . צוות הוואי גולני
בית המקדש. צוות הוואי גולני
ויבן עוזיהו הדודאים המקרא יוחנן זראי
כי מציון תצא תורה ( על יאשיהו הנביא ) אופירה גלוסקה אורי ברזילאי יהודה בדיחי ( יש לירון )
גלות בבל
הבן יקיר לי אפרים (פסוק מירמיהו) מירי אלוני איציק הקליט
יחזקאל ( אנו בעד הנביא יחזקל ) החלונות הגבוהים חיים חפר שמוליק קראוס 1960איציק היקליט
על נהרות בבל בוני אם (באנגלית)
שיבת ציון (מה זאת עיני תראינה) אליקים צונזר , 1883 .

אסתר ומרדכי
שירי המופע ''מהדו ועד כוש '' נתן אלתרמן , 1939 .
שיר ערש ( היכל ועיר נדמו פתע) ושאר שירי המחזמר ''אסתר המלכה'' מאת נתן אלתרמן וסשה ארגוב
העוזרת של זרש ( כאשר הגברת זרש מזומנת לקוקטיל ) נעמי שמר 1980

ומרדכי יצא מלפני המלך מגילת אסתר נורית הירש

החשמונאים
כד קטן אהרון אשמן יואל ולבה
הנה הוא בא ( על יהודה המכבי ) אהרון אשמן הנדל (מתוך ''יהודה המכבי'')

אחי גיבורי התהילה ( על החשמונאים) אילנית שייקה פייקוב דודו ברק

רבי עקיבא רבקה זהר דליה רביקוביץ, מוני אמריליו איציק הקליט
בר כובבא לוין קיפניס מרדכי זעירא

ימי הביניים
מסעות בנימין מטודלה הגשש החיוור נתן אלתרמן נעמי שמר
בת הרב והאביר ג'וזי כץ שאול טשרניחובסקי איציק הקליט

דון יצחק אברבאנל אופירה גלוסקה
רבי שמעון שבזי .
העיירה היהודית
עגל עם כתם על המצח חוה אלברשטיין יורם טהר לב איציק הקליט

הישוב והציונות
השר משה מונטיפיורי יורם גאון חיים חפר דובי זלצר
הבלדה על יואל משה סלומון אריק אינשטיין יורםט הר לב ושלום חנוך איציק הקליט
אין כבר דרך חזרה ( על הבילויים ) להקת חיל הים יורם טהר לב יאיר רוזנבלום . איציק הקליט
הרצל להקה צבאית איציק הקליט
ציונות בלי מרכאות (על הרצל) ''חנן-יובל, שלמה ארצי
בנימין זאב רבקה מיכאלי
השומר אברהם שפירא רבקה זהר
אליעזר בן יהודה חוה אלברשטיין ירון לונדון מתי כספי איציק הקליט
''אהבת איתמר בן אב''''י'' מירי אלוני נורית הירש איציק הקליט
א.ד. גורדון להקה צבאית
עם כובע כסקט שמוט חנן יובל
אנשי העליה השניה צות הוי חיל האויר נתן אלתרמ ן
הבלדה על אבשלום פינברג להקה צבאית יוסי גמזו ודוד אלון
אגדת אבשלום ג'קי אלקיים
שרה גיבורת נילי ( זה היה סף הסתו בזכרון יעקב) יעקב שבתאי יוחנן זראי
יוסף הגלילי שרה לוי-תנאי עמנואל עמירן
רחל של כינרת יפה ירקוני דודו ברק אפי נצר
חבר בגדוד העבודה (על יצחק שדה ) להקה צבאית יורם טהר לב
בן גוריון להקת חיל הים איציק הקליט
בן גוריון להקת פיקוד מרכז
בן גוריון . מתי כספי שלמה גרוניך
גיבורי הלה
אגדת הלה יורם טהר לב יוסף הדר
קרב הראל שלישית גשר הירקון חיים חפר קמפ /גיבון
גיבעת התחמושת יורם טהר לב איציק הקליט
רבנו גורן יורם טהר לב עממי ( על הרב גורן )
שתי אצבעות מצידון שיר על מלחמת לבנון
היסטוריה כללית
הו קליאופטרה יואל רפל ויעקב הולנדר
סוסו של קליגולה .נתן אלתרמן
ג'ינגיס חאן להקה גרמנית
מספרים על מרקו פולו הגשש החיוור
אל תבכי עלי ארגנטינה מתוך מחזמר אוויתה
שיר שחלמתי על פראג אריק אינשטיין איציק הקליט

שיר מבוסס על שירי ימי הביניים
מת אב ומת אלול נתן יונתן צביקה פיק 1970 מבוסס על שיר של שמואל הנגיד מתייחס לימי שאול ודוד איציק הקליט
שיר שמבוסס על התפילה .
יובלים והראלים ( על דעת המקום, על דעת הקהל ) מירי אלוני עמנואל צבר רוזנבלום 1982 איציק הקליט

שירי הזדהות היסטורית
עמק דותן , דליה רביקוביץ שמעון ישראלי (על מכירת יוסף ועל קרב ) איציק הקליט
אל הר סיני
ראי רחל ראי שמואל רוזן
שועלי שמשון אורי אבנרי
בהר הגלבוע
ירושלים של זהב
ערי הגדה שמואל רוזן צבי בורודו
שירים כמו תנכיים
חוזה לך ברח
על שלושה פשעי דמשק ועל ארבעה לא אשיבם . 1973.
אלוהים
גבריאל עופרה חזה
האיש אשר יביא את הבשורה יורם טהר לב יוחנן זרעי 1970 כשיבוא חמור לבן יורם יגאל בשן טהר לב ןויגאל בשן
והוא יושב ומחכה לו יורם טהר לב יאיר רוזנבלום
המשיח לא יבוא הוא גם לא יטלפן . מתי כספי
מחזמרים
מחזמר על נח
אברהם והמלאכים מאת לוין קיפניס ועמירן
עלי באר מאת קיפניס ואמירן
יוסף וכתונת הפסים המשגעת מאת ובר טים רייס
יוסף סרט מצוייר
נסיך מצרים סרט מצוייר ( שיר נושא של עפרה חזה)
דוד מאת מאיר שלו וקובית אשרת .1983
דוד מאת ירון כפכפי
שלמה המלך ושלמי הסנדלר. סמי גרונימן ונתן אלתרמן .
מהדו ועד כוש .מאת נתן אלתרמן . 1930
המלכה אסתר מאת אלתרמן
_new_ הוספת תגובה



הרשימה שנועדה אך ורק לשימושי מלאה בהערות
אלי אשד (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 7:04)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טכניות כמו ''איציק הקליט '' שנועדו רק לשימושי. עם הקוראים הסליחה אנא התעלמו מהם.
_new_ הוספת תגובה



גירסה מורחבת מעודכנת ומוארת
מספר 666 (שבת, 12/02/2005 שעה 6:08)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

של מאגר מידע זה ניתן למצוא עכשיו כאן :
פיזמונים תנכיים והיסטוריים :מאגר מידע
_new_ הוספת תגובה



אליעזר ורבקה
אוגן (יום רביעי, 30/03/2005 שעה 19:48)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום לך .אני מורה ביסודי והאוסף שלך יכול להעשיר את הילדים שלנו. לכן שמחתי מאוד שיש לך אוסף מדהים ונדיר.
ברצוני כרגע לבקש ממך את השיר של אליעזר ורבקה.
וכמובן שארצה את כל האוסף המדהים.
אני מקוה שתצור עמי קשר במייל כדי לוודא כיצד אתה יכול לתרום מהאוסף שלך.
בתודה מראש אוגן
_new_ הוספת תגובה



אליעזר ורבקה
ריקי אלישע (יום חמישי, 02/06/2005 שעה 17:47)
בתשובה לאלי אשד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמחתי לראות שיש בידך את השירים שעוסקים בסיפורי התורה. תלמידי אוהבים לשיר שירים אלו, אך אין לי לחנים מוקלטים.
האם אפשר לקבל ממך?
_new_ הוספת תגובה



לאלי אשד! מה עם מים לדוד המלך שכל ילד יודע לשיר את
שחור תלתלים (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 12:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לפני שנכתבו שירים על נושאים תנכיים
שחור תלתלים (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 12:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכתבו מאות מנגינות מלאות השראה למלים מן התנ''ך, ובעיקר לשיר השירים. אכן פחת הדור.
_new_ הוספת תגובה



סוד הקסם הציוני
דורון ארזי (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 15:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיומנותו הביבליוגרפית של אלי ראויה להערכה רבה, אך נראה לי שהתגובות הנרגשות שעורר מאמרו, גם אצלי -ושהפתיעו אותו עצמו-חורגות מסתם הערכה להישגו. גם אם אנו מודעים לכך רק במעורפל,במפגש עם השירים העבריים המודרניים
המבוססים על המקרא אנו חווים לא סתם נוסטאלגיה אלא את סוד הקסם הציוני עצמו: חידוש תרבותנו העתיקה מתוך עמדה חופשית, ריבונית ויוצרת, תוך היכרות עמוקה ואינטימית עם מקורותינו אך מבלי להשתעבד להם. עיבוד מורשת המקרא לתנאי המודרנה היה רק חלק -קטן- מנחשול עצום של גאוניות יוצרת בכל תחומי החיים,
מהחייאת השפה עד התקנת השיבר היהודי הראשון אחרי
אלפיים שנה. אלי מציין שכבר אין כותבים שירים
כאלה ומרשימתו עולה, שהגל שקע אי שם בסוף שנות ה- 70.
זהו רמז לשקיעה הכללית של האקטיביזם הציוני
ולסיבתו - השבר בין שני הרכיבים, המורשה והמודרנה. המקרא נוכס על ידי עובדי הקברים של גוש אמונים והימין
הפונדמנטליסטי כקושאן לתוכנית ההתנחלות וניכר יותר ויותר את האינטליגנציה המודרניסטית (כלומר השמאלית)
שפנתה אל המערב כדגם של אוניברסליזם מופשט. בתוך
תוצאותיו ההרסניות של השבר הזה אנו חיים עד היום.
בכל זאת: ההתרגשות והערגה שזכר שירים אלה מעורר
בנו נותנים מקום לתיקווה, שהניצוץ היוצר עוד לא
כבה - הוא רק נחלש; בתת הכרתנו אנו יודעים מהו מקור כוחנו האמיתי ומה היה -ועדיין הינו -הסיכוי היחיד לחידוש תנופת היצירה והבניין: השילוב הדינאמי בין
שני הרכיבים, כפי שהוא מתבטא בשירים המודרניים
המבוססים על המקרא. ואם אנו חשים בכך
אינסטינקטיבית, עוד לא אבדה התיקווה שנמצא גם את
הדרך לבטא זאת באופן מעשי, ביצירה תרבותית,
אינטלקטואלית ופוליטית. בימים טרופים אלה, גם תיקווה זו איננה
מעט.
_new_ הוספת תגובה



לדורון: כנראה שטעיתי
שחור תלתלים (יום ראשון, 11/08/2002 שעה 18:05)
בתשובה לדורון ארזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וחשבתי עד כה שהקושאן של ההתנחלויות הוא התנ''ך.
_new_ הוספת תגובה



לכהה מחלפות: ???
דורון ארזי (יום שני, 12/08/2002 שעה 1:49)
בתשובה לשחור תלתלים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא שאמרתי: המקרא שימש כקושאן של התנחלויות. או
שאינך יודע שמקרא -ביטוי בעברית של ימי הביניים- ותנ''ך חד הם?
_new_ הוספת תגובה



דורון, יש כאלה שמתגעגעים לעבר ויש כאלה שחותרים
נסים ישעיהו (יום שני, 12/08/2002 שעה 15:11)
בתשובה לדורון ארזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל העתיד...
אנחנו מעדיפים להיות בין האחרונים, אלה שחותרים אל העתיד.
שתהיה שנה טובה ומתוקה לך ולכל בית ישראל.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



עבר ועתיד: חדש ימינו כקדם
דורון ארזי (יום שני, 12/08/2002 שעה 17:33)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הזרם האידיאולוגי שאתה מייצג אומנם טוען לעיצוב
העתיד, אך עושה זאת על סמך תמונה דוגמאטית
וטוטאליטארית של העבר. היומרה לייצג עלי אדמות
תוכנית גאולה אלוהית ולהקים חברה אחידה המבוססת
על הוראותיו נסמכת על אמונה עיוורת בכתבי הקודש
ובשלשלת פרשניהם. היא מתעלמת מכל הסתירות והפירכות שבהם ועוד יותר מזה מיסוד ההונאה העצמית המובנה
בשיטת הפרשנות; והיא מדכאת באדיקות את החקירה
החופשית והשכל הישר. גישתה להיסטוריה האנושית
כהתגלותו של רצון האל שוללת למעשה את ההבדל בין עבר ועתיד, והיא חותרת אל אוטופיה משיחית -''קץ הימים''- שבה נגמרת ההיסטוריה.
לכן אין שחר לטענה היהירה, שהמשיחיות הדתית-לאומנית פונה כביכול אל העתיד, בעוד הציונות
החילונית רק מתגעגעת לעבר. הגישה החילונית מכירה באופיה
הדיאלקטי של ההיסטוריה, הרצופה עליות וירידות,
התפתחויות ומשברים. הציונות החילונית חתרה ליצור
למען העם היהודי מרחב פעולה ריבוני בהיסטוריה לאחר
התפוררותה המוחלטת של האופציה הדתית במתכונתה הקודמת, הגלותית,והצליחה;
נכון, היום היא במשבר, אבל המשיחיות הדתית-לאומנית (ה''אמונית'') החדשה בישראל אינה אלא טפיל רוחני על
גופה. האידיאולוגיה האמונית תלויה לחלוטין לקיומה
במיסגרת המדינית החילונית ובאמצעי הכוח שלה.
המשיחיות
משלה את עצמה ביהירותה, שביכולתה להשתלט על המדינה
ולנהלה, וזאת בדיוק בשל גישתה הסטאטית, מוכוונת
העבר, אל ההיסטוריה: היא תופסת את ''כלי הממלכת''
כצעצועים טכנולוגיים שניתן לקנותם ולהפעילם בלי
לעבור את המהפכה הרוחנית החילונית, להשתחרר מן
הדוגמה הדתית ולשחרר את השכל האנושי לחקירה חופשית.
נסים ישעיהו יכול, כפי שאנו רואים, לתפעל מחשב;
הוא יכול אולי אפילו לתכנת או לפתח מחשב; אך
לעולם הוא לא היה יכול לבצע את פריצת הדרך
הפילוסופית שרק היא איפשרה את עצם הגיית רעיון המחשב - לשם כך יש צורך בשכל חופשי, לא בשכל הכבול באזיקי האמונה. הדבר נרמז כבר באילן היוחסין הרוחני של טכנולוגיית
המחשב: ספר היסוד של הפוזיטיביזם הלוגי שבבסיסה,
ה''טראקטאט הלוגי הפילוסופי'' של היהודי ויטגנשטיין, מצביע בשמו -במתכוון- על השתלשלותו (במרחק של 250
שנה, כמובן) מן ה''טראקטאט התיאולוגי המדיני'' של היהודי שפינוזה.
ושפינוזה, כמובן, הוא זה שפסל את אופיו האלוהי של התנ''ך, ניתח את סתירותיו כיצירה אנושית, ביטל את
התערבות האל בטבע ובהיסטוריה, ובחייו האישיים
הפסיק לקיים מצוות, הוצא מן הקהילה, אך לא עבר לדת
אחרת -משמע, כונן את הזהות היהודית החילונית שממנה תתפתח
לימים הציונות. רודפיו ומחרימיו הרבנים עסקו מאז
ועד היום במה שעסקו בו מאז ומתמיד - בהעלאת גירה רוחנית של תיחמוני הלכה לעוסים עד זרא,כבולים אל הטקסטים המקודשים של העבר, ללא כל יכולת להתחדשות וליצירה.
זו משמעותה של סיסמת הציונות החילונית :''חדש ימינו
כקדם''. הפסוק לקוח מן התפילה, אבל הפנייה איננה אל
האלוהים אלא אל האדם היהודי הציוני שהועבר למרכז(בדיוק כפי שמזמור החנוכה שונה מ''מי ימלל גבורות
ה''' ל''מי ימלל גבורות ישראל'' ותפילת ''יזכור ה''' לנוסח האזכרה החילוני
''יזכור עם ישראל''); והיא מבטאת עמדה כפולה,דינאמית,אקטיביסטית בו זמנית כלפי עבר ועתיד. זו העמדה
היחידה המאפשרת את קיומנו; ואם נשכיל למלאה בתוכן ממשי, היא היחידה שתאפשר לנו להתגבר על משבר זמננו.
_new_ הוספת תגובה



דורון, כי האדם עץ השדה
נסים ישעיהו (יום שלישי, 13/08/2002 שעה 1:16)
בתשובה לדורון ארזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דורון, לפחות יכולת לסיים בברכה לשנה טובה
או ש-''ראש השנה הדתי'' אינו החג שלך?
סליחה על הציניות, אבל כזה מאמר ארוך בתגובה להערה קצרה כל כך...
ההערה שלי התייחסה למשהו שכתבת, נקודה. לא צריכים לעשות מזה עניין כזה גדול. או אולי דווקא כן, כבר אינני יודע.
אינך מכיר אותי ולא את הזרם שאני מייצג, לדבריך, וכנ''ל אני אותך. ממילא כל המלים שכתבת בהתייחס אלי, אל אמונותיי ואל היעדים שאני חותר אליהם כביכול - הכל פשוט לא שייך אלי.
אבל אם כבר השקעת בכתיבת תגובה ארוכה כל כך, אתייחס בכמה מלים ורק למשפט האחרון בתגובתך הארוכה:
בין השירים שמקורם תנכי ישנו שיר (של נתן יונתן?) בשם ''כי האדם עץ השדה''. ההמשך לא כל כך תנכי אבל לענייננו זה לא משנה.
ניתן לעקור עץ ולנטעו במקום אחר והוא ישרוד ואף ישגשג ויעשה פרות. אבל זאת בתנאי שהוא ממשיך להיות קשור לשורשיו המקוריים. אחרת - הוא יתנוון בתוך זמן קצר או ארוך, אבל לא ישרוד ובודאי שלא יצמיח פרות. גם לא ניתן להרכיבו על שורשים אחרים; זה אפשרי רק אם לוקחים נצר זעיר ומרכיבים; עץ שלם - לעולם לא יתחבר לשורשים זרים.
האדם נמשל לעץ וגם עם ישראל נמשל לעץ. האדם יכול להיעקר ממקומו, להינטע במקום אחר והוא ישרוד ואף ישגשג. הוא לוקח אתו את שורשיו לכל מקום וזה מה שמאפשר לו לשרוד.
עם ישראל נעקר ממקומו ושרד ואף שגשג והצמיח פרות כי הוא לקח אתו את שורשיו (הרוחניים) לכל מקום.
לאורך כל ההיסטוריה היו יחידים ואף חלקים שלמים אשר ניתקו עצמם מן השורשים של ''עץ ישראל''; הם התנוונו ולא שרדו, לפחות לא כחלק מעם ישראל.
האם הציונות חשבה שתצליח במה שנכשלו אחרים, לקיים עם יהודי מנותק משורשיו? לא בטוח. יותר נראה שהתכוונו ליצור ישות חדשה, עם ככל העמים, שהפרטים בו הם ממוצא יהודי.
למלא בתוכן את הישות הזאת - ההיסטוריה מלמדת כי לא ניתן וזהו שורש המשבר העכשווי.
הדבקת לי חשיבה דוגמטית ועוד כמה ''מחמאות''. אין לי בעיה אישית עם זה, אבל כדאי מאד לבדוק איזה מרכיב אישיותי גורם להדביק לזולת שלא מכירים מחמאה מסוג כזה; אולי זו חשיבה דוגמטית? כלומר, אם מי שמזוהה כדתי מקוטלג אצלך, אוטומטית, כדוגמטי - האם אין זו דוגמטיות מצדך?
שווה לחשוב על כך.
שתהיה לך שנה טובה ומתוקה.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



אחד הדברים המצחיקים שקראתי...
ניר (יום שלישי, 18/07/2006 שעה 23:28)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התגובה של הבחור הזה, לאיזה 4 שורות תמימות שכתבת כמעט
הפילו אותי מהכסא...
חזק !
_new_ הוספת תגובה



אליעזר ורבקה
יונתן קהלני (שבת, 12/02/2005 שעה 18:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלם לך ידידי,שמי הוא יונתן והגעתי למאמר שלך עקב חיפוש נואש אחרי השיר ''אליעזר ורבקה''. אנחנו במשפחה עושים בת מצווה ובארוע עצמו מתוכננת הצגה והיינו רוצים שהשיר יתנגן ברקע,אם תוכל לעזור לנו,במידה ויש לך את השיר כמובן, אנחנו מודים לך. בתודה מראש.
_new_ הוספת תגובה



אליעזר ורבקה
משה (שבת, 26/11/2005 שעה 18:59)
בתשובה ליונתן קהלני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבוע טוב,

גם אני מחפש את השיר.

יש לי את המילים (לוין קיפניס 1920 ?) אם תרצה,אשלח לך.
אבל אני מחפש ולא מוצא את השיר עצמו.

אם כבר השגת אותו , אנא שלח אלי.

תודה, משה
_new_ הוספת תגובה



השיר ''יונתן ושאול''
חיים ברליאה (יום חמישי, 07/04/2005 שעה 13:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השיר ''יונתן ושאול'' הוא שיר ישן נושן בן כ-‏40 שנה
של צמד הגיטרות.שיר יפה ומרגש ששנים לא שמעתי אך
הוא מהדהד בזכרוני עד היום
השיר פותח במילים: בא נלכה לשמוע קולות ברמה
על הרי הרי גלבוע הדי המלחמה

ובפזמון החוזר מופיעות השורות:
איך נפלו גיבורים גיבורים
יונתן ושאול
כל הציטוטים הם מהזכרון אני מקווה שלא טעיתי.

הייתי שמח להשיג הקלטה של השיר. עד היום לא נתקלתי
בהקלטה כזאת. אך השיר בוודאות מצוי בתקלטית רשת ג'.
_new_ הוספת תגובה



השיר ''יונתן ושאול''
קובי לרנר (יום ראשון, 27/08/2006 שעה 1:10)
בתשובה לחיים ברליאה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בוא נלכה לשמוע. קולות ברמה , על הרי הרי גלבוע, הדי המלחמה, נח מגן בהרים בהרים, זב שותת וגאול, איך נפלו גבורים, גבורים, יונתן ושאול

הלחין דודו שני (בלשניקוב)

בשעתו פניתי אליו והוא שלח לי ההקלטה, אלא שיצאה לא איכותית, נסה לאתר אותו טלפונית הוא גר סמוך לנתניה

קובי
_new_ הוספת תגובה



שירי תנ''ך
משה דוידוביץ (יום ראשון, 24/04/2005 שעה 13:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בזמר הישראלי ישנם מאות שירים המושתתים על המקרא ורבים מהם בוצעו והוקלטו. מבלי להביא בחשבון שירים המושתתים על פסוקים או על קטעי פסוקים, אלא בהתייחס לשירים המושפעים מהתנ''ך, הרי שניתן לאתר כיום בתקליטורים שונים עשרות רבות של שירים כאלה. רק באוסף הפרטי שלי נמצאים כ-‏150 שירים כאלה. כמוסיקולוג המתמקד בזמר הישראלי אני כותב ומרצה, בין היתר, על שירים אלה.
_new_ הוספת תגובה



שירי תנ''ך
משה קדוש (יום ראשון, 22/01/2006 שעה 13:21)
בתשובה למשה דוידוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מבקש את עזרתכם לשיר הדן בבנות תעך דומני משנות החמישים שישים ממילות השיר והן כך בנות תענך מה בפי הערב מה לכן שח
_new_ הוספת תגובה



שירי תנ''כיים
לילך שמאי (יום רביעי, 26/04/2006 שעה 12:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי את מאמרך בדבר איסוף שירים העוסקים בתכנים מן התנ''ך.
האם שירים אלו הועלו על קלטת? היכן ואיך ניתן להשיג קלטת כזו?

* אני מחנכת במסגרת מיוחדת ובין השאר מלמדת גם תנ''ך, מכאן העניין הרב.
_new_ הוספת תגובה



שירי תנ''כיים
מספר 666 (יום חמישי, 27/04/2006 שעה 22:36)
בתשובה ללילך שמאי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש קלטת כזאת לצריכה פרטית בלבד.
_new_ הוספת תגובה



שירים תנכיים - קלטות
נורית (יום ראשון, 30/04/2006 שעה 21:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלי שלום,
בחיפושי אחר שירים תנכיים המתאימים בהקבלה לחומר הלימודים הגעתי אליך. אני שנים שאלתי את עצמי מדוע המפמ''ר לתנ''ך במשרד החינוך או האגף לתוכניות לימודים לא מוציא קלטת מאורגנת של השירים כולל מילות השיר. עד כה חיפשתי ו/או בקשתי מן התלמידים להוריד לי מן האינטרנט שירים. שמחתי והתרגשתי לדעת שיש מישהו כמוך שהתייחס ברצינות לענין ועשה עבודה מדהימה. כפי שאתה מבין אני מורה לתנ''ך, והבאת חומר מגוון לשיעור תורם ומהנה.
אני מאוד אשמח אם תשלח לי את הקלטת (ואם יש מילים מצורפות עד כמה וכמה)תמורת תשלום כמובן. אני חושבת שלהפנות רעיון כזה למשה''ח שישלחו למרכזי התנ''ך בבתיה''ס הוא רעיון מצוין.כמו כן יחסוך שעות רבות לאחרים לחפש ולהקליט. יישר כוח.
_new_ הוספת תגובה



שירים תנכיים - קלטות
מספר 666 (יום שני, 01/05/2006 שעה 7:22)
בתשובה לנורית
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמצאי גירסה מורחבת בהרבה של הרשימה הזאת כאן :
יש כבר דיסק שירי תנ''ך שקישור אליו יש כאן
כבר היו אלי הרבה פניות מרובות ממורים ומגורמים אחרים לשלוח אליהם את הדיסק שברשותי ( שיש לי רק עותק אחד ממנו ) .
ולא לא שיתפתי פעולה מן הסיבה הפשוטה שהזכויות על השירים השונים הושמעתם אינם שלי אלא של אקו''ם ,אין לי ספק שאם אני אתחיל להפיץ דיסק מעין זה ברבים אני אקבל מכתב מעורכי הדין המנומסים של אקו''ם עם שאלה מנומסת מי אני ומה פתאום אני מעז להפיץ שירים שאין לי זכויות עליהם ואולי גם בתוספת איום תביעה מרומז ( או שלא ).
כך שכרגע אני מעדיף שלא לעסוק בהפצת פיזמונים תנכיים .
אני מקווה שזה יתקבל בהבנה .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי