פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מצוות כיבוד אב ואם אינה מקובלת במשטרים טוטאליטריים
יוסף אליעז (יום רביעי, 24/03/2010 שעה 9:00)


מצוות כיבוד אב ואם אינה מקובלת במשטרים טוטאליטריים

יוסף אליעז



אני מתכבד לנסות ולשתף אתכם במחשבה שעלתה בי תוך עיון במקרא. אני מניח שהיה כבר מי שדן בדברים, אף שלא נתקלתי במאמר בתחום זה. אז ברשותכם:

מצוות כיבוד אב ואם היא מהמצוות החשובות בן נצטוינו בהר סיני, והיא נכללה אף בעשרת הדיברות (ראה שמות כ' 12, ושוב בדברים ה', 16).
אולם בכך לא די. המקרא מוסיף: (שמות כ''א): 15 וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת... וגם (שמות כ''א): 17 ... וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת. מצוות אלו ודומותיהן חוזרות ונשנות, כמו בהלכות בן סורר ומורה, והנחיה כללית: (דברים ל''ב): 7 ... שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ, זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ. ועוד ועוד.

נקל להבין זאת בחברה פטריארכלית, בה עומד האב הזקן בראש המשפחה, והוא שקבל את המסורה מהוריו והוא המעבירה לבניו ולבני בניו. יש לזכור כי לא רבו אז יודעי קרוא וכתוב, אמצעי כתיבה לא היו מן המוכן, למעט בחצרות המלוכה ובמקדשים, ובהעדר מרות וקשר שושלתי ערכי התרבות, הדת וההסטוריה יאבדו.

מענין שמשטרים טוטאליטריים לא טיפחו את כיבוד ההורים כערך עליון ותכופות דווקא עמלו לנתק קשר זה. אם ניטול דוגמאות מההיסטוריה המודרנית הנה אנו רואים את המאה האחרונה של פריחת תנועות הנוער. אמנם רובן, כמו תנועת הצופים, לא ניסתה לנתק את הילד מהוריו ודומה כי זו אף פעלה להידוק הקשרים בהנחה שאם האב היה חבר בתנועת הצופים הוא ישלח אליה גם את ילדיו, כדי להכשירם לחיי חברה, להקנות להם מיומנויות בחיי שדה ועצמאות.

לעומת תנועות אלו הנה תנועות הנוער מטעם השלטון הרודני פעלו ''לחינוך מחדש'' של הנוער, ולניתוקו מהוריו ומבית הוריו, ולטעת בו נאמנות לרודן או למפלגה השלטת.
השלטון הנאצי חייב למעשה את כל בני ''הגזע הארי'' להצטרף ל''היטלריוגנד'', שם עבר שטיפת מח לאומנית, גזענית, אנטישמית, ואנטי-קומוניסטית, תכופות בניגוד לעמדתם של ההורים. אוי להורה שהעז להתנגד לפעולות ''החינוך וההכשרה'' שניתנו לילדו באותו ארגון נוער.
בהמשך ניסה המשטר הנאצי אפילו להקים ''מחנות ילודה'' ולזווג בם נערות ''אריות'' עם חיילי אס.אס. באופן שילדו ילדים ל''רייך'' אשר גם יגודלו ע''י הרייך. המלחמה והרג החיילים בקרבות פגעו בתוכנית זו.

בברית-המועצות נשלחו הילדים לקומסומול, ועברו שטיפת מח קומוניסטית, ובשנים שקדמו למלחמה אף נדרשו להלשין למפלגה על הוריהם. הילד הראשון שעשה כן זכה לפרסום רב ואף הוכתר בתואר ''גיבור בריה''מ''.

כנראה שהשליטים הבינו כי לא קל לשנות דעות של אנשים בוגרים (אם כי בסין נשלחו מאות אלפי מבוגרים למחנות של ''חינוך מחדש'' בעיקר בתקופת שלטונו של מאו לרבות ב''מהפכת התרבותת'' שיזם), והבינו כי יקל עליהם לחנך את הדור הצעיר, להלהיבו במצעדים, במדים סמי-צבאיים ובאימוני ספורט ולחימה, ובכך ישיגו שליטה בעם, לרבות באותם הורים שאחזו בדעות שונות מדעת המפלגה השלטת.

בתקופה קדומה יותר ראינו את מעמד היאניצ'ארים באימפריה העותומאנית, שהורכב כמעט כולו מילדים נוצרים שנחטפו ממשפחותיהם, וגודלו כלוחמים מוסלמים שנאמנותם נתונה לשולטן, ולו בלבד.
גם ברוסיה הצארית היו נחטפים ילדים, כולל ילדי יהודים, שגודלו לשרת כחיילים בצבא הצאר למשך עשרות שנים.

בימי קדם, כפי שגם מופיע בתנ''ך פה ושם, נהגו מלכים חזקים לגדל אצלם את בני המלכים הכפופים להם. מצד אחד הם פיתחו ב''נסיכים'' כבוד ונאמנות למלך הגדול, ומצד שני שימשו אותם נסיכים כבני ערובה להבטיח בכך את נאמנותו וצייתנותו של המלך הוסאל. (ראה מלכים ב, 14), אלא שדומה ששם המטרות היו שונות ממטרתם של הרודנים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אבחנה מעניינת ונכונה למדי
עמיש (יום רביעי, 24/03/2010 שעה 10:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כי בתיקון אחד - ההתקבלות לקומוסומול לא היתה חובה אלא זכות ורק מעטים מהילדים זכו לכך והילד פאבל מורוזוב שהלשין על הוריו שהם מחזיקים מלאי מזון פרטי בתקופת הרעב באוקראינה נהפך לקדוש רק לאחר שהסבא שלו הרג אותו.

דוגמה טובה אפשר לראות בארץ אצל הילדים ובני הנוער הדתיים שנשלחים מהבית בגיל צעיר לפנימיות ובעצם יוצאים מרשות הוריהם כבר בגיל חטיבת הביניים.
להורים דתיים אין שום אופציה של חטיבה ותיכון נורמליים, על מנת להקנות לילדיהם השכלה בסיסית הם חייבים לשלוח אותם לכל מני מוסדות חינוך שרובם פנימיתיים. שם הם נתונים לשרירות ליבם של סוטים כמו קופילביץ (ראש ישיבת נתיב מאיר) או מוטי אלונים למיניהם. ואם לא מדובר בחינוך מיני מתקדם אז הם נופלים לידיהם של מפלצות אידאולוגיות כמו קוק או מלמד וכיוצאים באלה.
ההורים מסתכלים בעיניים כלות איך הולכים בניהם ובנותיהם ונשחתים בידי קיצוניים ואין בידיהם להושיע.
בנוסף הילדים גם נשלחים לחינוך נוסף בבני עקיבא. בכל המקומות הללו גם מפרידים בנים ובנות ותוקעים להם לראש מושגי ''צניעות'' ו''ערווה'' ההופכים אותם לאומללים.
ועל כן, לא מדובר רק במשטרים טוטליטריים המחנכים להתנכרות להורים והדב ריכול לקרות בכל חברה אנושית שנותנת לקיצוניים לפרוח.
_new_ הוספת תגובה



אבחנה מעניינת ונכונה למדי
יוסף אליעז (יום רביעי, 24/03/2010 שעה 10:46)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוי, עמיש עמיש, נושך כלייש ונוגח כתיש...
הרי לא תחמיץ הזדמנות לפגוע בדתיים, בימניים וביתר דרי-עולם שאינם חושבים בדיוק כמוך...

אני במכוון לא כתבתי על ''הדתיים'' מסיבה פשוטה: הילד הדתי נשלח לפנימיה לרצון הוריו, הוא שומר עמם על קשר הדוק, ועל-כן החינוך הדתי אינו ממין הנושאים המובאים במאמר.

לדתיים הציוניים קיימת האופציה של החינוך הממלכתי-דתי, ללא הוצאת הילד מהבית.
אצל החרדים בתקופת בלימודים ב''חדר'', הילד חוזר לביתו עם תום הלימוד, וכך גם בישיבות הנמוכות.

החשיפה של מקרי תקיפה, או ניצול הומוסקסואלי, בקהילה הדתית-הציונית כואב ומצער מאד. הקהיליה הדתית [שאינני נמנה עליה] ירדה לשפל הנפוץ יותר אצל חילונים. גוועלד!!

הדברים בציונות הדתית נחשפו, לא ניתן גיבוי לחוטאים, וזה בשונה מהטיוח הכנסייתי המתמשך בכנסיה הקתולית, למשל. ראה המהומה סביב דברי האפיפיור בימים אלו, בהם גינה סוף-סוף את הניצול המיני בכנסיה באירלנד, אך לא אמר דבר על ענישת הפושעים.
בארה''ב פרשיות אלו נידונות עתה בתביעות נזיקין בבתי-המשפט.
בקהילה החרדית אכן אין עדיין הוקעה מיידית של כל גילוי בתחום זה, וזה כחלק מהחשד במדינה הציונית ושליחיה.

דוקא בתנועות הנוער החילוניות, ובראש ובראשונה ב''השומר הצעיר'' קראו לנוער לנטוש את בתי-הוריהם ולהסתופף בקיבוץ
או, בחו''ל, במחנות הכשרה. כלשון אותו שיר שהיה מושר לפני דור [ןאינני יודע לאיזו תנועת נוער כוון]: ''ברחה מבית אביה / הלכה אל הקיבוץ / ברחה מבית אביה / כי זה היה נחוץ / ...'' דומני שקיים גם ריקוד לאותה מנגינה.

בקיבוצים, ושוב- בעיקר קיבוצי השוה''צ, [ אלוקים, הגן עלי מחמתו של ד''ר דוד סיון ] גם הקפידו על הלינה משותפת בבית הילדים, כמעט במנותק מההורים -אותם פגשו לשעה קלה בערב. בגיל תיכון חיו בכלל ב''מוסד חינוכי'' שלעתים היה בקיבוץ אחר.
כך האינדוקרינציה היתה אפקטיבית מאד, למרות הסבל שסבלו הילדים מהניתוק מהוריהם בכלל, ובלילות בפרט. לא לכולם הניתוק תרם לבריאות-הנפשית.
אולם שוב- בעיקרון הניתוק הזה היה לרצון ההורים, ולכן גם סקטור זה משיק לנושא שלפנינו רק בשוליים.

תודה על הרחבת הפרטים לגבי אותו ''גיבור בריה''מ''. דומני שהיו יותר מאחד. גם פה ושם בארץ התלהמו: ''סטאלין אבינו, רוסיה אמנו''...[ והציניקנים הוסיפו ''הלואי והיינו יתומים..]
אולם, כאמור, כל זה סוטה מהנושא.
_new_ הוספת תגובה



אבחנה מעניינת ונכונה למדי
דוד סיון (יום רביעי, 24/03/2010 שעה 12:47)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא אחזור על התואר שהענקת לעמיש למרות שבהחלט אפשר לבסס אמירה כזאת. מצד שני, בדרך כלל אני משתדל להמנע משמות תואר בלי הסבר. מצד שלישי, לוותר לך ולטעון שאינך יודע או שלא שקלת טוב את דבריך.

לגופו של עניין כל חלקי התנועה הציונית שהיו מעורבים בעליה לארץ נטשו את בית ההורים. זה כולל את הדתיים, את הביתרים, את החרדים ועוד. אין בסיפור הזה שום ייחוד לשוה''צ. אני גם מכיר מקרים בהם מי שעלה הוחרם על ידי המשפחה. מעבר לכך הרי נטישה פיזית של העבר היא מאפיין חשוב של כל תנועה חלוצית-מהפכנית כמו התנועה הציונית.

מהדברים שאתה כותב לגבי מה באמת קרה בתוך הקיבוצים (עם מאפייני הלינה המשותפת ו''הניתוק מההורים'') עולה שרמת הידיעה שלך נמוכה מאד. כמו שפגשתי אצלך במקרים אחרים הבעיה הכי גדולה אצלך שאתה מציג את הדברים כאילו הכל בדוק.

כדי שתהיה לנו פרספקטיבה יותר שלמה כדאי להזכיר שגם במגזר הלא קיבוצי יש ניתוק פיזי מההורים. אני גם חושב שאם תבדוק באמת תגלה שהילד העירוני (הלא קיבוצי)שהיה גר עם הוריו באותן התקופות לא זכה ליותר זמן הורים. לבסוף, נדמה לי שהסבל אם נוצר כזה אינו בהכרח קשור בעניין הניתוק.

אינדוקטרינציה קיימת בכל חברה שעוסקת בחינוך. נדמה לי שלא אטעה אם אטען שזו הרי מטרת החינוך.

התלהמויות נוסח ''בגין מלך ישראל'' היו קיימות ועדין קיימות.
_new_ הוספת תגובה



למרבה הצער אתה לא מגיב לעניין
עמיש (יום רביעי, 24/03/2010 שעה 14:07)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. אין לדתיים אופציה, החינוך הממ''ד מעבר לבית הספר העממי כבר אינו קיים. אם מישהו לא ישלח את ילדיו לפנימיה הוא בעצם מונע מהם חינוך חובה. הכרתי מספר אנשים שהתרעמו מאד על מה שעושים לילדיהם בפנימיות הללו אך לא העזו לפצות פה על מנת ''לא ליצור קונפליקט'' בין הילד לבין ההורים או הרבנים. הפנימיות הללו הן בהחלט מחנות אינדוקטרינציה לכל דבר ועניין הגוזלים את הילד מהוריו.
2. חלק גדול מהחינוך הממ''ד הוא בתי ספר קהילתיים חצי פרטיים וחצי מופרטים המשתייכים לתת זרמים שונים. ביישובים קהילתיים קטנים אין כלל ברירה אלא לשלוח את הילדים לשם או לשמור אותם בבית (או לעזוב את היישוב)
3. בכל התנועה הקיבוצית היתה לינה נפרדת ולא רק בשוה''ץ.

והציונות אכן היתה מרד נגד דור ההורים היהודי הגלותי, יש לך בעיה עם זה?
ובקיצור - לא נדרשת מדינה טוטליטרית, מספיק שמפקירים את הילדים בידי כהנים פנאטיים.
_new_ הוספת תגובה



נקעה נפשי כבר מה-''מוֹת יוּמָת...''.
(יום רביעי, 24/03/2010 שעה 11:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפסוקים '' וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת...'' ו ''וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת.'' צרורים יחד עם פסוקי סורר ומורה, הכרתת זכר העמלק, דיני נאוף, משכב זכר ובהמה ודיני עיר נידחת הם פסוקים שכל יהודי נאור חייב להסתייג מהם. פסוקים אלו מסיתים לרצח ועל כן הם פסולים, בקנאות לא פחותה מאשר במשטרים הטוטליטריים ביותר.
נקעה נפשי כבר מה-''מוֹת יוּמָת...''.
למחוק!
_new_ הוספת תגובה



נקעה נפשי כבר מה-''מוֹת יוּמָת...''.
יוסף אליעז (יום רביעי, 24/03/2010 שעה 12:14)
בתשובה לmicha_shepher@yahoo.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכה שפר הנכבד, צר לי שהנך סובל מנפש נקועה [''נקעה נפשי''].
אם תעיין במקורות תמצא שלא היה ולוא מקרה אחד של בן סורר ומורה שאכן בוצע.

תורה ניתנה לפני מעל ל-‏3.000 שנה, ופרשנותה ניתנה לכהנים, לנביאים ולאחר מכן לחכמי ישראל, שעד לתקופה האחרונה גם התאימוה להתפתחות האנושית

ראית כבר בפרשת אמנון ותמר, ולאחר מכן במרד אבשלום בדוד אביו, כי הדין לא מוצה. ואולי אף נזכיר כאן את פרשת יהודה ותמר כלתו.
מאוחר יותר התקין הלל הזקן את הפרוזבול, כאשר היה צורך בשמירת צנעת הפרט, ובהגבלת הנישואין לאשה יחידה התקין רבנו גרשום בהשתמשו בסמכות החרם, נושאים אלו.

לא מוכר לי אף אירוע בתנ''ך או גם מאוחר יותר בו הוצא אדם להורג בגין הומוסקסואליות.

גם בימינו איפשר הרא''ה, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, רב ראשי לא''י בתקופת המנדט, עיבוד קרקעות בשנת שמיטה בשל רעב שהיה בארץ. והדוגמאת של הגמשת הדין המקראי לצרכי השעה רבות מספור.
כך לגבי תרומות איברים וקביעת שעת-המוות, כך בהזרעה מלאכותית, ואפילו מזרע שאינו של הבעל, כך בהפריה חוץ-גופית, כך בנתיחת מתים בעת ההכרח ועוד ועוד.

בתלמוד מופיעה פרשת ''תנורו של עכנאי'',[ בבא מציעא נ''ט, עמ' א למטה ואילך]. שם נפלה המחלוקת בין רבי אליעזר, הגדול בדורו וגדול הפוסקים אז, לבין ר' יהושע וחכמים, שנקטו בכלל ''אחרי רבים להטות''. אז נפסק: ''לא בשמים היא'', ונקבע שמשניתן פירוש הדין לחכמי ישראל להם הסמכות בפסיקת ההלכה, ואין שומעים אפילו לבת-קול שתצא משמיים ותודיע עם מי הדין.

למרבה הצער בדורות האחרונים קטנו גדולי-התורה, חסרו עוז לעדכן את הדין, והתחפרו יותר ויותר במסורות ישנות וגרוע מזה- ''יישרו קו'' עם הקיצונים שבקיצונים. כך הוחמרו לאין שיעור דיני הכשרות [כיום מוכרים אקונומיקה בהכשר בד''צ !!}, והגענו לחרפה שבכניעה למשוגותיו של ליצמן, סגן שר הבריאות, בענין הבניה והמיגון בבית-החולים ברזילי.

אולם בזאת האשמה על הממסד הדתי היא חלקית בלבד. כי אם קיימת כאן ממשלת דחלילים אשר אינה מעיזה להתעמת עם ''אתרא קדישא'' ושאר פנאטים קיקיוניים, אשר לא די להם בחיי פרזיטיות, אלא הם מוכנים גם לסכן חיי-אדם למשוגותיהם, וכאשר שרים-דחלילים אלו מעדיפים את דעת החשוכים על פסיקתם של הרבנים הראשיים, שהם האמורים לעמוד בראש מוסדות הדת במדינה - מה לנו כי נלין על ליצמן, אשר יודע נפש בהמתו [הנחלבת] ועל איזה צד מרוחה פתו ובעיני מי עליו לשאת חן.

בציונות הדתית נפלה שלהבת, ונשרף בה גם עץ אלון ענק ,אשר בזמנו קיוינו כי ישיב את עטרת מנהיגי הדת לתפארתה. אך לא אלמן ישראל, עוד יקום לנו, לכולנו, ארז אשר יקרין לנו מאורו מבלי שיעלה באש [כסנה הבוער?], ולא יצית להבות מחלוקת אלא יישר הדורים וישיב לב בנים על אבותם.
לא תמיד ליצמנים ינהלו את חיינו הדתיים והציבוריים.

על כן, שפר נכבדי, לך אל רופא שירפא את הנקע שבנפשך, ואל תזדרז כל-כך להשליך לפח תרבות כה רחבה ועשירה.

אגב- מה יש לנו כתחליף? בודהיזם? אתיאיזם ונהנתנות? ריקנות אמריקאית או אירופית? חיי תרבות סביב שתיה בבר מדי ערב? סמים קלים או כבדים? בוז להורים, נישואין בקלות-דעת וגירושין קלי-דעת עוד יותר?
_new_ הוספת תגובה



נקעה נפשי כבר מה-''מוֹת יוּמָת...''.
(יום רביעי, 24/03/2010 שעה 13:18)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין ויכוח בינינו. חכמינו כבר עמדו על בעיתיותם של הפסוקים האלה, ובחוכמתם ובנחישות אנטלקטואלית הצליחו להערים עליהם תילי תילים של סייגים ובכך לעקר אותם מתוכנם. כל הכבוד! מבחינתי, עדיף היה אלמלא נכתבו. אני סבור שיש להוקיע פסוקים אלו מאחר שיש רבים שלוקחים אותם כפשוטם, אפילו במסגרת פורום זה, וקוראים לחסול חשבונות עם עמלק וכל מיני מרעין בישין לא עלינו, רחמנא ליצלן. זוהי אינה אלא הסתה לרצח באצטלה של דביקות בדת. אני סבור שהם גורעים מגדולתה של התורה. ברור שבן מורד ראוי לגנוי אבל בתורה כתוב שיש לחסלו. אני לא סבור שיש לחסלו. אני לא סבור שיש להעניש הומואים או נואפים בכלל! זו אינה אחריות שלנו לקבוע עם מי אדם חופשי מבקש להזדווג.
חבל שבחרת בפסוקים כל כך שנויים במחלוקת על מנת להעלות נושא ראוי.

שתי הערותיך האחרונות פגומות. לא המלצתי מעודי על שמוש בסמים, איפה ינקת את הבדותא הזאת? אינני משליך את התרבות לפח אבל גם לא ממעיט כמוך בתרבותם של עמים אחרים. אל תתנשא! אין גם שום דבר פסול באתיאיזם שהיא האמונה באפס אלים. הינדואיזם הוא אמנם בעייתי יותר מהיהדות, לדעתי. אבל מעולם לא המלצתי לאיש לאמץ הינדואיזם. איזה מין קשקוש זה? הבלים! התנצלות תתקבל בסבר פנים יפות .
_new_ הוספת תגובה



נקעה נפשי כבר מה-''מוֹת יוּמָת...''.
יוסף אליעז (יום רביעי, 24/03/2010 שעה 19:24)
בתשובה לmicha_shepher@yahoo.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר מיכה שפר, אתה קורא מהר מדי !

היכן יחסתי לך בודהיזם, אתיאיזם או איזו השקפה אחרת?
שאלתי : אם תורת ישראל אינה נראית לך - מה תעדיף במקומה?

איני מתנשא על דתות אחרות. כבודן במקומו מונח. שמי לא היה זאוס ואפילו לא ''בעל'' או ''דגון''.

כל שנסיתי הוא להסביר לך שאין לקחת מילולית וכפשוטם את דברי התורה, שניתנו, או נכתבו, לפני כמעט 4.000 שנה.

כבר במשנה [עד שנת 200 לספירתם], ודומני שהרבה לפני כן, הסבירו חכמינו ש''עין תחת עין'' אינו עקירת עיניים אלא פיצוי בכסף.

אתה קורא למחוק מצוות שונות בתנ''ך. ניסיתי לאמר : ''לאט לך. ראה מה היא ההלכה בטרם תפעיל את המחיקון''.

היכן טענתי שהמלצת על שימוש בסמים?
כל שכתבתי הוא שהריקנות בה גדל חלק גדול מאד מהנוער, שלא קבל מתרבות ישראל כמעט ולא כלום, דחפה אותו לחפש תחליפים בבודהיזם, ואחרים מוצאים לעצמם את תרבות השתיה המערית או את תרבות הסמים.

אם אתה רוצה התנצלות -קבל אחת: אני מתנצל שלא הייתי די ברור כך שאתה תבין את הכתוב.

אינני מבקש ממך התנצלות על שכתבת בעַיָם רוחך בטרם ירדת לתוכן הדברים.
כל טוב לך וחג שמח.
_new_ הוספת תגובה



נקעה נפשי כבר מה-''מוֹת יוּמָת...''.
(יום חמישי, 25/03/2010 שעה 11:11)
בתשובה ליוסף אליעז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ידידי המלומד, סליחה שלא הבנתי כראוי.
שאלת: אם תורת ישראל אינה נראית לך - מה תעדיף במקומה?
תשובתי: אין לזרוק את התינוק עם מי האמבט. אני כמו רוב הישראלים דבק ביהדות מתוך אינרציה. מי אני שאנתק את השלשלת של 200 דורות של יהודים? גם האופציה של היהדות הרפורמית לא קוסמת לי מאחר שהיא מטשטשת את ההבדל בין גוי ליהודי עד בלי הכר. השינוי חייב לבוא מתוך היהדות המסורתית/ישראלית/ אורתודוקסית והוא בוא יבוא.
מה הבדל בין מחיקת מצוות לבין סירוסן? מחיקת מצוות אינה דבר חדש. לאחרונה התבשרנו על מחיקת מצוות השמיטה והיובל. גם תקנות נמחקות, ראה את החוכא ואיטלולא בנושא מכירת החמץ. להיות יהודי דתי בימינו כרוך ביותר מדי intellectual dishonesty בשבילי. אין לי שום יסורי מצפון מהפרידה מהפסוקים המחרידים האלה.
גם ריקנות הנוער אינה דבר חדש. בגילם כל מה שעניין אותי הוא ג'אז והאחוריים של רותי.
אני גם מסופק עם אלכוהול במידה הוא דבר כל כך פסול.
פסח שמח וכשר לך.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי