פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פוליטיקה כאמנות האפשרי
מיכאל שרון ז''ל (יום שני, 08/07/2002 שעה 3:26)



פוליטיקה כאומנות האפשרי - השגות כלליות
וספציפיות

מיכאל שרון







פוליטיקאים הם אנשי המעשה. לכן הפוליטיקה היא אמנות האפשרי. למה הכוונה בכך?

פוליטיקאי זהיר בוחן את האפשרויות המסתמנות במצב נתון, ועשוי להעריך כמה מהן כבעיתיות.
כאן, בשוני מסויים מהחוקר האינטלקטואלי, השאלות הינן לא האם טענות מסוימות נכונות, דהיינו מתקרבות להלימה עם המציאות.

אלא, כיצד רצוי ביותר לפעול במרחב אפשרויות מסויים.

המציאות בפועל הינה אמנם אחת, אך מכיוון שלא ניתן בהכרתנו לדעת אותה בכל פרטיה, ורבים הגורמים הפועלים בה הנסתרים מאיתנו, הרי שהדרך להתמצאות, הינה להפיק בדמיון קבוצה היפוטתית של מציאויות אפשריות שונות.
זהו נושא שפותח בשנות הששים על ידי לוגיקנים מתימטיים דגולים - יאאקו הינטיקה מפינלנד, והפילוסוף היהודי/אמריקני המבריק סאול קריפקה.
נושא זה עוסק בלוגיקה של ''עולמות אפשריים'': כך, פנטזיית מדע בדיוני למשל, מציגה אלטרנטיבה אפשרית לעולם המוכר לנו: למשל, באותו עולם אלטרנטיבי הנבנה על ידי הדמיון, מי שחשבת שהוא אחיך, מתגלה כמכשף שוחר רע בעל כוחות מגיים, אוייבך הגדול ביותר הינו, באותו עולם אלטרנטיבי, זה התומך בך בסתר יותר מכל אדם אחר ומצילך פעם אחר פעם, והשופט ההגון חסר הפניות מתגלה כחבר בכת איזוטרית נסתרת, השואפת להשליט את הרוע בעולמנו.

בדומה לכך, גם הפוליטיקאי (הטוב) פועל בסביבה הכרתית של עולמות אפשריים, כשכל עולם אפשרי ואלטרנטיבי כזה משתקף בהפקת תרחישים להשתלשלותו האפשרית של המצב מתוך המציאות הנתונה כרגע, שזהו העולם הנתון.

אם כן, בהכרתו של הפוליטיקאי, לא קיים עולם (או מרחב מציאות) יחיד שאין בילתו, אלא מרחב של מציאויות חילופיות, שהינו גם מרחב האפשרויות שמציג מצב נתון.

מכיוון שהפוליטיקאי אינו מניח אפשרות יחידה ועולם ארועים יחיד בתור המציאות היחידה שאין בילתה (למעשה, הנחת מציאות יחידה שאין בלתה הינה כשל הדוגמטיקן או הרטוריקן, המתווים קו השתלשלות יחיד)
הרי שהפוליטיקאי פועל במצב של אי ודאות, בו קיימות השתלשלויות ארועים אפשריות שונות (ולא אחת ויחידה).

מבחינה זו, הפוליטיקאי או המדינאי הטוב, הינו בבחינת אמן, הרואה את המציאות באופן אינטואיטיבי בריבוי אפשרויותיה, ואינו משרטט במחשבתו קו יחיד, או מרחב דו מימדי, היוצר מעין סקיצה סכמטית. כאן כביכול, מאחורי כל תבנית דו מימדית, מסתתר לו גם מימד העומק, בו קיימות וריאציות נוספות המושלכות לעומק מהתבנית הדו מימדית. למעשה, ניתן לדבר כאן על מרחב דימיון של N מימדים, ולא בהכרח שלושה מימדים.
זו לגישתי המשמעות העמוקה מאחורי ההבנה שהפוליטיקה אמנות האפשרי.

מכיוון שאין כאן מרחב מציאות יחידני נתון, הרי שהפוליטיקאי פועל כאמור, במצב הכרתי של אי וודאות.

במצב כזה של אי וודאות, עדיף תכופות לבחור בדרך הפעולה הפחות מסתכנת מכל החלופות לה.

כך, בענין בית הדין של האג, ניתן להניח גם מציאות אפשרית בתוך מרחב האפשרויות החילופיות, בה השופטים, שהינם בעולם אפשרי אחד אנשים הגונים חסרי פניות, הינם בעולם אפשרי אחר מוטים מראש כנגד כל ישראלי הפועל להגן על מדינתו בפני עולם ערבי עויין, ובעד כל מצדד בעמדת יריבי ישראל.
האם זו אכן המציאות?
אין לדעת בוודאות, ובוודאי שאין להניח בדוגמטיות הנחה חפוזה לכוון זה או בכוון החילופי לו.

כך, במיקרוקוסמוס הישראלי, לא בלתי נמנע הוא שעשויות להיות הטיות שיפוט בכוון פוליטי זה או אחר. תכופות קיימות הכרעות משפטיות המעורבות והחותכות בנושאים על סדר היום הפוליטי.
לכן, לא מופרך לחלוטין לסבור ששופט במציאותנו אינו בהכרח ותמיד בלתי מושפע מהמציאות הפוליטית/חברתית בה הוא פועל, הגם שאימונו מכשיר אותו למירב האוביקטיביות האפשרית וגם כללי הסוב יודיצה נועדו להבטיח שיפוט בלתי מוטה מירבי.

אם כן, פוליטיקאי החי ופועל במציאות הישראלית, עשוי גם להשליך ממנה למציאות השיפוטית בהאג.

הנסיון הלוקלי בהוויה החברתית/פוליטית הספציפית בה חי האדם, בפרט פוליטיקאי בעל חושים ואינטואיציות חדים ומידה של זהירות, פועל את פעולתו בכוון הרחבת מרחב האפשרויות או מספר העולמות האפשריים שהוא יכול להפיק באמנותו הפוליטית. כאן, מבחינת המחיר האפשרי, עדיפה הזהירות והנחת אפשרות התרחישים האפשריים הגרועים ביותר מבחינתנו, על פני הנחה שרירותית של תרחישים ואפשרויות אופטימיים בלבד. סביר להניח שלכן קיבלה המדיניות הישראלית את ההחלטה שקיבלה בנושא זה.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


פוליטיקאי - מתאמץ לצבור אנרגיית שרידות ולנטרל
אורי מילשטיין (יום שני, 08/07/2002 שעה 10:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איומים.

שרון ידידי, בדקת את הנושא כתאורטיקן - בגישה נורמטיבית: איזה נורמות צריכות חול על הפוליטקאי. אבל חלות המודלים המתמטיים שהזכרת היא מפוקפקת. נושא זה שייך לפילוסופיה של הפרקסיס. תורת הביטחון שפיתחתי שייכת לתחום הזה.

על פי תורת הביטחון, פוליטיקאי הוא אדם המבקש להבטיח את שרידותו על ידי הנהגת המערכת שבה הוא חי: פוליטקאי של הספורט, בתחום הספורט, פוליטיקאי של האקדמיה (פרופסור) באוניברסיטה או במועצה להשכלה גבוהה, ופוליטיקאי על פי המשמעות המקובלת - במדינה.

כדי להבטיח את שרידותו פוליטיקאי גם צובר אנרגיית שרידות וגם מנטרל איומים. בתהליך ניטרול האיומים הוא לוחם בכל מי שמערער על מעמדו בתוך המערכת. בתהליך צבירת אנרגיית שרידות הוא, בין היתר פועל, לעתים לחיזוק המערכת שאותה הוא מתימר להנהיג, אבל נושא זה אינו עומד בראש סדר עדיפויותיו.
_new_ הוספת תגובה



טוב. אבל מה יש לו להציע למערכת אותה הוא חותר
מיכאל מ. שרון (יום שני, 08/07/2002 שעה 10:29)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להנהיג? האם יבוא ויאמר, חברה', אני איש המעוניין בשרידותי כמוכם, ואולי אפילו תאוות השרידות שלי עולה על שלכם?
האם אדם מכהן בתפקיד בכוח הרצון העירום לשרוד?
האם אמת המידה לבחינת אפקטיביות הפוליטיקאי היא באיזו מידה הצליח לשרוד, וכמה רזרבות שרידות אגר?

באותה מידה אתה יכול לאמר על מתימטיקאי שכל מטרת פיתוחיו המטימטיים היא לצורך שרידה. אבל האם אין פיתוחים אלה מהווים מערך עצמאי, הנשפט באופן עצמאי, תוך הערכת טיב ואפילו התפעלות מטיב, למשל כאשר הוכחת משפט מתימטי כלשהו הינה אלגנטית במיוחד, או כאשר הפיתוח מבריק?

מה רבותא לאמר כאן, חברה', בואו לא נהיה נאיבים. שרידה היא כל הסיפור.

האם איננו יכולים להעריך טיב פעולת פוליטיקאים? האם איננו יכולים לאמר שסטלין או היטלר הביאו אסונות ונזקים כבדים באופן כולל, ומהלכים ספציפיים היו הרי איוולת (כגון סטלינגרד שהזכרת)? בעוד פוליטיקאים אחרים, כגון דה-גול או הנסיך מטרניך - שבנה ב-‏1815את הסדר החדש באירופה לאחר מלחמות נפוליאון - או המדינאי הבלגי הדגול פול-הנרי ספאאק, שהקים את מוסדות האיחוד האירופי ויזם את הקמת ברית נאטו, היו פוליטיקאים (או מדינאים) מוצלחים, תוך שיפוט טיב מהלכיהם?
_new_ הוספת תגובה



הפוליטיקאי הוא האויב העיקרי של מדינתו
אורי מילשטיין (יום שני, 08/07/2002 שעה 10:57)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההבדל בין מתמטיקאי לבין פוליטיקאי הוא, שמתמטיקאי הינו אינטלקטואל וקוד ההתנהגות שלו הוא ביקורתיות, לפחות בתחום המתמטיקה, ואילו קוד ההתנהגות של הפוליטקאי הוא נאמנות לראשי המערכת הפוליטית.

רוב ראשי המערכת הפוליטית צמחו בדרך כלל באותה מערכת וקוד ההתנהגות שלהם הוא של ''עבד כי ימלוך''. בתוך הפוליטיקאים יש יותר אינטליגנטים ופחות אינטליגנטים, אבל הרוב הם בינוניים ומטה וזה הטעם לכך שרוב הפוליטיקאים בהיסטוריה הזיקו למדינותיהם והיו האיום העיקרי עליהן.

כבר אפלטון עמד על התופעה הזאת ולכן בספרו ''המדינה'' הוא חיפש דרך לשלב בין קוד ההתנהגות של האינטלקטואל לקוד ההתנהגות של הפוליטיקאי. הנסיון של אפלטון לא עלה יפה, כפי שעמד על כך קרל פופר בספרו ''החברה הפתוחה ואויביה''.
_new_ הוספת תגובה



מסכים לגבי המקרה השכיח . במובן זה מאמרי
מיכאל מ. שרון (יום שני, 08/07/2002 שעה 11:26)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מציב נורמה של פוליטיקאי הפועל בסביבה הכרתית אינטלקטואלית במהותה, דהינו מתווה סטנדרט של פוליטיקאי בעל אוריינטציית עומק אינטלקטואלית. זאת בניגוד לפוליטיקאי בעל האוריינטציה הפופוליסטית/רטורית (כאשר במאמר קודם ובתגובות שונות איפיינתי את האינטלקט הרטורי).

נובע מכך שבמקרה בו פוליטיקאי נוקט כמעט בלעדית בסגנון רטורי/פופוליסטי, הרי עלינו לדעת שכאן מדובר בסבירות גבוהה באדם המציב את שרידותו האישית והאינטרסים המשוריינים של קבוצה (שרידות אותה תת-קבוצה המכנה עצמה ''המערכת'') באופן כמעט בלעדי ובכמה דרגות מעל לכל מימד מציאות אחר.
_new_ הוספת תגובה



במבנה הקיים של המערכת הפוליטית, הפוליטיקאי
אורי מילשטיין (יום שלישי, 09/07/2002 שעה 6:18)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינו יכול לנהוג אלא בסגנון פופליסטי/רטורי.המשימה שלנו, בשלב זה של ההיסטוריה היא לשנות את מבנה המערכת הפוליטית. עשיתי בענין זה נסיון עם חברי, בספרי ''ממשל חדש לישראל -חלופה אינטלקטואלית פוליטית'' (1994).
_new_ הוספת תגובה



האם תוכל לפרט את עקרונותיו כאן
רפי גטניו (יום שלישי, 09/07/2002 שעה 9:51)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או לפחות את ראשי הפרקים שלו ?
_new_ הוספת תגובה



עקרונות לשיפור ניהול המדינה
אורי מילשטיין (יום רביעי, 10/07/2002 שעה 6:52)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. הפרדה חדה בין הרשות השופטת לרשות המבצע. דהיינו - חברי כנסת לא יהיו שרים וסגני שרים.
2. השכלה גבוהה מינימלית של חברי הרשות המחוקקת בתחומים בתחומים העיקריים של התנהלות המדינה.
3. מנגנון שיביא לבחירת האנשים המוכשרים ביותר בישראל למשרות שרים, סגני שרים וראשי המשרדים הממשלתיים.
4. קיומה של רשות חמישית-חושבת, נושא שדנתי בו בהרחבה בפורום זה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי