פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שנת היובל
אברהם בן-עזרא (יום שני, 19/05/2008 שעה 8:00)


שנת היובל

ד''ר אברהם בן-עזרא



שנת היובל נתפשת בציבור כשנה בה האדמות חוזרות לבעליהן, וכל העסקות בנכסי דלא ניידי שהיו עלולות להעשיר את העשירים ולפגוע בשכבה החלשה - יבוטלו. כמובן שמצב כזה אינו יכול להתקבל במדינה של שוק חופשי. מרואיין בטלוויזיה בר סמכא הגדיר זאת כ- reset – כאילו המרוץ מתחיל מההתחלה, וחלון ההזדמנויות מתאפס כשכולם מצויים באותו קוו זינוק; הסוציאליזם בהתגלמותו.

אין הדבר כך.

כה נאמר בספר ויקרא (פרק כ''ה, כ''ה-כ''ח):
כִּי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָכַר מֵאֲחֻזָּתוֹ--וּבָא גֹאֲלוֹ, הַקָּרֹב אֵלָיו, וְגָאַל, אֵת מִמְכַּר אָחִיו. וְאִישׁ, כִּי לֹא יִהְיֶה-לּוֹ גֹּאֵל, וְהִשִּׂיגָה יָדוֹ, וּמָצָא כְּדֵי גְאֻלָּתוֹ. וְחִשַּׁב, אֶת-שְׁנֵי מִמְכָּרוֹ, וְהֵשִׁיב אֶת-הָעֹדֵף, לָאִישׁ אֲשֶׁר מָכַר-לוֹ; וְשָׁב, לַאֲחֻזָּתוֹ. וְאִם לֹא-מָצְאָה יָדוֹ, דֵּי הָשִׁיב לוֹ--וְהָיָה מִמְכָּרוֹ בְּיַד הַקֹּנֶה אֹתוֹ, עַד שְׁנַת הַיּוֹבֵל; וְיָצָא, בַּיֹּבֵל, וְשָׁב, לַאֲחֻזָּתוֹ.
משמע, האחוזה בה מדובר, אשר – בשפתנו – בעליה נאלץ למכרה בגלל היקלעות לקשיים כלכליים או לאור צורך עסקי אחר, אינה נמכרת אלא מוחכרת (מושאלת) למספר מוגבל של שנים – עד שנת היובל, ובחישוב דמי הממכר מתחשבים במספר השנים שנותרו עד שנת היובל, והתמורה משולמת לפי הערך של האחוזה על פי התפוקה החקלאית הצפויה להתקבל מעיבודה.

במצב דברים זה, לא מדובר בעסקה המיטיבה עם עניי הארץ, כי הרי מראש קיבל המוכר רק את הערך הריאלי של אחוזתו, על פי חישוב שנות עיבוד הקרקע ולא יותר מזה.

בעניין זה עולה השאלה, האומנם רק לגבי קרקע חקלאית מדובר? שמא גם אחוזת בית כלולה בהסדר זה, ואז כל מה שנבנה בקרקע שייך לה כחלק ממנה, והאחוזה הבנויה כולה מוחזרת ביובל כשהיא מועשרת ומושבחת, ללא תמורה ראויה?

מבהיר זאת חזקוני בפירושו לתורה, שם, פסוק כ''ט, הדן באחוזה המצויה בתוך עיר-חומה ואומר:
כיוון שהעיר מוקפת חומה, אין קרקע הבית עומד לזריעה לעולם, והקדוש ברוך הוא לא גזר להחזיר ביובל רק בקרקע שחיות האדם תלוי בו.
לאמור, בקרקע לבנייה – העסקים כרגיל.

המסקנה היא כי קרקע חקלאית (ולפי הרמב''ן גם מבנים הכלולים בה אשר משרתים את העבודה החקלאית הנדרשת), לא נמכרת אלא נחכרת לזמן ידוע מראש ותמורתה מצויה ביחס ישר לתקופת החכירה. קרקע לבנייה – שלא מיועדת לזריעה - לא מוחזרת ביובל.

לעניין המגרשים שייעודם בנייה, בתורה נכתב ''עיר-חומה'' – עיר המוקפת חומה מימי יהושע – אולם כנאמר על ידי חזקוני, הכלל (שהקרקע אינו מוחזר ביובל) הוא לכל מגרש לבנייה אשר אינו מיועד להחיות את בעליו בגידולי תבואה וכל היוצא מהאדמה.

הרלב''ג משווה את לימוד הכלל מן הפרט (מדוגמת ''עיר-חומה'' – הסקת מסקנות לגבי כל מגרש שאינו חקלאי) – לכינויו של רופא, כינוי הנשאר גם כשאינו עוסק ברפואה, אלא הוא רק בכוחו רופא (זאת על פי הבהרתו של ר' יעקב לייב לוי לפירושי הרלב''ג).

להלן דבריו:
איש כי ימכור בית מושב עיר חומה; לפי שאלו המצוות תלויות בארץ, כמו שהתבאר בראש העניין. והיה מבואר מן השורשים הכוללים, כי התארים הנזכרים בתורה אינם לפי המציאות, אבל לפי מה שראוי שיתואר בו בעל התואר ההוא. [כאן הכוונה לרופא, הנקרא כך גם כשאינו עוסק במקצועו – אב''ע]. הנה למדנו כי מה שיתואר כשהוא עיר חומה בעת כיבוש הארץ, אף על פי שאחר זה לא יהיה מוקף חומה – דינו דין ערי חומה.
הנה למדנו כי מה שיתואר כשהוא עיר חומה בעת כיבוש הארץ, אף על פי שאחר זה לא יהיה מוקף חומה – דינו דין ערי חומה.


מקורות
  1. תורת חיים, הוצאת מוסד הרב קוק.
  2. פירושי התורה לרלב''ג, הוצאת מוסד הרב קוק.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יפה ותודה
אליצור סגל (יום שני, 19/05/2008 שעה 8:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
קודם כל תודה על המאמר הקצר אבל היפה שלך.
מעורר השראה עבורי.
עם זאת יש צורך בהרחבות -
כגון, מגבלה על התרחבות הערים.
מה ההליך של שינוי יעוד הקרקע.
לא התיחסת גם לאפשרות של המוכר בבתי ערי חומה לחזור בו תוך שנה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



איך זה מתייחס ללא-יהודים?
ע.צופיה (יום שני, 19/05/2008 שעה 9:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



איך זה מתייחס ללא-יהודים?
אב''ע (יום שלישי, 20/05/2008 שעה 7:04)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה הקשר? הרי הדין הוא בסך הכול תואם את הכלכלה המודרניץת, כלומר, הוא בר ביצוע ויישום, ואם חילונים [זכור, מדינת ישראל חילונית] לא חייבים בו - למרות שהדין כאמור אפשרי למימוש - קל וחומר לא יהודים.
ירצו - יאכלו,
לא ירצו - לא יאכלו.
לומר שזה לא רלוונטי - קצת קשה...
_new_ הוספת תגובה



איך זה מתייחס ללא-יהודים?
ע.צופיה (יום שלישי, 20/05/2008 שעה 7:44)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבנת אותי.
נניח שהדין מקויים(הרי אם אינו מקויים ,אין זה מעניין).
מה קורה עם קרקע של יהודי שנמכרה ללא יהודי. האם בשנת היובל היא נלקחת מהלא-יהודי?
_new_ הוספת תגובה



שאלה לא רלוונטית
צדק (יום שלישי, 20/05/2008 שעה 10:47)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אסור למכור אדמה לגוי !!
ובכלל אין ביהדות דבר כזה, שגוי יהיה בעלים על אדמה בארץ ישראל.
_new_ הוספת תגובה



שאלה לא רלוונטית
ע.צופיה (יום שלישי, 20/05/2008 שעה 10:55)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלתי אדם הגיוני שאלה של טעם ולא פנטזיונר שאלה של ליצנים.
_new_ הוספת תגובה



''חיבאללה נמוג בדרום''
שלום בר קיימא (יום שלישי, 20/05/2008 שעה 17:21)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי שהצהרת כאן בפורום ''חיבאללה נמוג בדרום''
מוטב שלא תדבר על פנטזיונרים וליצנים
_new_ הוספת תגובה



שאלה [לא] רלוונטית?
אב''ע (יום שישי, 23/05/2008 שעה 14:43)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבה ונבדוק: גוי חוכר אדמה מיהודי - כמצב בו דין התורה חל - כלומר: הוא כמו יהודי אינו קונה, אלא רק את הזכות לעבדה עד שנת היובל. הרי במצב זה, מראש ידוע ומוסכם, וגם המחיר נגבה בהתאם לכך, כי העסקה היא לשנות עיבוד האדמה ותו לא. לפיכך, הדין הוא אחד גם כאשר הגוי הוא הקונה כי בעצם כמו היהודי, גם הגוי, אינו קונה את האדמה אלא רק חוכר לשם שימוש חקלאי בה במשך הזמן עד היובל, וכל זה גלוי וברור מראש כחלק מהעסקה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי