פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
במותם נתנו לנו...
צבי גיל (יום ראשון, 04/11/2007 שעה 10:00)


במותם נתנו לנו...

צבי גיל



סיקור תכוף של לוויות, שנע בין צנוע להמוני, כיאה וכנאה לנו, בעיקר לאלה שמלווים את המת בדרכו האחרונה, הפך לשגרה במדיום החזותי. נראה שהמניע הוא לא אם ראוי או לא ראוי לסקר, או אם ראוי לא לפסוח על אירוע שבעצם שייך בראש וראשונה למשפחת השכול. אלא בדרך השלילה: מה יאמרו אם לא נסקר, או כיצד נסקר. אם כבר, אולי ראוי לסקר הלוויות של הרוגי תאונות. אפשר וזה יהיה אמצעי להציל חיים.
חתני, יורם פוגל מספר על אביו, אברהם, מהנדס, מוסיקאי, אספן יודאיקה, ואיש עולם, בתל אביב הקטנה, שכאשר הוא לקח את העיתון לקריאה בבוקר, הוא עבר ישר לעמוד מודעות האבל. ואז הוא צעק לאשתו במטבח: ''בתיה, את יודעת מי מת?''

העניין שלנו במוות, או כהגדרתו של פרופסר ישעיהו לייבוביץ' ב''אין חיים'', לא אופייני רק לקהילה כמו זאת של תל אביב הקטנה, שאליה הגיע אברהם פוגל, ואנשים רבים הכירו זה את זה אישית. גם כיום אני מכיר אנשים שפונים לעמוד הזה עוד בטרם קראו את החדשות, או את עמודי הכלכלה והבידור. היו מקרים שאנשים נעלמו מן הכותרות, והקוראים לא ידעו אם הם חיים או לא. אני זוכר לפחות כמה כאלה. ואם מדובר במכר או במודע, צריכים להשתתף בלוויה, או לפרסם מודעת- אֵבל או ללכת לביקור תנחומים. במקרים רבים טקס לוויה מקבץ ביחד חבורה שלא התראתה מזה שנים והמפגש הופך לאירוע ''מחזור''. ככה או אחרת, אנשים חיים יש להם כבוד לפטירה, נוהגים כמקובל, שמים אבן על המצבה בסבר פנים חמור, וכעבור כמה דקות טופחים על שכם חברים ''בחייתך... כמה זמן שלא התראינו. מתי היה בפעם האחרונה – בטנטורה, או בטבה''. או להיפך, טופחים בהתחלה ושמים אבן בסוף, לפני היציאה הביתה. בניו-אורלינס ראיתי הלוויה בלווי ג'ז והתמלאתי קנאה.

לוויה בניו-אורלינס
לוויה בלווי ג'ז בניו אורלינס
בישראל, פולחן המוות, הוא יותר פולחן אלילי מאשר יהודי, והתייחסתי לתופעה בהקשר אחר באחד ממאמריי. המקורות לא מטפחים פולחן מוות. גם בכל הקשור לאלוהים, כלומר לעולם הבא, נאמר לֹא הַמֵּתִים, יְהַלְלוּ-יָהּ; וְלֹא, כָּל-יֹרְדֵי דוּמָה (תהלים קטו, יז7). אך מה לעשות וחברה אפוקליפטית, גם נהנתנית, לא מוכנה לוותר על אירוע כזה וכל המתרחש סביבו, כולל כמובן, סיקור בטלוויזיה. ולא זו בלבד, אלא שבמקרים מסוימים, מקורבים או משפחת הנפטר מתלוננים על שבהלוויה לא השתתף נציג הממשלה, לכל הפחות, או שר. משפחת גבריאל דוויק שגופתו הוחזרה ע''י החזבאללה לאחר שטבע באזור ראש הנקרה, לפני כשנתיים, בנסיבות כאלה ואחרות ונסחף לחוף הלבנוני, התלוננה שאף נציג של הממשלה לא בא להלוויה. הדיון שנערך בוועדה בכנסת בנושא לא הוסיף אלא גרע, שכן הוא גילה טפחיים על צביעותם של הפוליטיקאים שלנו, שלא לדבר על הטלוויזיה הצבועונית. מוטב שיעסקו בשיפור תנאי החיים של יוצאי אתיופיה מאשר במתים, תהיינה הנסיבות אשר תהיינה. לא בקבר טמונה ההפליה.

אני יודע שזאת סוגיה טעונה מאוד שכן מדובר ב''דאבדין ולא משתכחין''. אני מודע לכך כאדם ולא פחות כמי שלמוד שכול. מי שמתעניין בנושא מבחינה פסיכולוגית חברתית יכול למצוא משהו מהיבט זה במאמרו של אריה קיזל (סיקור השכול). אשר לי, מזמן שאלתי את עצמי מהו הקריטריון בסיקור לוויה בטלוויזיה. מדוע אדם אשר נדרס בגלגלי רכב, או ''נרצח'' בתאונה על ידי דורס תוקפן, לא זוכה לסיקור הלוויה ואילו אדם שנפל מצוק בהרי ההימלאיה או ממעבורת באי פוקט, כן זוכה לסיקור? מדוע כאשר אישה נרצחת בידי בעלה, או ילד בידי אביו מולידו, ההלוויה לא ראויה לסיקור טלוויזיוני, וזו של מי שנורה בפליטת כדור של חברו לנשק כן? ומדוע לא מסתפקים בסיקור הלוויה ופוקדים את בית המשפחה ושומעים מקרובים או משכנים שהיא או הוא היה ''נשמה'', ''לב השכונה'', ''תמיד מוכן לעזור'', ''הוא היה סבאבה ויחסר לנו מאוד'' וכיו''ב שבחים שנאמרים אצלנו רק כאשר אדם מת. דומני לשיא התִפלות הגיעה כתבת הערוץ הראשון שעמדה ליד ביתו של פולי, ישראל פוליאקוב, כוכב נפלא בשמי הבידור בארץ שנפטר - ודווחה כי ''שקט כאן ליד ביתו של פולי'', כמה דקות לאחר שהכתב שהיה בפקיעין לאחר המהומות באותו יום דווח ''שקט כאן בפקיעין''. בכלל, הרי אֵבל, בעיקרו הוא עניין אשר שייך לפרט, למשפחה שאיבדה את יקירה. אכן יש כאלה, מעטים אמנם, שמבקשים שלא לסקר לוויה, גם אם הבן נפל בתפקיד.

הלוויה צבאית פעם היו אמות מידה ברורות. לגבי אח''מים הוכנו נקרולוגים אשר עודכנו מדי פעם והיו מוכנים ומזומנים כאשר האיש נאסף אל אבותיו. במקרים אחרים, לרוב דווח על אנשים שנפלו למען המולדת. כלומר בשרות האומה, או אישים בולטים בתחומם. בכך חלקה החברה כבוד לנופלים במערכה על ביטחון המדינה או בנבחריה, בזירה המדינית, התרבותית, המדעית, הביטחונית, או האומנותית, כמו מותו של פולי. פולי היה אדם שראוי היה לשבחים בחייו ובמותו. אבל גם כאן בהספדים היה over kill, הפרזה ישראלית. משום כך מלבד סיקור ההלוויה בחדשות, הקרינו אחר כך סרט תיעודי ותוכנית בידורית ולמחרת השף חיים כהן מגיש התוכנית (או המפיק) של ''שום,פלפל ושמן זית'' ראה לנכון גם הוא להשתתף, להיות in, ולכן שידר תוכנית חוזרת שבו הוא אירח, את מי אם לא את פולי. קצת פרופורציה, שכה חסרה בחיים הציבוריים שלנו. הוא שייך לחיים ולא לנפטרים. כמילות השיר של יהורם גאון (מילים דן אלמגור, לחן דובי זלצר): כולם היו יודעים אז טוב מאוד/ למי למי יש יותר כבוד. התשובה היא: לנו.

בהקשר זה מילה טובה על אורי דרומי ועיתון ''הארץ'' אשר במדור ''אחרי מות'' מביא את פועלם של אנשים שעשו מעשים חשובים למען המדינה ולא זו בלבד שלא סוקרים את הלוויות שלהם אלא אין גם ידיעות על כך. בטלוויזיה השטח פרוץ. אני משער שהעורכים בעצמם מבולבלים, ומחליטים שמוטב לסקר את הכל מאשר להסתכן בתלונות שמפלים את המת לרעה. עוד זה חסר לערוץ הראשן הממלכתי, שיגידו שאת זה מצלמים ואת זה לא. זה במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב - שאשכנזי מת מצלמים ומזרחי מת-לא. כאילו שאין לו מספיק צרות לערוץ הציבורי והוא צריך להזמין עוד.


''האמת בפרסום''

בכל הקשור לפולחן המוות אשר חלק ניכר ממנו הוא סיקור מידותיו הראויות של הנפטר, הרי כדרכן של מנטרות אני חוזר עליהן שוב ושוב. זאת במסגרות צנועות או פומביות: אנא, אם יש לכם לומר מילים טובות על האדם, אמרו אותן כאשר הוא חי ושומע. אל תחכו עם הקילוסים כאשר הוא כבר לא יכול לאשר או להכחיש.

מי שבפועל עושים את מלאכת התהילה והשבח בחיי אדם, או מוצר, או חברה - הם הפרסומאים, אך הם עושים זאת בשכר, ומלאכה שלעתים נושקת להטעיה או הטיה, שנקראת בז'רגון הפרסומי: ''אמת בפרסום''. יש לי סיפור קטן על אחד כזה. במסגרת הניסויים שעשיתי בשעתו לכתוב סיפורים קצרים. אחד מהם אני משלב בספרי האחרון, מוביולה- מסע בזמן ובמרחב. במרכז סיפור בדיוני זה ששמו ''חזרה לסנטוריני'' עומד יחצן מאוד מפורסם, עתיר תהילה וממון שהנוזל עלה לו לראש מרוב חשיבות עצמית. הוא יוצא לאי היווני סנטוריני, בים האגאי, למסע תענוגות עם המאהבת ולספורט הצלילה שבו הוא מצטיין. אולם תכלית הביקור היא לבחון בחייו עד כמה הוא מפורסם. ומכיוון שבקרב עמו הוא יושב ויודע שלשיא התשבוחות אפשר להגיע רק כאשר האדם מונח לפניך לאחר ה''טהרה'' בבית הלוויות, הוא עושה ניסוי ייחודי, ''מבריק''. הוא מביים טביעה, חרף ההכרה בגודל הצער שהוא גורם למשפחתו, לידידתו ולחבריו, וזאת כדי לראות כמה שורות הספד הוא יקבל בעיתונות. אין בכוונתי לספר את הסיפור כולו, או לקדם את שיווקו, שכן אני מגלה כאן את הסוף. לא רק אני מגלה, גם הגיבור שלי מגלה כיצד צימקו וגימדו את האירוע והכניסו אותו למיטת סדום של כמה שורות. או אז בשם העיקרון הנעלה של ''אמת בפרסום'' הוא באמת מתאבד. מה קרה בהלוויה לאחר מכן, אני יכול רק לשער.

אם בכל זאת נגזר עלינו לסקר לוויות, אני ממליץ בכל פה לסקר את ההלוויות של אלה שנהרגו בתאונות דרכים, בין אם גרמו למות אחרים ובין אם הם נספו גם כן. לפחות של צעירים שכל חייהם עוד היו לפניהם. כאן לא מדובר בכבוד. כאן מדובר בלקח בכול הקשור לחיי אדם. החיים חשובים יותר. ואם כבר- אני מעדיף את הטקסים בניו אורלינס, עם תופים וטרומבונים - חג לאוזן שוחרת ג'ז של אלה שמסוגלים עדיין להאזין.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


באיזה מובן ''בישראל, פולחן המוות, הוא יותר פולחן אלילי מאשר יהודי
גולדה (יום ראשון, 04/11/2007 שעה 13:10) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מכירה לוויות צנועות שמגיעים בהן לקבר, מורידים את הנפטר, עורמים את החול על הקבר ואומרים קדיש ועילוי נשמה. מה כאן פולחני? לתת כבוד למת ולזיכרו, ולכבד את משפחתו הכואבת זו מצווה אנושית ולא פולחנית. אפילו לא שמים מצבה אלא רק לאחר חודש, כדי להרחיק את לכאורה עבודת האבן.
לכן אני חושבת שהרחקת מעט לכת לתאר את ההלוויה היהודית בישראל כפולחן. הרוב הדומם נוהג בצניעות ובכאב. אבל זה נכון שמעטים בחברה, דווקא החילונים עושים טקסים שמעבר לנדרש. מופעים על במות לפני הארון, מזמינים אורחים וטלויזיות מחו''ל, מניפים דגלים, מקרינים שוב ושוב סרטים תיעודיים לזיכרם שגם השיעמום לא רומז למקריניהם הרף.

פעם כשעוד הטלויזיה היתה משדרת הלוויות חיילים הם לא היפלו בין אשכנזים למזרחיים. היום כמעט ולא משדרים תמונות מלוויות הרוגי צה''ל וגם אישי ציבור איבדו עניין בדבר. ואולי שטוב שכך.

ואם אתה מעדיף את הטקסים בניו אורלינס, עם תופים וטרומבונים, אז מה כי תלין על אמירת קדיש מסולסלת?
_new_ הוספת תגובה



באיזה מובן ''בישראל, פולחן המוות, הוא יותר פולחן אלילי מאשר יהודי
khag (יום שני, 05/11/2007 שעה 15:30)
בתשובה לגולדה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום.
''הפולחן'' הזה שלועגים לו,הינו אחד מהטקסים הכי אנושיים ביהדות.
הקדיש על המת/ה זה אחד הדרשות הכי מרגשות.
אז לפי שיטתך גם הבאת ילדים לעולם זה פולחן אלילי כי ביהדות יש את מצוות ''פרו ורבו''.
ההלוויה היהודית זה גם מפגש משפחתי מאחד.
''טול קורה מבין עיניך''
_new_ הוספת תגובה



אני צופה כמו אחרים בכיסוי הטלוויזיוני .
אריה עירן (יום שני, 05/11/2007 שעה 17:47)
בתשובה לkhag
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ואם אתה מעדיף את הטקסים בניו אורלינס, עם תופים וטרומבונים, אז מה כי תלין על אמירת קדיש מסולסלת''? זו תגובה .
''הפולחן'' הזה שלועגים לו,הינו אחד מהטקסים הכי אנושיים ביהדות.'' גם זו תגובה .

לדעתי העצובה המפיקים ב TV מחפשים רייטינג . כאשר יש הלוויה משתמשים בה ל''ייצור'' דמעות לצופים . כאשר אין הלוויה הם מציגים תאונה או רצח או התאבדות . מראיינים בני משפחה אומללים כדי שאנחנו ''נזכה'' במנה נאה של בכי . זה ביזיון .
_new_ הוספת תגובה



khag, אתה מוכן להסביר את עצמך במילותיך?
חושף שקרנים (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 8:00)
בתשובה לkhag
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לשער שתגובתך מיועדת לגיל.
_new_ הוספת תגובה



אז ראוי שנשאל את מר גיל אם כוונתו לחגיגות בבית הקברות
יונה הנביאה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 18:37)
בתשובה לגולדה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היא ביחס לטקסי השמאלנים בהם, שהם אינם מאמינים ביהדות אבל כדי להיפרד מעולמנו על הצד הבטוח יותר הם עושים טקסים לחומרה, ומערבבים בין טקס דתי לחגיגות אזרחיות של שירה בציבור עם הופעת אומן אורח בבית הקברות, עליה לרגל ל'קמרי' כדי לגנוב במירמה את ההצגה האחרונה. הם מבולבלים.
_new_ הוספת תגובה



לוויות בניו אורליאנס
ק. אדם (יום שלישי, 13/11/2007 שעה 21:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תפילת האשכבה הנוצרית היא פרק כ''ג בתהילים. פרק זה הוא מקרה בודד שבו התרגום האנגלי (KJV) עולה בהרבה על המקור העברי, והוא מביא תמיד דמעות לעיני.
_new_ הוספת תגובה



לוויות בניו אורליאנס
מוקי שוקי (יום רביעי, 14/11/2007 שעה 22:54)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה יכול להזיל דימעה. אבל לא הצלחתי למצוא אף תירגום איכותי, יפה, מדוייק ומקסים לכם סיפרי התנ''ך ב-‏5 שפות בנוסף כמובן לעברית, שאותן אני דובר היטב. ותאמין לי שזה לא באשמתי, אלא רק ב''אשמת'' העברית שמצליחה לבטא בצורה מיוחדת ועמוקה את המסרים וההתכוונות של התנ''ך.
_new_ הוספת תגובה



לוויות בניו אורליאנס
ק. אדם (יום רביעי, 14/11/2007 שעה 23:51)
בתשובה למוקי שוקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כך, אולי תוכל להסביר לי בצורה מיוחדת ועמוקה את המסרים וההתכוונות של התנ''ך, כשספר בראשית מספר לנו על פגישת אברהם אבינו עם מלך פלישתים, בעוד שלמעשה הפלישתים הגיעו לכאן מאיי הים 700 שנים לאחר אברהם.
_new_ הוספת תגובה



לוויות בניו אורליאנס
צדק (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 6:46)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי תסביר לנו את הטעויות הרבות של הארכיאולוגים בקביעת הזמנים,
עד 1000 שנה !!! בטווח של 5000 שנה בלבד.
_new_ הוספת תגובה



ל תאשים את התנ''ך באי הידע שלך
מוקי שוקי (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 8:22)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פלישתים הם גויי הים אשר באיי יוון. הפלשתים הגיעו לארץ בגלים, הן בדרכי הים התיכון, והן בנדידת העמים ביבשה, לאורך החופים. כיבושיהם במרחב המזרח התיכון בכלל וגם בחוף הדרומי של ארץ ישראל - צפון סיני החלו עוד במאה ה-‏18-17.

אבימלך מלך גרר ישב בגרר אשר בנגב המערבי (חלוצה, קדש ועד קיבוץ רעים) ובצפון בסיני עד נחל מצרים, קרוב לודאי אזור אל עריש של היום. מסתבר שהפלישתים כבשו שיטחי חוף בגלים חוזרים ונישנים עוד בתקופת אברהם. במאה ה-‏14-13 הגיע גל נוסף שהיה מקביל פחות או יותר ליציאת מצרים, והללו נדחקו צפונה יותר מהמהגרים שהגיעו לפניהם, והם הגיעו צפונה עד אשדוד של היום וגזר.

הפסוקים הראשונים בהם מוזכרים הפלישתים בבראשית מפרשים זאת היטב. אברהם רוצה לרדת מצריימה ובדרך נעצר ע''י אלוהים בגרר. בתחילת הדרך מבאר שבע מצריימה:
וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן, אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם; וַיֵּלֶךְ יִצְחָק אֶל-אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ-פְּלִשְׁתִּים, גְּרָרָה. 2. וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה, וַיֹּאמֶר: אַל-תֵּרֵד מִצְרָיְמָה, שְׁכֹן בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.
בתקופה ההיא המצרים שלטו לאורך החוף עד אזור עזה – אשדוד, והפלישתים חסו תחת השלטון המצרי.

בכל מקרה כדי להרגיע אותך אתה צריך לדעת שהפלישתים בסופו של דבר התבוללו בתהליך הדרגתי בעמי האזור ועד המאה ה-‏5 אחרי הספירה הם נעלמו כליל.
כן, ורובם התבולל קרוב לודאי בין שיבטי ישראל. מסתבר שבעיקר בתוך שיבטי יהודה ושמעון. אין לפלישתים האלה כל קשר לערבים. אם כבר, אז דווקא ליהודים.
בקיצור: הפלסטינים אינם הפלישתים.

השם גרר בא מיוונית Geraritike ככל הנראה הוא אחד הביטויים המוקדמים של השם Greak, שהוא שם של שבט יוֹני / הלניסטי.
_new_ הוספת תגובה



ל תאשים את התנ''ך באי הידע שלך
ק. אדם (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 18:03)
בתשובה למוקי שוקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''
פלישתים הם גויי הים אשר באיי יוון. הפלשתים הגיעו לארץ בגלים, הן בדרכי הים התיכון, והן בנדידת העמים ביבשה, לאורך החופים. כיבושיהם במרחב המזרח התיכון בכלל וגם בחוף הדרומי של ארץ ישראל - צפון סיני החלו עוד במאה ה-‏18-17.''

יש לך סימוכין לכך?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי