פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''מזקנים אתבונן''
אברהם בן-עזרא (יום רביעי, 22/08/2007 שעה 9:30)


''מזקנים אתבונן''

ד''ר אינג' אברהם בן עזרא



חלק הפסוק ''מזקנים אתבונן'' הם דברי דוד המלך בפרק קי''ט בתהילים, הנכתב לפי סדר אותיות הא''ב – 8 פסוקים לכל אות, ס''ה 22 אותיות x 8 = 176 פסוקים.

לאמירה זו יש שני פירושים אפשריים: לטעמי, הפירוש המקורי הנכון הוא כבימי המקרא – ''חכם אני יותר מן הזקנים'', והפירוש השני הוא – ''אלמד חכמה מן הזקנים'' – נראה לי פירוש מאוחר, אולי מקורו בתקופת התלמוד, ואל לא, נראה לי כי רוחו תואמת תקופה זו.

אלא שלענייננו, שני הפירושים משייכים לזקנים חכמה.

בקהלת אומר שלמה המלך בפסוק י''ג בפרק ד':
טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן, וְחָכָם--מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל,...

המשוואה ברורה: חכם מול כסיל, מסכן מול מלך, זקן מול ילד, והפירוש של הפשט אף הוא ברור – הרי ברור כי יש חיסרון למסכנות מול המלכות, וברור שיש יתרון לזקנה מול הילדות, והנה, אם חכם הילד המסכן – טוב הוא מהמלך הזקן. במשוואה זו הזקנה טובה מהילדות, והמלכות עדיפה על המסכנות, אך החכמה מחפה על הפערים והיא זו אשר מטה את הכף לטובת הילד המסכן.

הדברים מתיישבים עם הנאמר בקהלת בפרק י''א פסוק י':

וְהָסֵר כַּעַס מִלִּבֶּךָ, וְהַעֲבֵר רָעָה מִבְּשָׂרֶךָ: כִּי-הַיַּלְדוּת וְהַשַּׁחֲרוּת, הָבֶל.

בקהלת ז', ח' יש גם הסבר פילוסופי ליתרון הזקנה, הגלום במשפט הבא:

טוֹב אַחֲרִית דָּבָר, מֵרֵאשִׁיתוֹ;...

אמנם בסוף ספר קהלת מתוארת הזקנה באופן ציורי באור שלילי, (''ימי הרעה''), בהם מדלדלים עד כדי איפוס כוחות הגוף, אולם תיאורים אלו הם עובדתיים גרידא ואינם ערכיים. התיאורים של ימי הרעה - מתאימים לחלק מהזקנים באופן סובייקטיבי, מבלי לגרוע ממעמדם ומיתרונותיהם של הזקנים על פני הצעירים, שאף להם מגבלות עד כדי תלות במבוגרים.

זאת ועוד, בעוד כל ציבור הילדים תלוי במבוגרים – לא כל ציבור הזקנים מתאים לתיאור שבסוף קהלת, ההולם קבוצה מוגבלת מבין הזקנים.

בספרו של ויקטור פראנקל האדם מחפש משמעות, בהוצאת ''דביר'' מהדורת 1981 (היו עשר מהדורות קודמות וכמה מהדורות מאוחרות יותר), יש תיאור אופטימי של הזקנה, והתאמה לנאמר בקהלת ''טוב אחרית דבר מראשיתו''.

להלן ציטוט דבריו:
הלוגותיראפיה, הנותנת דעתה על החלופיות שהיא ביסוד קיומו של ה אדם, אינה פסימית אלא אקטיביסטית. אפשר להביע זאת בדרך משל: הפסימיסט משול לאדם הרואה בפחד ובעצב כי לוח הקיר שלו, שיום יום הוא תולש דף ממנו, נעשה דק יותר עם כל יום חולף. כנגד זה, האדם המסתער בפעלתנות על בעיות החיים, משול לאדם התולש דף אחר דף מלוחו ומניח אותו למשמרת יחד עם קודמיו, לאחר שהוא רושם לו כמה רשימות-יומן בצדו השני. הוא יכול להגות בגאווה ובשמחה בכל העושא האצור ברשומות אלה, בכל החיים שכבר חי אותם עד תומם. מה איכפת לו שהוא מזקין? היש לו סיבה לקנא בצעירים, שהוא רואה, או להתגעגע על נעוריו שלו שחלפו? מה טעם יקנא באדם צעיר. היקנא בו על האפשרויות המזומנות לאותו צעיר, על העתיד הנועד לו? ''לא, תודה רבה'' יהרהר בלבו. ''במקום אפשרויות יש לי ממשויות בעברי, לא רק ממשות העבודה שנעשתה והאהבה שנאהבה, אלא גם ממשות הסבל שנסבל. אלה הם הדברים שאני גאה בהם ביותר, אף כי אלה דברים שאין בהם כדי לעורר קנאה.
עד כאן דבריו, התואמים עד כדי מסבירים את החלק האופטימי שבספר קהלת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שנוי המציאות
אליצור סגל (יום שישי, 24/08/2007 שעה 18:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אנו חיים בתקופה שבה הזקנה היא חסרון בגלל השינויים המהירים במציאות הלכלית והחברתית.
מה שנכון היום לא נכון מחר מה שעושה כסף היום לא עושה מחר.
לכן רק זקני תלמידי חכמים דתעם מתישבת עליהם - כיה שוניים המהירים בכל זאת קשרוים כך או רחת לעבר ההלכתיולכן דעתם נדרשת יותר מאשר אחרים..
אליצור
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי