|
פתיחות המחשבה היהודית | |||||
יהודה צורף (יום שישי, 20/07/2007 שעה 17:30) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
יריעה רחבה מאוד | |||
|
|||
אני מבקש להתיחס למורה נבוכים . לרב קפח ביקורת קטלנית על התרגומים לעברית של ספר זה . אפשר לקרוא זאת בהקדמה לתרגומו של הרב קפח . אין תורתי אומנותי ואיני רואה עצמי כמי שמסוגל להעריך את מורה נבוכים . קראתי קטעים מסוימים והתרשמתי למשל שהוא מדבר על קוונטיזציה של הזמן . רעיון שנראה שלא מופיע במקומות אחרים . כמו כן התרשמתי שהרמבם מתיחס לרעיונות של הוגי דעות שונים לא מפני שהוא סובר כמותם אלא מפני שהוא חשב שבדרך זו יוכל לשכנע תועים יהודיים , אשר רעו בשדות זרים , שהיהדות היא דרך נכונה , מעין עיסקת טיעון. | |||
_new_ |
יריעה רחבה מאוד | |||
|
|||
לפי השקפתו של הרמב''ם התורה היא אמצעי חינוכי ומלחמת חרמה בעבודת האלילים המהווה פיתוי ל כ ל בני האדם, יהודים וגויים כאחד הוא לא מנסה לשכנע רק יהודים תועים הדת עוסקת בחיפוש אחר האמת הנצחית, ומבחינתו של הרמב''ם היהדות עומדת כחומה בצורה מפני הבורות הנובעת מעבודת האלילים. הבנת האלהים והיהדות שלו היא בעלת תוקף ניצחי. | |||
_new_ |
צורף כרגיל, מאמר רציני מקסים ועמוק | |||
|
|||
יהודה צורף, כרגיל מאמר רציני ומקסים. בעומק הדברים נשמעת תלונת הכותב על ההגמוניה של ''היהדות האורתודוקסית'' בחיינו. לדעתי ההתפרצות היא לעבר דלת פתוחה. לכל אורך שרשרת הדורות מה ששימר אותנו כיהודים היה הדבקות במסורת. אינני דתי ואף רחוק מכך, אך היושר האינטלקטואלי מרשה לי להגיד כי החילוניות המוכר לנו כיום לא יצרה כלים אמיתיים בשביל לשמר אותנו כחברה יהודית. בשדה זה נשארה היהדות האורתודוקסית כשחקן יחיד. מה שקרוי יהדות רפורמית , בעיקר בארה''ב, אינו אלא צל קלוש לאורתודוקסיה והישרים בקרב מנהיגיה מודים כי לא הצליחו לצור תכנים שישמרו את דורות העתיד בפני התבוללות ואכן היא אוכלת בהם בכל פה. גם כאן בארץ, מה שקרוי ''תרבות חילונית'' אינו אלא הד קלוש לעומק ההיסטוריה והמסורת הדתית של עמנו. דור יוצרי התרבות של טרם הציונות והקמת המדינה, משלום- עליכם , י.ל.פרץ ודומיהם כלפי צפון, ינקו מלשד עצמותיהם מסורת יהודית ואף שכתיבתם הייתה חילונית למראה, היהדות נבטה מכל מילה בספריהם. התרבות החילונית היום בארץ, פרט לבודדים מכותביה בנוסח עוז או גרוסמן , איננה אלא הד קלוש לתרבות המסורתית היהודית היונקת מאותה אורתודוקסיה דתית. לא לחינם לאחר זמן קצר תרבות זאת גם נשכחת ואין איש יודע כי באה לקרבנו. כל עוד לא תקום ומעצמה, מתוך עומק נשמתו של הציבור, אלטרנטיבה תרבותית חילונית אמיתית, אלטרנטיבה שלא תביט מעבר לכתף למה אומרים שם באירופה או באמריקה עלינו, אלא תרבות ממש משלנו, לא תהיה חלופה לאותה הגמוניה אורתודוקסית עליה מצביע המאמר. | |||
_new_ |
השוני בין עמי אשכנז ועמי האיסלם | |||
|
|||
יהדות אשכנז חיה בתוך עמים אנטישמיים אשר שללו את היהודים והיהדות . הם סימנו את היהודים כאויב המסכן את הנצרות . כדי להישרד היה על היהודים להתבצר בעמדותיהם . מאות בשנים יהודים לא יכלו להתקדם במעמד כלכלי או חברתי אלא אם המירו את דתם . יהודים לא יכלו להשתלם במדע על גווניו השונים כי הגבילו את כניסתם לאוניברסיטאות ומכוני הלימוד . בתחומי הפילוסופיה ובמדעי הרוח שובצו רעיונות אנטישמיים אשר שללו את היהדות . בארצות האיסלם , בתקופת הזוהר , יהודים לא סומנו כאויבי העם הם לא נרדפו , אם נרדפו , לא נרדפו יותר מאשר הנוצרים . אוירה ציבורית זו אפשרה דו שיח יותר פתוח . בארצות האיסלם לא שרפו את התלמוד ושאר ספרים יהודיים . עם הקמת מדינת ישראל סיגלו לעצמם המוסלמים את המתודה האנטישמית המערבית . | |||
_new_ |
תימן מול ארה''ב | |||
|
|||
לק''י ראה מאמרי ''תימן מול ארה''ב'' כאן דיון 1390 וכן ''בין צנעא לבריסק'' כאן דיון 1402 אליצור | |||
_new_ |
ישר כח! | |||
|
|||
כיהודי ''אשכנזי'' עם יחוס ספרדי (משפחת אימי הגיעה למרכז אירופה לאחר הגירוש מפורטוגל) אני רואה ברמב''ם כמורה לא רק לנבוכים אלא גם כמורה ליהדות אמיתית ואוניברסלית. היהדות שלו שונה לחלוטין ממה שמלמדים היום בישיבות והיא בנויה יותר על חזון הנביאים - ביחוד זכריה - שראו את היהדות כמגדל אור לגויים, ולא כבדיחה ענודת שטריימל. | |||
_new_ |
ישר כח! | |||
|
|||
היהדות של הרמבם אינה שונה מיהדות אשכנז . מענין מה אתה יודע מיהדות אשכנז ומה אתה יודע מהרמבם . | |||
_new_ |
לגופו של רעיון | |||
|
|||
אחת התופעות המובהקות ביותר המשקפות את הפרימיטיביות התרבותית הטבועה בהווייתנו היא השתרשותה של פוליטיקת האנשים במקום פוליטיקת הרעיונות. כל גוף פוליטי מתפלג למחנות על פי מנהיג כריזמטי או כזה המוטבע בתודעה הציבורית (מחנה זה, מחנה אחר וכיו''ב). בגאונותו האופיינית אמר הרמב''ם: ''קבל האמת ממי שאמרה''. זהו משפט מכונן לחזון אחרית הימים, שבו לא ישלוט אדם באדם. דהיינו, שמע את דבריו של אדם, באשר הוא אדם, ושקול אותם. אמת אוניברסלית פיוטית, אך כל כך נרמסת במקומותינו. שכן, אצלנו, בטרם מתייחסים לדבריו של אדם, שואלים מי הוא: האם הוא יהודי, או שמא רב גדול, או דוקטור מכובד, ידוען, איש ציבור או אולי בסך הכל סתם אדם, אחד העם, איש מן השורה שאין טעם להתייחס לדבריו. באותה הרוח, הופך כל שיח רעיוני אצלנו לדיון משפטי מתלהם עם נאשמים, מאשימים, פרקליטים, שופטים, קטגורים וסנגורים... סימפטומים חמורים של ניוון רוחני ותרבותי... ברוב תמימותי, אני עדיין מאמין שאנשים יירדו לעומק דבריי ויתעלו מעבר לרמת האינסטינקטים הייצריים השולטים על מנטליות הג'ונגל שסיגלנו לעצמנו. למרות שהמאמר עושה זיהוי מבדיל בין יהדות המזרח לאשכנז, אין מדובר בדיכוטומיה גורפת, ואין מדובר בהגדרת הקנאות האורתודוכסית כגילוי של תכונה סגולית הנובעת מעצם מהותה של האשכנזיות. זה אינו כתב פלסתר נגד יהדות אשכנז, ולא סגידה ליהדות המזרח. יותר מאשר ברמז, מכוון המאמר לכך שמדובר בנסיבות קיומיות אשר הובילו לכך שיהדות המזרח התאפיינה על ידי פתיחות וסובלנות, ואילו יהדות אשכנז על ידי סגירות וקנאות. מובן מאליו שאחד הגורמים העיקריים לכך הוא שהאיסלם היה הרבה יותר סובלני לקהילות היהודיות מאשר הנצרות לקהילות היהודיות השוכנות בקירבה. מטרתו של המאמר היא לשפר את השיח הציבורי שלנו בכך שנשתחרר מכבלי הסטריאוטיפים והדיעות הקדומות. רק כך נוכל להפיק לקחים היסטוריים ראויים ומאלפים, על מנת שנוכל לממש את השליחות היהודית כגשר רוחני בין עמי העולם. ההתלהמות נגד האיסלם, לדוגמה, נובעת מתוך בורות תהומית, על רקע שקיעתה של האימפריה המוסלמית ותופעות האיסלם הקיצוני. אך האיסלם בשיאו היה אחת הציוויליזציות הנאורות ביותר בתרבות האנושית. | |||
_new_ |
לגופו של רעיון | |||
|
|||
לד''ר צורף הנכבד: הטרוניה שהינך קובל עליה (ובצדק רב !) בדבר הפרימיטיביות התרבותית הנשקפת מהחברה הישראלית נובעות בדיוק מאותן נסיבות קיומיות של הישרדות בה היא שרויה והקונפליקטים המאפינים אותה אתה לא יכול להתעלם מהסכסוך היהודי-ערבי שהוא כפצע מדמם כבר יותר ממאה שנה -מבלי שהוא יתן אותותיו במרקם החברתי של ישראל ומבלי שיהיה לו השלכות על ''מנטליות הג'ונגל'' או בשסע העדתי, או בין דתיים לחילונים איך בדיוק אתה רוצה שבשתחרר מהקומפלקס הזה ומכבלי הסטראוטיפים? הרי הגלות עדיין כאן ואנו סוחבים אותה כאן בארץ הקודש וגם אני רוצה באמת להוציא את המץ מן הבר ולברר למה יהדות המזרח הפכה להיות כאסקופה הנדרסת בידי ההגמוניה הותיקה- חילונית וחרדית כאחת ולא זוכה באמת להחזיר עטרה ליושנה | |||
_new_ |
לגופו של רעיון | |||
|
|||
זה בגלל שהם ערבים. והתערבב בהם דם מוסלמי. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |