![]()
|
![]() ![]() | |||||||||||||||||
אורי מילשטיין (שבת, 15/06/2002 שעה 1:03) | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
![]() הצגת המאמר בלבד |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
קשה להבין את האטימות. לאחרונה התבשרנו שברק נטש את טל זילברשטיין לגורלו (אמנם תחבולן שסייע להטיית הבחירות שקשה לחוש כלפיו סימפטייה כלשהי, אך בכל זאת הגישה של ''נצל והשלך''). העייפות גוברת עלי כרגע, מעבר ליכולתי להביא דוגמאות, אולי דווקא משום שהם שם כל הזמן, אך הגישה של סחט הלימון והשלך, רבים חוו אצל האדונים האלה, כולל עבדכם הנאמן. תעז לאמר איזו מילה, וגם יכפישו אותך, תוך צדקתנות בוטחת. כיצד התדרדרו גרעינים חיוביים של פעם , והרי בכל זאת, היו גם אלתרמן, והיו מוקיריו, כיצד כל זה התדרדר גם להוויה קשוחה של ''מוסר'' גנגסטרים, או לציניות גורפת, או לרכות צדקתנית המתגלה כקנה רצוץ. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
יתכן שאם השמאל לא היה מפנים את הסטראוטיפים האנטישמים, וניגש ליצור את דמות האדם החדש, פני הדברים היו מתגלגלים אחרת. האדם החדש אינו אלא האדם האטום, ואף שבמעמדי החשוף אני מסתכן, אוסיף ואומר ששמעתי דווקא מאנשי שמאל שרבין, כן רבין, היה אדם אטום וחסר חום. אכן רבין, האיש שבפרשת ציד המכשפות כלפי לוינסון ב- 1983 (והרי היה מדובר באדם רב פעלים שהביא את בנק הפועלים למעמדו המוביל במשק, ולא באיש שחיתות כאשר ידלין מנכ''ל קופ''ח שהימר בכספי המבוטחים בקזינו או באברהם עופר) הפריח את הביטוי שצריך לשפשף עיניים כדי לבהות בו שוב ''איש איש לגורלו''. כך, כל מה שהשגת עד עכשו מתאפס לחלוטין, ואתה נזרק לכלבים. ומה עם רוח הקולקטיב? האם שיתוף הפעולה קיים רק כדי לגרוף יתרונות וכל אחד נושא איתו את קטטר הברווז הצולע, ונעשה כזה ברגע שהמערכה מתמקדת סביבו? כלומר לחטוף פגיעה זה להיעשות מצורע? האם אתה בעל ערך רק כאשר אתה מונומנטלי? איך שרים המפאיני''קים: כולנו בכדור פורח, נשאר פה מי שלא טורח, אנשים כמו חול נשליך, זה הרי התהליך. וכמו שאמר נתן זך, שהשתלב היטב בשיריו בתקופת שלטון החושך ''מי שלא נוטל כאן עצם לעצמו, סופו שלא רואים אף את קצה זנבו''. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
האיש היה רק שרץ קטן ומתועב בים של כרישים ,זה נכון . אבל בכתיבתו הוא היגיע לאנשים רבים יותר מאשר אותם כרישים גדולים היו מסוגלים להגיע אליהם . והאידיאולוגיה שלו של נהנתנות חסרת מעצורים ודאגה רק לעצמך עשתה כאן שמות לטווח הארוך אולי יותר מזו של כל אחד אחר. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אלי דבריך על הנהנתן בועל הקטינות ד.ב.א נכונים. האיש הנתעב ידע להצחיק, ניחן בכשרון כתיבה ויחסי ציבור והצליח ,עוד לפני ר' אורי זוהר שליט''א, להקים חצר מתחסדים, מלככי פנכה מעריצים שוטים מצמרת ''הבוהמה הישראלית'' שעיקרה היה ואולי נשאר ''שמור לי ואשמור לך''. ---------------------- ד.ב.א של ימי ''שלושה בסירה אחת'' (שנות החמישים) הצחיק מדינה חדשה ותמימה.סיפוריו על סוראמללו (הכרתיו והוא בז לד.ב.א) והצלחתו לנתק את הישראלי המזרחי מהפן היפה בתרבותו למכוער ההמוני והזול- היו חלק מתהליך ההתדרדרות הנמשך , לצערי, עד עצם היום הזה.... ---------------------- ד.ב.א לא פרש נכון, למשל,את גדולת הבמה של שייקה אופיר ובמקום זאת השפיע,בעקיפין,על ''תרבות בנאי'' שחלקה היפה נמעך תחת משא ההמוניות ''הגששית''...... הצלחתו לחבר ''ילקוט כזבים'' דמתה לזו של יגאל מוסנזון אבי ''חסמב''ה'' אך בין השניים נפערה תהום עמוקה של ''הבנת החומר''. האופרטוניסט ד.ב.א החל לטפל בבעיות חברתיות, למשל נכי צ.ה.ל ,כשהחל להשכח,פשוטו כמשמעו וזכה להצלחה שבאה מנשים שמצאו כבוד מוזר ברביצה מתחת לפר המגושם והמטונף ההוא.... ------------------------- השוואה בין ד.ב.א לרחל המשוררת -כמוהה כהשוואת צואה למזון ( שניהם מאותו מקור...) כשעמד להתפגר ממחלת הסרטן (ודאג שנדע ''שזה בחור התחת'') הספיק לכנס את חצרו והפך את מעמד גסיסתו ''לארוע''.....נסו להשוות התנהגות זו למותה העצוב,הפרטי הבודד והמכובד של רחל! -------------------------------- הבעיה היא שלד.ב.א עוד יעמידו גל- עד...כשישראל תמשיך להתבהם ולהתקרנף......כמו אותו פסל מפורסם מאיזור בית-החרושת לטרקטורים בסטלניגרד.....ילדות רוקדות במעגל כשבתווך מזרקה. במצבת ד.ב.א יעמידו,בין הילדות המכרכרות, סימן פאלי כראוי לו..... ------------- אומרים שאין לדבר סרה במתים .....אך הפעם,בניגוד להרגלי.....פשוט ''בא לי''.....מי יודע,אפשר שרוחו של הגחמן המזדקן והגוסס תרדוף אותי....מילא. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
והיותו סמל תרבות קשור לאופיו התרבותי של הפלמ''ח והשפעתו על התרבות הישראלית. חשוב בעניין זה על הקשר בין ראש הממשלה יצחק רבין לבין אלי ממון ישראליים וכן עיסוקו של רבין בהרצאות בשכר באמצעות אמרגן כשהיה שגריר ישראל בארצות הברית. בענין זה עסקתי בספרי ''תיק רבין'' בפרק על הפלמ''ח, שבו ערכתי השוואה בין יצחק רבין לבין אריה טפר-עמית שהיה, לדעתי, גדול המפקדים הטקטיים ביישוב ובמדינה ואחד האינטלקטואלים הצבאיים המעטים באותה תקופה. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
בשנות העשרים הוא הכתובת על הקיר למה שיעולל שלטון החושך של מפא''י למדינת ישראל. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
איך מתגלגלים אוהבי אדם לשונאי אדם ולאדישי אדם ניתח הפילוסוף היהודי קרל פופר בספרו ''החברה הפתוחה ואויביה'' בהצביעו על כך שאידיאליסטים טוטליטריסטים מסוג אפלטון המציעים לחברה אוטופיות משיחיות, מניעים תהליך המגיע לשיאו בהיטלר ובגרמניה הנאצית. בחשיבה ובמעשה האוטופיסטים טוטליטרים של אבות תנועת העבודה של הציונות היה מוכלא זרע הבגידה באנושיות. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אורי שלום, לשיטתי קיימת בעייה מסויימת להסכים, מצד אחד, עם תחזיתו של אפלטון בדבר נטיית התדרדרות הדמוקרטיה לתיאטרונקרטיה, כפי שמופיע בתגובה אחרת שלך (ראה קישורית מצורפת) - ומצד שני להזהיר מפני פילוסופים טוטליטריים מסוגו. שלך בברכה אלכס קישורים: תגובה המביעה הסכמה עם תחזיתו של אפלטון לנטיית הדמוקרטיה: תגובה 3079 | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אלכס, קיימת בעייה, אבל אין מציאות ללא בעיות. אפלטון היה היה לדעתי, גדול הפילוסופים עד היום כפי שכתב וייטהד: ''כל הפילוסופיה אחרי אפלטון, אלה פירורים שנפלו משולחנו של אפלטון''. אבל הפירורים אינם הומוגניים. המודל האידיאלי של אפלטון הביא, לפי פופר את היטלר, אבל המודל הדמוקרטי הביא את שלטון ויימאר שגם כן הביא את היטלר. הרי איננו דנים במודלים חד מימדיים אלא רב מימדיים ורב גורמיים. אפלטון היה אדם גדול אבל לא אלוהים והוא טעה, ואולי גם אלוהים טעה פה ושם שהרי הוא ניחם כידוע על בריאת אדם. אגב אפלטון טעה גם בנסיונו הפוליטי ליישם את רעינותיו בסירקוז, טעות שכמעט עלתה לו בחייו. תלמידו של אפלטון, אריסטו, שהיה פילוסוף ענק ויש סבורים שאף גדול מאפלטון, שהרי את הפילוסופיה המדעית והחשיבה המדעית יסד אריסטו ולא אפלטון, לא קיבל את דעתו של אפלטון עוד בחייו. לסיכום: לגיטימי הדבר להתבסס על מקצת מרעיונות אפלטון ולדחות רעיונות אחרים. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
הרי ידוע לכולנו היטב, מקור הציונות הסוציאליסטית / קומוניסטית. מקורה ברוסיה רבתי (של אז). כל איזור מזרח אירופה היה טוטליטרי (לגווניו). האבסורד הגדול ביותר הינו הקמת קיבוצי השומר הצעיר על ידי יערי / חזן וחבריהם שמקורם (כמו גם טרוצקי) בישיבות חרדיות . הם מרדו באורח חייהם שם והקימו כאן דת נגדית שבמעטפת שלה היו רבים מסממני הדת המקורית למשל: הם קדשו את השבת ואת חגי ישראל (בדרכם), לבשו לבוש אחיד, מבחן קבלה של שנה (כמו ביהדות), עזרה הדדית (כמו בקהיליה היהודית, אדמורים קומוניסטים (יערי וחזן) ועוד. הם לא דגלו בחברה חופשית וכן לא רבים אחרים מראשי מפאי ההסטורית שהאמינו שהמפלגה הינה המדינה או להפך (גולדה למשל). אבל - כבודם במקומם מונח, גם אם טועים בני ישראל - ישראל הם ואנו חיבים להם גם תודות. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
מישהו מהנכבדים פה יכול להסביר לי את הקשר בין חזן יערי ברל כצנלסון ופואד? את היהודי החדש נוסח חיים רמון 2002 או הסוציאליזים נוסח בורג זילברשטיין הנבגד מול רחל ח'ברה אם כול הכבוד לחשבון ההיסטוריה אתם נלחמים היום מול רוחות רפאים | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
ותביני את הקשר בין רחוקים. ואם את מעדיפה קראי את פרק ט''ו בספר בראשית (הברית בין הבתרים וגבולות ההבטחה) וחשבי איזה קשר קיים בינו לבין ההתנחלויות ביהודה, שומרון ורצועת עזה. כפי שהסביר לדורות הבאים ינאי המלך, התחסדות היא בת דודה של צביעות. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
רוח ה''זעיר בורגנות'' של שנות העשרים והשלושים או אפילו בעלי הבתים של העליה הראשונה התגלגלה בשמאל מרכז של היום.מפלגת ה''עבודה'' מיצגת כיום גונים שונים של קפיטליזים ברמות שונות. הרוח של ''ארץ ישראל העובדת'' התגלגלה בגוש אמונים ועברה ממשיחיות אוטופיסטית חילונית לדתית.היהודי החדש עוטה עתה ציצית ותפילין. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אין ספק שמאמרך ''בא מתוך הלב'' . סיפור נוגה שאינו יחיד במינו. זה טיבו של עולם ולצערי טיבם של בני האדם, בפרט בחברות יוצרות ומבולבלות שם קיימת תסמונת ''הכושי עשה את שלו'' עם רחל, לדעתי גדולת המשוררות העבריות, נעשה עוול שלא יסולח!. מה שאינני מקבל היא ''העברתך'' המיידית לתחומים אחרים המציקים לך-.צ.ה.ל הפלמ''ח המחתרות ועוד. זה פשוט מתיחת מעטפת. חבל כי את המאמר שמרתי ושלחתיו לחברים בישראל ובתפוצות ותקוותי שיקראו ויבינו את העולה. --------------- זכורה לי אזכרה אחת לרחל, בימי ככתב הטלוויזיה בצפון, כאשר בין אלה שבאו לחלוק כבוד ולזכור היה גם ''רפול'' ללא כל קשר לתפקידו בצבא אלא כאוהב שירי רחל. ------------ כפי שידוע לך התגוררתי במטולה ושם הזדמן לי להאזין ''לסיפורי זקנים'' בני המושבה, מיסוד המעלה, מגדל וגם כפר-גלעדי. נדהמתי מעומק השנאה,שפעפעה אחרי עשרות שנים, בין תומכי ליריבי יוסף טרומפלדור או יוסף לישנסקי..... סיפור גסיסת טרומפלדור הוא העגום מכולם. ------------------ הרומאים אמרו ''כך חולפת תהילת עולם'' והמחדשים הסיפו ''חולפת וחוזרת'' ...צדק יעשה גם עם זכרה של רחל. ------ שבת שלום | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
הקשר קיים באופן סטרוקטואלי-תרבותי. ואת הקשר הקונקרטי יצרו אנשי הפלמ''ח עצמם כאשר המריצו את רחל סבוראי חברת פלמ''ח לשעבר, בת עין חרוד וחברת קיבוץ רביבים, לפרסם מאמר ב''דף הירוק'' של התנועה קיבוצית שהתפרסם בעיתון על המשמר, ובו טענה שאני גזלתי את כספי התמלוגים של שירי רחל ולכן אינני ראוי לחקור את מבצעי הפלמ''ח. אחר כך, במשפט הוצאת דיבה שתבעתי את רחל סבוראי ואת הדף הירוק ועל המשמר הצטרפו גם התק''ם וגם קיבוץ דגניה א'. הם הזמינו תצהיר של מאיר פעיל שכתב כי מחקרי על מלחמת העצמאות עלובים ולכן אין להתיחס ברצינות לדברי על רחל המשוררת וכו'. (הדבר מצביע גם על אישיותו השפלה של מאיר פעיל שהרי באמת מה ענין שמיטה להר סיני) השאלה החשובה כאן איננה מי התחיל בויכוח או בקשר בין היחס לרחל לבין מאבקם של יוצאי פלמ''ח בי ובמחקרי. הקשר מתקיים במעטפת התרבותית - תרבות אוטופיסטית טוטליטרית שססמאות הומניות בגרונה ומעשים מקיאווליסטים בידיה. הרי אלה שזרקו את רחל מדגניה ולא עזרו לה בימי מחלתה, הם אלה שהקימו את הפלמ''ח, את מדינת ישראל ואת צה''ל. במה שהקימו כלואים דרכי חשיבתם ואופני מעשיהם. לכן הגענו בישראל לאן שהגענו ב- 2002. בתקופה שבה מושפעת התרבות מרעיון תורת הקוונטים, לומר שהדברים אינם קשורים זה בזה ואינם משפיעים זה על זה, היא טיעון מיושן ולדעתי גם לא תקף. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
הכתבה שלך מדהימה בעוצמתה. הייתי זקוק לה בשנת 1981. בעת ההיא עבדתי על מסטר בכלכלה חקלאית על התנהגות / תרומת חברי הקיבוץ בסביבה ללא תמריצים כלכליים , באמצעות מודלים מתורת המשחקים. התברר לי גודל האגואיסטיות וחוסר הפרגון של חברי קיבוצים. הדבר היחיד שהפעיל אותם היה הלחץ הקבוצתי במעגל הצר. דבר נוסף התברר לי, שלמעשה כל הקיבוצים שבחנתי, כולם ,פשטו את הרגל (כלכלית וחברתית) מספר פעמים. האוכלוסיות שלהן התחלפו מספר פעמים הם היו כמו אוטובוס מאסף. מי שהחזיק אותם ותמך בהם כל השנים היה השלטון שויתר על מיסים, סבסד את התוצרת שלהם, סבסד את המקורות הכלכליים שלהם (מים, אדמה, חשמל, שירותי בריאות ועוד).הקיבוץ כאידאל מעולם לא החזיק מעמד = סמל מזויף של השלטון הסוציאליסטי. חבל שלא ידעתי את מה שכתבת במאמר זה אז - זה לבטח היה הופך להיות הכותרת שלי. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
ראובן שלום, מצד שני יוצאי בני הקיבוצים נמנים בצה''ל על טובי החיילים בחילות הקרביים השונים, ולפי דברים שסופרו לי בשעתו - אשר אינני יודע אם הללו נכונים סטטיסטית - אף בחיל האוויר, שהוא הזרוע החשובה ביותר במערך ההגנה וההתקפה של מדינת ישראל. בהתאם לאותם דברים שסופרו לי בזמנו, הרי שאחוז חיילי הקרב בקרב בני הקיבוצים בהשוואה לאחוזם מכלל אוכלוסיית מדינת ישראל גבוה בהרבה מן הממוצע, וכי מדינת ישראל נהינת מהמוטיבציה הגבוהה הטמונה בחיילים יוצאי קיבוץ. מובן כי אשמח לשמוע ולקבל נתונים אחרים המתבססים על עובדות ומספרים מוצקים. שלך בברכה אלכס | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אלכס שלום, א. בני הקיבוצים היו חוד החנית של מערכת הביטחון בעבר. היום חוד החנית עובר לתלמידי ישיבות ההסדר. ב. מן הטעמים שראובן גרפיט מנה, צה''ל היה מסלול הקידום העיקרי של בני הקיבוצים כפי שצבא ארצות הברית הוא מסלול קידום עיקרי לשחורים בארצות הברית. והראיה: רוב בני הקיבוצים שהגיעו לצמרת צה''ל לא חזרו לקיבוצם. לדוגמא: הרמטכ''לים דן שומרון(אשדות יעקב) ואהוד ברק (משמר השרון). ג. אחת הסיבות שמערכת הביטחון של ישראל נמצאת בתהליכי קריסה היא התרומה השלילית של בני הקיבוצים ברמות הגבוהות של צה''ל. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
לא ידועים לי נתונים סטטיסטיים אולם כן ידוע לי מה שראיתי במו עיני. ביחידה שבה שירתי לא היה רוב לקיבוצניקים או שלא הורגש רוב כזה. היחידות שבהן מורגש רוב כזה היו עד לפני כמה שנים היחידות המיוחדות, שאליהן היו נמשכים אנשים על ידי המלצה, זאת אומרת שכאשר חייל רצה להצטרף ליחידה, במידה שהיה מביא המלצה, היה ניכנס. ההמלצה הרצויה היתה ממישהו שהיה כבר ביחידה. הנוהג הזה ירד בשנים האחרונות אולם היה קיים מאוד בעבר, ולכן היות ומההתחלה הקיבוצניקים היו שם הם משכו את חבריהם גם כן פנימה. למדתי בבית ספר קיבוצי מושבי, וגם שם כמות ההולכים לחיל האוויר או ליחידות מיוחדות לא הייתה גדולה במיוחד, אפילו כמות אנשי החי''ר לא הייתה גדולה במיוחד דבר שהפתיע גם אותי. אם אני זוכר נכון מהמחזור שלי נשארו בחיל האויר בסביבות שני טייסים. אחד מושבניק השני קיבוצניק. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
בעבר הרחוק אילו הן העובודת אבל הסיבות לכך היו כדלקמן: 1) רובם לא רצו לחזור לקיבוץ, הם היו חסרי השכלה ומיומנות טכנית הנדרשת בשוק. הצבא איפשר להם השכלה וקידום ובית. 2) השכר שלהם הלך לקיבוץ, לפחות כל עוד משרתי הקבע רצו בכך, ולכן היתה מוטיבציה לקיבוץ. 3) הקיבוצים ראו עצמם כחיל החלוץ האידאולוגי והיה חשוב להם שבניהם יכנסו לכל עמדות הכח והשלטון (חלקם בכנסת ובמוסדות המדינה היה ללא פרופורציה לחקם באוכלוסיה שנע בין 2-3 % בלבד). 4) הקיבוצים סובסדו ב 100% ויותר. אדמות, מים,חומרי גלם, מחיר מובטח הכולל רווח לתוצרתם, שכר לחילים, שכר לקליטת עולים חדשים ועוד. מבינה פורמלית גרידא, אילו התחרו בשוק החופשי, הם לא היו מתקיימים מזמן. אבל - אין בכך לפגוע בתרומתם החשובה למדינת ישראל. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
ראובן: הקיבוצים הוקמו כתוצאה משני תהליכים: 1. רצון ליצור בארץ ישראל אדם חדש וחברה חדש. 2. חוסר עבודה קבוע לעולים החדשים בתחילת המאה כי המשק לא היה די מפותח בארץ ישראל, גם לא המשק החקלאי. פרשת הבגידה ברחל המשוררת מלמדת שרעיון האדם החדש והחברה החדשה היו חלומות באספמיה. ואילו הפתרון לבעיית חוסר העבודה היתה מבוסס על רעיונות אנטי כלכליים שמעולם לא עמדו במבחן גם לא בתקופת היישוב. הקיבוצים זכו לחיים ארוכים יותר משניתן היה לצפות באופן טבעי משום שהם הפכו להיות מאגר של פעילים למפלגות הפוליטיות ובייחוד למפא''י ולמפ''ם על גווניהם. כך הפכו הקיבוצים לצבא אזרחי לביצוע משימות שעליהן החליטו ראשי המפלגות: הקמת עוד קיבוצים, שליחי עליה, שליחי מפעל ''הבריחה'' מאירופה המזרחית אחרי מלחמת העולם השנייה, ושליחים במערכת הביטחון. כך חיזקו הקיבוצים את המגמה הבולשביסטית של המערכת הפוליטית ביישוב ובמדינה. אחרי הקמת המדינה התפקידים האלה אמורים היו להתחסל וחיסולם האיטי גרם נזק רב גם לאנשי הקיבוצים עצמם וגם למדינה שסבסדה את הקיבוצים במיליארדים רבים, ללא תועלת. החברה הקיבוצית הפכה להיות חברה שמרנית, וסגורה שסך תרומתה למדינת ישראל אחרי הקמתה היתה שלילית. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
קראתי בענין רב את מאמרך על רחל והשמאל. הצרה מתחילה ברצונם של מנהיגי השמאל ליצור יהודי (אדם) חדש. ואז המנהגים שהובילו אז את החברה ''שכחו'' לגמרי את העבר, מתוך רצון לבנות משהו חדש. אבל אחד-העם שהיה בן דורם קבע במאמרו ''עבר ועתיד'', עם שאין לו עבר אין גם עתיד. ביסוד עברו של העם היהודי תמיד עמדה אהבת האדם במרכז חייו, וכנראה שערך זה נשמט מן האג'נדה החדשה של מנהיגי השמאל אז. אפילו הערבים של היום אומרים, למרות שעם הימין אין בינינו הסכמה, אבל לפחות הם ישרים אתנו, ואיתם אנו יודעים היכן אנו עומדים. כאשר אין אהבת אדם, אין כמובן גם אהבת מולדת. ומכאן אפשר גם להקיש שגם ערך החברות (ה''וו'' מנ וקדת בשורוק} אינו קיים, או שהוא מתאדה. אלכסיס דה-טוקוויל כתב פעם לחבר: ''יש צורך בשנאות עזות ובאהבות יוקדות ובתאוות גדולות בשביל ליתן תנועה ברוח האדם, ועכשיו (הכוונה למאה ה- 19) אין מאמינים בחוזקה בדבר כלשהו, אין אוהבים דבר ואין שונאים דבר, ואין מקווים אלא לרווחים של בורסה בלבד''. הדברים נכתבו באמצע המאה ה- 19, קרוב לקונגרס ווינה 1848, שכונה אז בשם ''קונגרס אביב העמים''. דברים אלה שלא נס ליחם, טובים כאילו נכתבו אתמול על החברה שלנו בישראל. אבל ברשותך אני מבקש להתייחס למשוררת רחל אחרת מכל קודמי. אני אצטט שני שירים שכתבתי, האחד על אשתי ז''ל והשני לאשה באשר היא אשה. כשבועיים לפני שאשתי נפטרה היא בקשה לעבור לבית חולים לחולים סופניים. בקשתה מולאה. כעבור עשרה ימים בבית החולים (שלושה ימים לפני שנפטרה), היא בקשה לחזור הביתה. בית החולים סרבו לשחררה בגלל מצבה. אבל אני התעקשתי למלא את מבוקשה. חמש שנים לאחר שהיא נפטרה כתבתי את השיר הבא (במקור הוא מנוקד, כמובן). שיר הפרידה ----------- לא אשכח איך אורו עינייך בפתח מעוננו עת חזרת מטרמינל המוות. שמחת חיים מתוקה שבשרה את סופם המר. את מלאך המוות פגשתי ששה חדשים לפני שיוצר האדם נזכר בך ושלח להביאך אליו. לא באתי לחטוף, אמר בידי צוו כדי לקחת אשת חיקך אשר אהבת. עם מי דברת, שאלת מלאך גבריאל - - שקרתי ואת ידעת שזה שקר לבן שהיה עטוף בזר שחור. בכל אשר הלכתי, לווני רק מפתן מבצרנו לא חצה בטרם עת, מלחמת התשה ניהל אתך. אפילו היפוקרטס נפלאה ממנו שרייתך עם מלאך המוות, ואני השליתי עצמי להאמין אולי... זה מלאך גבריאל. -------------------------------------- והשיר השני לכבוד האשה באשר היא אשה: לימדונו כי האשה מצלע האדם נבראה אבל בטבע הגבר הוא יילוד אשה. לימדונו כי האשה נמנית עם המין החלש אך במציאות היא חזקה כאיתני הטבע. לימדונו כי העולם מורכב מעפר ואוויר, אש ומים אבל בטבע האשה היא אש החיים. ואנו למדנו כי האשה היא כור היתוך המטמיע גבר באשה לחיים חדשים. לכן אנו נצמדים אליה כפרפרים. ולכן אורי יקירי, חבריה של רחל לא רק נטשוה, אלא מנעו ממנה את חיוך האחרון שיכלה להעלות על פניה בטרם תיפרד מאתנו. בקשה אחרונה שכל נידון למוות מקבל בטרם תלייתו. כנגד זה אנו יכולים להתנחם בעובדה שרחל היא כאש החיים היא מאירה כל בית של זוג מאושר. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
שמעון, כל מלה בתגובתך מרגשת וכל מלה בשיריך מרגשת פי שבעה. אוסיף על התובנות שלך משל של הפילוסוף הדני סרן קירקגור: ''המשורר הוא אדם חסר מנוח, שבלבו ענות כעוגן יצוקה. אבל שפתיו כך הן עשויות שהאנחות והאנקות המתפרצות מהן נשמעות כמוסיקה רוויה בקסם. גורל המשורר דומה לגורל קרבנותיו של הרודן פלאריס מאגריגנטום. כלואים היו בצינוק עשוי פליז, ואט אט עונו באש מתמדת. זעקותיהם לא הגיעו לאוזניו של הרודן ולא עוררו בו פלצות, וכאשר באו נשמעו לו כמוסיקה ערבה. ''בני אדם מתגודדים סביב המשורר ודוחקים בו: ולוואי שסבל ועינויים יהיו מנת חלקך ושפתיך תהיינה עשויות כמקודם. זעקות מייגעות אותנו אבל המוסיקה, המוסיקה היא משהו נפלא. והביקרת קופצת בראש ומכריזה: זה עשוי להפליא, כמו שראוי, על-פי עקרונות האסתטיקה'' | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
יש סיבות לרוב לנגח ולכסח את ראשי תנועת העבודה בעבר ובהווה, ואני עושה זאת לא אחת. יש סיבות עוד יותר טובות לעשות זאת עם ראשי הימין לדורותיו, וגם את זאת אני עושה לעתים בחדוות נעורים ושמחת יצירה. מה שעושה אורי מילשטיין כאן הוא לעניות דעתי מחפיר ומגונה. הוא מגייס את קרובת משפחתו הידועה שאינה בין החיים, המשוררת רחל, ומנצל את הטרגדיה האישית שלה לחיסול חשבונות עם כל מי שלדעתו נמצא בשמאל, מאז א.ד. גורדון ועד ימינו. הקישורים שעושה מילשטיין בין סיבלה ומחלתה של המשוררת רחל לבין תנועת העבודה, לבין ברל, לבין בן גוריון, לבין רבין, לבין מאיר פעיל, לבין ראשי האוניברסיטאות, לבין הסכם אוסלו, לבין התנועה הקיבוצית, לבין הפלמ''ח, לבין יוסי ביילין, לבין פרס ישראל, לבין שרון, לבין הצבא, לבין נתניהו, וסליחה אם שכחתי מישהו, תפור בתפרים כה גסים ופרימיטיביים שאינם יכולים להסתיר את העובדה הבסיסית, שהכל נובע בסופו של דבר מאיזו תערובת של תסכול אישי וקנאות פוליטית ימנית הטבולה בשנאת שמאל בלתי מבוקרת. והמשוררת רחל המסכנה, שלא יכולה להתגונן היא הסדן עליו מכה מילשטיין. העדר הימני של הפורום פועה בקול אחד סביב מילשטיין, ולא יכול להסתיר את שמחתו על עוד הזדמנות שניקרתה לו להתגולל על מה שנראה בעיניו (לדעתי בטעות) כשמאל. אנשים השטופים בשנאה חולנית לשמאל איבדו את היכולת להטיל ספקות ולשאול שאלות. כל אדם בעל יכולת חשיבה מעטה (ובאמת אני לא דורש יותר מכך מאנשי ימין) צריך היה לפחות להביע תמיהה על דרך הצגת טעוניו של מילשטיין. למשל מילשטיין כותב על רחל: ''מה שאבד לה - חלומה של חבורת כנרת לברוא עולם חדש ולכונן חברה חדשה בארץ ישראל בהתאם לעקרונות סוציאליסטים. בבדידותה בגדרה הגיעה רחל למסקנה כי האדם החדש גרוע מהישן והחברה החדשה אוכלת את טובי בניה''. מילשטיין לא הביא שום סימוכין לדברים אלה. יתר על כן. הוא הופך את המשוררת רחל לאשה חסרת דעה שאינה מסוגלת להינתק מכור מחצבתה. ב- 10 השנים שהיתה מחוץ לדגניה, פעלו בישראל קבוצות ותנועות פוליטיות אנטי סוציאליסטיות, שמלכתחילה לא קיבלו את יומרת חלוצי תנועת העבודה ליצור ''אדם חדש'' ו''חברה סוציאליסטית''. מה מנע ממנה להצטרף לחוגים אלה ולהכות באש יגונה הצורב את מי שלטענתו של מילשטיין בגדו בה והרעו עימה? מדוע עד יום מותה היתה קשורה פוליטית וחברתית עם אלה שבגדו בה? אדם צריך להיות באמת חדל אישים וחסר כל אופי אישי אם הוא ממשיך להיגרר אחר חברה שאוכלת את טובי בניה. ולא זו בלבד שכך בחייה, אף במותה לא רצתה להיפרד מהחבורה וביקשה להיקבר בקירבה. אני נוטה לקבל עמדה מעט יותר מורכבת מזו הפשטנית בצבעי שחור לבן שמצייר מילשטיין. אין ספק שלא מעט אכזבות ויגון היו מנת חלקה של רחל, ואלה בוודאי הועצמו בעקבות המחלה. אדם חולה הוא אדם סובל. אבל רחל לא היתה חדלת אישים ואופי כפי שמצטייר מדברי מילשטיין. על אף מחלתה, על אף אכזבותיה, היא לא פנתה עורף לרעיונות שהובילוה לכנרת ולדגניה. אני חושב שאמונתה בחברה צודקת, שוויונית וסוציאליסטית לא הועמה על אף צרותיה. הדבר מראה על תעצומות נפש שגברו על אכזבות אישיות ומכאובי המחלה. אני מסיק, רק מעיון ברשימתו של מילשטיין, כי מה שקרה עם רחל, לא קשור לסוציאליזם, או לאדם חדש, או לחלום כנרת, או לשמאל, אלא הוא חלק מתופעות אנושיות המוכרות לכל אחד מאיתנו, בין מהיכרות אישית, בין מקריאה ושמיעה מידידים. אדם שחולה במחלה מדבקת חסרת מרפא, הוא אדם שלעתים קרובות מבקשים להרחיקו מסביבה בריאה למקום מבודד. שחפת היתה אז מחלה קשה, מדבקת וחסרת מרפא. מחלה מפחידה. גם כיום, כאשר יש כבר אמצעים להתגבר על השחפת, כאשר אדם נגוע בשחפת פעילה מגיע לבית חולים, הדבר הראשון שעושים, מכניסים אותו לבידוד, ומזהירים כל מי שהיה בסביבתו לבוא מיד לבדיקות ולקבל טיפול מונע. נקל לשער את הפחד שחשו אז חברי דגניה, שהוביל אותם להחלטה להוציאה מהקיבוץ. הם הרי עשו שאת לאחר שנועצו ברופא. יתכן שלא עשו זאת ברגישות הראויה וגרמו לרחל צער וכאב, אבל אין לזה כל קשר לשמאל או ימין, שהרי גם לפי מילשטיין משפחתה של רחל התנכרה לה בחייה (והיום לאחר מותה נאחז מילשטיין בצורה צינית באדרתה), ואי אפשר לומר על כל משפחתה, כולל אביה העשיר, שהיתה בשמאל. כאז כן כיום יש טרגדיות כאלה לאין ספור, של אנשים חולים במחלות קשות שמשפחתם או קהילתם מבקשים להיפטר מהם ולשלחם לאיזה מקום רחוק. זה קורה בימין וזה קורה בשמאל, וכל המסע שמילשטיין עורך נגד השמאל בשמה של רחל, הוא מבזה, הן אותו ובוודאי את המשוררת רחל. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
על מנת להטיל בליסטראות על המחנה השני. הפעם בחרת לך יעד מבוצר היטב , תוך קבלת סיוע ארטילרי כבד של מר שרון (מס' הודעות למעלה) על ביתניה וליל העשרים. רק מה - לא שמת לב שהיעד כבר מזמן ריק מלוחמים. לא תמצא היום אף קיבוץ שמנסה להחליף את מוסד המשפחה כמו שניסו לעשות בתחילת הדרך. זה לא אומר שהחזון של חבורת כנרת שאתה מפרט את עיקריו, נכשל. הרעיון המהפכני שהגו וניסו להנחיל היה על רקע של מציאות שונה לחלוטין מזו שאנו מכירים כיום. חלק מתרגום התפישה של אותו מרד נעורים אכן מתברר כיום כלא ישים , אבל מה אתה מצפה מחבורה נפלאה של בני 20 ? שהם גם יהגו מהפכה , גם יחוללו אותה , גם ינחילו אותה , ושגם יקבלו ציון 100 בבקורת מפרספקיטבה היסטורית ? קצת מוגזם לא ? העדות הכי חזקה המופיעה גם במאמרך (המצוין ברצוני להודות - היה ממש כייף לקרוא) היא של רחל עצמה , המבקשת להיקבר בכנרת , ולא בשום אכסניה אחרת. גם אתה כותב שמירב קשריה גם לאחר תקופת דגניה הייתה עם חבריה ולא עם משפחתה. קשה לשפוט התנהגות אישית של אנשים בפרספקטיבה היסטורת. מטבע הדברים לא תוכל לרדת לחקר האמת כולה , כי האנשים החיים אף פעם לא יגידו לך את כל האמת, (וגם המתים לא תמיד ישפכו אור לאחר מותם) וכל אחד מסיבותיו הוא. כאחד השייך ל''שבט'' שהתחנך על מורשתה , הצלחת במאמרך לגעת בנימי נפשי עם סיפור העוול האישי שנעשה לה, ואני נוטה להאמין שאכן כך היו פני הדברים , רק שלדעתי אין בין זה לבין רצונך הקבוע לבוא חשבון עם המחנה השני - דבר. מסקנותיך במקרה הטוב שגויות. ואם בענייני שירה עסקינן , האם פורסם איפשהו / מתישהו / או ידוע למישהו על מי נכתב השיר שלה ''אשתו'' ? בברכה רפי | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
רפי וגדעון ספירו, הנתונים, או הסיפור העירום, לא קיים. אנחנו מפיקים משמעויות ולא נתונים. גם בתגובתכם ערוגות משמעויות ולא רק נתונים על אותו דור נפלא שבני משפחתי ולא רק הדודה רחל היו חלק ממנו. מדוע אם כן כשהמשמעויות אינן נוחות לכם הדבר לא לגיטימי, או שגוי או משמש אותי במלחמה אישית רחוקה במאדים? רפי וגדעון, חשבו על זה כך. אני נולדתי בתנועת העבודה, וגדלתי בתנועת העבודה, והייתי חבר בתנועת נוער חלוצית ובגרעין שהכשיר את עצמו להקים קיבוץ. הייתי בליבה של המערכת שאותה אני מבקר ואני מכיר אותה באופן אינטימי יותר מרוב האנשים הנושאים את דגלה, אני סבור שגם מכם. אבי שנפטר השנה בגיל 97 הצביע בכל מערכות הבחירות מאז שנות העשרים בעד אחדות העבודה ההיסטורית שקדמה למפא''י ובעד מפא''י (המערך, מפלגת העבודה, ישראל אחת). הוא לא נטש את המחנה עד אחרון ימיו. אחי הבכור שנפטר לפני עשרים שנה היה בפלמ''ח, השתתף ב- 36 קרבות, היה אחרון על הרכס במלכיה וחיפה על הנסוגים, והמקלען של ימי צקלג (קרב חרבת מאחז). אולי אני נוקט היום עמדות ביקורתית כלפי בית אבא ומורשת נעורי בגלל סיפור בגידת ראשי תנועת העבודה בדודה רחל? אולי הסיור הזה פקח את עיני לפני שלושים שנה כשחקרתי אותו והבהיר לי דברים שאתם לא מבינים עד היום? מדוע זה אינו לגיטימי. הקשר לא חייב להיות מהיום לאתמול. קשר הגיוני יותר הוא מאתמול להיום. כל דבר שלא נוח לשמאל מדושן העונג, על יפיות נפשו, הוא בלתי לגיטימי בעיניו.קצת צניעות, שמאלני הפורום! ידידי רפי וגדעון: הכל לגיטימי ואת זה כבר אמר ויטגנשטיין. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אורי שלום, חשוב שוב להדגיש כי הויכוח, ככל שהוא חריף ונוקב איתך, הוא לא במישור האישי. כמו כן, אין לי כל בעיה עם זכותך למתוח ביקורת פוליטית ורעיונית, בוטה ככל שתהיה, על תנועת העבודה לדורותיה, מאז ימי בראשית ועד ימינו. להוציא את בית הורי, שהוא בעל רקע שונה מזה שלך, אני בא מאותה חממה שאף אתה חונכת לאורה, תנועת נוער, קיבוץ, צנחנים. כמוך, אף אני, שיניתי עמדות וגיבשתי עם השנים השקפת עולם ביקורתית מאד על תנועת העבודה, על התנועה הקיבוצית, על הצבא ועל החברה הישראלית בכלל. ההבדל בינינו, ''פעוט''. בעוד אתה אימצת את הקוד הימני, וממנו אתה מצליף על תנועת העבודה, כאילו היא עדיין שמאל, הרי ביקורתי יוצאת מנקודת מוצא הפוכה: אני מייסר את מה שנותר מאותה תנועה, כולל ההסתדרות, כולל הקיבוץ, על כך שהלכה ימינה. בגדול היא עברה אותו תהליך שאתה עברת - תפנית חדה ימינה. פרס ובן אליעזר קרובים הרבה יותר אליך מאשר אליי. אני לא הייתי מעלה על דעתי לשבת בממשלה אחת עם שרון, אפי פיין ועוזי לנדאו, והם, (פרס וחבורתו), אבר מדולדל מתנועת העבודה, עושים כך ללא בעיות מיוחדות. גם חלק ניכר מהנהגת מרצ עבר תהליך של הימנה, אם כי בקצב יותר איטי. הפערים בין חברי הכנסת יוסי שריד, אבשלום וילן (עד היום גאה על היותו איש סיירת מטכ''ל) וענת מאור (כמוה כוילן חברת קיבוץ נגבה) לביני גדולים יותר מאשר הפערים בינם לבין המימסד השלטוני והביטחוני בישראל. התנועה הקיבוצית אימצה למעשה את האתוס הקפיטליסטי, לאחר ששנים היתה חלק מהאתוס המיליטריסטי. אף וילן ושריד, בלא מעט נושאים, מצויים בעמדות קרובות יותר אליך מאשר אליי. וילן ושריד, כמוך, משימים עצמם פטרונים לגורלו של הצבא, מביעים חרדות באשר לרמתו הצבאית, בעוד אני משתין על הצבא בקשת, מתעב אותו ואת ערכיו, מוכן לפרק אותו מחר ולשלוח את כל מערכות הפלדה שלו לבית קברות לגרוטאות. באחת, אלה שהם בעיניך שמאל, בעיניי הם ימין, או לכל היותר מרכז, שיש להיאבק בו. מבט בפורום זה מאשש את דבריי. רפי גטניו ואלכס מאן, שאמורים להיות שמאל, לפחות על פי הגדרתם העצמית, מוצאים עצמם, מולי,''במחנה הלאומי'', במרכזו של הקונסנסוס, יחד איתך. עד כאן הכל ברור. לדעתי אתה שוגה וטועה שעה שאתה גורר למחלוקות הפוליטיות החריפות, בין בעבר, בוודאי בהווה, את המתים, מעמיס עליהם את השקפתך על פי פרשנותך, והמסכנים לא יכולים להתגונן מקיברם. בעניין זה אני מגלה רגישות כבר שנים רבות. לפני כ-30שנים היה לי ויכוח מר עם עורך ''מעריב'', שמואל שניצר, על השימוש למטרותיהם שההממשלה וגם הוא במאמריו הימניים, עשו בחללי צה''ל ביום הזכרון. אמרתי לו אז, ואני חוזר על כך כמעט מדי שנה בויכוחים עם השלטון, חללי צה''ל לא ציוו לכם כלום, כי המחלוקת חצתה אותם, בדיוק כפי שהיא חוצה את אלה שנותרו בחיים, ואל תשתמשו בהם לזנות הפוליטית שלכם. מה שאמרתי להם, אני אומר גם לך: תצליף בשלטון, במימסד, בשמאל במי שאתה רוצה ותשסה את כולם נגד אלה שאתה רואה בהם אסון, אבל עזוב את המתים ואל תגייס אותם למטרותיך הפוליטיות אם אין לך כל תשתית ראייתית. הסר ידיך מרחל, גם משום שהיא לא עברה בחייה לימין, וגם משום שאתה לא יודע מה היא היתה חושבת כיום. אולי היא היתה דווקא תומכת באוסלו, או במצפן, או בח''כ ד''ר בשארה, או במדינת כל אזרחיה? איש לא יודע. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
גדעון, מעובדה אחת גם אתה וגם אני לא יכולים להתחמק - בני אדם מתים! לא רק רחל נפטרה, גם בן גוריון, גם מנחם בגין גם יצחק רבין. ואף על פי כן אנחנו גוררים אותם לויכוחינו, ומפיקים לקחים מן המעשים שהם היו מעורבים בהם. הרי איננו יודעים מה היה רבין חושב היום על הסכם אוסלו ובכל זאת אנחנו גוררים אותו לויכוחינו על אותו הסכם. כל זמן שלעבר יש חשיבות, המתים נגררים להווה ואפילו לעתיד. במאמרי לא כתבתי מה רחל היתה חושבת היום ואם היא היתה מצטרפת לבשארה או לאפי איתם, כפי שרמזת בתגובתך. הצגתי את בגידתם של אבות תנועת העבודה ברחל ככתובת על הקיר לתפקודם הבוגדני (במובן הערכי) מאז ועד היום. הרי גם לשיטתך, מי שהוביל את ישראל למעמד של המדינה הפחות שיוויונית בעולם המערבי היו אנשי תנועת העבודה (יחד עם שותפיהם מכל הקשת הפוליטית לרבות מר''ץ), אבירי השיוויון. לענין זה, לא בלתי רלוונטי להזכיר את תאוות הבצע של ראשי הממשלה יצחק רבין ואהוד ברק וגם את פרשת העמותות לאיסוף כספים בניגוד לחוק של האחרון. גם אחרים עשו זאת אבל הוא הצהיר במסע הבחירות שלו שמומן בכספי אותן עמותות שהוא בא לשנות את הערכים הקלוקלים של נתניהו ואחרים. מסקנות מאמרי הן מסקנותי שלי ולא של רחל, גם לא של אבי שדבק עד יום מותו כאמור בגיל 97 במפלגת העבודה. אין להבין ממאמרי מה היתה רחל חושבת היום על נושאים פוליטיים או אחרים. לעומת זאת יש להבין מה חשבה רחל באחרית ימיה על חבריה ''האבות המייסדים''. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
גדעון שלום, בנקודה אחת אני כמובן מסכים איתך לחלוטין, והיא שבהשוואה אליך הרי שאני, להזכירך ה'שמאל המסורס', וכנראה גם רפי גטניו, עומדים ב''מחנה הלאומי''. מי יודע, אולי אף אנחנו ימנים של ממש. אם היינו שואלים את אורי לדוגמא, היכן אני ורפי עומדים, היינו משוייכים כפי הנראה לשמאל ללא כל צל של ספק, ואולי היינו אף משוייכים לאלו אשר דעתם עברה שטיפת מוחת ומניפולצייה רבתית מטעם ובשם תנועת העבודה לדורותיה. מבחינה זו אני בהחלט מבין את ההעמדה וההשוואה הנקודתית שאתה נוקט כלפי אורי: קווי הדמיון ברורים, היות ושניכם דחיתם, איש מסיבותיו, את ערכי תנועת העבודה וחזון החברה הישראלית החדשה לשיטתה, ומיקמתם עצמכם משני צידה - הימני והשמאלי, מעבר לכל קונזנזוס אפשרי. זהו אולי המקום בו ימין-תובע-כל ושמאל-שולל כל גם יכולים להפגש, הרחק מאיזורי האמצע השונים. ולמרות זאת אני מעריך את דעת שניכם, מכל בחינה שהיא: אני לומד היטב כל ארגומנט, הסבר, נסיון הוכחה ישירה ו/או על דרך השלילה ועוד, כמו גם ללמוד לדעת לתחם את דעתכם בהקשרה הפוליטי. אני לכשעצמי אינני נאמן לאף כוון או אידיאה פוליטית, כי אם לשכלי הישר ולטעם הטוב שאני גוזר ממנו כלפי מצבים ואירועים שונים. אינני בטוח בדבר, והספק אוכל ומכרסם בי כל חלקה טובה. התשובות יכולות להיות שונות, אבל עלינו להתרכז באומנות העמדתן יצירתן וניסוחן של השאלות, כדברי ויטגנשטיין המנוח. אין לי כל ספק שבן גוריון היה שליט יחיד במובנים רבים. עצם הכנסת המשפט 'ללא חירות ומק''י' הוא זה שכבר הראה על הנימה, מעבר לעובדות השונות בשטח. אם היה חי כיום היה בוודאי קורה בהקשר פורום זה 'ללא מילשטיין וספירו', אך זוהי הנקודה שאותה אני בהחלט רוצה ללבן, ובהקשר זה אספר לכם סיפור קטן שבוודאי שמעתם עליו בזמנו, ולבטח הייתם בגיל מתקדם יותר ממני על מנת להעריכו קוגנטיבית ורגשית כאחת: מספרים שדה-גול, מנהיג שגם כן נטה להיות שליט יחד, לאחר ששמע על סירובו ולגלוגו של סארטר לקבל את פרס נובל לספרות מידי האקדמיה השבדית, דבר אשר גרם לשערעוריה של ממש, הגיב הנ''ל ואמר שאינו מבין את צעדו זה של סארטר, וכמובן שולל אותו מכל וכל, אלא...שסארטר זה גם כן צרפת נקודה. מבחינתי מילשטיין וספירו הם גם כן ישראל נקודה, לטוב ולרע, ובכך אני מעוניין אולי להביע את התנגדותי הנחרצת למשפטו האמור של ב''ג, ולרמוז למשתתפי הפורום האחרים לנסות ולהמנע מדברי הבלע ו/או החנופה לשניהם. יש לבסס מערכת טיעונים וטיעוני נגד סבירה, אשר חייבת שלא להגיע למישור האישי, ומבחינה זו אני דווקא די מאושר שפורום ארץ הצבי הצליח להפגיש שני קצוות אלו, ואף ליצור אווירת דיון ענייני ותרבותי, דבר אשר אנשים אחרים יכולים לנסות וללמוד ממנו, גם אם הם מתנגדים ושוללים את דבריהם של שני אלו. אני אישית לומד דבר אחד או שניים מדבריך ומדבריו של אורי, גם אם אינני מסכים עימם ושולל אותם מיידית, ממש כפי שאני לומד דברים נוספים מידי משתתפי פורום אחרים, אשר בוחרים להביאם בנימוקים ובהסברים מעניינים. בתקווה להמשך דיון וחילוקי דעות פרודוקטיביים, שלך אלכס | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
של המיתרס ואינני ימני. אני ביקורתי מאוד כלפי השמאל. גם גדעון ביקורתי כלפי השמאל כי הם לא די שמאל. אני, לעומת זאת ביקורתי כלפי השמאל של בן גוריון וברק וגם ביקורתי כלפי השמאל של גדעון ספירו. מכיוון שנוטים לקטלג בני אדם ומכיוון שיוצאי הפלמ''ח נחשבים לשמאל, ובייחוד מאיר פעיל, קטלגו אותי כימני. לא תמצאו בספרי ובמאמרי התבטאויות ימניות אוטנטיות. זאת יודעים היטב הימניים ולכן רבים מהם שומרים על מרחק ממני. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אלכס, נחמד היה לקרוא אצלך את האימרה הבן-גוריונית ''ללא חרות ומק'י'' ואת ההקבלה שעשית לפורום ''ללא ספירו ומילשטיין''. הזכרת לי את ימי בחרותי הפוליטיים, בתקופת שלטונו של בן גוריון, ואני, הצעיר, כבר אז התנגדתי לסיסמה זו. כאשר התקיימו בשנות ה- 50 בחירות תחת הסיסמה ''הגידו כן לזקן'', אמרתי לו לא. ככל שנעים להיזכר בימי נעוריי, אני נוטה להסכים עם אורי שההקבלה לא בדיוק תופשת. ולו משום שבפורום זה לא תמצא אפילו איש אחד שיבקש לקיימו ''ללא ספירו ומילשטיין''. ''ללא ספירו'' תמצא לא מעט תומכים בפורום, אבל לא אחד שיתבע את הוצאתו של אורי, כולל כמובן אותי, שמתנגד באופן קיצוני לכל סתימת פיות או צנזורה כלשהי. אני גם נוטה להגיב, בקוטב השני, בדומה לאורי. כפי שהוא לא רווה נחת מתיוגו כניצב בקצה הקשת הימנית, כך אף אני לא מקבל את הצבתי בקצה הקשת השמאלית. אלא מאי? המפה הפוליטית זזה בישראל כה חזק ימינה, עד שאיש מתון כמוני, שבסך הכל תומך בהצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, מתוייג ''כשמאל קיצוני'' רחמנא לצלן. הדגמה טובה לכך ראינו בידיעה על התביעה נגד שרון שהגיש הדור הצעיר של המפלגה הסוציאל דמוקרטית השבדית. היש דבר יותר מתון ממפלגת השלטון הזו? אבל בעוד אנוכי, סוציאל דמוקרט מתון במונחים שבדיים, קידמתי את התביעה בברכה, אתה פרצת בזרם פטריוטי אדיר והצעת לשרון וממשלתו כיצד להתחכם לשבדים. כל עוד זה מצב העניינים, אני אהיה בעיני הישראלי המצוי על תקן של ''בוגד שמאלני'' ואתה תתתקבל בחיבוקים משום שאתה מוכן להגן על שרון מול ''הגויים האנטישמים האלה'', אם להשתמש בסולם הגידופים הישראלי. יחד עם זאת אני מאד מעריך את נאורותך, את התנגדותך לסתימת פיות, את פתיחותך לדעות אחרות ונכונותך ללמוד מכל אחד. תמשיך כך, אולי יום אחד תחזור להיות שמאל מתון כמוני. לאורי, אני מסכים איתך שאין מנוס מגרירת אנשים מתים לויכוחים פוליטיים, ואתה נתת את דוגמת רבין, והיא הנותנת. אנשים שהיו פעילים פוליטיים, או אנשי הגות, פילוסופים, אין שום מניעה להשתמש במה שאמרו וכתבו גם לאחר מותם. משפט המפתח בדברי היה כי אין לגרור את המת לויכוח פוליטי ''אם אין תשתית ראייתית מוצקה''. המשוררים נתן אלתרמן ואלכסנדר פן היו משוררים שכתבו גם שירה פוליטית והיו פעילים בתחום זה. על פי שירתם ידעת מהי עמדתם הפוליטית. אותו הדבר בבמה העולמית ניתן לומר על המחזאי והמשורר ברטולד ברכט, או הזמר האמריקני פיט סיגר. לכולם מחוייבויות פוליטיות ברורות והם השאירו מעין צוואות פוליטית שמותר לנו, לחיים, לעשות בהן שימוש. לגבי רחל אי אפשר לומר ששירתה היתה שירה פוליטית, או שהיא נתנה באמצעות שיריה ביטוי לשאלות השעה, ולכן, כך נדמה לי, אתה גורם לה עוול כאשר אתה מסיק מיחסיה האישיים עם כמה מראשי תנועת העבודה בשנות ה- 20 של המאה העשרים מסקנות פוליטיות גורפות מאז ועד היום. מסקנות שאינן מעוגנות בשירתה. זו דעתי, אבל אתה תעשה כהבנתך, מה שאתה ממילא עושה. דומה שאתה לא יכול בלי להזכיר את מאיר פעיל. אתה כנראה רדוף פעיל רציני.יחסי אליו יותר מאוזן. היו לי איתו הסכמות, אבל לא פחות מחלוקות, עד שבעקבות אחת מהן הוא חדל לדבר איתי מספר שנים. שמע סיפור: כאשר כיהן כחבר כנסת מטעם של''י, היה הסכם רוטציה לפיו היה צריך לפנות את מקומו לסעדיה מרציאנו. כאשר הגיעה שעת מימוש ההסכם, הוא מצא כל מיני סיבות לא לבצע את ההסכם. הדבר עורר נגדו ביקורת ציבורית. אני כתבתי אז מאמר בו תבעתי ממנו לקיים את ההסכם וביקרתי במלים חריפות את התנהגותו. בסוף הוא התפטר, אבל הטעם הרע נשאר. כתוצאה מכך, לא הצבעתי של''י בבחירות הבאות בהן עמד בראשות של''י, וגם לכך נתתי ביטוי פומבי. בקיצור, האיש לא דיבר איתי זמן מה. אבל, כפי שזה קורה אצלי, אני לא שומר טינה אישית לאורך זמן, וכך גם פעיל (לפחות במקרה שלי), ובחלוף השנים חזרנו שוב לשוחח. לפעמים עמדתו ניראית לי, כמו למשל בעניין דיר יאסין, ולעתים קרובות יותר אני ניצב הרחק שמאלה ממנו, כמו לאחרונה, כאשר הוא המליץ על מבצע צבאי ותמך במה שקרוי ''חומת מגן'', ואני, כמה מפתיע, התנגדתי. וחוץ מזה אורי, שמור על הבריאות. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
גדעון, קראתי בהנאה את דבריך, אפילו לגבי מאיר פעיל. היתה בשעתו ידידות רבה בינינו והוא אפילו נתן לי את ספרו במתנה עם הקדשה אישית וצילום ממנה, גדעון אני מוכן לשלוח לך, אם אינך מאמין. גם ראיינתי אותו פעמים אחדות. זכור לי אירוע בסמינר אפעל כשהוא שאל אותי לגבי יחסי עם אחדים ממפקדי הפלמ''ח: ''אורי מה קורה, יש לך יחסי נקמת דם איתם?'' והוא לכאורה עמד לצידי בברית חוקרים. היחסים נעשו קשים מאוד מצידו כאשר הגעתי במחקרי לתפקודו של מאיר פעיל בייחוד בפרשת דיר יאסין, וזה טבעי. כמו שצבי זמיר כעס על חשיפת עבודת בריחתו משדה הקרב בפרשת שיירת נבי דניאל, כך פעיל כעס על חשיפת המניפולציות שהוא עשה בפרשת דיר יאסין, וזאת גדעון בלי קשר לשוני בין הפרשנות שלך לפרשנות שלי ביחס לדיר יאסין. מאז הוא מתאמץ בכל מקום להשמיץ אותי ולהרחיק אותי מכל במה שבה אוכל להשמיע את דעותי ואת ממצאי מחקרי: האוניברסיטאות, צה''ל, כנסים אקדמיים בנושאים שבהם אני מתמחה ואמצעי התקשורת. גם לפעיל יש בעיות עם אותם מוסדות וגופים אבל הערכתו השלילית עלי נשמעת שם בהנאה ומחזקת מאמצים באותו כיוון של חבריו מהפלמ''ח. מעשיו אלה של פעיל גרמו לי נזק בלתי הפיך, גם בתחום הכלכלי הפשוט (לעתים הגעתי עד פת לחם), גם ביכולת להמשיך את מחקרי ולפרסמם, וגם בתדמית הציבורית שלי שבעיני חוגים רבים היא שלילית מאוד במובן המקצועי הטכני (שקרן, שרלטן וכו'). פרשת מאיר פעיל (החי) כמו פרשת רחל (המתה) הם בעיני סמפטום, במובן הסמיוטי, לתהליכים האנטי-תרבותיים המתרחשים במדינת ישראל והעלולים להביא עלינו כליה. אליך גדעון שאתה בוודאי הרבה יותר שמאלני ממאיר פעיל אין לי טענות. הוויכוח בינינו הוא ענייני ואפילו גורם לי הנאה מסויימת. מאיר פעיל פתח נגדי במלחמה טוטאלית והוא היה חוד חנית של מפקדים מהפלמ''ח שבקשו בכך להפריך את ממצאי על תפקודם במלחמת העצמאות. על עוצמתם של אותם מפקדים יעיד מעמדו של רבין לפני הרצחו ואחריו. יחסם של פעיל וחבריו כלפי מאפיין תרבות מסוימת. אותם דברים אמורים לגבי יחסם של מנהיגי תנועת העבודה לרחל. ויש קשר בין הדברים. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אורי, קראתי ממש בצער את סיפור הרדיפה של מאיר פעיל כלפיך. במיוחד נגע לליבי הקטע בו אתה מספר שהגעת עד פת לחם. כמי שחווה את החווייה של פסילה לעבודה מסיבות פוליטיות יותר מפעם, אני מוכן לצאת להגנתו של כל אחד, תהיה השקפתו הפוליטית אשר תהיה, אם פרנסתו עומדת בפני פגיעה מסיבות של רדיפה פוליטית (אבל גם מסיבות אחרות, כי כסוציאליסט ודמוקרט אני מאמין בזכותו של כל אדם לעבודה ולהכנסה מכובדת). חבל שלא ידעתי על כך שעה שעוד הייתי בקשרים עם פעיל. אני מבטיחך כי הייתי מתייצב לצידך נגד כל רדיפה פוליטית שמקפחת פרנסה. לי בוודאי אין כל בעייה עם מחקריך על מלחמת העצמאות, שנוגעים בין השאר גם בחשיפת ערוותם של מפקדי פלמ''ח אלה או אחרים, גם בגלל שאינני שייך למאפיה, וגם בגלל תמיכתי הגורפת במחקר ביקורתי על פרות קדושות, וכל המרבה הרי זה משובח. מי שחולק על מחקריך צריך להתמודד איתם עניינית, ובוודאי לא בצורה של רדיפה שפוגעת בקיום הכלכלי. על פי התאור שנתת, בהנחה כי זו האמת, אין ספק שאני מתייצב לצידך. גם בענין דיר יאסין, בו דעתנו חלוקות, הייתי עומד לצידך כארי אם היה מישהו מנסה למנוע את הפירסום. אני עושה אבחנה חדה בין אי הסכמה עם מישהו תוך ויכוח חריף ונוקב עימו, לבין התנכלות לחופש הביטוי שלו ולזכותו להתפרנס בכבוד. לכן בפורום זה למשל, מעולם לא תשמע ממני תביעה להסיר מישהו משום שעמדותיו או סגנונו אינם נראים לי. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
גדעון, תודה על הסמפטיה. תמיד מצאתי סימפטיה אצל ''שמאלנים קיצוניים'' ואצל ''ימנים קיצוניים'' שאין להם מה להפסיד ואין להם מה לתת. ''המיינסטרים'' לעומת זאת תייג אותי כאדם קיצוני, כאדם תמהוני, כשותף לרצח של רבין וכאדם שאסור לבוא איתו במגע בגלל שחשפתי את ''הנסתר ממך'' של מלחמת העצמאות והקמת המדינה. קעקוע דמותי היה פרויקט של יצחק רבין (עד שנרצח) וחבריו בפיקוד על הפלמ''ח ובוצע בכשרון רב על ידי מאיר פעיל וחבריו מהפלמ''ח בחפץ לב, ועל ידי אנשים אחרים שרצו לזכות בתמורה מראשי המדינה, לרבות ראשי האוניברסיטאות, מפקדי צה''ל,העורכים באמצעי התקשורת, ראשי מערכת החינוך והרשימה ארוכה. הצלחתם היה מלאה: חדלתי כמעט לחקור וחדלתי לחלוטין לפרסם ספרים ומאמרים. המדובר לא רק בשמאלנים אלא גם בימנים קיצוניים. לא רק שנזרקתי מאוניברסיטת בר אילן שאיננה מרכז של השמאל בישראל אלא גם ממכללת יהודה ושומרון באריאל שבראשנה עמד ועומד אחד הפעילים בארגון הפרופסורים של הימין, פרופ' דן מיירשטיין מאונברסיטת באר שבע. (אולי יובל אפילו מכיר אותו).הכינו שם חוות דעת מפוברקות של דוקטורים שאינני ראוי ללמד במוסד להשכלה גבוהה. כשפניתי לראשי כל האוניברסיאות והמכללות בישראל בנעניתי בבוז וכמעט בתמהון על שאני מעז לבקש בקשה כה מוזרה מהוד רוממותם שירשו את האוניברסיטאות מהסבתא שלהם. אפילו יורם חזוני ממכון ''שלם'' הימני, הליברלי, הלוחם בבולשביזם הציוני, דחה את בקשתי להתקבל במכון שלו כעמית מחקר. אבל הם לא לקחו בחשבון שני דברים: א. ש''האמת ימצא דרכו'' (צוואת הרמב''ם) וסופה לנצח. ב. שאני מספיק חזק כדי לא להישבר נפשית וגופנית. הדברים שאני כותב כאן התפרסמו פעמים אחדות באמצעי התקשורת. אולי אליך הם לא הגיעו, גדעון, אבל הם הגיעו לידיעת אנשים רבים. איש מהם לא נקט אצבע, לא מן הימין, לא מן השמאל, ולא מאנשי המוסר באקדמיה כפרופסורים אסא כשר וירמיהו יובל הפועלים למען צדק לפלסטינים וכמובן למען דמוקרטיה ופתיחות. אינני מבקש רחמים וגם לא טובה מאיש. את בעיות שרידותי האישיות פתרתי.הלואי שמצב כל הישראלים יהיה כמצבי מבחינה כלכלית. אבל עשר השנים שהפסדתי במחקר ובפרסום (והם הרוויחו) הן בלתי הפיכות. הסיפור הזה, גדעון, כמו סיפורה של הדודה רחל, הוא סימן סמיוטי, לחברה הצודקת שעצבו ''המיסדים'', חבריה הבוגדניים של רחל, וממשיכי דרכם הוסיפו עוד כנה וכהנה. רחל כתבה: ''רק על עצמי לספר ידעתי'' אבל הסיפור על העצמי הוא הסיפור של העולם כולו כפי שניתן לגזור מתפיסת העולם של שפינוזה ולייבניץ, כפי שטוענת האסכולה ההולוגרפית, כפי שמורה גם השכל הישר. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
הדברים שאתה כותב כאן באשר למסלול היסורים שהעולם האקדמי והמחקרי בישראל הוביל אותך, הם חדשים עבורי. ואלמלא אחד מעורכי הפורום שיזם את בואי לכאן, המידע הזה לא היה מגיע אליי. העובדה שגם מוסדות ימניים דחו אותך, מוכיחה כי נטישה, או התכחשות אינן מייחדות זרם פוליטי, תמצא אותן בימין כמו בשמאל. אני באמת מתפלא הכיצד אותה מכללה בשטחים הכבושים, או מכון שלם, לא צרפו אותך כמרצה או עמית מחקר. על מוסדות אלה בוודאי אי אפשר לומר שמאיר פעיל או עמותת הפלמ''ח שולטים בהם או מכוונים אותם. אם אני יוצא מתוך הנחה שמחקרית ואקדמית אתה עונה על דרישות הקבלה למוסדות מחקר והשכלה גבוהה, נותרנו כנראה עם הסינדרום המוכר ממקומות רבים - הפחד מאנשים שאינם חברים באחת המאפיות או צועדים במסלול עצמאי. מכל מקום, אני שמח ששרדת, התאוששת, הסתדרת וניקלטת באחת המכללות בישראל. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
שהיתה אשתו של נשיא המדינה השלישי זלמן שז''ר. על כך ועל עוד דברים שאולי יפתיעו אותך, קרא את הביוגרפיה שלי על רחל המשוררת בספר ''שירי רחל - סוד קסמם'' שערכתי והוספתי, כאמור, ביוגרפיה. בספר מצויים גם שירים שלא התפרסמו בשום מקום אחר. | |||
![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ||
![]() ![]() | |||
| |||
| |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
הכותב הנחרץ אורי מילשטין, מעלים לאורך כל הסיפור הטרגי את אחותה של רחל, הלוא היא אימו של אורי. איפה היא? האם הושיטה יד לאחותה? כמו כן, מזכיר הוא, רק אגב אורחה, בסוף, שאביה המיליונר, חי בתל אביב ולא נקף אצבע לתמוך בבתו עצמו ובשרו. היש זוועה גדולה מזו? אינני מתעלמת מן העוול שעשו לה ידידיה.אך המאמר שופך אש וגפרית על כל מה שהוקם בארץ בידי ''השמאל'' מבלי להצביע על משהו ''ימני'' חיובי.מאמר פוליטי מגמתי-פשטני : מה שייך נושא אנושי כל כך עצוב וענוג עם חשבונותיו הימניים קיצוניים? מה נושא כאוב וענוג זה נוגע להסכם אוסלו??? אין זה אלא חילול הקודש. | |||
![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |