פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם יש גיל לאימהות?
טל רבינוביץ' (יום רביעי, 10/01/2007 שעה 20:30)


האם יש גיל לאימהות?

טל רבינוביץ'



השבוע התבשרנו כי אישה בת 67 כרעה ללדת.
מייד עבר נושא זה מעניינו של הפרט לעניינו של הכלל ועורר את הציבור להגיב, להביע, לתמוה, לתהות האם ראוי כי אישה בגיל כזה – תלד.
כאילו הנושא אינו פרטי, אינו אישי, אינו זכות אנושית יסודית ובסיסית.

רוב התגובות הביעו זעזוע, שאט נפש, כעס, בוז, דאגה לעתיד הילד ואולי גם פחד.

אולי גם קנאה?

לגופו של עניין, לאן נושבת הרוח?
לאן מובילה הביקורת?
האם היא תחסום? תבטל? תקבע גיל סף לאמהות?
והיה והביקורת תתקבל ותוביל למסקנה כי יש להגביל את גיל האמהות,
היהיה במקרה זה מקום לקבוע קריטריונים נוספים להגבלת זכות האמהות, כגון: בריאות האם? תוחלת חייה? האינטליגנציה שלה ? בשלות נפשה? מצבה הכלכלי? רמתה המוסרית?

להבהיר, במאמר זה נעשית הבחנה ברורה וחותכת בין אמהות (שהיא זכות אדם טבעית ללדת), לבין הורות (שהיא זכות אזרחית הבאה לאחר מימוש זכות האמהות והיא יכולה להתקיים אף ללא זכות האמהות, באמצעות האימוץ למשל והיא שייכת לשני המינים גם יחד).

אין להתערב בזכות היסוד הטבעית לאמהות, בעוד שלאחר מעשה ובמקרים מיוחדים – למדינה יש את הזכות ואף את החובה להתערב בזכות ההורות, ככל אשר קיימת בעיה.

כלומר, זכות האמהות היא זכות-על, החזקה יותר מהזכות להורות.

ועכשיו נמשיך.

האם אישה חרדית בת 30 אשר הספיקה זה מכבר ללדת 10 ילדים, היא בריאה יותר מאישה בת 67 שזה לה הילד הראשון? ושמא יתבהר כי האישה החרדית לא כ''כ בריאה – היימנע ממנה הבאת ילדים נוספים לעולם?!
האם חייל היוצא לקרב, מנוע מלהפוך לאב, כי קיים חשש שמא לא יחזור?
ואם יחזור – באיזה מצב יחזור?
...כמדומני, המצב הוא הפוך – החברה מעודדת חיילים לקיים את מצוות פרו ורבו כדי להשאיר בכל מקרה שריד ושם אחריהם...

האם יש לבטל את הישגי מדע הרפואה בתחום זה?
בשביל מי אנו מפתחים את המדע אם לא בשביל החיים?

ואם יוצאת דאגתנו לחיים החדשים ולרווחתם – הרי קיימים במדינה מנגנונים שנועדו לעודד קידמה, לעודד הצלחה, ולא לחסום את אלה.
למדינה יש את היכולת ואת החובה להגיש סעד לכל מי שזקוק לעזרה ולסיוע.

הזכות הכי בסיסית והכי קיומית של כל אדם היא כאמור לתת חיים. התערבות בזכות זו, הגבלתה או מניעתה, מהווה פגיעה חמורה בפרט.
אמנם לא תמיד זכויות הפרט הן מעל כל שיקול, ואכן יש מדינות המגבילות את הילודה מטעמים דמוגרפים, אולם לא אלה הנימוקים להתערבות היתר של הציבור בעניין האישה בת ה- 67 שהפכה לאם.

אין לקבוע סף עליון לאמהות. נבדוק זאת על דרך השלילה:
נניח שנקבע גיל 65 כגיל סף והנה, לאחר שנות מחקר רבות מבשרים לאישה הממתינה למימוש מאווייה כי הנה נמצא הפתרון ויש סיכוי...
אבל אופס... מצטערים, עברת את הגיל שמותר לך ללדת - בשבוע.

ועוד: לאחרונה נשמעים קולות המבקשים להקים מנגנוני פיקוח ובקרה על הורים ועל מסוגלותם להורות אפילו עד כדי מתן רשיון להורות. האם יש להרחיק לכת ולהתנות גם את האמהות ברשיון?
מגמה זו היא מסוכנת.
אמנם פיקוח על ההורות והתערבות במשפחה כדי לסייע ולעזור לפרטים שבתוכה יכולה להיות התערבות חיובית המקדמת זכויות, אולם הגבלת אמהות היא פגיעה נטו בפרט.

המדע אינו מתפתח בתוך חלל ריק, אלא במשולב עם הגדלת תוחלת החיים, עם שיפור איכות החיים ועם מנגנוני סעד ורווחה. דבר זה יאפשר בעתיד לבוא לנשים בגילים מבוגרים יותר ללדת, ומצד שני יהיו מנגנונים מדעיים וחברתיים, רפואיים וסיעודיים שיתמודדו בהצלחה עם הבעייתיות של הלידות המאוחרות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


טל, את מסתכלת על הנושא רק מנקודת מבטה של האם
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 10/01/2007 שעה 22:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה לגבי הרך הנולד? זאת עובדה שככל שגיל היולדת מבוגר יותר הסיכוי לילד עם מום כזה או אחר גדל. ייתכן שבמקרה הספציפי הזה הכל עבר בשלום, אבל ישנם מומים שמתגלים רק לאחר זמן.
אינני חושב שצריך לאסור על אימהות בשל גיל, אבל צריך לבדוק טוב מאוד כל מקרה לגופו. אינני יודע עד כמה מדע הרפואה מסוגל לתת תשובות מלאות עם הידע שיש היום. מי שיצטרך לשלם את המחיר של ילד מפגר שלא מסוגל לטפל בעצמו זאת לא האם שכבר לא תהיה בין החיים כשהוא יגיע לבגרות.
_new_ הוספת תגובה



ילד מסכן
יובב (יום רביעי, 10/01/2007 שעה 22:57)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמא בת 68 לא תספיק לרדוף אחריו כשהוא זוחל במהירות בבית ולא תגן עליו מלקבל מכה או מלהתגלגל במרדגות.
אמא בת 70 לא תצליח להרים אותו על הידיים כשהוא בוכה כי הוא שוקל 12 קילו ולה יש עצמות פריכות.
אמא בת 77 לא תצליח לעזור לו בבעיות בחשבון כי היא לא זוכרת או לא מצליחה להתרכז.
אמא בת 80 לא תעזור לו להתמודד עם תחילת גיל ההתבגרות.
אמא בת 82 תלך לעולמה בשיבה טובה ותשאיר אותו בן 15 ולבד.
_new_ הוספת תגובה



ילד מסכן
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 10/01/2007 שעה 23:04)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכחת עוד פרט-איפה האבא?
_new_ הוספת תגובה



יובב, חבל מאוד שאתה רואה בזה נושא לבדיחות
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 10/01/2007 שעה 23:44)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה של תינוקות שנולדים עם מומים גופניים או פיגור שכלי, היא אמיתית והיא נפוצה הרבה יותר אצלך הורים בגילים מבוגרים מאשר אצל הורים צעירים.

אמנע מלהגיב כאן על צורת חשיבה כזאת ומה דעתי על בעליה, אבל זה מסביר לי די טוב את הרציונל של עמדותיך בנושאים אחרים.
_new_ הוספת תגובה



או שלא ירדת לסוף דעתי, או שאני לא מבין אותך
יובב (יום חמישי, 11/01/2007 שעה 0:03)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשאדם מביא ילד לעולם מתוך ידיעה שלא יוכל לספק את צרכיו, לדעתי נעשה עוול לילד.

הדברים נאמרו ברצינות והתכוונתי לכל מילה.

וזאת ללא שהתייחסתי לנושא מומים מולדים.
_new_ הוספת תגובה



אמהות, הורות וקביעת רף עליון לגיל יולדת
Rebecca E (יום שישי, 12/01/2007 שעה 1:07)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבחנה נכונה עשתה הכותבת בין אמהות להורות ככלל ובהקשר זה של קביעת רף עליון לגיל יולדת (רף ולא סף, מבחינה לשונית)

הערתך אתה נוגעת, לתפיסתי, לסוגית האמהות - החשש מלידת ילוד עם מום כתוצאה מגיל האם ואולם - קיימות קבוצות סיכון נוספות/אחרות בכל חתך גילאים שהוא - האם משום כך נמנע מאמהות (ו/או אבות) אלה את הזכות ללדת? התשובה לכך היא, כמובן, שלילית. כל שיש לעשות (וגם נעשה) הוא להבטיח מעקב אינטנסיבי אחרי התפתחות ההריון, בריאות האם והעובר והפסקת ההריון(או התערבות רפואית אחרת) במקרים של סיכון שלומם.
ההיבט היחיד שיש אולי לבחון בהקשר זה הוא מידת יכולתם/כשירותם של ההורים בקבוצות הסיכון השונות לקבל החלטה מודעת ובכפוף לסיכונים. זאת, לא כקביעה גורפת לגבי כלל קבוצה שהיא אלא בבחינת כל מקרה לכשעצמו.

דומה כי עיקר המחלוקת בנושא זה נוגעת דווקא להורות - כשירותה של אם בגיל זה לשמש הורה (ולאורך זמן) ומתוך שיקולים של טובת הילד. גם בהיבט זה, לדעתי, אין לחטוא בשלילת הורות. שהרי מגבלות לכאורה (!) העלולות לאפיין הורים בגיל מבוגר יחסית (כגון מגבלות תנועה, ידע וכדומה) אינן, בהכרח, פונקציה של קבוצת גיל ואינן, בהכרח, נחלתה בלבד.

בהקשר זה עולה גם שאלת תוחלת החיים של ההורה. שאלה זו הייתה להיות בעלת תוקף אך ורק לו יכולנו להבטיח, ומלכתחילה, את תוחלת חייו של כל הורה בכל גיל.
_new_ הוספת תגובה



''הזכות ללדת'' איננה מקודשת
ישראל בר-ניר (יום שישי, 12/01/2007 שעה 6:48)
בתשובה לRebecca E
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היתה לי תלמידה שאמה חלתה באדמת בתקופת ההריון. למרות שכל הבדיקות הצביעו שהתינוקת תיוולד מפגרת ועם מומים פיסיים האם התעקשה על ''זכותה ללדת''. הילדה היתה מסכנה ונידונה לחיי סבל בל ישוער. האם באמת סיפוק רצונה של האם מוצדק כשהוא בא על חשבון הנולד?
ישנם הרבה מקרים בהם לא יודעים מה יצא, אבל מדוע לקחת סיכונים מיותרים? בסך הכל את אומרת שכשמי שהוא אחר ישלם את החשבון את תתעקשי על מיצוי זכויותיך.
_new_ הוספת תגובה



''הזכות ללדת'' איננה מקודשת
Rebecca E (יום שישי, 12/01/2007 שעה 7:47)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרשנותך לדברי מוטעית.

כבר בדברי הקודמים סייגתי ואמרתי ש''ההיבט היחיד שיש אולי לבחון בהקשר זה הוא מידת יכולתם/כשירותם של ההורים בקבוצות הסיכון השונות לקבל החלטה מודעת ובכפוף לסיכונים. זאת, לא כקביעה גורפת לגבי כלל קבוצה שהיא אלא בבחינת כל מקרה לכשעצמו''.

עם זאת ובתגובה לדבריך, סייג זה לכשעצמו מעורר את השאלה: מי אמון (או אמור) לקבוע באלו מקרים מותר לנו לשלול המשך הריון/קיומם של חיים, למי הזכות להחליט עבורנו (או עבור הילוד) מהם הלקויות (או לחילופין התכונות?) שיש בהם לפגום באיכות חיי הילוד עד כדי הצדקת מניעת לידתו?... תאמר ודאי שהפסקת ההריון תהא מוצדקת ב''מקרים קיצוניים'' ותצדק... אולם מה יהיו הקריטריונים על-פיהם יוגדר מקרה כקיצוני?... האם יהיו אלה קריטריונים רפואיים בלבד או שאולי איכות חיים אינה פונקציה של כשירות/מוגבלות פיסית בלבד (אם בכלל) ויהיה מי שיבקש לכלול בהם גם הסתברויות אחרות כפונקציה של, כדוגמה בלבד ומוקצנת במכוון, נתונים דמוגרפיים או תנאים סביבתיים? יתרה מזאת ולצורך הדיון - נניח שהקריטריונים יהיו רפואיים בלבד - האם בהכרח איכות חייו של ילוד הסובל משיתוק, כדוגמה, תהא ירודה מזו של ילוד כשיר פיסית אך נדון לגדול בסביבה שאינה תומכת או מסוגלת לספק את צרכיו ואפילו הבסיסיים ביותר? ו/או, כדוגמה נוספת, האם איכות חייו של ילוד שמלכתחילה ברור כי מנת המשכל שלו תהיה גבולית תהא בהכרח ירודה יותר מזו של ילוד עם מנת משכל ממוצעת/נורמאלית אשר יהיה נדון לגדול בסביבה שאינה מאפשרת התפתחות או מיצוי יכולות קוגנטיביות?

הזכות ללדת, כמו גם הזכות להורות, אכן אינה מקודשת... השאלה שנותרת פתוחה היא: את מי נקדש אנחנו עד כדי לקבוע עבורנו באילו מקרים מותר לנו, כחברה, לשלול אותה.

אישית, אם יותר לי, אוסיף שהסיפא של דבריך המייחסת לי אמירה בנוסח ''שכשמי שהוא אחר ישלם את החשבון את תתעקשי על מיצוי זכויותיך'' מקוממת, שלא לאמר כמעט מעליבה.
_new_ הוספת תגובה



אני מתנצל אם נפגעת, זו לא היתה כוונתי
ישראל בר-ניר (יום שישי, 12/01/2007 שעה 8:17)
בתשובה לRebecca E
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשהתייחסתי לכך ש''מי שהוא אחר ישלם את החשבון'', כוונתי היתה לכך שההורים לא יחיו לנצח, וילד עם פיגור שכלי או מום פיסי שאיננו מסוגל לדאוג לעצמו יהיה למעמסה על החברה או שיתגלגל באשפתות. הורים פוטנציאליים צריכים לחשוב לא רק על עצמם, אלא גם על מה שיהיה כאשר הם לא יהיו בחיים והילד/ילדה ישארו לפתע ללא משען.
_new_ הוספת תגובה



אני מתנצל אם נפגעת, זו לא היתה כוונתי
Rebecca E (יום שישי, 12/01/2007 שעה 8:30)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההתנצלות התקבלה. תודה.

באשר להבהרה של דבריך - אין בינינו חילוקי דיעות. השיקול שהעלית ראוי שיהיה אחד מהשיקולים של הורים בהחלטתם ללדת.
_new_ הוספת תגובה



לא מדובר בחופש
צדק (יום חמישי, 11/01/2007 שעה 6:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את ההוצאות של השגעונות הללו מטילים על הציבור.
ומי שהוצאותיו על הציבור איננו חופשי להשתגע.

מי שרוצה ילד בגיל 90 שתוציא את הפנסיה שלה,
תלך לבית חולים פרטי ותשלם עבור הטיפולים.

עוד מעט נממן גם משוגעים שרוצים לקפוץ ממטוס באמצע הלילה.....
_new_ הוספת תגובה



פחחחחחחחחחחח
עמיש (יום חמישי, 11/01/2007 שעה 9:32)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לך תודיע את זה בבית הכנסת כשתגיעו לחיי שרה...
_new_ הוספת תגובה



פחחחחחחחחחחח
צדק (יום חמישי, 11/01/2007 שעה 9:36)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין צורך להודיע, כל יהודי יודע זאת בעל פה.

כדאי שאתה תודיע למישתגעים במחנה שלך,
שבקרוב נפסיק לממן להם את הוצאות הגמילה מסמים, אלכוהול,
וכל מיני מרעין בישין שהם דוחפים לכל חור בגופם.
_new_ הוספת תגובה



לא מדובר בחופש
יובב (שבת, 13/01/2007 שעה 11:43)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''עוד מעט נממן גם משוגעים שרוצים לקפוץ ממטוס באמצע הלילה''
או מאות אלפי 'תלמידי חכמים' שיושבים בישיבה כל היום.
_new_ הוספת תגובה



חיים קלים.
אבי גולדרייך (יום שישי, 12/01/2007 שעה 13:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני עושה לעצמי חיים קלים ואומר:

אשה ראויה ללדת כל עוד גופה מסוגל להעמיד ולדות הולדות וגברים חושקים בה.
_new_ הוספת תגובה



התיאבון הציוני לולדנות לא יודע גבול
here here (שבת, 13/01/2007 שעה 1:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נשים ציוניות מולידות ציונים קטנים בלי חשבון וללא מורא.
_new_ הוספת תגובה



לתפארת הסמנטיקה
Rebecca E (שבת, 13/01/2007 שעה 2:09)
בתשובה לhere here
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני בטוחה שהתכוונת לולדנות כנגזרת של הגברת/עידוד/ריבוי ילודה ולא אחר. נכון?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי