פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ברכה לארנון לבר-מצווה
טל רבינוביץ' (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 6:00)


ברכה לארנון לבר-מצווה

טל רבינוביץ'



ארנון בני,

נולדת בסתיו, ביום בו ארובות השמיים נפתחו והמטירו על הארץ גשם זלעפות, גשם של ברכה.
מבול של ממש ירד והמים נקוו לצדדים ויצרו נחלים קטנים שזרמו במורדות הכבישים והרחובות של ירושלים.

יצאת מתוך עולם פנימי בו היית עטוף ומוגן במים, אל העולם שבחוץ הזקוק למים...
ומאז... אתה שוחה.

אכן, שמך ארנון הוא שמו של נחל הזורם אל הירדן מכיוון מזרח.
אך את שמך ארנון נתתי לך על שם אבי, ארנסט סבך, אותו לצערנו לא זכית להכיר.
לצערי גם הוא לא זכה, הוא לא זכה להכיר אותך.

אבל אני זכיתי.
זכיתי בבן מוכשר וחכם, בילד טוב ורגיש,
זכיתי להיות אימא גאה בבנה, בבן שיודע לתת אהבה ויודע להעריך את מה שיש לו.

עלית לתורה הבוקר וקראת פרק מתוך פרשת ''וירא'', היא פרשת השבוע. קראת על שרה אימנו, אשת אברהם אבינו המתבשרת על ידי שלושה מלאכים כי הנה בגיל 90 היא הולכת ללדת בן זכר, בכור לאברהם.
שרה, אשתו של אברהם מששמעה את הדבר, צחקה בליבה משום שלא האמינה כי הנה בגילה המבוגר יכול להתרחש ''נס'' שכזה.

להלן מילים מספר לגבי התרחשותם של ניסים:
וודאי הנך יודע כי קבוצות ביהדות כגון חב''ד, ש''ס, קבליסטים ועוד קבוצות הכוללות בתוכם גם חילונים גמורים – מאמינים בניסים.
לשיטתם, הניסים מעידים על קיומו של אלוהים – הם ההוכחה לקיומו.

קבוצה אחרת ביהדות שוללת את הניסים, בטענה כי ''עולם כמנהגו נוהג'' – כלומר, העולם מתנהל מאז בריאתו על פי חוקי הטבע.
הרמב''ם למשל, בחיבורו הגדול ''מורה הנבוכים'', שולל את המשך קיומם של הניסים. לשיטתו, הניסים התרחשו בבריאת העולם ולאחר מכן פסק האלוהים מליצור עוד ניסים. [גם הנסים שבתורה נבראו בעצם על פי חוקים חד פעמיים שנקבעו בששת ימי בראשית].
וכך, על פי הרמב''ם, שלושת המלאכים שפקדו את אוהלו של אברהם – הופיעו בחלומו, כחום היום, ולא במציאות. הריונה המאוחר של שרה אינו בגדר נס, אלא בגדר משהו שאלוהים יצר עם הבריאה – נדיר אומנם, אך אפשרי.

לעומתו, הרמב''ן, האמין בקיומם של ניסים, ולשיטתו שלושת האנשים שפקדו את אברהם באוהל אלון מורא היו אכן מלאכים ולשרה אכן קרה נס.

דעתי היא שאין ניסים ובוודאי שאין לחכות להתרחשותם או להסתמך על הופעתם.
יש מזל (או שאין מזל), יש גורל (רע או טוב)... ישנם צירופי מקרים, ישנה סטטיסטיקה וישנם יוצאים מן הכלל... אך ניסים – אין!

לצורך העניין – אין זה משנה אם יש או אין ניסים – שהרי גם אם תאמין בקיומם – הם לא בשליטתך.
לכן נתמקד במה שכן בשליטתך ונחזור לשרה...


שרה, למרות שלא האמינה לדברי שלושת המבקרים ואף צחקה על דבריהם, עשתה את הדבר שהייתה צריכה לעשותו, ונכנסה להריון.
מאוחר יותר היא ילדה את יצחק.

זהו סיפור שסופו טוב והוא בא ללמדנו אופטימיות ותקווה.
אך גם ללא אופטימיות וללא התקווה עלינו להמשיך ולעשות את מה שצריך.

ברוח דברים אלה אני מבקשת לאחל לך שבין אם תהיה אופטימי, בין אם תהיה פסימי, בין אם יהיה לך קשה או בין אם יהיה לך קל, בין אם יהיה לך קר בלב או חם, בין אם תהיה שמח או עצוב – תמיד עשה את מה שצריך! ראשית זהה אותו ולאחר מכן – בצע!

אני מאחלת לך ארנון – את השכל ואת החכמה לזהות ולעשות תמיד את מה שנכון.

אימא




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


[*] טל, ראשית - מזל טוב!
חנה אייזנמן (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 11:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסר ביטוי שנוגד את כללי המערכת]

שנית, אם בנך חכם כמו שאת אומרת, ואין לי שום סיבה להטיל ספק בכך, אז הוא כבר יגיע בכוחות עצמו לידיעה הברורה, שכל מה שמתרחש בנו, בסביבתנו בכל נקיפת אצבע וצמיחת יבלית, אלו נסים. ואם עם ישראל אינו מאמין בנסים, אז (סליחה, הא?) משהו משובש אצלו מאד.
אני מבהירה לנכדי, שהכל נסים. כל תינוק וכל צפורן הצומחת לו זו מסכת נסים אין סופית. איך מטיפה סרוחה יוצא משהו מדהים כל כך.
אז לומדים ''טבע'', ויש אפילו חסרי דיעה האומרים שהטבע ברא את עצמו, כאשר הטבע הוא רק ארציות הדברים, איפה המחשבה שמאחורי הטבע? זו מחשבה אלוקית. ביום אחד יכולות כל התיאורויות הביולוגיות, הכימיות, הפיזיות והדארויניסטיות להתמוטט.
אכן, הקב''ה ברא את הכללים, אבל הם מתקיימים בניסיו. כשקראתי בספרו של הרב אברהם קורמן - מושבים במחשבת ישראל - בו כתב שהנסים הם לחם חוקנו, שיגרת חיינו, רק כשאנו חוטאים, מסתיר הקב''ה את נסיו (כנראה, מה שנקרא ''הסתר פנים''), הדברים היו מובנים לי כל כך..... ברור שזה כך.
לא שאני מבינה את כל דבריו, זהו ספר כבד מאד, רק דוגמא לראשי פרקים - הנס ומהותו: משמעות המושג, מטרת הנס, נס ודטרמיניזם (תורת הקוונטים ודטרמיניזם, הפיסיקה הגרעינית ודטרמיניזם), הדטרמיניזם מכחיש את עצמו, נס וטבע;יש למעט בנס; הטבע הוא נס; קפיאת המים; פראדוכס ''מפל הטמפרטורה ההפוך'', הנס במסגרת הטבע, הנס מופעל במסגרת הסדר הטבעי בלבד; הנס משתנה אצל כל נעזר; הנס והמקום; הנס והזמן; אין סומכים על הנס-גישות שונות בתפיסת הנס;פילון על הנס; תפיסות שונות אצל חכמי ישראל; פתרון הבעיה - הנס הוא סדר טבעי אך לא הכרחי.
ולא נביא עכשו דוגמאות של הקיום הנסי של הישוב היהודי בארץ ישראל במהלך שיבת ציון המתחדשת, הם ידועים. הרי אנו קיימים כנגד כל הסיכויים. כוחות אדירים לוחמים בנו... גם זה לא ניכנס כאן...
בכל שנה בסתו, כשעלי הרקפת מתחילים לצוץ בעציץ שלי, זה נס! המחזוריות הזו, זה נס!
איני בקיאה ברמב''ם, אך יש לי שכן תימני, תלמיד חכם גדול, שמכיר היטב את הרמב''ם, אשאל אותו לכוונת הרמב''ם. וגם בעלי לא קטלא קניא.
מכל מקום - כדאי מאד לקרוא את הספר הכתוב, לדעתי, בשפה מובנת ביותר, שפתנו דהיום.

אך אולי כמה שורות על ניוטון, בלי שום הקשר, הזכירו אותו כאן באתר בקשר ל''אפס המוחלט'', ועיני נתקלה בו בספר (מי שמבין שיסביר): ''ניוטון הקדיש מחשבה רבה לבירור מושגי החלל והזמן מנקודת ראות של מדעי הטבע. הוא מזהירנו שלא לערב את החלל המופשט - החלל המתימטי האמיתי - בחלל של נסיוננו החושי...'' וכו' וכו'

מזל טוב לארנון, שתזכו לגדלו, ושיהיה זה לכם לנחת - לתורה, לחופה ולמעשים טובים.
_new_ הוספת תגובה



טל, ראשית - מזל טוב!
חנה אייזנמן (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 11:12)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמובן, צ''ל - מושגים ולא מושבים.
הפרק על הנס, הוא רק אחד מתוך פרקי הספר המדהים הזה.

ופסוקים ששכחתי להדביק קודם -

תהלים פרק עד

(טז) לְךָ יוֹם אַף לְךָ לָיְלָה אַתָּה הֲכִינוֹתָ מָאוֹר וָשָׁמֶשׁ:
(יז) אַתָּה הִצַּבְתָּ כָּל גְּבוּלוֹת אָרֶץ קַיִץ וָחֹרֶף אַתָּה יְצַרְתָּם:
_new_ הוספת תגובה



[*] טל, ראשית - מזל טוב!
חנה אייזנמן (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 16:44)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני באמת שוברת לי את הראש, באילו ביטויים לא ראויים השתמשתי. יש לי כל הכבוד לטל. למעשה, מבלי להכירה, אני מחבבת אותה.

שיהיה.
_new_ הוספת תגובה



ברכות לאמא של ארנון ו...הרהורים
שמעון זילבר (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 11:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום טל,
חימם לי את הלב לקרוא את דבריך.גם לך מגיעה ברכה - לא פחות מאשר לבנך. העבירי ברכות גם ליובל, שעמו אני מתכתב בימים האחרונים (שהוא יספר לך...)
ועוד כמה מילים בעניין ניסים (או: נסים, כפי שכללי הכתיב חסר הניקוד דורשים - ראי נסים ישעיהו):
פרא אדם הרואה מטוס בפעם הראשונה בחייו, רואה בזה משהו החורג מן הטבע, נס.
לעומתו, מהנדס מכונות יכול לציין בדיוק איך לפי חוקי טבע אלו ואחרים יכול מטוס לטוס.
נס או פלא הוא, בסופו של דבר, רק עניין של בורות, אי הכרת חוקי הטבע.
האדם מסוגל לעשות דברים שאינם עולים על דעתנו, ושחלק מהם יוגדר אף כנס. אין כאן אלא אי הכרת חוקי טבע מסוימים.
כן, הכול רק עניין של מידת הידיעה.
ארנון שלך מסוגל לחולל נסים ופלאות, שבעיניו - אם יריעת הידע שלו תהיה רחבה דיה - הם יהיו דבר טבעי ביותר.
אם כן, ברכות לך, ארנון, וברכות לאמא ולאבא.
שמעון זילבר
shimohn@hagaon.co.il
נ''ב - כתובת הדוא''ל איננה מתוך שחצנות, אלא ביטוי לגישה חינוכית החושפת משהו מן הגאון שבכל אדם
_new_ הוספת תגובה



[*] וטיסת המטוס זו הוכחה נוספת לכך, שמערכת ה''טבע'' הוא נס!
חנה אייזנמן (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 11:54)
בתשובה לשמעון זילבר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסר ביטוי לא ראוי]

(העובדה שכל שבב במחשב עוש את שלו, או בכלל המחשבה על המחשב ויישומה, אלו נסים. החוק, שכל מהנדס גאון יכול להסביר אותו, יכל, כפי שכבר אמרתי, לקרוס באחת, למשל כשיגיע לסיומו תפקיד העולם הזה שלנו)

מאותו הספר: ''הרמב''ם, כדרכו בקודש, ביקש להסביר את המושג ''נס'', מנקודת ראות פילוסופית רחבה ומעמיקה ביותר. הוא רצה להסביר את הנס באופן שישתלב ביתר העקרונות של האמונה הישראלית. אחדות ה' שאין בה שינוי, הוא עיקרון מוחלט ואמת יסודית, ולא ייתכן שרעיון, הסבר וכד', יתנגשו בעיקרון זה. הוא שואל, כיצד, איפא, הוא עושה שינוי בטבע, דבר המוכיח, לכאורה, שקיים שינוי ברצונו? לכן הוא אומר: - אמרו חז''ל ש''עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן...'', כלומר, כל מעשי נסים הוטבעו בטבע בששת ימי בראשית...''. טוב, נעצור כאן, זה לא לעניים אפיקורסיות להכעיס.
ריכשו את הספר וקראו בו. ספר אחר של אותו מחבר - ''יהודי מי הוא ומה הוא'', אם אינני טועה, הוא מביא שם משהו מדברי ספירו, אבל אולי של איזה מקביל לו.
היו לי שלושה מספריו, אחד השאלתי, איני זוכרת למי, ומאז נעלמו עקבותיו, כרגע איני רואה גם את המוזכר כאן. מקווה למצוא אותו.
_new_ הוספת תגובה



וטיסת המטוס זו הוכחה נוספת לכך, שמערכת ה''טבע'' הוא נס!
חנה אייזנמן (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 12:20)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה אתם יודעים, כל שלושת הספרים בידי. מסתבר שגם זה שהושאל חזר בשלב כלשהו.

לא את ספירו מצטט המחבר, אלא את ישראל שחק.... ובספר הזה יש חומר למכביר שאפשר להשתמש בו. ממש, תודה רבה לרב.

והספר השלישי, ששמו טרם צויין - זרמים וכתות ביהדות.

ספרים מאלפים ביותר.
_new_ הוספת תגובה



הייתי עסוקה במטבח, אך המשכתי לחשוב
חנה אייזנמן (יום חמישי, 16/11/2006 שעה 13:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הנושא ועל דברייך

למעשה הזכרת לארנון את הנס שאירע לשרה, שילדה לאברהם בן לזקוניו (ציטוטי תנ''ך מן הזכרון). אמרת שהיא עשתה מה שהיתה צריכה לעשות. האמת היא שלא עשתה שום דבר שלא עשתה במשך כל שנות נישואיה לאברהם. כשאיבדה כל תקווה, נתנה בחיקו של אברהם את הגר, ואנו אוכלים אותה עד עצם היום הזה.
מכל מקום, אם מתושלח הגיע לגיל 900 לא היתה לשרה בעיה ללדת בהיותה בת 90, אלא מאי - כתוב (מן הזכרון), חדל להיות לשרה אורח כנשים - כלומר, הגברת עברה את גיל המעבר. גם אם זה קרה לה רק בגיל שמונים, הרי כתוב במפורש, שזה היה המצב. ובכל זאת, ילדה. אז אולי יהיו גאונים שינסו להסביר את הענין בדרך הטבע, אלא, שגם הפרייה חוץ גופית, למשל לא היתה עוזרת במקרה הזה.

בנושא שלושת המלאכים. שמעתי על כך דבר תורה מעניין דווקא בשבת האחרונה, משכן תימני אחר שלי, שמיישבת שאלות ומבטל תירוצים בני מאות שנים -

בקיצור - היו שני מלאכים והדמות השלישית ייצגה את הקב''ה. ומי שיקרא בטקסט, תתיישבנה לו קושיות רבות, כמו זו על נוסח פניית אברהם אל אורחיו....

על זה, אם יזדמן, בפעם אחרת.
אבל זה בפעם אחרת.
_new_ הוספת תגובה



הנס שלא סמכנו על הנס
שמעון מנדס (יום שישי, 17/11/2006 שעה 0:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשוך הקרבות במלחמת השחרור ב-‏1949, הגיע יגאל אלון לצפת להופעה ראשונה בפני הצבור. יגאל אלון שהיה אז מפקד הפלמ''ח, והיה קצין מאד מוערך, ידע גם ידע שבצפת אי אפשר שלא לדבר על נסים. במיוחד לאור העובדה שנצחו המעטים את הרבים.

טרדה אותו המחשבה כיצד יכרוך את הנצחון של צה''ל על העיר הערבית צפת, עם נס כלשהו. ואז הוא הפתיע את המאזינים ואמר: ''קרה לנו נס, שלא סמכנו על הנס''.
_new_ הוספת תגובה



מזל טוב לחתן הבר-מצווה
שמעון מנדס (יום שישי, 17/11/2006 שעה 0:26)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את העיקר שכחתי, שתזכו לגדלו לחופה ולמעשים טובים.
_new_ הוספת תגובה



הנס שלא סמכנו על הנס
חנה אייזנמן (יום שישי, 17/11/2006 שעה 6:53)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רציתי להגיב, אבל חבל''ז! ואולי משהו - הם מצפים כל הזמן לנסים, למרות שאין בהם שום יראת אלוקים, והרי הנסים תלויים בזה, וכשהנס אינו קורה, כולם פוצחים בדברי כפירה - איפה היה האלוהים שלכם - הוא היה במקום שהוא צריך להיות, והוא אינו משתעשע כל הזמן בעשיית נסים לאנשים שאינם ראויים, או כשזה לא לפי תכניתו.

לאחר מלחמת ששת הימים, שבערבה עצביו של רבין קרסו, הוא הופיע כמנצח בערב שאלות של חיילים, קם אחד החיילים ושאל את הרמטכ''ל אם לא היו כאן נסים, ומר בטחון ענה, בקולו העמוק והאיטי - לא לא היו שום נסים הכל היה מתוכנן...

אחי, בחור ציני מאד, כתב גלויה מעזה - ראינו נסים גלויים.
היום הוא כועס על האלוקים שמניח לשונאי ישראל מבית לעשות ככל העולה על רוחם.

בששה ימים מנצחים את כל צבאות ערב, על יועציהם הרוסיים ועל כלי המשחית שלהם, וזה היה כוחו ועוצם ידו של רבין...

גם היום אלוקים ''איננו''. הנה, קסאמים נופלים בשדרות ובאשקלון, אז איפה הוא? הוא היה במלחמת ששת הימים, הוא היה עם אנשי גוש קטיף בעת נפילת ששת אלפים פצמ''רים על גני ילדים, בתי ספר, בתי מגורים, ולא נהרגו ונפגעו כמו שנפגעים היום בדרום הקו הירוק.
בועטים אחת, בועטים שתים ובועטים שלש ואלף ועדיין מצפים שידחפו להם את המטעמים בכח לגרון.

והיה אם שמע תשמעו....ונתתי מטר ארצכם בעיתו, יורה ומלקוש, ואספת דגנך ותירושך ויצהרך, ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת. הישמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים והתחוויתם להם.... ועצר את השמים ולא יהיה מטר, והארץ לא תתן את יבולה ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה ....

ולמה לא לברך ילד, שהוא בוודאי מקסים, בברכה המלאה, היכולה להביא לו רק אושר ושלימות?
_new_ הוספת תגובה



לא הבנתי
עמיש (יום שישי, 17/11/2006 שעה 9:16)
בתשובה לחנה אייזנמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם הנס הוא שיורים עלינו טילים?
למה שהאלוהים שלך לא יעשה איזה נס נחמד?
למה תמיד ניסים כאלה רעים ומחורבנים?
_new_ הוספת תגובה



מזל טוב
א. פרקש (יום שישי, 17/11/2006 שעה 9:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ושיזכה למצוות ולמעשים טובים.
_new_ הוספת תגובה



מזל טוב
אלכסנדר מאן (יום שישי, 17/11/2006 שעה 13:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מזל טוב וברכות לארנון; נהינתי לקרוא במיוחד את ניתוחי הכדורגל שלו...
_new_ הוספת תגובה



מזל טוב
לוי (יום שני, 20/11/2006 שעה 19:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מענין אין התיחסות לעם ישראל ולא לארץ ישראל .
בזמנו השתתפתי בכנס חינוכי . אחד המרצים הציג מה לפי אמונתו צריכה להיות מסגרת הערכים המענקת לתלמיד .
הוא מנה כתגר נושאים רבים . כאשר סיים שאלתי אותו האם המטען לילד דני צריך להיות זהה לזה של ילד ישראלי ?מהרצאתך לא הבחנתי בהבדל .
השאלה נשארה פתוחה .
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי