פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בראשית היתה העדלאידה
מיכאל שרון ז''ל (יום שני, 10/06/2002 שעה 1:14)


שנים ארוכות, חגגה תל-אביב, עוד מתקופת הבתים המלבינים ומלאי החיות על רקע הים הבתולי, של ישוב עברי תוסס, ואופטימיות של עם המתחיל בדרך חדשה, את העדליאדה, מיסודו של ראש העיר הראשון, מאיר דיזנגוף. היתה כאן אווירה קרניבלית אמיתית, צידה המאזן, ההומוריסטי, הבכחנלי והעודפי-יצירתי של חיוניות בונה האזרחית.

לאחר מכן, בימי הממלכתיות העברית והמאבקים הקיומיים, כאשר האוכלוסיה מנתה כ- 2 מליון אנשים, בא מצעד צה''ל שמילא את הלב היהודי גאווה כלפי הקוממיות העברית, הקוראת תגר על מרחב ערבי ענק ומאיים.


כמובן, היו גם מצעדי אחד במאי, שהבליטו את דומיננטיות היסוד הכלכלי/חברתי הסוציאליסטי דאז ואת הסולידריות העולמית של הפועלים, מצעדים שכמו נוספו להם עזוז ותרועה כשהיה ברור שבריה''מ וסין הם עולם המחר.

אבל הטנקים הקלים יחסית - השרמנים וה-AMX התחלפו לטנקים כבדים יותר מסוג הסנטוריונים, שפגיעתם בכבישי העיר היתה קשה, ומטעם זה ואחרים, הופסק המצעד הצבאי.

גם ה- 1 במאי, אבד חינו.

ונותרנו רק עם הדקדנטיות -מצעד העליזים המבטא נרקיסיזם חשפני וקשקשני משהו. מעין שריד גרוטסקי של המילטנטיות של פעם.

יתכן שאם תמשך מגמה זו של גבור הדקדנס, יצעדו כאן כל הגיבורים הניסתרים, במעין בכחנליה של dance macabre :

צבא פקידים אדיר, כשהם מנפנפים בטפסי שומה ובדיפלומות מאוניברסיטת לטביה, תוך קידות לקהל.
מועלים נבחרים, כגון מטרוניטת 250 המליון מהבנק למסחר, תוך הפרחת נשיקות-חן. אברכים של חברא-קדישא בעלי משכורות העתק, כשארונות שחורים על כתפיהם ושירת ''זלינו על כתיפינו'' מתרוננת בגרונם. קבוצות רדיקלים ופוסט ציונים במחול דבקה סוער, תוך זמר אדיר של ''פשיזם, היי טררה'' ''קולוניאליזם הופ הופ'' ''והאג, יפיפיה שלי''. וכמובן, 2 הרובין-הודים, ליבוביץ האופנובנק והגמח''ניק מבנק המזרחי בבני ברק, עם קשת וחץ, כשבעקבותיהם מפזזים גמדים עליזים בשירת ''מסביב יהום הסער, אך ראשנו לא ישח, עוד מעט יפציע שחר, את דרכנו לא נשכח''.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אכן עם בכירע
יורם המזרחי (יום שני, 10/06/2002 שעה 1:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בחירה היתה לבכי רע ועדלאידע לטיזידע -תאור נכון של עתיד מאד לא עליז!
_new_ הוספת תגובה



ליורם: הכסדום היינו, הלנאבלוס נדמינו?
מיכאל שרון (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 21:52)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן, החיוניות האנושית של פעם והתקוות הראשוניות שהזדככו בים התיכון בטרם היצפי החרצפים.
_new_ הוספת תגובה



ההיה זה חלום?
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 2:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כן...אותו יופי ראשוני בתולי של בתי תל אביב הלבנים על רקע הים הבתולי...היטבת לקלוע, מיכאל, עם אותה תחושה ראשונית שקיננה בראשיהם של אדריכלים ייקים יוצאי גרמניה שהביאו סגנון זה מאירופה שכה אהבו, ושמאוחר יותר נאלצו להפגש לסיבוב נוסף בתל אביב, העיר שכה רצו וביקשו לאהוב.

כן, תל אביב שעדיין נחשבת כפנינת וכבירת הארכיטקטורה העולמית של זרם הבאוהאוס, מקום אשר אליו עולים לרגל מדי שנה סטודנטים שונים ממגמת אדריכלות ברחבי העולם לביקורי תצפית בסגנון חד פעמי זה ובבתיה הראשונים של תל אביב.
לא פעם בדקתי ספרי באוהאוס שונים וכתבות נחבאות בעיתונים גרמנים, בהם מוצגים צילומי הסטודנטים של בינייני הבאוהאוס כפי שהם נראים כיום ליד תצלומיהם מהעבר...אין ספק שרוח רעה מאוד עברה במקום, ולו רק על רקע הפיח הרובץ על בניינים ניפלאים אלו...ההיה זה חלום?

כן, לשבת ולעלעל בספריות הציבוריות השונות בספרים אנטיקוואריים יפהיפיים בגרמנית על תל אביב של פעם, בדיוק כפי שתיארת, מיכאל - עם הבתים הלבנים ושפת הים הבתולית...הרבה לא נשאר מכך; שלטי ניאון שבורים ואיומים בלווי שלטי פח מחרידים מכסים כל חלקה טובה בבתים ובניינים מתפוררים אלו. הזוהמה הרובצת על בניינים אלו מעוררת שאלות לגבי חוש האסתטיקה הכללי של העם היושב בציון, שלא לדבר על חורי המזגן שנפצעו בכל קיר וחלקה טובה, אשר ממלאים את החלל בכיעורם הנורא. עזובה וליכלוך נוראים מכל כוון. עייפות החומר בוקעת מכל תמונה, אשר בה ניצבים בנייני באוהאוס מבויישים ופצועים אלו בשממונם האירופאי, כאילו נקלעו לסביבה לא להם.

ההיה זה חלום? האם זהו שברו? האם יכולה מדינה כה צעירה לייצר עזובה ולכלוך כה בולטים בזמן יחסית כה קצר? האם לזה התכוון הפסוק בדברו על ארץ אוכלת יושביה, ואולי גם [את] בנייניה?
_new_ הוספת תגובה



הבאוהאוס בתל אביב
אסתי וולש (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 8:31)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכול נכון- הפיח, המזגנים, התריסולים..

אבל מתישהו, כשהתברר שהמבנים המסויימים האלה הם לא סתם בניינים ישנים אלא <תרועת חצוצרות> באוהאוס,
החל מפעל שיפוץ של כמה עשרות, אולי מאות, מהם. הפיח נוקה, הקירות נצבעו מחדש, והתוספות הלא-באוהאוסיות סולקו. עכשיו הם שוב באוהאוס כשר ויפה.

אז אולי עוד מוקדם מדי להתאבל ולקרוע בגדים על החלום?
_new_ הוספת תגובה



אשוטט לי בלאט, אך רק אספלט ואספלט
מיכאל שרון (יום שלישי, 11/06/2002 שעה 21:36)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאלכסנדר היקר,

מאמרך אודות תל אביב של פעם והבאוהאוז יפה, פשוט יפה ורגיש, יסורו של אוהב.
אכן, הישוב פעם שפע חיוניות ואופטימיזם של בנייה. משהו אכן קרה בינתיים. עזובה אתה מוצא באירופה במקומות שפעם שפעו עושר, אך המרכזים הכלכליים עברו למקומות אחרים, כגון ליברפול, שבתחילת המאה הקודמת היתה הנמל הגדול בעולם, וכיום היא עיר של פשע, עם 30% אבטלה, הגם שתושביה נעימים ולבביים באופן לא מצוי. אך מה פשר העזובה בתל אביב, שהרבתה דווקא עוצמה ושליטה כלכלית?
האם גברו כאן מגמות של אובדן חיות העשייה המשמעותית והתרוששות התרבות?
כך, הסבת שימת הלב למבני הבאוהאוז במבודד משמירת איכות הסביבה וממאמץ רסטורציה כולל, הינו פרי אקלקטיקה נובו-רישית רודפת סנסציות האוכלת כאן כל חלקה טובה. תל אביב היתה פעם עיר בלבן וכחול הים של חלום הבנוי לפי מידות אנוש. כיום היא מסומלת יותר מכל באמצעות זוועת האספלט המשמים, עם גרוטסקת השבשבת של אגם (שהוטעה על ידי פרנסי העיר) של מה שהיה פעם כיכר דיזנגוף.

מיכאל
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי