פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אסתר המלכה
טל רבינוביץ' (יום שישי, 10/03/2006 שעה 18:00)


אסתר המלכה

טל רבינוביץ'



גירסה של המאמר פורסמה באתר BSH.

אסתר המלכה

טל רבינוביץ'



המאמר פורסם באתר BSH.
הימים הם ימי חודש אדר ואנו מצווים לשמוח.
בעוד ימים מספר תלבשנה מאות (ואולי אלפים) מבנות-ישראל, תחפושות מהודרות של אסתר המלכה - מתוך הזדהות עם יופייה (בעיקר), מעמדה (לא פחות חשוב), חכמתה וגבורתה (החשובים ביותר - כמצילת היהודים מהשמדה).
מעולם לא התחפשתי ל''אסתר המלכה'' (העדפתי להיות אינדיאנית – תוצר מובהק של חוברות טרזן – גיבור ילדותי, ואחר כך ''קאובוית'', ואחר כך... ''מכשפה''), אך השנה אני שוקלת להפתיע עם שמלה מפוארת וכתר על הראש... ואם לאו אז אתרצה לבקשות בניי השלושה ואתחפש לשחקן ירוק במכבי חיפה... (more likely) – כי זה נוח יותר.

בכל אופן, עיינתי במגילת אסתר כדי להיוועד מקרוב עם דמותה המרתקת של הגברת הראשונה של המלך אחשוורוש: הדסה-אסתר המלכה!

הסיפור מעורר מספר שאלות בנוגע לתולדותיה של הדסה-אסתר המלכה וברשימה זו אתמקד ב''זנותה'' של המלכה והשתדלותה בפני המלך – זנות אשר מוצגת כמעשה גבורה בספר התנ''ך היהודי ואולי אף ממסדת את המקצוע ומתווה דרך לבנות ישראל כולן.

ראשית נשאל: מדוע בעצם נכנס הספר לתנ''ך? הרי שמו של בורא עולם לא מוזכר בו ולו פעם אחת - דבר אשר אינו מאפיין את ספרי התנ''ך?
האם רצו ללמדנו את כושר שרידותו של העם היהודי?
ייתכן מאוד.
האם רצו להסדיר את מעמד האישה?
אולי מאוד.
בכל אופן, תהא המטרה אשר תהא, אין לי ספק כי המסרים הטמונים בין דפי המגילה – הם בני השפעה על כולנו – איש איש כהבנתו, איש איש כהוויתו, אישה אישה כהבנתה וכהוויתה. ובאשר לתפקידה ולמעשיה של אסתר המלכה – ראוי להתעכב.

אנו למדים כי מדובר בילדה יתומה שגדלה אצל דודה – מרדכי היהודי שאהבה עד מאוד וטיפל בה במסירות. עם התבגרותה, הדוד מרדכי מציע ל''בתו המאומצת'', אסתר, להשתתף בתחרות שהיא אף נועזת יותר מ''תחרות מלכת היופי'' – תחרות שמטרתה היא לא רק להיות ''הכי יפה'', אלא להתחרות על מציאת חן בעיניו של מלך אחשוורוש (הטיפש) מלך פרס (גוי מוחלט). הפרס המובטח הוא להילקח אליו לארמון כבשר בתולות טרי.

אסתר הבתולה, המוכיחה עם הזמן כישורים של אישה אשר חכמתה ועורמתה אף עולים על יופייה – מצליחה תוך שימוש בגופה ובחסדיה להתחבב על המלך ולתמרן אותו למען יאות להציל את העם היהודי ממזימותיו של המן הרשע.

בקווי מתאר בלבד נסכם את תולדותיה כמי שבכישוריה הרבים, פרצה מתוך הגטו היהודי, השתלבה בחצר המלך תוך שהיא אט אט משתלטת ומשפרת את מעמדה, עד כדי הצלחה חסרת תקדים וחסרת עוררין.
מצד אחד נאמר: היא ניצלה את כישוריה הנשיים מתוך חוסר ברירה בהיותה אישה חלשה במעמדה.
מצד שני נאמר: היא ניצלה את חולשתו של המלך המתקשה לכבוש את יצרו.
ואפשר שנאמר: היא הקריבה את עצמה למען העם היהודי כולו – כל הכבוד!
ונאמר גם: היא הוקרבה על ידי דודה מרדכי שהשתמש בה כדי להציל את עצמו ואת עמו – בוז?
ושמא נאמר: נאנסה אסתר המלכה?

האם זו ברית בין חלשים?
האם זו דרכו של עולם?
האם אלה הם חוקי ההישרדות?
האם לפנינו סיפור הבא להסדיר את הזנות בחברה היהודית ולתת לגיטימציה לנשים להשתמש בגופן כדי לשפר את מעמדן?
האם לפנינו חינוך בנות ישראל והתווית דרכן בדרכיה של אסתר המלכה?

להתחפש לאסתר המלכה, להידמות לה, או לא- זו השאלה!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הרהורים מעניינים
רמי נוי (יום שישי, 10/03/2006 שעה 19:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכיוון שאני מתייחס לסיפור כאל מעשיה פולקלוריסטית שהתאימה לזמן חיבורה, לא אתייחס ל''שאלות'' המועלות במאמרך.
_new_ הוספת תגובה



סתם הרהורים מעניינים
מהנדס אזרחי (יום שני, 13/03/2006 שעה 5:03)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הי רמי ...

אולי תאיר לנו קצת את האור בקצה המנהרה.

מתי וכיצד נכתבה המעשיה (הפולפולפול... קשה לי קצת עם הלשון) הזו?

מדוע נכתבה זו ''המעשיה'' ונתקבלה בעם היהודי?

אני דוקא חושב שהשואה היא גם כן אחת מהמעשיות (פולקלוריסטית?) של העם היהודי הלו כן? רק מעניין למה דוקא העם היהודי מפיץ מעשיות שקר כאלו ממש לא להאמין.

אנא אל תחשוך אותנו מהשגותיך פליז
_new_ הוספת תגובה



היא נכתבה במאה השניה לפני הספירה
עמיש (יום שני, 13/03/2006 שעה 8:33)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והדתיים מקבלים עליהם הרבה מעשיות הבל ועל כן אני מתקשה להבין על מה אתה מתפלא.
_new_ הוספת תגובה



היא נכתבה במאה השניה לפני הספירה
מהנדס אזרחי (יום שני, 13/03/2006 שעה 22:19)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנני מבין עדיין

למה הדתיים ''קיבלו'' עליהם מעשיות? מה ולמה?

האר לנו את הדרך
_new_ הוספת תגובה



למה דתיים מקבלים עליהם מעשיות ?
עמיש (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 0:22)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלה נאה ביותר.
עדיף היה שתדבר עם דתיים ולא אתי.
חלק מאמינים באנשים שעלו לשמים, חלק מאמינים באנשים שירדו מהשמים, חלק מאמינים בכוחם של פסילים, חלק בכוכבים ומזלות, חלק בקריאה בכבד, חלק בקריאה במגילה.
נפש נפש וסטיותיה.
_new_ הוספת תגובה



אבל שאלתי אותך
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 1:12)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל היו מעשיות רבות אז בתקופה הפרימיטיבית לא?

אכן מדוע לאמץ מעשיה זו ולא אחרת?
_new_ הוספת תגובה



והיא מתייחסת לארועים
ישראל בר-ניר (יום שני, 13/03/2006 שעה 23:37)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהתרחשו (אם בכלל) במאה השישית לפני הספירה, כך שזו היתה אגדה מפה לאוזן של הרבה דורות כבר כשהיא נכתבה.
_new_ הוספת תגובה



התקופה המשוערת של מלכות
עמיש (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 0:20)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשירש או קסרקסס היא תחילת המאה החמישית לפנה''ס. אבל אין שום מקבילה היסטורית/ תמיכה חיצונית של ממש לכל העסק מראשיתו ועד סופו.
ברור כי זהו סיפור קומי בורלסקי של ''צדיק מצרה נחלץ'' ו ''נקמה בגויים''. אבל הוא סיפור יפה ואם מסתכלים עליו נכון הוא גם מצחיק.
_new_ הוספת תגובה



זה בכלל לא מצחיק
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 0:53)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי למרות שהסיפור נכתב בתקופה כל כך מוקדמת, הוא למעשה מתאר בצורה מאוד מציאותית את גורל העם היהודי לאורך כל התקופה שהנצרות הפכה להיות הדת השלטת.
_new_ הוספת תגובה



הוא נכתב בכוונה להצחיק
עמיש (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 0:59)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עם סצנות קומיות, אירוניה של הגורל, תהפוכות, הפתעות, הפרזות, וכיוצא באלו.
ברור שהיו לכך שרשים היסטוריים ותרבותיים וברור גם שהיו לאחר מכן אירועים ברי השוואה אבל הסיפור הספציפי הזה נועד להצחיק ולשעשע
_new_ הוספת תגובה



ומאיפה בא לך הרעיון
עמיש (שבת, 11/03/2006 שעה 10:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהיהודים חיו בגטו?
_new_ הוספת תגובה



משמיש
מהנדס אזרחי (יום שני, 13/03/2006 שעה 5:05)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שם חיבה? בלי להעליב
_new_ הוספת תגובה



קצת פלפל
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 1:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מגילת-אסתר פרושה: גלוי והסתר

מגילה: מלשון לגלות, גילוי, ג-ל-ה

אסתר: מלשון להסתיר, ס-ת-ר

הרי לכם רמז מהי ''מגילת-אסתר''

ואכמ''ל

ויבא לציון גואל
_new_ הוספת תגובה



קצת פלפל....
עמיש (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 7:53)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מגילה מלשון לגלול
ואסתר מלשון עשתורת
_new_ הוספת תגובה



קצת פלפל....
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 8:37)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נו מה יהיה לא תענה על השאלה שלי?
_new_ הוספת תגובה



איזו שאלה?
עמיש (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 11:57)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שני, 22/01/2007 שעה 10:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מצטט קטע ממה שכתבת:
''ונאמר גם: היא הוקרבה על ידי דודה מרדכי שהשתמש בה כדי להציל את עצמו ואת עמו – בוז?''
אם תקראי את המגילה כמו שכתוב ולא לפי איך שנוח לך היית רואה שכתוב ''ותלקח אסתר אל בית המלך...''.''ותלקח''-משמע היא לא הלכה לשם מרצונה-אחרת היה כתוב ''ותלך''-מרצון.
ואני מצטט אותך שוב:
''מצד אחד נאמר: היא ניצלה את כישוריה הנשיים מתוך חוסר ברירה בהיותה אישה חלשה במעמדה''
ניצלה למה? בשביל להתחתן עם מלך גוי שאולי הוא עשיר אבל הוא סתום לגמרי?!אני מניח שאת אישה לא דתייה, אבל אם את כבר פותחת ספרי קודש אז תדעי שבגמרא כתוב שהיא בכלל לא היתה יפה אלא ירקרקה[מלשון ירוקה] אבל אני בטוח שהיא לא התחתנה איתו בשביל העושר או משהו כזה ליהודים יש ערכים חוץ מכסף[לא יודע מה איתך]הקב''ה שאולי לא נמצא כתוב במגילה אך הוא נמצא בכל מקום דאג להכניסה לבית המלך כדי להוציא את העם היהודי הנמצאים בשושן מגזרת השמד.
ואני מצטט אותך פעם שלישית:
''מצד שני נאמר: היא ניצלה את חולשתו של המלך המתקשה לכבוש את יצרו.''
כמו שכתבתי קודם אני לא חושב שהיא עשתה זאת בשביל העושר...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי