פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זכייה בלוטו, שקרים, והפרת הבטחה לנישואין
טל רבינוביץ' (יום חמישי, 19/01/2006 שעה 9:00)


זכייה בלוטו, שקרים, והפרת הבטחה לנישואין

טל רבינוביץ'



הרשימה התפרסמה באתר BSH.

בשעת נסיעה הזדמנה לי שעת כושר נדירה להאזין לרדיו המקומי... ובמקרה לא דיברו שם על כדורגל...

הודעה חדשותית עצובה-מצחיקה על אודות בחורה צעירה מהקריות אשר זכתה בלוטו בפרס השלישי בסכום של כמעט 80,000 ש''ח הציתה את סקרנותי.
מדובר בבחורה אשר נאלצה לכתת את רגליה לבית המשפט כדי לתבוע את בן זוגה לשעבר על שבמרמה, ותוך כדי הבטחת שווא לנישואין, גרם לה להפקיד את כספי זכייתה בחשבונו הפרטי (לאחר ההפקדה היא הצטרפה לחשבונו), ולמשוך את הכספים לצרכיו הפרטיים (כגון רכישת רכב על שמו בלבד), למשוך כספים מהחשבון עד כדי חובה של 22,000 ש''ח- ושבועיים אחרי כן - לפרק את הקשר הזוגי איתה כשהיא נשארת עם תביעת הבנק העתידית להחזר המינוס שהצטבר.

איתרתי את פסק הדין ולהלן ניתוח המקרה:

מבחינת דיני החוזים, כדי שהסכם ייחשב לבעל תוקף משפטי עליו לעמוד בשלושה קריטריונים מצטברים:
א. פנייה: יש ציפייה כי צד להסכם יגיש הצעה לצד השני.

ב. מסוימות: על ההסכם המוצע להיות פרטני ולכלול תנאים ופרטים ספציפיים.

ג. גמירות דעת: ברור כי הצעת ההסכם צריכה לבוא לידי החלטה ברורה של הצדדים.
גם הסכמים וחוזים אשר חייבים את דרישת הכתב (כמו עסקאות מקרקעין), אך עונים על שלושת דרישות מצטברות אלה – נחשבים לחוזה תקף.

התובעת לא הצליחה להוכיח את טענתה להפרת הבטחת הנישואין כי הבחור הנתבע (אשר נאלץ בסופו של דיון משפטי להחזיר כספים לתובעת), הצליח לשכנע את בית המשפט כי לא היתה ''גמירות דעת'' להצעת הנישואין וכן לא היתה ''מסוימות''. לו בני הזוג היו מוציאים למשל הזמנות לחתונתם, או סוגרים עם בעל אולם על מועד לאירוע הנישואין, או פותחים תיק ברבנות – הדבר היה יכול להוכיח הן ''גמירות דעת'' (אשר באה לידי ביטוי בהתנהגותם), וכן ''מסוימות'' – הוכחה על פרטים שסוכמו בנוגע לנישואין העתידיים.

בכל אופן, מקריאת פסק הדין אנו למדים כי השופט, ערן נווה, האמין לגרסת התובעת וקיבל את טענותיה לגבי כל יתר הפרטים המרכיבים את תביעתה – מלבד כאמור את טענתה כי מגיעים לה פיצויים בגין הפרת הבטחת נישואין.
בסופו של הליך ועל פי דיני החיובים היא הצליחה להחזיר את מירב כספה אליה ולהגיע אל שלה.

מספר מסקנות מתבקשות מאירוע זה:
  1. מה שבא בקלות, הולך בקלות וחוזר אך בקושי רב.
  2. העבודה היא חיינו, והלוטו – לא בשבילנו.
  3. הבטחת נישואין כמו כל חוזה מחייבת ''גמירות דעת'' ו''מסוימות'' על מנת שתחשב לתקפה.
  4. במקרה דנן - הזכייה האמיתית היא דווקא אובדן בן הזוג.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מסקנות שונות
רום הראל (יום חמישי, 19/01/2006 שעה 12:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עלינו לפעול כאילו אנחנו כבר חופשיים.

לאור אי הסימטריה של הידיעה.
מכיוון שאיננו יודעים איך יהיה משהו חיובי ואנחנו יכולים לדעת בבירור איך יראה משהו שלילי [מסקנות בדבר איסוף הידע המדעי על פי פופר], כלומר ניתן בקלות לדעת איך נראה ריב ניכור ולבד, מאשר איך נראים חיים טובים ויחד עם X מסויים.

מכאן יוצאות כמה מסקנות:

1. ההתרכזות ברצון השלילי כתחילת הקשר. יצירת ''תנאים מגבילים'', ניסוח הסכם ממון, יצירת גבולות, כל מה ששלילי, נותן לנו כיוון של התמצאות, כמו שהשחורים בתשבץ נותנים לנו מושג על המילה הנכונה וכמו שמגע בדופן מערה חשוכה נותן לנו ביטחון בכניסתנו אליה.

2. מרכזיות.היות ואיננו יודעים מה ילד יום, ומה תרצה המציאות, ומה ידרוש היחד מאיתנו, בכל רגע נתון עלינו להישאר במרכז חיינו, עם פתיחת סיכוי להרחבתו ויצירת יחד גדול יותר. כדי שגשר יהיה יציב וכדי שגג יעמוד צריכים תומכי הגשר להיות משני צידי הנהר והעמודים מרוחקים זה מזה [מחכמת ג'ובראן חליל ג'ובראן].

3. גמישות. היות ואיננו יודעים מה ילד יום, ומה תרצה המציאות, ומה ידרוש היחד מאיתנו, בכל רגע נתון עלינו להיות גמישים בתנועתינו פעולותינו ומחשבותינו. ככה יש להעדיף שאלה על תשובה והקשבה על ידיעה מראש.

4. דיאלוג רצונות. בכל רגע ורגע עלינו לשים לב לדיאלוג הרצונות בינינו, להבין מה רוצה המציאות מהיחד ומכל אחד מאיתנו לבד.עלינו לקבל את היותנו ''בית חרושת ליצירת רצונות'' שמטבע הדברים [סטיסטיקה] רוב רצונותינו יתבטלו מול רצונות אחרים [הרצון של המציאות מחד, והרצון של בן הזוג מאידך]. אין זה אומר שלבן הזוג לא תהיה חוויה דומה וכל מה שמחייב אותו מחייב אותה ולהיפך, בעניין זה ובכל עניין אחר.

5. סתמיות. כדי לתת לעצמנו לגדול, עלינו להכיר באי ידיעתנו ובסתמיותם של רצונותינו, כדי שלא נאבד את המרכז שביסוד אי הידיעה כלפי המציאות.

6. עשיה מעטה. עלינו להעדיף את העשיה המעטה ולראות ''אם זהו רצון המציאות'', אם הדבר מסתיעע או שלא ובכך ללמוד מטעויות קטנות ולהימנע מטעויות גדולות.

7. עשיה איטית. בשבח האיטיות. אם רוצים לתת למודעות יותר זמן לקלוט את האדם השני, את כוונותיו ולטעום את ''היחד'' שנוצר, יש להעדיף את האיטיות על המהירות. וכבר אמרו בני דודנו בעניין זה : ''המהירות מהשטן''. פעולה איטית [כמו SLOW MOTION] נותנת לנו הרבה זמן עיכול על כל פעולה וזמן להינות ולעבד אותה ולראות את אפשרויות המצב.

עלינו להימנע מפעולה על סמך רגשות דפוסים ופחדים, שכל זה בא לשחרר אותנו מכבלי הדפוסים וההרגלים האישיים והחברתיים.שכל זה בא ללמד אותנו להשתחרר ולהשתכלל בדרכי חיינו.

עלינו ללמוד כל הזמן ולכן עלינו לגשת מבלי להתאמץ מבלי לוותר לעצמנו ומבלי לוותר על ההנאה שבכל פעולה ופעולה [אבל על כך במקום אחר].

אם הבחורה מהקריות היתה נוהגת כך, לא היה צער רב כל כך מגיע לחייה וזה שהגיע הצער אומר לה ללמוד לשנות את דרכיה.

העצוב הוא שגם הבחורה וגם הבחור לא נתנו צאנס ליחד אמיתי להיווצר בינהם ושניהם שילמו על כך [כל אחד בדרכו] מחיר כבד. במשחק הזה יש רק מפסידים.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי