|
בנימין נתניהו – סיכום תקופה | |||||
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 09/08/2005 שעה 14:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
אכן, כל הכבוד לנתניהו כשר אוצר. | |||
|
|||
נותרנו עדיין עם המחלה הכרונית של המשק שלנו: אי יעילותם של העובדים הציבוריים. חוסר אכפתיות של עובדי הציבור, הוא תולדה של שלטון כלכלת ''ההסתדרות'' העליזים, בשנותיה הראשונות של המדינה... זו מחלה אשר קשה לפתור בקדנציה אחת, של שר אוצר זה או אחר. מה שחשוב שתהיה פעולה עקבית לשיפור המצב. | |||
_new_ |
דויד, אני מסיר את הכובע | |||
|
|||
הפעם באמת ''תפסת'' אותי. כל הכבוד. יש לי דעה משלי על כשירותו של נתניהו לכהן כראש ממשלה, אבל באופן כללי אני נוטה להסכים עם עמדתך. אני מכין מה שהוא שיבהיר יותר יותר טוב למה כוונתי, אז כמו שאומרים --- תזדיין בסבלנות . . . | |||
_new_ |
דויד, אני מציע שתאכל את הכובע | |||
|
|||
אני כבר אכלתי מזמן. הם (יובל ועוד) אומרים שנתניהו יהיה ראש הממשלה הבא. מצד שני היום שמעתי בן ירוחם (ממוצא מרוקאי) שנתניהו והליכוד ישלמו בפעם הבאה על המדיניות ''הקשה'' כלפי השכבות החלשות. אני טענתי שגם הפעם יכריעו על פי הנושא המדיני - כמובן לטובת הימין. הוא בכל זאת אמר שהוא חש שינוי.... | |||
_new_ |
אל תתייאש דוד, ככל הנראה שביבי יהיה שר האוצר לאחר הבחירות | |||
|
|||
בנוסף להיותו ראש הממשלה. נדמה לי ששמעתי את זה מכתב כציטוט מפיו של ביבי. אז אכזבתך צריכה להיות חלקית בלבד. לגבי כשירותו להיות רוה''מ, צריכים לתת לו צ'אנס נוסף. בכל זאת, רק הוא, ברק ופרס כבר היו רוה''מ ויש להם נסיון והם יודעים באמת מה זה להיות רוה''מ. בד''כ בכניסה שניה נכנסים בשלים יותר לתפקיד. בכל מקרה כך אני מקווה שזה גם לגבי ביבי. יתכן שיש טובים מביבי בימין לשמש כרוה''מ, אבל אף אחד לא ראה אותם ולא שמע אותם. איהם? אנחנו תקועים עם פוליטיקאים שרוצים לעלות למעלה כל הזמן. בליכוד הם שניים-שלושה. בעבודה הם שלושה-חמישה. לך תדע מי יהיה יותר טוב. בטח כאשר הבחירות הן גם על דרך ומטרות ולא רק על יכולות ניהול והנהגה. גם אני לא כל כך אוהב את ביבי בלשון המעטה. הוא מקרין ריחוק, פלסטיות, תיאטרליות ורצון לשמור מרחק מאנשים. אבל זה לא שמכריע בסופו של דבר את הבחירות, כי אם המצע הפוליטי של המפלגה וההצהרות הברורות ולא בחצי פה של המועמד. ונעיקרשלא יחזור התרגיל של לפעול בניגוד למצע ולאינטרסים של השולחים אותו, על חשבון איזושהי אמירה לא מחייבת בנאום בחירות פה או שם. | |||
_new_ |
אני לא מתייאש | |||
|
|||
א. הסיפור יחזור על עצמו (התרגיל.....): 1. לא המצע של מפלגה קובע מדיניות ממשלה. כמו שאמר רוני מילוא אתמול, מה שצריך לקבוע זה קודם כל האינטרס של העם כולו כפי שכבר כתבתי כאן יותר מפעם אחת. 2. למדינה קטנה ו''תלויה'' תרתי-משמע יש כוחות חיצוניים שקובעים. כל שר בכיר שמתמודד על המשרה הנחשקת יודע זאת (שרון ידע זאת לפני הבחירות וכך גם נתניהו) והאמירה מה שלא רואים מכאן לא רואים משם הוא כיסוי תחת שקוף. ב. הפופולריות של נתניהו היא בעיקר במחנה שבחר בו והעיף אותו בפעם הקודמת. זה יקרה שוב כי הוא לא יוכל לפעול לפי ''מצע'' המפלגה. כבר בפעם הקודמת הוא לא פעל כך. מעבר לכך זו אשליה שהוא יכול או צריך לפעול לפי ''מצע'' מפלגה. ג. בקשר למשרד האוצר ומדיניות כלכלית יש את הבעיות הבאות: 1. כמה יקלקל מי שיוביל את המשרד הזה עד הבחירות. המשרד כדי לתפקד נכון, ובמיוחד על קוו שנתניהו הוביל (שהוא מנוגד להרבה פוליטיקאים...) צריך שר במשרה מלאה. 2. אני חושש מאד שאולמרט לא מאמין בדרך הזאת למרות הדברים שצוטטו בשמו לאחרונה. אני למשל זוכר את פרשת תעריפי הקישוריות (של הסלולריות). הוא סחב את התהליך זמן רב ובסוף ויתר לסלולריות הרבה. אני גם זוכר שהוא ביטל את ביטול משרד התקשורת בלי נימוק רציני. אלו הסימנים הקלים שלי שהוא יסטה מהדרך שסימן נתניהו. 3. ראש ממשלה ושר אוצר ביחד זו בדיוק אותה הבעיה שיש לאולמרט כרגע (ראית מה קרה תוך כמה שעות מההתפטרות איך הוקטן באופן משמעותי הקיצוץ...). ------- אני לא מתייאש. אני צופה מדיניות כלכלית ללא מצפן, ללא כיוון אחד ברור. יש תקווה אחת שבראש בנק ישראל יושב איש בעל מצפן..... | |||
_new_ |
אני לא מתייאש | |||
|
|||
1. המצע כן קובע, כי הוא הסכם חתום בין הבוחרים לנבחרים. רק במדינה נטולת חוק אפשר להפוך מצע ולנהוג בניגוד אליו בטענה שהח''כ הוא הריבון שיכול לנהוג ככל שירצה למרות המחוייבות הפוליטית והאידיאולוגית שלו. מצע המפלגות משקף את ''האינטרס של העם'' ע''פ הפרשנות הפוליטית של הרשימות הרצות לכנסת. מכאן שלומר סתם שממשלה מבצעת את ''האינטרס של העם'' זו דמגוגיה לשמה. ואני רוצה לשמור את כבודו של רוני מילוא במקומו.... 2. לכל מדינה, כולל לארה''ב, יש ''כוחות חיצוניים שקובעים''. השאלה היא באיזו עוצמה, החלטיות ואפקטיביות. אני שולל את ההנחה שדעתה של ישראל לא נחשבת במידה וארה''ב מחליטה על דרך. זה בהחלט לא נכון, כפי שאנחנו רואים כבר כמעט 40 שנה. לישראל יש מילה חזקה בכל הנוגע לאינטרסים שלה. האמירה '' מה שלא רואים מכאן לא רואים משם הוא כיסוי תחת שקוף'' הוא תמיד נכון. כי הזויות והספקטרום משתנים, האחריות משתנה. 3. אולמרט לא יכול לקלקל הרבה, ויתכן אף שיפתיע לטובה. המדיניות לשנה הבאה כבר נסגרה ועכשיו יוכנסו תיקונים חברתיים קלים בלבד (לאחר שחלק מתקציב הבטחון כבר תוקן). מתכנני האוצר נותרו במקומם והם עושים את החריש האמיתי. גם הזמן קצר (במונחים של שנת תקציב) עד לבחירות הבאות. | |||
_new_ |
האינטרס של העם קודם למצע המפלגה | |||
|
|||
האינטרס של העם מתבטא בהצבעות נציגי המפלגות לאחר הבחירות. יהיה לנו מצב מאד לא בריא אם המצע יועדף על מה שטוב לעם. הם קודם כל מחוייבים לאינטרס של העם כפי שהם מבינים אותו. רק אחר כך באה חשיבות המצע המפלגתי. פרשת ההתנתקות היא דוגמה טובה לכך שהאינטרס של העם מוביל, כפי שצריך, על פני ''האינטרס'' של המפלגה. ברור כמובן שראש ממשלה שמצע הליכוד הוא בסיס לדרך חיים פוליטית שלו, יראה את טובת העם בצורה אחרת מזו של ראש ממשלה ממפלגה אחרת. אבל הקריטריון נשאר. גם המרות שמעניינת אותו היא העם כי ברגע שהפך ראש הממשלה הוא ראש ממשלה של כולם - גם האופוזיציה. אם יש ניגוד עם מצע המפלגה ראש הממשלה צריך להחליט ולקדם החלטות, לפי מה שהוא מבין האינטרס של העם. ------- אני חושב שאם תבדוק באמת, תמצא שכל ראשי הממשלה פעלו לפי העיקרון הזה. | |||
_new_ |
אז תן לי להסביר שוב.... | |||
|
|||
אם לא הובנתי טוב. למונח ''טובת העם'' אין משמעות מחייבת כלל. מה זה טובת העם? מי וכיצד קובע אותה? האם לקצץ בתקציב או להוסיף לתקציב? לסגת מכל השטחים או להישאר בכל השטחים או משהו באמצע? להאריך את כביש 6 או לא? להעלות את מחיר הדלק או להוזילו? להילחם בשוק האפור או לא? כל אחד רוצה את ''טובת העם'' אבל כל אחד מפרש אותה אחרת. ומכאן שמתגבשות קבוצות של אנשים הרואים את ''טובת העם'' באופן דומה, קוראות לעצמן מפלגה ומקבלות קולות מן העם. קבוצת האנשים הגדולה ביותר מקבלת את ההנהגה והיא צריכה לנוע ע''פ הכללים ו''החוקים'' שעליה היא נבחרה ואותם הבטיחה לקיים. מנהיג המפלגה הגדולה מחזיר בהגה. אי קיום הבטחה/הסכם היא עבירה פלילית במקומותינו. והנהג אמור להוביל את האוטובוס קדימה ע''פ הדרך שהבטיח. במידה וישנו שינוי בדרך שרוצה הנהג לעשות לטובת נוסעיו, חייב הנהג להודיע ולקבל הסכמתם. רוצה הנהג להוביל את השיירה בדרך אחרת, חייב הוא לשאול קודם כל את רוב הנוסעים שבחרו בו להחזיק בהגה. לא מספיק ששניים שלושה מהנוסעים צועקים לו מהמושב האחורי שייסע שמאלה, הוא חייב את הסכמת כל הנוסעים, ובודאי של אלה שבחרו בו כנהג. הרי כולם רוצים לחזור הביתה בשלום בערבו של יום, ואסור לחטוף אוטובוסים או מדינה. אינני בטוח שההתנתקות היא ''האינטרס של העם'', זה כלל לא הוסבר ולא הוכח. אם כי אני מקבל את החוקיות של המהלך. במקרה של הנהג, הוא כנראה לא הספיק לשמוע את טרוניות נוסעיו או שהוא ביצע מהלך בו מנע תאונה מהאוטובוס. לפחות ככה מסבירים פרשניו של שרון. אם היה לשרון רוב בעם למה הוא לא בדק זאת במשאל עם? האם אתה תסכים שראש ממשלה אחר יכבוש את עזה מחדש לאחר מלחמת טרור קטנה שלהם גם בטיעון של ''האינטרס של העם''? ואולי אח''כ גם יספח אותה חוקית? האם שמיר לטענתך פעל נכון לפי ''אינטרס העם'' כשהכשיל הידברות עם הסורים בשיחות מדריד? המונח ''טובת העם'' הוא מונח כללי, ספקולטיבי, מגמתי והייתי מרחיק לכת לעיתים ואומר אפילו - תעמולתי. אם ראש ממשלה רוצה לממש את טובת העם תוך שינוי התחייבויותיו הפוליטיות אז מן הדין שישאל את אלה שבחרו אותו לתפקיד כנציגם ויקבל הסכמתם. אם מהלכו היה כל כך טוב, למה שרון פחד לעשות זאת? ==================== הערה: אני בעד ההפרדות מעזה, רק חשבתי שיש לעשותה בדרך מסודרת ודמוקרטית. תקדים היציאה הזאת יכול להיות מסוכן לישראל, כי מחר ממשלה אחרת יכולה ליצור רוב זמני ונהנתני למהלך של הריסה (למשל לטרנספר ערבים מאזור קלקיליה) או בניה (לבנות מכלאות למתנגדי המשטר) של דבר שהוא מחוץ לקונצנזוס. אילו ההצבעות בכנסת היו מבוצעות כהלכתן, ללא פיטורי שרים וקניית שרים במקומם, מתן תשר של סגני שרים וקניית קולות דרך תקציבים, אז ניתן היה לומר שהדרך הזאת לגיטימית למהדרין, והיא נמצאת בצד הנכון של הגדר. | |||
_new_ |
אני אומר שלא | |||
|
|||
למען גילוי נאות: אני לא בטוח אם יש תועלת ברעיון ההתנתקות. אני מאד מעריך את המאמץ שלך, וגיוס הדימויים השונים כדי לשכנע. ובכל זאת הנהג יש לו אחריות כלפי כל המשתמשית בדרך אלה שנוסעים איתו ברכב (חברי מפלגתו) ואלו שנוסעים ברכבים אחרים. כך זה מרגע שנבחר להיות הנהג הראשי. באותו רגע נגמר תפקידם של חברי מפלגתו (שנוסעים איתו ברכב) כקובעים מה עליו לעשות והם הופכים ליועצים, אולי בכירים, בלבד. אני מסכים שבמקרה שלנו הנהג שאל את היועצים מה לעשות ואחר כך עשה להיפך ולכן יש להם סיבה טובה לכעוס - לא יותר. | |||
_new_ |
רגע, עכשיו התבלבלתי | |||
|
|||
ביטוי מעניין ''טובת העם'' הממ.. כששרון פלש ללבנון ל''40 קילומטר'' הוא לא פעל ל''טובת העם''? כשאותו שרון העלה התנחלויות בכל חור באופן חוקי ולא חוקי, הוא לא פעל ל''טובת העם''? כששרון בבחירות 77 אמר ''אף שעל'' הוא לא פעל לטובת העם? כשאחר כך הרס את ימית הוא לא פעל ל''טובת העם''? כששרון אמר ''דין נצרים כדין תל אביב'' הוא לא פעל ל''טובת העם''. זה כבר לא משנה אם הנהג שאל את היועצים או לא. אם שותים לא נוהגים. במקרה של נהג שיכור שרשיונו נשלל( ועדת כהן) יש להביאו מייד אל תחנת המשטרה הקרובה | |||
_new_ |
ועדת כהן | |||
|
|||
ועדת כהן לא קשורה לשום דבר ממה שאמרת כאן. זה גם עמד לדיון בבית המשפט שפסק ששרון אינו פסול לכהונת ראש ממשלה. | |||
_new_ |
מצטער שהתבלבלת | |||
|
|||
העמדה שלי ברורה ראש ממשלה צריך לפעול לטובת האינטרס של כל העם. מרגע שנבחר ונכנס לתפקידו הוא ראש הממשלה של כולם. גם הממשלה היא של כולם. לכן השיקול המפלגתי הופך מישני. פעולות ראש הממשלה ושריו, אם הם לא עוברים על החוק (התיישבות בלתי חוקית) הן בהגדרה לטובת העם. במשטר כמו שלנו אנחנו רשאים להחליפם בכל רגע שנראה לנו שהם מזייפים. נהג שרשיונו נשלל אסור לו לנהוג עד שמסירים את האיסור. כך גם האיסור של ועדת כהן, לצערי, הוסר על ידי הבחירות. רוב העם חשב שצריך להסיר את האיסור. מאותו מועד שרון הוא נהג כשר גם אם לא לרוחי או לרוחך (אנחנו במיעוט)..... | |||
_new_ |
אבל זה לא ''שיקול מפלגתי'' | |||
|
|||
האמן לי שהאינטרסים המפלגתיים של מרכז הליכוד חשובים בעיני כקליפת השום. זה לא ''שיקול מפלגתי'' אלא עקרון מפתח בדמוקרטיה פרלמנטרית ייצוגית, בה העם בוחר את האסטרטגיה אשר תייצג את ''טובת העם''. העם ולא שרון. אם אתה עולה על אוטובוס בתל אביב שכתוב עליו נהריה, זכותך לדרוש שיגיע נהריה ולא לעזה. אם בנוסף הנהג נוהג כשיכור כאשר יום אחד ''טובת העם'' היא דבר אחד ולמחרת היפוכו, זכותך לדרוש שיעזוב מיידית את ההגה. הוא מסכן את חייך. | |||
_new_ |
אין טעם להאריך - הרי עמדתי העקרונית היא אחרת | |||
|
|||
לגבי הסייפא שלך אני מסכים שאם לדעתך ראש הממשלה מסכן את חייך עליך לדרוש שיועבר מתפקידו וזו אפילו חובתך. אני כבר אמרתי את דעתי על שרון לפני שהוא נבחר וגם אחרי. אין סיבה שאשנה את דעתי (האירועים של השנתיים האחרונות לא נחוצים לי לשם כך). | |||
_new_ |
עדיין לא נתת דעתך להתחייבות | |||
|
|||
ההסכמית של הנבחר בראש רשימה לשולחיו. הם הסכימו בינהם על דרך, חתמו חוזה והפקידו בידו את המפתח. עכשיו הנהג צריך לקחת אותם (את בוחריו ואת היתר) ליעדם המוסכם והמשותף. רכבים אחרים על הכביש לא רלוונטיים לעניין כיוון הנסיעה, כי הם קיימים בכל נתיב שיבחר. לכן, עדיין, כל שינוי ביעד הנסיעה מחייב הסכמה מראש של שולחיו. הורגלנו שדעת הקהל לא נחשבת ולכן איננו עומדים על הצורך להשמיעה. גם הסכם אוסלו נבנה ע''י שניים ואח''כ ע''י 5 ואז נחתם בניגוד למצע המפלגה השלטת, במידור גופי ההערכה ובטחון, משרדי ממשלה ומחקר. אני משוכנע שחלק מכישלון אוסלו נזרע עם לידתו של ההסכם החלש הזה. האוטובוס נכנס לדרך ללא מוצא והנוסעים נרדמו ולא הגיבו. | |||
_new_ |
נתתי גם נתתי | |||
|
|||
אלא שכבר כתבתי כי ההתחייבויות כלפי אחרים היא משנית לחובתו כלפי האינטרס של מדינת ישראל. | |||
_new_ |
מדינת ישראל זה אנחנו | |||
|
|||
והאינטרס שלה הוא בהתאם למה שמשתקף ברצון הבוחרים, ואת זאת אני אומר בתור אחד שלא הצביע בעד מפלגתו של שרון. על אחת כמה וכמה, שכפי שכבר כתבתי יותר מפעם אחת, לא חל שום שינוי בנסיבות ובמצב ממועד הבחירות בתחילת 2003 ועד למועד בו הכריז החוואי מהדרום על תוכניתו המפוקפת והמסוכנת (שום שינוי, פרט אולי לחקירות כאלה ואחרות). | |||
_new_ |
הטענה שלך שלא חל שום שינוי בנסיבות | |||
|
|||
לא פוסלת את הטענה שלי. גם דעתך שהתוכנית מסוכנת לא. | |||
_new_ |
לא אני פוסל את הטענה שלך | |||
|
|||
אלא עקרונותיה הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הייצוגית. חוץ מזה, כתבת: ''כך זה מרגע שנבחר להיות הנהג הראשי. באותו רגע נגמר תפקידם של חברי מפלגתו (שנוסעים איתו ברכב) כקובעים מה עליו לעשות והם הופכים ליועצים, אולי בכירים, בלבד.'' על עקרון הפרדת הרשויות לא שמעת? על עקרון היות ראש הממשלה ''ראשון בן שווים'' לא שמעת? על הנסיבות הברורות והמוגדרות בהם מאפשר החוק פיטורי שרים ע''י ראש הממשלה, לא ידוע לך? | |||
_new_ |
אני עומד מאחורי כל מילה שכתבתי | |||
|
|||
שמעתי גם על העקרונות שאתה מזכיר וגם הם לא סותרים את העמדה שלי: ראש הממשלה הוא הנהג הראשי של כולנו. זו גם המשמעות של ראשון בין שווים. | |||
_new_ |
חובתו לממש את האינטרסים של המדינה | |||
|
|||
ע''פ המטרות והדרך שעליהם הלך לבחירות. זו עיסקה ויש לקיימה. הרי שום דבר לא השתנה בין ראש המדינה לבין שולחיו ולא במדינה שחייב את ראש הממשלה לסטות מהדרך המוסכמת. בכל מקרה אחר בית המשפט היה מתערב ועוצר את הפרת ההסכם וגם מחייב את המפר לשלם קנס. | |||
_new_ |
ראש ממשלה מחוייב לאינטרס של העם (המדינה) | |||
|
|||
1. זו המחוייבות העליונה שלו והוא גם נשבע כך (אין בשבועה שלו שום סעיף מפלגתי). 2. עליו לפעול על פי המצע והצהרות שלו בתקופת הבחירות. אבל הוא לא חייב. הוא בטח לא חייב לפעול לפי הנחיות (יום-יומיות) שנכתבו על פי פרשנות של מישהו אחר (אפילו אם הוא מרכז הליכוד) להתחייבויות שלו. 4. עליו לפעול לפי האינטרס של המדינה גם אם המפלגה אמרה במפורש את ההיפך. ------- הטענה שלך ''הרי שום דבר לא השתנה,,,'' היא פרשנות שלך. אבל מה שחשוב וקובע היא הפרשנות של ראש הממשלה (לא מוצא חן בעיניך תחליף). עובדה שבית המשפט לא התערב. | |||
_new_ |
תגיד דוד, אתה מנסה להתיש אותי..... | |||
|
|||
מה זה אינטרס העם או הציבור? אם מחר שרון יחליט שאינטרס העם זה בולשביזם או גירוש ערביי נצרת, אז זה יהיה מקובל עליך אם יהיה רוב לזה בכנסת ובמשאלי העיתונים? שבועתו של שרון (כל ראש ממשלה) דומה לחתונה. הוא אומר רק ''את מקודשת לי....'' אבל אמור לקיים את הכתובה כולה. וכך רואים את שבועתו גם בכנסת. הוא נשבע אמונים למדינת ישראל לקיים את אשר הוא התחייב לפני הבוחר. במשטר של ממשלות קואליציה, בה ראש הממשלה הוא שר, ראש השרים, הוא חייב להוביל את הממשלה בדרך בה הוא נשלח לייצר את בוחריו (רעיון הייצוג). זו מהותה של הדמוקרטיה. ואתה מציע פתח למעַין דיקטטורה (שבינתיים היא 'פרוגרסיבית', כי היא מתאימה במקרה להשקפתך). ראש ממשלה חייב לנהוג לפי המצע (ולא לפי ההצהרות, ד''א). רק מה שנכתב ונחתם מחייב אותו. ועל פיהם הוא חייב לנהל אתמדיניות ממשלתו, בהתאם ליעדים שנקבעו ולהתמודד עם בעיות השעה. כל צורך או רצון לסטות מההסכם, מחייב בחינה והסכמה של הרוב. * אפשר לעשות זאת במשאל מפלגתי פנימי ולקבל הסכמה ואח''כ לחתור להסכמה בכנסת. * ואפשר לעשות זאת ישר במשאל עם. ושרון הוליך שולל בעניין זה את בוחריו ואת הציבור. ===== האמירה ''אינטרס המדינה'' מקוממת, כי היא דמגוגית והיא קובעת מראש שגרוש ערבים מנצרת או גרוש יהודים מעזה זה 'אינטרס המדינה'. אלה רלמות מסוכנות ולא ממשיות. כי אתה חושב ככה והאחר חושב אחרת לגבי ''אינטרס המדינה''. וכדי לממש מהלכים פוליטיים-מדיניים שחורגים מההסכמות עליהן נבחר, חייב ראש הממשלה את הסכמת הציבור שבחר בו/או כל העם. חריגה מסדר חוק זה יכולה לגרור את ישראל החוצה מן הדמוקרטיה, ע''י שלטון ימין או שמאל קיצוניים, ואני חרד מדפוסי ההתנהלות עד כה של ממשלות ישראל בעשרים השנים האחרונות. ההתנהלות הזאת משדרת התנהגות רשלנית, אי בחינת המציאות המדינית והעדר יעדים מדיניים. וזה מה שיכול להביא לקריסת המדינה. ============ מצע הליכוד: | |||
_new_ |
אז תתקומם באמצעות דמגוגיה | |||
|
|||
אני הצעתי הסבר לעמדתי על מהות תפקידו של ראש ממשלה. הסברתי את עמדתי היטב. הסברתי היטב את עמדתי-דעתי על המושג אינטרס של המדינה בהרחבה. לא הסתרתי ממך דבר ולא הראיתי כוונה להוליך אתך שולל כפי שעושים דמגוגים. להיפך פרשתי עבורך כמיטב יכולתי את נימוקי כולם. אם כעת לאחר כל כך הרבה מילים אתה מגייס את המושג דמגוגיה, סימן שעברת את הגבול. אם כך הדיון הזה תם. | |||
_new_ |
למדינת ישראל עדיף נתניהו מובטל המתפרנס מקצבת אבטחת הכנסה | |||
|
|||
הן בתור ראש ממשלה והן בתור שר אוצר גרם ביבי נתניהו נזק רב למדינה וסבל לרבים מתושביה. די בדו''ח העוני המחפיר ומבהיל כאחד שפורסם השבוע כדי להבין שביבי היה חייב להתפטר ולו רק על רקע הדו''ח הזה ולא בגלל סיבות אחרות שהניעו אותו. גם תעמולת הכזב של כמה כתבלבים כלכליים כאילו ביבי הביא ''צמיחה'' כביכול, היא משוללת כל יסוד. ערכי הצמיחה בשנתיים האחרונות הם נמוכים בהרבה מאשר במדינות מפותחות אחרות ( שלא לדבר על כלכלות צומחות), וגם ביחס לתקופות אחרות בישראל. כל זאת כאשר ב2002 נמצא המשק הישראלי בנקודת שפל עמוקה ביותר עקב המלחמה עם הפלשתינים, באופן שלא היה לא מקביל במדינות המערב. אם אחרי כזה שפל, הגענו למכסימום ''צמיחה'' של 3.5% זה השג עלוב ביותר. מה גם שמושג ה''צמיחה'' אינו משקף את מצב המשק בצורה אמיתית ונכונה. | |||
_new_ |
ביבי ברחן | |||
|
|||
צר לי אבל מזמן אמרתי שביבי לא ישאר שר אוצר, ביבי השאיפה שלו להיות ראש ממשלה. האוצר והכלכלה הישראלית לא מעניינים אותו, הבריחה שלו בדיוק בזמן, הרפורמות יצאו לדרך, אבל ביבי ברח מהדרך,קל מאד לעשות תוכניות אבל קשה יותר לבצע אותן. אם הרפורמות יצליחו ביבי אלוף, אם לא יצליחו הרי שממשיכי דרכו של ביבי לא הבינו את הכלכלה הנכונה שלו והכשילו אותה, או שניכנעו לשמאל הסוציאלי. נראה לי כי כל הצלחתו של ביבי נבעה מהשיפור הכלכלי בעולם שהקרין גם עלינו. אין מה לדאוג לביבי, בטוחני כי כל הניפגעים ממנו , הנכים, אמהות חד הוריות, משפחות ברוכות ילדים, תושבי עיירות פיתוח ועוד בוחרי ליכוד נאמנים הם שיעלו אותו לשלטון ולהיות ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל. ובא לציון גואל. | |||
_new_ |
ביבי ברחן? | |||
|
|||
אני שמח מאד שאמרת מזמן שמר נתניהו לא יישאר שר האוצר. אם אמרת זאת כאן או במקום אחר, אולי תוכל להפנות אותנו לקישור שבו נמצא את התחזית הזו. מובן שאתה מבין מה טוב לנו יותר מכל אלה שיצביעו עבור מר נתניהו בעתיד. אולי תוכל גם לנתח את הגורמים לדפוס ההצבעה הזה, כדי שנוכל להתייחס לטענותיך. | |||
_new_ |
כדאי לנו לחכות | |||
|
|||
כי הניתוח של דפוסי ההצבעה של ''כל'' אלו שיצביעו עבור נתניהו יהיה קל יותר: 1. ניתוח על עבר תמיד קל יותר. 2. לא יהיו מצביעים רבים, המידגם יהיה קטן. נראה אם אתה יכול להתייחס לטיעוני, מר רבינוביץ. | |||
_new_ |
כדאי לנו לחכות | |||
|
|||
אני התייחסתי להודעתו של אופק: „כל הניפגעים ממנו , הנכים, אמהות חד הוריות, משפחות ברוכות ילדים, תושבי עיירות פיתוח ועוד בוחרי ליכוד נאמנים הם שיעלו אותו לשלטון ולהיות ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל.” האם אתה סבור שהצהרתו נכונה? | |||
_new_ |
אני כידוע קצת זהיר | |||
|
|||
1. אינני זוכר אם אופק אמר לי (או לפורום) או לא שביבי לא ישאר בתפקיד שר האוצר. אבל בעיני הוא אמין בדיוק כמוך וכמוך הוא גלוי ושקוף. 2. לגבי אם הצהרתו המצוטטת היא נכונה או לא ברור שאינני תומך בה אבל גם ברור שהוא כמוך מאמין שנתניהו יהיה ראש הממשלה הבא. זה יקרה לפי אופק בגלל קולות אלו שהניתוח הכלכלי שלי לא מדבר אליהם ומאד כועסים על המדיניות הכלכלית שלו, גם ברמה האישית. זה כבר אפילו מזכיר לי שיחות בעל פה עם אופק. | |||
_new_ |
אני לא בטוח שאתה צודק | |||
|
|||
נכון שההבנה מחלחלת לאט, אבל בסופו של דבר אנשים מבינים שביבי הוא צרה. גם המתנחלים לא ישכחו את העובדה שנתניהו יכול היה למנוע את ההתנתקות בהסתברות גבוהה ולא עשה כן. | |||
_new_ |
אני לא בטוח שאתה צודק | |||
|
|||
האמת היא שכל חברי הכנסת של הליכוד אשמים בכך. כל חבר כנסת שלא פרש מסיעתו מסכים עם מדיניות הסיעה, או למצער חושב שהפערים בין מדיניות הסיעה לבין דעותיו אינם מהותיים. לנתניהו היתה לפחות מטרה כלכלית מוצהרת. לחברי הכנסת האחרים יש תירוצים הרבה פחות משכנעים, בעיקר אלה שנותרו בממשלה. | |||
_new_ |
אני לא בטוח שאתה צודק | |||
|
|||
חברי הכנסת שאתה מדבר עליהם לא מעמידים את עצמם כאלטרנטיבה לשרון, לכל היותר כממשיכי דרכו (ע''ע אולמרט). אם לנתניהו היו תכונות של מנהיג, הוא היה פורש לפני שנה ויותר, ומעמיד את עצמו בראש המחנה המתנגד להתנתקות. כל הדיבורים שלו על חשיבות המשך דרכו במשרד האוצר אינם אלא בלון נפוח של תירוצים. אחת משתיים: אם ההתנתקות היא אכן אסון כמו שהוא טוען עכשיו, הרי איך אפשר לדבר על צמיחה תחת טרור וטילי הקאסם שיבואו בעיקבותיה, ולכן לא הייתה לו שום סיבה להמשיך עד עכשיו. אם איננה אסון לא הייתה לא שום הצדקה להתפטר עכשיו, מלבד הרצון לקצור דבידנדים פוליטיים. | |||
_new_ |
ביבי ברחן ??? | |||
|
|||
שטויות. מה שעשה נתניהו מצויין מבחינה כלכלית. לא תמצא כלכלן אשר מכבד את עצמו אשר יטען ההפך. נכון שיש אנשים שנפגעו ממדיניותו. זה כבר יוצא מתחום הכלכלה ונכנס לתחום הסוציולוגיה... | |||
_new_ |
לא אמרתי | |||
|
|||
בפורום דבר על ביבי, רק עם סיון דיברנו וטענתי כי ביבי יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל. לא אמרתי זמן, למרות שחשבתי כי לא יקח הרבה זמן וביבי יתחיל לעבוד על הבחירות הבאות. ולא כשא אוצר, כי הרי תוכניות כאן בארץ רק מתכננים ואין המתכנן נשאר כדי לבדוק ביצוע.אחר כך כבר ימצאו את האחראי על הכשלון. אין לי שום הוכחות על המצביעים של נתניהו רק תחושת בטן כי הרי בתוך עמי אני יושב. והבחירות הבאות יוכיחו מי צדק. הלואי שאתבדה. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |