פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שעירים לעזאזל של חינוך תעשייתי
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 1:51)


שעירים לעזאזל של חינוך תעשייתי

נסים ישעיהו



בנושא החינוך ומערכת החינוך בארץ, מככב לאחרונה בחדשות דו''ח דברת לרפורמה בחינוך. הח''מ מודה כי עוד בטרם קרא את ההמלצות הכלולות בדו''ח, דבר שלא טרח לעשות עד היום, הכריז כי הוא מוכן לחתום מראש על תחזיתו להמשך הידרדרות מערכת החינוך אף אם יישומו כל ההמלצות הכלולות בדו''ח הנ''ל.

בשורות הבאות ננסה להסביר ולבסס תחזית נמהרת זו.

בשבוע שעבר, ברשימה לפרשת אמור הצגנו את התזה שהמדינה שלנו אינה מדינה יהודית, בין היתר – כי החינוך אינו חינוך יהודי. באופן די חריג אצלנו, אותה רשימה זכתה לתגובות רבות יחסית, אבל דומה כי אף אחת מהן לא ניסתה להתמודד עם הטענה שהחינוך אינו יהודי. בעצם, לא היתה התמודדות עם שום טענה מאלה שהועלו ברשימה הנ''ל; רק טענו שכל מה שיהודים עושים הוא יהודי כי יהודים עשו אותו, ולפיכך המדינה היא יהודית.

באותה מדה יש להניח, יטענו שהחינוך הוא יהודי כי המורים הם יהודים וגם התלמידים. אבל עובדת יהדותו של אדם, עדיין אינה הופכת את מעשיו ליהודיים ובטח לא את רגשותיו או מחשבותיו. די להעיף מבט בפעילותם של שונאי ישראל שהם יהודים על פי ההלכה, כדי לאשר הנחת יסוד זו.

כדי שמשהו ייחשב ליהודי, הוא צריך להתאים לקודקס היהודי. פלוני הוא יהודי כי על פי הקודקס היהודי הוא נחשב כזה; מעשיו ייחשבו יהודיים או לא – על פי מדת התאמתם לאותו קודקס עצמו.

אצלנו, וזו מגמה מפורשת, החליטו לבנות יהדות חדשה. ''יהדות'' זו מתייחסת אל היהדות הישנה כאל פולקלור במקרה הטוב, וכאל נטל מעיק עד בלתי נסבל, במקרה הפחות טוב.

כאשר הח''מ מדבר על יהדות – הוא מתכוון, מה לעשות, דוקא ליהדות הישנה. זו שלא השתנתה במהותה מאז מעמד הר סיני; היהדות החדשה השתנתה כל כך הרבה מאז שהח''מ זוכר את עצמו, עד שלא ברור כלל מהי אותה יהדות ואם בכלל היא קיימת.

אפרופו מעמד הר סיני, פרשת השבוע פותחת בפסוק:
(ויקרא כה) א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-משֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמר:
(רש''י) בְּהַר סִינַי, מה ענין שמיטה אצל הר סיני? והלא כל המצות נאמרו מסיני; אלא, מה שמיטה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני, אף כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני.
רש''י מצטט את המדרש ומתייחס כאן למה שנאמר בפסוק הבא:
ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבאוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה':
השאלה היא, מה בא רש''י לחדש בפירושו זה? לכאורה, מה איכפת לנו היכן בדיוק נאמרו הכללים והפרטים של כל מצווה?

מעניין שבתזכורת זו גם פותחת המשנה במסכת אבות, שאותה נוהגים יהודים לקרוא בשבתות הקיץ, פרק לשבת פרק לשבת.
(אבות א) משֶה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְּבָרִים: הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין, וְהַעֲמִידוּ תַּלְמִידִים הַרְבֵּה, וַעֲשׁוּ סְיָג לַתּוֹרָה.
עומד על כך רבנו עובדיה ברטנורא בפירושו למשנה:
לפי שמסכת זו אינה מיוסדת על פירוש מצוה ממצות התורה כשאר מסכתות שבמשנה, אלא כולה מוסרים ומדות, וחכמי אומות העולם ג''כ חברו ספרים כמו שבדו מלבם בדרכי המוסר כיצד יתנהג האדם עם חבירו; לפיכך התחיל התנא במסכת זו, משה קבל תורה מסיני; לומר לך שהמדות והמוסרים שבזו המסכתא – לא בדו אותם חכמי המשנה מלבם, אלא אף אלו נאמרו בסיני:
מוּסָרִים ומדות, זו תכלית החינוך; כדי שיהיה חינוך – צריך שיהיה לו בסיס, סמכות על שקובעת מה מותר ומה אסור.

לכאורה, כל אחד יכול להחליט לעצמו מה טוב ומה רע מה מותר ומה אסור. ומי שיש בידו הכח הפוליטי – גם יכול להחליט עבור אחרים, כפי שזה קורה אצלנו ה' ישמור. אבל כוח פוליטי, טבעו שהוא עובר מיד ליד ואז גם משתנים כללי המותר והאסור. זה לא קורה כאשר סמכות העל היא יציבה ובלתי משתנית.

דע מאין באת ולאן אתה הולך

האמת היא שכבר לפני הרבה שנים ניתן היה לזהות שמערכת החינוך קורסת; הח''מ נהג לכנות אותה ''מערכת האין חינוך'' רק כדי לא לומר ''האנטי חינוך''. כעת הולכים לחולל רפורמה כדי להבריא את מערכת החינוך; רבים זוכרים בודאי רפורמות קודמות במערכת זו; הבולטת שבהן – החלוקה לשלוש חטיבות שיזם שר החינוך דאז, יגאל אלון המנוח.

והנה הפלא ופלא; אחת מהמלצות דו''ח דברת, היא לשוב את לחלוקה לשתי חטיבות... בין לבין היו עוד כמה רפורמות במערכת החינוך; פחות מתוקשרות אך לא פחות מזיקות.

כשבאים לרפא את חוליי מערכת החינוך, מן הראוי (לפחות לנסות) להבין מה גרם לכשלון הרפורמות הקודמות. הרי מי שיזמו וביצעו אותן, היו לא פחות חכמים מאלה שיוזמים ואמורים לבצע כיום, אז למה נכשלו אותן רפורמות? הרי בלי להשיב ביושר על שאלה זו, בהחלט יתכן שברפורמה המוצעת, מציעים לנו הליכה מן הפח אל הפחת.

הח''מ סבור כי המכנה המשותף והגורם לכשלונן של כל הרפורמות במערכת החינוך, כולל זו המתרגשת ובאה כעת, הנו ההתייחסות לצדדים הטכניים בלבד תוך התעלמות מן הצדדים המהותיים.

בתי הספר הפכו לבתי חרושת; המהפכה התעשייתית הגיעה גם אליהם, וכל העניין הוא להגיע לגמר בציונים מתאימים. בזה נמדד התלמיד ובזה נמדד גם המורה. אם התלמידים הם גם בני אדם או לא – אין זה עניינו של בית הספר, ובלבד שבין כתליו יתנהגו כראוי.

אז עכשיו מפטרים כמה אלפי מורים במסגרת ''תהליך ההבראה'' של מערכת האין חינוך; המורים הפכו להיות השעיר לעזאזל של מערכת שכשלה. מה שמייחד את השעיר לעזאזל, זה שהוא נשלח אל ארץ גזירה לא בגלל מה שהוא עשה, אלא בגלל מה שאחרים עשו...

מערכת החינוך כשלה לא באשמת המורים. מערכת החינוך כשלה למרות המורים. מערכת החינוך כשלה כי אין לה תשתית אידיאולוגית ברורה; היא כשלה כי אין לה יעדים מלבד הישגים לימודיים המתבטאים בציונים מתאימים. והיא כשלה גם מפני שהמובילים אותה, איך לומר בעדינות, הם לא בדיוק מודל חינוכי שישמש דוגמא חיובית לתלמידים.

כל התורה עניינה הוא חינוך; תורה מלשון 'הוראה'. אלא שלא תמיד ניתן לזהות בקלות את הרעיון החינוכי המסתתר בהוראות התורה. מיוחדת היא מסכת אבות שעניינה הוא הוראות חינוכיות ישירות וברורות כפי שהבאנו לעיל מפירוש ר' עובדיה ברטנורא.

שלשלת המסירה המובאת במשנה הראשונה של מסכת אבות, מתייחסת לתורה שבעל פה, כי תורה שבכתב ניתנה לכל ישראל. הפירושים לתורה שבכתב – הם שעברו בשלשלת המסירה מדור לדור, כאשר בכל דור מדגישים את ההוראה החשובה ביותר לאותו דור, ולפעמים זה נראה כמו חידוש, משהו שלא הכירו מקודם.

על יסוד זה ניתן להבין את סוף המשנה הראשונה שציטטנו לעיל:
הֵם (אנשי כנסת הגדולה) אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְּבָרִים: הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין, וְהַעֲמִידוּ תַּלְמִידִים הַרְבֵּה, וַעֲשׁוּ סְיָג לַתּוֹרָה.
בזמנם, בדור של שיבת ציון לאחר שבעים שנות גלות בבל, אלה היו הנושאים שמצאו לנכון להדגיש. ניתן כעת וזה גם די מפתה, לכתוב מאמר שלם על ההקבלה בין שיבת ציון של אז ושל היום; אבל הפעם נסתפק במה שכבר ציטטנו, ונציע להתבונן בשלושת הדברים שאמרו אנשי כנה''ג, בניסיון למצוא בהם מזור לחוליי מערכת האין חינוך שלנו.

השבת אנו קוראים את הפרק השלישי בפרקי אבות, וכך זה מתחיל:
עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר: הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְּבָרִים וְאִי אַתָּה בָּא לִידֵי עֲבֵרָה: דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן.
כתשתית חינוכית ראויה לענ''ד, נציע כאן פירוש חסידי לדברי עקביא בן מהללאל:

הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְּבָרִים; אפילו בוגר מערכת האין חינוך של מדינת ישראל יודע לספור עד שלוש, אז בשביל מה הוא מדגיש שמדובר בשלושה דברים? אלא לומר לנו שלא רק מה שרואים כאן ועכשיו זו המציאות. יש גם רבדים שאינם גלויים לחושים המודעים שלנו.

דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, יש לך שורשים היסטוריים עתיקים; אל תתנתק מהם.

וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, האם הצעד הבא שלך, ישמר את הקשר שלך עם השורשים או חלילה להפך?

וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן, פעולה שלך היום, תשפיע על העתיד. כאשר תיקלע למצב כלשהו, דע כי אתה הבאת את עצמך אליו.

רק מתוך חשיבה כזאת, של נטילת אחריות אמיתית למה שקורה, ניתן לגשת להבראת החינוך.

וכך יהיה רק טוב ליהודים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


דמיין לעצמך
ע.צופיה (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 3:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבלי לקרוא את מאמרך אני יודע שאתה כותב שטויות
ואיני רואה צורך לנמק..
_new_ הוספת תגובה



הפוסל במומו פוסל
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 5:54)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואיני רואה צורך להוסיף . . . .
_new_ הוספת תגובה



הפוסל במומו פוסל
ע.צופיה (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 7:59)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניתן להתווכח ארוכות על טיבה של מערכת החינוך במדינת ישראל,שברור שהיא שוודית באופיה מאחר וכל לומדיה ומלמדיה הם יהודים. הרי מערכת חינוך בזאת אינה יכולה להיות יהודית. ממתי יהודים שלא הוסמכו לרבנות יודעים לחנך?
אך למה לערב את דוח דברת המסכן שאיש לא טרח וטורח לקרוא אותו?
אגב, לדעתי(גם אני לא קראתי את הדו''ח)דוח דברת חיובי והוא ייושם ברובו בעתיד הנראה לעין.
_new_ הוספת תגובה



הפוסל במומו פוסל
פרקש (יום שישי, 20/05/2005 שעה 7:33)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז מה שלמדנו היום מצופיה הוא:
1. מערכת החינוך בישראל היא שוודית.
2. המערכת היא שוודית בגלל שתלמידיה ומלמדיה יהודים.
3. לפיכך, מערכת החינוך לא יכולה להיות יהודית.
4. יהודים שלא הוסמכו לרבנות לא יכולים לחנך.
5. דו''ח דברת הוא דו''ח מסכן.
6. הכותב לא קרא את הדו''ח.
7. הדו''ח בעיני הכותב הוא חיובי.
דו''ח דברת ייושם ברובו בעתיד הקרוב.

ואחרי כל הטענות האלה, האם באמת אנחנו צריכים להקדיש את זמננו היקר לתשובות ומענים הבנויים לתלפיות?
_new_ הוספת תגובה



הפוסל במומו פוסל
ע.צופיה (יום שישי, 20/05/2005 שעה 7:54)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרקש רק מילה אחת - ע ש ר .
_new_ הוספת תגובה



נסים, אתה טועה בדבר אחד
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 5:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שיש בישראל זה לא ''חינוך תעשייתי'', זו תעשיית חינוך. רוצה לאמר שהחינוך איננו חינוך אלא הוא הפך להיות תעשייה.
_new_ הוספת תגובה



נסים, אתה טועה בדבר אחד
לוי (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 7:32)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישראל צודק .
דוח דברת הוא הבל ורעות רוח . אבל אל דאגה הוא ממילא לא ייושם . זהוא רעיון עוועים המשתלב בממשל המושחת של מדינת ישראל על שלוחותיו הרבות , כולל מערבת המשפט . ראה דו''ח המבקר אשר משום מה התעכב במינויים לדרגות הנמוכות והתעלם מהנפוטיזם , הפרוטקציה והחברות בסגל הבכיר יותר .
_new_ הוספת תגובה



ככל שהזמן חולף גם אני מאוכזב מדו''ד
פרקש (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 12:26)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל מקרה דו'' דברת (דו''ד) מתעסק רק במסגרת, בארגון ובניהול החינוך ואינו מטפל כלל וכלל בתכנים, בחינוך בהכשרת המורה. וגם אם הדו''ח ימומש עדיין ישארו פרצות גדולים ברמת החינוך ולא נראה שיפור ניכר.

משרד החינוך היה צריך לשקוד קודם כל על עדכון חומר ושיטות ההוראה ומתוך זה לגזור על הארגון כולו ועל הנהלים. אני חושש ביותר שאנחנו עומדים לפני משבר גדול בחינוך, ואני מקווה שהכניסה לבחירות בקרוב יעצרו את ההתדרדרות הזו.
_new_ הוספת תגובה



ככל שהזמן חולף גם אני מאוכזב מדו''ד
לוי (יום שישי, 20/05/2005 שעה 7:39)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דרישות קדם לשיפור החינוך הן :
צמצום מספר התלמידים בכיתה לסביבות 20 .
אם מעונינים ביום לימודים ארוך יש לדאוג לאפשרות הפיזית לבצע זאת .חדרי ספח מתאימים , מעין חדרי מועדון , מסעדה , מגרשי משחקים , מתקני ספורט וכדו' .
כמעש בכל בתי הספר שאני מכיר אין דברים כאלה . אם מורה , מדריך או מדריכה רוצים לשבת עם תלמיד אין איפה . חדרי המורים עלובים , אין למורה פינה כל שהיא לסדר את חפציו או להתארגן לשעור .
אין מתקנים אודיו ויזואליים סבירים וכו' .
על התוכן עוד ידונו זמן רב . יש להתחיל מתוכניות הלימודים למורים .
אני מתרשם שהמורים שלי ידעו הרבה יותר מאשר הידע האמור להיות מלומד בשיעור הבא . נדמה לי שהמצב כיום שונה .
המשמעת כיום היא בלתינסבלת ולא מאפשרת למורה לשלוט בכיתה . חייב להיות מנגנון אשר יאפשר ניטרול ילדים ונערים אשר אינם מתנהגים כראוי . התקנות והנהלים הנוכחיים הם אבסורד אחד גדול .
_new_ הוספת תגובה



נסים, אתה טועה בדבר אחד
נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 21:20)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

צודק. זו תעשיה חינוכית ולא חינוך תעשייתי. ככה זה כשממהרים לשלוח לפני שישנים על זה עוד לילה ובודקים שוב...
_new_ הוספת תגובה



אתה לא הוגן
דוד סיון (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 7:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מתקרב לסילוף.

בדיון הגדרתי מהי יהדות שהתמצית שלה היא: ''מבחינתי יש לפחות ארבעה מושגים שהם חלק מהיהדות. הלאום, התרבות, הדת והארץ''. אתה בחרת לא לדון אלא להגיד שזו לא יהדות.

עניתי בין היתר כך: ''אתה נוטל לעצמך מונופול על ההגדרה מהי היהדות ולכן יוצא שכל ההגדרות האחרות נפסלות על ידך. דומני שכבר הסברתי די ברור שיש גם הגדרות אחרות שהן לא פחות לגיטימיות מזו שלך''.

היו גם אחרים שעסקו בנושא ''מדינה יהודית'', אחד שאני זוכר זה עמיש.

מילא שאתה לוקח לעצמך מונופול על המושג, אבל להגיד שלא התמודדו עם הטענות שלך זה מאד לא הוגן וגם לא נכון.
_new_ הוספת תגובה



זה נראה לא הוגן ואני מתנצל
נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 21:43)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

הייתי צריך להבהיר שמה שאני מגדיר אי התמודדות, זו אכן התמודדות אבל בכלים אחרים. נכון שאותם כלים אינם תקפים בעיני, אבל
א' העובדה היא שהתמודדו
ב' עלי להסביר מדוע אותם כלים אינם תקפים בעיני.

ואחרי ההתנצלות, שאני מקווה שתתקבל גם ע''י משתתפים נוספים שהתייחסו לדברים ברצינות ובהגינות, הנה תגובתי:

לדבריך דוד, ''הלאום, התרבות, הדת והארץ'' הם חלק מן היהדות. מושגים אלו לקוחים מעולם מדע המדינה ולענ''ד, הם אינם תקפים כלל ביחס ליהדות. ונתחיל מהסוף:

כאלפים שנה הארץ לא היתה בשליטתנו; יהודים חיו בכל קצוי תבל; הם נשארו יהודים כי זו מהותם, בלי כל התניה טריטוריאלית. ועוד לא אמרנו מלה על היחס ליהודי הגולה בימינו, כאשר על פי הגדרה זו הם עלולים שלא להיחשב כבני הלאום היהודי. כבר עתה יש המערערים על זכותם להביע דעה בענייני ארץ ישראל, כי הם חיים בחוץ לארץ.

התרבות, הדת – אלה מושגים מופשטים; אינני יודע אם מישהו מהיהודים החדשים יודע להסביר מה הקשר הדתי שלו עם יהודי מבני ברק או ממאה שערים. הוא הרי רואה עצמו כלא דתי, אז איך הדת יכולה להיות גורם מאחד פרטים לכדי עם?

תרבות – כנ''ל. אין תרבות משותפת בארץ אם יש בכלל תרבות.

אגב, את המונחים האלה הכרתי מזמן, דומני שזה היה באמצעות ספרה של מי שנחשבה הכוהנת הגדולה של זכויות האדם ועסקה גם בחינוך לאזרחות לפחות בכתב. דומה כי השבוע דן בג''ץ בעתירה המשותפת לה ולעוד כמה יהודים חדשים המבקשים להקרא 'ישראלים' ולא יהודים. ולהזכירך, היא גם היתה סרת החינוך.

אז כשאני לא מקבל הגדרות מסוימות, זה אחרי שהן היו חלק מהוויתי בטרם התפכחתי. השגיאה שלי היא שנדמה לי שהדברים ברורים לכולם ולכן אני לא מסביר מספיק.
_new_ הוספת תגובה



כמה הערות
דוד סיון (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 23:36)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. היו בדיון הקודם מי שהסבירו ביותר פירוט ממני מה היא היהדות. משל עמיש בשתי תגובות עוקבות (דיון 58999). זה לא בדיוק ההסבר שלי אבל הוא בהחלט דרך לגיטימית, שמדגישה תרבות, להגדיר יהדות.

2. לעניין אלפים שנות הגלות, אלו שנשארו יהודים נשארו בגלל הדת, בגלל התרבות ובגלל הכמיהה לציון (לאו דוקא הציווי הדתי).

3. אני מודה שזה לא השטח החזק שלי להסביר את עמדתי על היהדות. לכן לא עסקתי בנושא בפירוט גם קודם. אבל אני מחזיק בעמדה הלגיטימית הזאת בשכנוע רב כבר הרבה שנים.

4. צריך להכיר את זה שיש שונות בין היהודים גם על הגדרת המהות העיקרית, וללמוד לקבל זאת.
_new_ הוספת תגובה



כמה הערות
נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 23:44)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

בלי ציווי דתי אין כמיהה לציון. עכ''פ לא היתה בהיסטוריה.

שיש שונות בין היהודים, אין ולא היתה לי בעיה עם זה.

הבעיה היא עם הממסד שלא הגדיר לעצמו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. זו הסיבה שהוא מזגזג בקצב שקשה לעקוב אחריו.
_new_ הוספת תגובה



חינוך יהודי מהו?
פרקש (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 12:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי אתה מפרש את המונח חינוך יהודי רק מה שכולל דיברי תורה ופשט, מצוות ומנהגים. ואין לעולם עם חי כשכל בניו ובנותיו לומדים רק את זה, ומזניחים מקצועות ומדעים, חשבון ושפות.

תאר לך שאנחנו היינו עם חשבון שלומד רק חשבון, מתימטיקה, פרבולות ואינטגרלים. גם אז לא היינו מגיעים רחוק, אפילו שיש כוח במתימטיקה.

עם חייב ללמוד את מנהגי עצמו אבל גם כל מידע אחר שיתן לנו לפתח את חיינו ואת תרבותנו ואת ארצנו. גם רבי עקיבא היה עובד אדמה עד שנכנס לאוהלה של תורה. שמקדימה עבודת האדמה ולימודים כלליים את אוהלה של תורה, אבל כמובן לא באה במקומה.
_new_ הוספת תגובה



חינוך יהודי מהו?
נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 22:48)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

כן, אתה צודק, עוד לא הגדרנו מהו חינוך וחבל.

מתמתיקה, שפות ושאר ירקות, זה לא חינוך, זה ענינים טכניים.

מי שיש לו תשתית חינוכית ראויה, ישתלט בקלות יחסית על הצדדים הטכניים.

מי שיש לו את התשתית הטכנית, זהו החתך של תוצרי מערכת האין חינוך אצלנו, ואף אחד לא מרוצה מהתוצאות. הרי בשביל מה הקימו את ועדת דברת?!
_new_ הוספת תגובה



להערכתי אינך עונה להערתו שלפרקש
ישרא-טק (שבת, 21/05/2005 שעה 20:54)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באופן הראוי והנכון.

יש מי שיאמר על מצוות היהדות שגם הם עניין טכני. אבל אין זה יהיה נכון, כמו שלאמר שמתמטיקה היא עניין טכני בלבד. כי הרי היא איננה טכנית בכלל. מתימטיקה היא לוגיקה של מספרים, ביטוי נשגב לחכמת האדם. כך גם פיזיקה, כימיה וביולוגיה שחייבים בני האדם ללמדם כדי לעסוק במלאכות העולם החיוניים כיום יותר ויותר.

מי שמשלים את לימודי הישיבה (אם בכלל אפשר להשלימם אי פעם) אינו יכול לכלכל את מעשיו וצעדיו בעולמו של אלוהים, כי אינו יודע לתחזק ונהוג ברכב, להשתמש במחשב או במקרר או להתקינם או לתקנם וכו'. תלמיד הישיבה אינו יודע לרפא, לא יודע לגדל פירות וירקות, לא יודע לאפות לחם, חלה ומצה וכו'.

כלומר, אין חיי היהודי צפונים רק בישיבות. כי על היהודי לעמוד גם על רגליו בידיעת מדעי העולם ולהשתלב בפיתוחם. אין העבודה פוגעת באמונה או בלימוד התורה. כמו שאמרתי מיטב הוגי היהדות היו גם בעלי מקצועות 'חילוניים' כמו רופא ופילוסוף (הרמב''ם), שאול, ר' עקיבא (רועי צאן) וכו'.

אין הלימודים הכלליים והעבודה צריכים לבייש את היהודי. נהפוך הוא, יהודי אשר אינו חי ממעשי ידיו אין יהודי אמיתי הוא.
_new_ הוספת תגובה



מהות וטכניקה
נסים ישעיהו (שבת, 21/05/2005 שעה 22:27)
בתשובה לישרא-טק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

לימוד יהדות זה לימוד שדרכו מתחברים אל המהות שלנו כיהודים.

מתמטיקה וכל היתר, לומדים בשביל מקצוע. אני מקווה שלא חושדים בי שאני נגד לימוד כזה, הרי בעצמי אני משתדל להתפרנס מיגיע כפי, אבל הכל בפרופורציות הנכונות.
_new_ הוספת תגובה



נסים תראה
סתם אחד (יום שני, 23/05/2005 שעה 0:08)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל שהמיים לא דומים לשמיים
_new_ הוספת תגובה



נסים תראה
נסים ישעיהו (יום שני, 23/05/2005 שעה 14:15)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

הם לא דומים? דוקא נראה שכן.
_new_ הוספת תגובה



כך דומה גם היהדות למתימטיקה
ישרא-טק (יום שני, 23/05/2005 שעה 14:19)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שנאמר: ויעסוק גם בזה וגם בזה כמידתו.
_new_ הוספת תגובה



כך דומה גם היהדות למתימטיקה
סתם אחד (יום שני, 23/05/2005 שעה 21:53)
בתשובה לישרא-טק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכך גם היהדות הדתית נתונה בס''ד (תרתי משמע)
_new_ הוספת תגובה



בגלל שהמיים לא דומים לשמיים
סתם אחד (יום שני, 23/05/2005 שעה 21:56)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



נסים תראה
סתם אחד (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 13:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



נסים תראה
סתם אחד (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 22:22)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בקרוב עוד תגיע רחוק
_new_ הוספת תגובה



בדרך שלך אתה תגיע רק קליין
פרקש (יום שישי, 20/05/2005 שעה 8:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

- הכי קטן שאפשר.
_new_ הוספת תגובה



חבל ניסים שאתה אינך מתייחס ברצינות
עמיש (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 13:44) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הראויה לתגובות שבאו בעקבות מאמרך הקודם.

לא התעמקת במאמץ להשיב לשאלות הנוגעות להגדרת היהדות ולהגדרת התרבות היהודית המודרנית. למען האמת לא היה ניכר כי בכלל קראת אותן.

נראה כי אתה כאותו אדם שאת קליפתו אכל ואת תוכו זרק.

אתה מאמץ לך רק את מעטפת היהדות כיהדות, כל מה שצמח בתוך היהדות אתה משליך ככלי אין חפץ בו בהנמקה המוזרה כי רק עיסוק אמוני ביסודות התרבותיים של עם ישראל הוא בבחינת יהדות.
איש אינו מתכחש ליסודות המורשת היהודית, אבל אתה מתכחש לחלק הגדול בהווה שלה.

ובנוסף, אתה אינך מתייחס ברצינות ובכבוד הראויים לאנשים הטורחים לקרא את דבריך ואף להגיב עליהם. אבל זו כבר אופרה אחרת.
_new_ הוספת תגובה



חבל ניסים שאתה אינך מתייחס ברצינות
נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 23:21)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

נתחיל מהסוף:

אני באמת מצטער אם נוצר הרושם שאיני מתייחס ברצינות ובכבוד וכו'. אפילו כלפי מגיבים בלתי עניניים ואף משמיצים – אין בי תחושת אי כבוד, אז מאד חבל לי שכך מצטירת דמותי.

אני מקווה שראית בינתיים את תגובתי לדוד סיון תגובה 59162

קשה לי להתמודד עם טענותיך, כי נראה שלא ממש הגעתי אליך בדברי ומכאן מסקנותיך.

ברשותך, אתעלם מהמסקנות האישיות שהסקת כי כרגיל, לא אני העניין. אתייחס רק לטענה ש-''כל מה שצמח בתוך היהדות אתה משליך ככלי אין חפץ בו בהנמקה המוזרה כי רק עיסוק אמוני ביסודות התרבותיים של עם ישראל הוא בבחינת יהדות.''

בתוך היהדות כמו בתוך כל גוף, עלולים לצמוח גם צמחים מזיקים ביותר כידוע; גם ירבעם בן נבט גם אחאב צמחו בתוך היהדות; גם המתייוונים. אז מה, זו היהדות?

אינני יודע מהיכן לקחת את ה''הנמקה המוזרה כי רק עיסוק אמוני ביסודות התרבותיים של עם ישראל הוא בבחינת יהדות''. למיטב זכרוני, מעולם לא טענתי כך. מה שכן טענתי וזו טענתי גם היום, זה שכל מעשה או מחדל צריך להבחן מן הזוית של הקשר ליהדות, האם הוא מחזק אותו או חלילה להפך.

התרבות במדינת ישראל אינה תרבות יהודית, היא פשוט מועתקת מחו''ל; מה לא ברור פה? אם זה טוב או רע – יש כמה מבחנים אבל העיקרי הוא מבחן התוצאה.

והתוצאות כידוע, אינן מרנינות.

אלא מה, בלי ספק גם לך יש ביקורת על נקודה כזו או אחרת ואולי אפילו על הרבה נקודות, אלא שעדיין נראה לך כאילו מדובר בכשלים אקראיים.

אני טוען שהנקודות מתחברות לקו. הקו מתחיל בניתוק המכוון ממורשת ישראל ועלול להסתיים בתהום ח''ו.
_new_ הוספת תגובה



אסור לנו להתנתק כמובן ממורשת ישראל
ישרא-טק (שבת, 21/05/2005 שעה 21:00)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי היא אמנת היסוד של זהותנו. אבל יהדות אינה אומרת ביטול דיעה והתעסקות בענייני חול, מלאכה ולימוד מדעים וכו'. היום היהודים האורתודוכסים מתכנסים ללימודה של תורה בלבד, מתלבשים בבגדים נוכריים (שהנוכרים עצמם כבר חדלו ללובשם לפני 200 שנה) ומתרחקים מכל מלאכה ולימוד שאינו לימודי דת.

וחבל. כי זו אינה מצוות היהדות.
_new_ הוספת תגובה



אסור לנו להתנתק כמובן ממורשת ישראל
נסים ישעיהו (שבת, 21/05/2005 שעה 22:29)
בתשובה לישרא-טק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

גם בעיני לא מוצא חן מה שקורה היום, אבל זו בעיה אחרת, פוליטית.

ביהדות, מאז ומעולם יהודים התפרנסו ממלאכות שונות. רק בודדים עסקו בתורה בלא לעסוק במלאכה, וכך צריך להיות גם היום.
_new_ הוספת תגובה



שנאמר
פרקש (יום רביעי, 25/05/2005 שעה 21:06)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות''. איך אתה מפרש זאת?
_new_ הוספת תגובה



שנאמר
נסים ישעיהו (יום חמישי, 26/05/2005 שעה 0:17)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

אני מניח שבדיוק כמו שאתה מפרש זאת.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי