|
שעירים לעזאזל של חינוך תעשייתי | |||||
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/05/2005 שעה 1:51) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
דמיין לעצמך | |||
|
|||
שבלי לקרוא את מאמרך אני יודע שאתה כותב שטויות ואיני רואה צורך לנמק.. | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
ואיני רואה צורך להוסיף . . . . | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
ניתן להתווכח ארוכות על טיבה של מערכת החינוך במדינת ישראל,שברור שהיא שוודית באופיה מאחר וכל לומדיה ומלמדיה הם יהודים. הרי מערכת חינוך בזאת אינה יכולה להיות יהודית. ממתי יהודים שלא הוסמכו לרבנות יודעים לחנך? אך למה לערב את דוח דברת המסכן שאיש לא טרח וטורח לקרוא אותו? אגב, לדעתי(גם אני לא קראתי את הדו''ח)דוח דברת חיובי והוא ייושם ברובו בעתיד הנראה לעין. | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
אז מה שלמדנו היום מצופיה הוא: 1. מערכת החינוך בישראל היא שוודית. 2. המערכת היא שוודית בגלל שתלמידיה ומלמדיה יהודים. 3. לפיכך, מערכת החינוך לא יכולה להיות יהודית. 4. יהודים שלא הוסמכו לרבנות לא יכולים לחנך. 5. דו''ח דברת הוא דו''ח מסכן. 6. הכותב לא קרא את הדו''ח. 7. הדו''ח בעיני הכותב הוא חיובי. דו''ח דברת ייושם ברובו בעתיד הקרוב. ואחרי כל הטענות האלה, האם באמת אנחנו צריכים להקדיש את זמננו היקר לתשובות ומענים הבנויים לתלפיות? | |||
_new_ |
הפוסל במומו פוסל | |||
|
|||
פרקש רק מילה אחת - ע ש ר . | |||
_new_ |
נסים, אתה טועה בדבר אחד | |||
|
|||
מה שיש בישראל זה לא ''חינוך תעשייתי'', זו תעשיית חינוך. רוצה לאמר שהחינוך איננו חינוך אלא הוא הפך להיות תעשייה. | |||
_new_ |
נסים, אתה טועה בדבר אחד | |||
|
|||
ישראל צודק . דוח דברת הוא הבל ורעות רוח . אבל אל דאגה הוא ממילא לא ייושם . זהוא רעיון עוועים המשתלב בממשל המושחת של מדינת ישראל על שלוחותיו הרבות , כולל מערבת המשפט . ראה דו''ח המבקר אשר משום מה התעכב במינויים לדרגות הנמוכות והתעלם מהנפוטיזם , הפרוטקציה והחברות בסגל הבכיר יותר . | |||
_new_ |
ככל שהזמן חולף גם אני מאוכזב מדו''ד | |||
|
|||
בכל מקרה דו'' דברת (דו''ד) מתעסק רק במסגרת, בארגון ובניהול החינוך ואינו מטפל כלל וכלל בתכנים, בחינוך בהכשרת המורה. וגם אם הדו''ח ימומש עדיין ישארו פרצות גדולים ברמת החינוך ולא נראה שיפור ניכר. משרד החינוך היה צריך לשקוד קודם כל על עדכון חומר ושיטות ההוראה ומתוך זה לגזור על הארגון כולו ועל הנהלים. אני חושש ביותר שאנחנו עומדים לפני משבר גדול בחינוך, ואני מקווה שהכניסה לבחירות בקרוב יעצרו את ההתדרדרות הזו. | |||
_new_ |
ככל שהזמן חולף גם אני מאוכזב מדו''ד | |||
|
|||
דרישות קדם לשיפור החינוך הן : צמצום מספר התלמידים בכיתה לסביבות 20 . אם מעונינים ביום לימודים ארוך יש לדאוג לאפשרות הפיזית לבצע זאת .חדרי ספח מתאימים , מעין חדרי מועדון , מסעדה , מגרשי משחקים , מתקני ספורט וכדו' . כמעש בכל בתי הספר שאני מכיר אין דברים כאלה . אם מורה , מדריך או מדריכה רוצים לשבת עם תלמיד אין איפה . חדרי המורים עלובים , אין למורה פינה כל שהיא לסדר את חפציו או להתארגן לשעור . אין מתקנים אודיו ויזואליים סבירים וכו' . על התוכן עוד ידונו זמן רב . יש להתחיל מתוכניות הלימודים למורים . אני מתרשם שהמורים שלי ידעו הרבה יותר מאשר הידע האמור להיות מלומד בשיעור הבא . נדמה לי שהמצב כיום שונה . המשמעת כיום היא בלתינסבלת ולא מאפשרת למורה לשלוט בכיתה . חייב להיות מנגנון אשר יאפשר ניטרול ילדים ונערים אשר אינם מתנהגים כראוי . התקנות והנהלים הנוכחיים הם אבסורד אחד גדול . | |||
_new_ |
נסים, אתה טועה בדבר אחד | |||
|
|||
בס''ד. צודק. זו תעשיה חינוכית ולא חינוך תעשייתי. ככה זה כשממהרים לשלוח לפני שישנים על זה עוד לילה ובודקים שוב... | |||
_new_ |
אתה לא הוגן | |||
|
|||
אתה מתקרב לסילוף. בדיון הגדרתי מהי יהדות שהתמצית שלה היא: ''מבחינתי יש לפחות ארבעה מושגים שהם חלק מהיהדות. הלאום, התרבות, הדת והארץ''. אתה בחרת לא לדון אלא להגיד שזו לא יהדות. עניתי בין היתר כך: ''אתה נוטל לעצמך מונופול על ההגדרה מהי היהדות ולכן יוצא שכל ההגדרות האחרות נפסלות על ידך. דומני שכבר הסברתי די ברור שיש גם הגדרות אחרות שהן לא פחות לגיטימיות מזו שלך''. היו גם אחרים שעסקו בנושא ''מדינה יהודית'', אחד שאני זוכר זה עמיש. מילא שאתה לוקח לעצמך מונופול על המושג, אבל להגיד שלא התמודדו עם הטענות שלך זה מאד לא הוגן וגם לא נכון. | |||
_new_ |
זה נראה לא הוגן ואני מתנצל | |||
|
|||
בס''ד. הייתי צריך להבהיר שמה שאני מגדיר אי התמודדות, זו אכן התמודדות אבל בכלים אחרים. נכון שאותם כלים אינם תקפים בעיני, אבל א' העובדה היא שהתמודדו ב' עלי להסביר מדוע אותם כלים אינם תקפים בעיני. ואחרי ההתנצלות, שאני מקווה שתתקבל גם ע''י משתתפים נוספים שהתייחסו לדברים ברצינות ובהגינות, הנה תגובתי: לדבריך דוד, ''הלאום, התרבות, הדת והארץ'' הם חלק מן היהדות. מושגים אלו לקוחים מעולם מדע המדינה ולענ''ד, הם אינם תקפים כלל ביחס ליהדות. ונתחיל מהסוף: כאלפים שנה הארץ לא היתה בשליטתנו; יהודים חיו בכל קצוי תבל; הם נשארו יהודים כי זו מהותם, בלי כל התניה טריטוריאלית. ועוד לא אמרנו מלה על היחס ליהודי הגולה בימינו, כאשר על פי הגדרה זו הם עלולים שלא להיחשב כבני הלאום היהודי. כבר עתה יש המערערים על זכותם להביע דעה בענייני ארץ ישראל, כי הם חיים בחוץ לארץ. התרבות, הדת – אלה מושגים מופשטים; אינני יודע אם מישהו מהיהודים החדשים יודע להסביר מה הקשר הדתי שלו עם יהודי מבני ברק או ממאה שערים. הוא הרי רואה עצמו כלא דתי, אז איך הדת יכולה להיות גורם מאחד פרטים לכדי עם? תרבות – כנ''ל. אין תרבות משותפת בארץ אם יש בכלל תרבות. אגב, את המונחים האלה הכרתי מזמן, דומני שזה היה באמצעות ספרה של מי שנחשבה הכוהנת הגדולה של זכויות האדם ועסקה גם בחינוך לאזרחות לפחות בכתב. דומה כי השבוע דן בג''ץ בעתירה המשותפת לה ולעוד כמה יהודים חדשים המבקשים להקרא 'ישראלים' ולא יהודים. ולהזכירך, היא גם היתה סרת החינוך. אז כשאני לא מקבל הגדרות מסוימות, זה אחרי שהן היו חלק מהוויתי בטרם התפכחתי. השגיאה שלי היא שנדמה לי שהדברים ברורים לכולם ולכן אני לא מסביר מספיק. | |||
_new_ |
כמה הערות | |||
|
|||
1. היו בדיון הקודם מי שהסבירו ביותר פירוט ממני מה היא היהדות. משל עמיש בשתי תגובות עוקבות (דיון 58999). זה לא בדיוק ההסבר שלי אבל הוא בהחלט דרך לגיטימית, שמדגישה תרבות, להגדיר יהדות. 2. לעניין אלפים שנות הגלות, אלו שנשארו יהודים נשארו בגלל הדת, בגלל התרבות ובגלל הכמיהה לציון (לאו דוקא הציווי הדתי). 3. אני מודה שזה לא השטח החזק שלי להסביר את עמדתי על היהדות. לכן לא עסקתי בנושא בפירוט גם קודם. אבל אני מחזיק בעמדה הלגיטימית הזאת בשכנוע רב כבר הרבה שנים. 4. צריך להכיר את זה שיש שונות בין היהודים גם על הגדרת המהות העיקרית, וללמוד לקבל זאת. | |||
_new_ |
כמה הערות | |||
|
|||
בס''ד. בלי ציווי דתי אין כמיהה לציון. עכ''פ לא היתה בהיסטוריה. שיש שונות בין היהודים, אין ולא היתה לי בעיה עם זה. הבעיה היא עם הממסד שלא הגדיר לעצמו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. זו הסיבה שהוא מזגזג בקצב שקשה לעקוב אחריו. | |||
_new_ |
חינוך יהודי מהו? | |||
|
|||
לדעתי אתה מפרש את המונח חינוך יהודי רק מה שכולל דיברי תורה ופשט, מצוות ומנהגים. ואין לעולם עם חי כשכל בניו ובנותיו לומדים רק את זה, ומזניחים מקצועות ומדעים, חשבון ושפות. תאר לך שאנחנו היינו עם חשבון שלומד רק חשבון, מתימטיקה, פרבולות ואינטגרלים. גם אז לא היינו מגיעים רחוק, אפילו שיש כוח במתימטיקה. עם חייב ללמוד את מנהגי עצמו אבל גם כל מידע אחר שיתן לנו לפתח את חיינו ואת תרבותנו ואת ארצנו. גם רבי עקיבא היה עובד אדמה עד שנכנס לאוהלה של תורה. שמקדימה עבודת האדמה ולימודים כלליים את אוהלה של תורה, אבל כמובן לא באה במקומה. | |||
_new_ |
חינוך יהודי מהו? | |||
|
|||
בס''ד. כן, אתה צודק, עוד לא הגדרנו מהו חינוך וחבל. מתמתיקה, שפות ושאר ירקות, זה לא חינוך, זה ענינים טכניים. מי שיש לו תשתית חינוכית ראויה, ישתלט בקלות יחסית על הצדדים הטכניים. מי שיש לו את התשתית הטכנית, זהו החתך של תוצרי מערכת האין חינוך אצלנו, ואף אחד לא מרוצה מהתוצאות. הרי בשביל מה הקימו את ועדת דברת?! | |||
_new_ |
להערכתי אינך עונה להערתו שלפרקש | |||
|
|||
באופן הראוי והנכון. יש מי שיאמר על מצוות היהדות שגם הם עניין טכני. אבל אין זה יהיה נכון, כמו שלאמר שמתמטיקה היא עניין טכני בלבד. כי הרי היא איננה טכנית בכלל. מתימטיקה היא לוגיקה של מספרים, ביטוי נשגב לחכמת האדם. כך גם פיזיקה, כימיה וביולוגיה שחייבים בני האדם ללמדם כדי לעסוק במלאכות העולם החיוניים כיום יותר ויותר. מי שמשלים את לימודי הישיבה (אם בכלל אפשר להשלימם אי פעם) אינו יכול לכלכל את מעשיו וצעדיו בעולמו של אלוהים, כי אינו יודע לתחזק ונהוג ברכב, להשתמש במחשב או במקרר או להתקינם או לתקנם וכו'. תלמיד הישיבה אינו יודע לרפא, לא יודע לגדל פירות וירקות, לא יודע לאפות לחם, חלה ומצה וכו'. כלומר, אין חיי היהודי צפונים רק בישיבות. כי על היהודי לעמוד גם על רגליו בידיעת מדעי העולם ולהשתלב בפיתוחם. אין העבודה פוגעת באמונה או בלימוד התורה. כמו שאמרתי מיטב הוגי היהדות היו גם בעלי מקצועות 'חילוניים' כמו רופא ופילוסוף (הרמב''ם), שאול, ר' עקיבא (רועי צאן) וכו'. אין הלימודים הכלליים והעבודה צריכים לבייש את היהודי. נהפוך הוא, יהודי אשר אינו חי ממעשי ידיו אין יהודי אמיתי הוא. | |||
_new_ |
מהות וטכניקה | |||
|
|||
בס''ד. לימוד יהדות זה לימוד שדרכו מתחברים אל המהות שלנו כיהודים. מתמטיקה וכל היתר, לומדים בשביל מקצוע. אני מקווה שלא חושדים בי שאני נגד לימוד כזה, הרי בעצמי אני משתדל להתפרנס מיגיע כפי, אבל הכל בפרופורציות הנכונות. | |||
_new_ |
נסים תראה | |||
|
|||
חבל שהמיים לא דומים לשמיים | |||
_new_ |
נסים תראה | |||
|
|||
בס''ד. הם לא דומים? דוקא נראה שכן. | |||
_new_ |
כך דומה גם היהדות למתימטיקה | |||
|
|||
שנאמר: ויעסוק גם בזה וגם בזה כמידתו. | |||
_new_ |
כך דומה גם היהדות למתימטיקה | |||
|
|||
וכך גם היהדות הדתית נתונה בס''ד (תרתי משמע) | |||
_new_ |
בגלל שהמיים לא דומים לשמיים | |||
|
|||
_new_ |
נסים תראה | |||
|
|||
_new_ |
נסים תראה | |||
|
|||
בקרוב עוד תגיע רחוק | |||
_new_ |
בדרך שלך אתה תגיע רק קליין | |||
|
|||
- הכי קטן שאפשר. | |||
_new_ |
חבל ניסים שאתה אינך מתייחס ברצינות | |||
|
|||
הראויה לתגובות שבאו בעקבות מאמרך הקודם. לא התעמקת במאמץ להשיב לשאלות הנוגעות להגדרת היהדות ולהגדרת התרבות היהודית המודרנית. למען האמת לא היה ניכר כי בכלל קראת אותן. נראה כי אתה כאותו אדם שאת קליפתו אכל ואת תוכו זרק. אתה מאמץ לך רק את מעטפת היהדות כיהדות, כל מה שצמח בתוך היהדות אתה משליך ככלי אין חפץ בו בהנמקה המוזרה כי רק עיסוק אמוני ביסודות התרבותיים של עם ישראל הוא בבחינת יהדות. איש אינו מתכחש ליסודות המורשת היהודית, אבל אתה מתכחש לחלק הגדול בהווה שלה. ובנוסף, אתה אינך מתייחס ברצינות ובכבוד הראויים לאנשים הטורחים לקרא את דבריך ואף להגיב עליהם. אבל זו כבר אופרה אחרת. | |||
_new_ |
חבל ניסים שאתה אינך מתייחס ברצינות | |||
|
|||
בס''ד. נתחיל מהסוף: אני באמת מצטער אם נוצר הרושם שאיני מתייחס ברצינות ובכבוד וכו'. אפילו כלפי מגיבים בלתי עניניים ואף משמיצים – אין בי תחושת אי כבוד, אז מאד חבל לי שכך מצטירת דמותי. אני מקווה שראית בינתיים את תגובתי לדוד סיון תגובה 59162 קשה לי להתמודד עם טענותיך, כי נראה שלא ממש הגעתי אליך בדברי ומכאן מסקנותיך. ברשותך, אתעלם מהמסקנות האישיות שהסקת כי כרגיל, לא אני העניין. אתייחס רק לטענה ש-''כל מה שצמח בתוך היהדות אתה משליך ככלי אין חפץ בו בהנמקה המוזרה כי רק עיסוק אמוני ביסודות התרבותיים של עם ישראל הוא בבחינת יהדות.'' בתוך היהדות כמו בתוך כל גוף, עלולים לצמוח גם צמחים מזיקים ביותר כידוע; גם ירבעם בן נבט גם אחאב צמחו בתוך היהדות; גם המתייוונים. אז מה, זו היהדות? אינני יודע מהיכן לקחת את ה''הנמקה המוזרה כי רק עיסוק אמוני ביסודות התרבותיים של עם ישראל הוא בבחינת יהדות''. למיטב זכרוני, מעולם לא טענתי כך. מה שכן טענתי וזו טענתי גם היום, זה שכל מעשה או מחדל צריך להבחן מן הזוית של הקשר ליהדות, האם הוא מחזק אותו או חלילה להפך. התרבות במדינת ישראל אינה תרבות יהודית, היא פשוט מועתקת מחו''ל; מה לא ברור פה? אם זה טוב או רע – יש כמה מבחנים אבל העיקרי הוא מבחן התוצאה. והתוצאות כידוע, אינן מרנינות. אלא מה, בלי ספק גם לך יש ביקורת על נקודה כזו או אחרת ואולי אפילו על הרבה נקודות, אלא שעדיין נראה לך כאילו מדובר בכשלים אקראיים. אני טוען שהנקודות מתחברות לקו. הקו מתחיל בניתוק המכוון ממורשת ישראל ועלול להסתיים בתהום ח''ו. | |||
_new_ |
אסור לנו להתנתק כמובן ממורשת ישראל | |||
|
|||
כי היא אמנת היסוד של זהותנו. אבל יהדות אינה אומרת ביטול דיעה והתעסקות בענייני חול, מלאכה ולימוד מדעים וכו'. היום היהודים האורתודוכסים מתכנסים ללימודה של תורה בלבד, מתלבשים בבגדים נוכריים (שהנוכרים עצמם כבר חדלו ללובשם לפני 200 שנה) ומתרחקים מכל מלאכה ולימוד שאינו לימודי דת. וחבל. כי זו אינה מצוות היהדות. | |||
_new_ |
אסור לנו להתנתק כמובן ממורשת ישראל | |||
|
|||
בס''ד. גם בעיני לא מוצא חן מה שקורה היום, אבל זו בעיה אחרת, פוליטית. ביהדות, מאז ומעולם יהודים התפרנסו ממלאכות שונות. רק בודדים עסקו בתורה בלא לעסוק במלאכה, וכך צריך להיות גם היום. | |||
_new_ |
שנאמר | |||
|
|||
''אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות''. איך אתה מפרש זאת? | |||
_new_ |
שנאמר | |||
|
|||
בס''ד. אני מניח שבדיוק כמו שאתה מפרש זאת. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |