פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תכונות שופטי העם על פי הרלב''ג
אברהם בן-עזרא (יום ראשון, 06/02/2005 שעה 14:39)


תכונות שופטי העם על פי הרלב''ג


ד''ר אברהם בן עזרא




הרלב''ג [רבי לוי בן גרשום] מבאר בפירושו לתורה מהן אותן תכונות הנדרשות מהשופט בישראל על פי התורה בפרשת יתרו.
מדובר בפירוש הפסוק י''ח בספר שמות, בו מציע יתרו למשה – ''ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל, יראי אלוהים, אנשי אמת, שונאי בצע'', להיות שופטים בישראל בערכאות הנמוכות מהשיפוט העליון של משה רבנו.
להלן ביאורי הרלב''ג בדבר התכונות הנדרשות:

אנשי חיל:
א. ''שיהיה להם אבירות לב ולא ייראו מאדם, כדי שלא יעוותו המשפט מפני היראה''.

ב. ''ותהיה יראת השם יתעלה על פניהם, כי כמו אלו [א + ב] ראוי שישפטו דין אמת''.
אנשי אמת:
א. ''שיהיו אוהבי האמת כי בכאן תכונות לקצת האנשים לאהוב השקר יותר מן האמת''.

ב. ''והנה אוהבי האמת יחקרו בריב הבא לפניהם חקירה שלמה, לדון דין אמת לאמיתו, לרוב אהבתם האמת''.
שונאי בצע:
א. ''שונאים הגזל והעושק. אלא שכבר יקשה לזה הפירוש, מדוע התנה זה התנאי. כי אחר שהם יראי אלוהים, אין ספק שהם שונאים הגזל והעושק. ולזה ידמה שיהיה ''בצע'' מעניין תועלת הממון''.

ב. ''האדם תמצאהו על הרוב אוהב יותר קצת האנשים מקצת. ולזה תמצא שהיו מריבים שני בני אשם ויבחר הרואה אותם שינצח האחד מהם יותר מן האחר, ואם לא ראה אותם קודם זה. כל שכן שראה אותם קודם ונשא ונתן עימהם, שכבר יתכן שיהיו שם סיבות מביאות לאהוב האחד הרבה יותר מהאחר. ואין ספר שכאשר יאהבהו השופט יותר, יאהב ממונו יותר. ולזה תעלים ממנו אהבת הממון אמיתת הדין, הנה יקרה מזה שלא ישפוט על נכון''.
לפי הרלב''ג, משמעות אנשי חיל היא כפולה – על השופטים להיות אמיצים לבל יפחדו מאדם כדי שלא יטו את הדין לטובת הצד המהווה איום עליהם, ובנוסף, תהיה יראה ה' על פניהם – יאמינו בה' ובתורתו. לאמור, מצד אחד השופט צריך לקבל על עצמו את התורה כבסיס למשפט, ומצד שני עליו להימנע מיראה מאדם.

משמעות אנשי אמת היא – ראשית, לאהוב את האמת כפי שהיא, ולהתרחק מן השקר. יש בני אדם שנהנים מהשקרים, ואלה אינם ראויים להימנות כשופטים. בנוסף, אהבת האמת של השופט צריכה להובילו לחקור במטרה להגיע אל האמת – לאמור, לא מדובר באהבה עקרונית בלבד או בהעדפה בלבד אלא מדובר ביישום אהבה זו בעבודת השיפוט, דבר הבא לידי ביטוי ומיצוי בחקירה השלמה הדרושה על כל הכרוך בכך.

גם משמעות שונאי בצע היא כפולה: ראשית, מי שאמון על התורה כבר שונא בצע הוא, ולכן הפירוש של הרלב''ג לשנאת בצע הוא שנאת ממון, ושנאת הממון היא כאמור כפולה – יהא השופט שונא את ממונו שלו, [לא מחשיבו יתר על המידה ולא מעלה ערכו על ערכים אחרים של צדק ואמת], וכך יימנע השופט מלקיחת שוחד. בנוסף, יהא השופט שונא ממון חברו, לאמור, יימנע מלהטיב עם מי שמקורב אליו רגשית, הימנעות זו היא דרישה נפרדת משוחד, שכן על ידי הטבה עם בעל דין זה לא אמורה להיטיב כלל עם השופט. התורה מזהירה מההעדפה של בעל הדין, בין אם אותו צד לדיון הוא מוכר לשופט ממשא ומתן קודם, ובין אם ההעדפה היא פרי היכרות חדשה המתרחשת בבית המשפט ואין לה כלל היסטוריה קודמת.

• • •

יש הטוענים כי דרישות אלו הן דרישות לשלמות מעל כוחו של אדם רגיל, ובימינו הרי עורך דין מהשורה נבחר לכהן כשופט מבלי שייבחנו תכונות היושרה שלו עד כדי דרישה, למשל, של שנאת ממון זולתו. דרישה זו היא נקיון מחשבה ושיפוט ללא פניות באופן מוחלט. אין כאן רק אזהרה מפני היכרות קודמת העלולה להשפיע על פסק הדין, אלא יש כאן אזהרה אפילו מפני היכרות ואהדת יתר המתרקמת לראשונה במשך ההליך השיפוטי, וזאת בצד דרישות נוספות כמבואר לעיל.

נראה לי כי אדם ישר דרך ובעל כישורים ראויים יכול לנהוג לפי דרישות אלו, יש משפטנים מתאימים. כל הבעיה היא במנגנון בחירת השופטים – האם יש חתירה למינוי שופטים כאלה, או שמא שיקולים אחרים קובעים מי ישפוט בישראל.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


תכונות רצויות לשופט
אאא (יום שני, 07/02/2005 שעה 20:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בסדר חשיבות יורד

1)יושר אישי
2)בתוך עמו הוא חי
3)לא מתנשא
4)לא מטה משפט משיקולי עדה,שיוך פוליטי או רמת הכנסה
5)מוסר עבודה גבוה.הספק עבודה נמוך גורם לעינוי דין שפרושו עוות דין והופך את המערכת למערכת של עשירים
6)מחויבות לאינטרסים של העם בו השופט חי
7)הכרה של מיקום מערכת המשפט במשטר דמוקרטי והמגבלות עליה
8)מצוינות אקדמית.

מה יש לשופטים בישראל? בד''כ את סעיף 8 בלבד,וגם זה לא תמיד
_new_ הוספת תגובה



תכונות רצויות לשופט
סתם אחד (יום שני, 12/10/2009 שעה 22:53)
בתשובה לאאא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ָָָֹׁׂׂׂׂׂׂׂׂׂׂׂ–„ְֳ“ֲּׁׁׁ
_new_ הוספת תגובה



ולעומתו הרמב''ם
יוסי דר (יום שלישי, 08/02/2005 שעה 15:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באשר לסגולות הנדרשות לשופטים:

''אנשים חכמים ונבונים, מופלגין בחכמת התורה, בעלי דעה מרובה, יודעים קצת משאר חכמות, כגון רפואות וחשבון ותקופות ומזלות ואיצטגנינות ודרכי המעוננים והקוסמים והמכשפים והבלי עבודה זרה וכיוצא באלו כדי שיהיו יודעים לדון אותם... לא זקן מופלג בשנים, ולא סריס, מפני שיש בהם אכזריות, ולא מי שאין לו בנים כדי שיהיה רחמן...
כשם שבית דין מנוקין בצדק, כך צריכים להיות מנוקין מכל מומי הגוף. וצריך להשתדל ולבדוק ולחפש שיהיו כולם בעלי שיבה, בעלי קומה, בעלי מראה, נבוני לחש, ושידעו ברוב הלשונות כדי שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן...
צריך שיהיה בכל אחד מחברי בית הדין שבעה דברים, ואלו הם: חכמה וענווה, ויראה, ושנאת ממון, ואהבת האמת, ואהבת הבריות, ובעלי שם טוב... ובמה יהיו אהובים לבריות, בזמן שיהיו בעלי עין טובה ונפש שפלה, וחברתם טובה, ודיבורם ומשאם בנחת עם הבריות... אנשי חיל אלה שהם גיבורים במיצוות ומדקדקים על עצמם וכובשים את יצרם עד שלא יהא להם שום גנאי ולא שם רע, ויהא פרקם נאה... ושיהיה להם לב אמיץ להציל עשוק מידי עושקו... ומה משה רבנו עניו, אף כל דיין צריך להיות עניו... שונאי בצע - אף ממון שלהם אינם נבהלים עליו, ולא רודפין לקבץ הממון, שכל מי שיהא נבהל להון, חסד יבואנו. אנשי אמת - שיהיו רודפין אחר הצדק מחמת עצמם בדעתם. אוהבים את האמת ושונאים את החמס ובורחים מכל מיני העוול''.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי