פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עדות ודעת
טל רבינוביץ' (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 13:00)


עדות ודעת

טל רבינוביץ'



המאמר פורסם באתר BSH.

זה מכבר פנתה אלי אישה הלוקה בשמיעתה. לצורך תקשורת היא נעזרת במכשירי שמיעה שמאפשרים לה לשמוע אפילו שיחת טלפון. מכיוון שהיא סובלת מירידה חמורה בשמיעה - מכשירי השמיעה לא היו יכולים לסייע לה לו היא לא הייתה כל כך אינטליגנטית. בעזרת האינטליגנציה שלה היא משלימה את החסר ובונה לעצמה תקשורת כמעט מושלמת עם הסביבה.
השאלה: מה היא תקשורת כמעט מושלמת?


לעיתים נדמה כי דווקא בשל חירשותה היא ''שומעת'' טוב יותר מהרבה שומעים שאני מכירה. דבר זה מאפשר לה לבצע את עבודתה המקצועית הכרוכה במגע ובמשא מתן שותף עם ציבור. אשה זו (נקרא לה עדנה) היא בעלת תואר אקדמי ועובדת במקצוע הטעון רישוי ורישום.

עדנה מבקשת להתגרש מבן זוגה השומע. ברבנות לא מקבלים את עדותה ולפיכך היא במעמד נחות, לא רק בשל היותה אשה, אלא גם בשל פסלות עדותה כחירשת. בהיותה נשואה לגבר שומע - היתרון שלו עליה כפול: גם גבר, גם שומע...

שנים רבות אני עובדת עם לקויי שמיעה. בשנים האחרונות אף התמחיתי בהוראת אנגלית ללקויי שמיעה. חירש שלומד אנגלית מתמודד בעצם עם שפה זרה שניה שכן העברית - גם היא אינה שפת אמו. לשם הבהרה – נסו לדמיין את עצמכם לומדים סינית ללא יכולת לשמוע את השפה ובתיווך של שפת סימנים, שאותה עליכם ללמוד כתנאי מוקדם. אמנם, החירש נעזר בקריאת שפתיים, בשרידי שמיעה, בג'סטות, אולם כל פרט מפתח מיומנות לכך על פי כישוריו ועל פי רמת האינטליגנציה שלו.

לעדנה - תקשורת מוכחת עם הציבור. היא קוראת, כותבת, מדברת, מבינה ובעצם - כאשר שיערה מכסה את אוזניה ולא ניתן להבחין במכשירי השמיעה - חירשותה לא ניכרת.

במצב כמתואר, מקוממת העובדה שהיא פסולה לעדות בשל חירשותה וזאת ללא התחשבות בכישוריה כאמור.

ראו את הפיזיקאי הנודע סטפן הוקינג, אשר מתקשר עם כל העולם בעזרת אצבע אחת המתפקדת יחידה בגופו המשותק ובעזרת מכשור מתוחכם הוא מרצה וכותב רבי מכר, מפתח שיטות ותיאוריות בפיסיקה ונמנע עם עילית המדענים בעולם. האם גם הוא יהיה פסול לעדות לפי אותם קריטריונים?

לפני אלפי שנים קבעו החכמים כי חירש פסול לעדות. באותם הזמנים - ללא עזרים טכניים וללא עיצוב שפת החרשים - אכן ספק אם החירש יכול היה לעמוד על דוכן העדים ולהבין את השאלה שנשאל, כמו גם להביע את כוונותיו באופן שיהא נהיר וברור לנוכחים. לכן, ההלכה הייתה מוצדקת בשעתה. מכאן שהקריטריון לעדות הוא הבסיס התקשורתי וזאת בנוסף לקריטריונים אחרים בהתאם לנסיבות.

באשר לעדנה, אין ספק שהיא צריכה להיות כשירה לעדות ככל אחד אחר. היא מביעה את דעתה, היא מבינה מה שאומרים לה, היא מקיימת משא ומתן, היא מקבלת קהל, היא כותבת, קוראת, לומדת, יוצרת... כאחד האדם.

מצפים מחכמי הדור שיקבעו הלכה המותאמת לקידמה גם במישור זה. אין המשמעות של הדברים היא לשנות דבר מה מהתורה. התורה ניתנה ביחד עם סמכות לחכמי כל דור ודור לפרשה ולבארה, לכתוב פסקי הלכה וזאת מתוך עיניים פקוחות ואוזן קשבת לצרכי החיים ולהתפתחותם.

ישנה גישה ביהדות לפיה דרוש להיצמד בדבקות ובקנאות לנורמות ישנות מבלי לשנותן כהוא זה. גישה זו אינה מעידה כלל ועיקר על רמה גבוהה יותר של שמירת המצוות, אלא ההיפך הוא הנכון. גישה קיצונית זו מעידה על המחזיקים בה כי אינם מבינים את עיקר ההלכה ואת עיקר התפקיד שניתן לרבנים בכל דור ודור לפסוק הלכה על פי התורה ובהתחשב בשינויים החברתיים, הטכנולוגיים, המדעים והאחרים כאמור.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


טרגדיה אישית אינה צריכה להפוך לפראסה הלכתית
אליצור סגל (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 19:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
את המשפט שבכותרת טבע פרופ' שאול ליברמן ז''ל

אבל, הסיפור שלך נשמע מאוד מוזר.
אני חרש בדרגה הרבה יותר גבוהה ממה שאת מתארת במאמר.
באוזן ימין ירידת שמיעה של מאה דציבל ובאוזן שמאל מאה ועשרים דציבל.

למדתי שנים רבות בישיבות גבוהות ולימדתי שם. בעיה מהסוג שאת מתארת מעולם לא עלתה. ויש לזה השלכות מרחיקות לכת בחיי היום יום.

דוגמא קטנה, אני מוסמך לשחוט ועל ההסמכה שלי חתומים הרב יוסף קאפח הרב שלום משאש ויבדל לחיים טובים ארוכים הרב מרדכי אליהו. אילו היתה בעיה של חוסר דעת לא היה עולה על הדעת להסמיך אותי.
אם את רוצה תתקשרי אלי בדוא''ל ואתן לך פרטים נוספים וגם תוכלי להגיש אותם כתצהיר. אם צריך עדות אני גם אעיד.
בכל מקרה אני חושב שיש כאן אי הבנה של תהליכי בית הדין. לדעתי סביר שהם הביאו זאת כסניף לדברים אחרים אבל הרי אני לא מכיר את המקרה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



דואר אלקטרוני
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 25/11/2004 שעה 22:28)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, לא כל אחד יכול לדעת איך מוצאים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך. אתה מוזמן לכתוב אותה במקום המיועד לכך בהודעותיך.
_new_ הוספת תגובה



דואר אלקטרוני
אליצור סגל (יום שישי, 26/11/2004 שעה 10:36)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
ממילא אני מקבל מלא ספאם
בכל מקרה הענין הזה חשוב ואני מצרף כאן למעלה את הדוא''ל שלי.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



טרגדיה/בעיה אישית יכולה להוות בסיס להלכה
אב''ע (יום שישי, 26/11/2004 שעה 12:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המקרה של בנות צלופחד מהווה מודל לפסיקת הלכה על סמך מקרה חריג ונדיר שארע במציאות. לפעמים דווקא טרגדיה אישית מחדדת את הצורך בפסק הלכה מיוחד ותואם.
_new_ הוספת תגובה



הצעת סגל
טל רבינוביץ' (יום שישי, 26/11/2004 שעה 12:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאליצור שלום,
אעביר את כתובתך לאישה בה מדובר ויתכן כי היא היא תיצור עמך קשר.
בכל אופן, היכולת לשחוט כדין, אינה מערבת תקשורת כפי שנדרש במקרה של מתן עדות. כל מה שרציתי במאמרי זה שההלכה תתייחס לכל מקרה [כולל חרש ואחר] לפי הנתונים המעודכנים של יכולותיו, כולל סיוע בכל הקידמה הטכנולוגיח שלא הייתה בעבר.
_new_ הוספת תגובה



הצעת סגל
אליצור סגל (יום שישי, 26/11/2004 שעה 14:20)
בתשובה לטל רבינוביץ'
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
את טועה בענין השחיטה - לא באשמתך, את אינך חייבת לדעת לשחוט זה ענין שלי הרי - חרש פסול לשחיטה כי אין לו דעת.
יותר מזה לנושא הזה יש השלכות כלליות משום שלא מדובר בבענין אישי שלי אני יכול לשחוט לאחרים ואפילו לרבים כך שההנחה שיש לי דעת אינה משפיעה רק עלי אלא גם על כל מי שעלול לאכול משחיטתי.
לנושא הדעת ישנה חשיבות מכרעת כאן.
אבל כאמור אינני יודע במה המדובר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי