פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המפורסמות והמושכלות
טל רבינוביץ' (יום שני, 01/11/2004 שעה 7:30)


המפורסמות והמושכלות

טל רבינוביץ'




על פי הסיפור המקראי, בספר ''בראשית'' מסבירים לנו באמצעות סיפור גן העדן את תוצאות אכילת התפוח – מעשה ארור שבגללו כאמור נענשנו קשות ולאלתר.

''הנשר הגדול'' הלא הוא הרמב''ם, מתייחס אל סיפור גן העדן בספרו ''מורה הנבוכים'' ומביא שאלת מלומד שפנה אליו בעניין זה. השאלה מובאת בפניכם, מנוסחת במילים אחרות, כפי שכתוב בספרו של א' בן-עזרא דבר תורה על פי הרמב''ם:
הרי האדם נברא בתחילה ללא שכל ותבונה, ללא היכולת להבחין בין טוב ורע, ממש כשאר החיות. רק לאחר שטעם האדם מעץ הדעת, וזאת הוא עושה בניגוד לצווי ה' – נפקחו עיניו והוא הגיע לשלמות של תבונה ודעת, ובכך עלה על שאר היצורים בעולם. האומנם במקום עונש על המרת דבר ה' – קיבל האדם פרס וקידום במעמדו?
ובמילים של בני: ''השכל והתבונה אותם קיבל האדם לאחר שאכל מעץ הדעת היא זכייה ולא ענישה... אז מה הקטע?!''

את הסתירה הזאת מיישב הרמב''ם באומרו: אכן כן, מדובר בעונש שקיבל האדם ובהחלט לא בפרס. בשביל להבין את הסברו יש לעמוד על שני מושגים אותם הוא טבע: ''המפורסמות'', ו''המושכלות''.

המושכלות – היכולת להבחין בין אמת לבין שקר, בין הנכון לבין השגוי – מהמילה שכל. תכונה זו ניתנה לאדם עם היבראו והבדילה אותו מבעלי החיים.
המפורסמות – היכולת להבחין בין טוב ורע, בין הנאות לבין המגונה והכוונה – למוסר. על פי הרמב''ם - אין זה כלל עניין שכלי.

במסגרת גן העדן, האדם יכול היה להבחין בין אמת ושקר, בין נכון ושגוי, בעוד שלגבי הטוב והרע, הראוי והמגונה – לא הייתה לו הבחנה. אולם ברגע שחווה חצתה את הגבולות, ה' פקח את עיני אדם וחווה ומאותו הרגע הם למדו להבחין בין טוב ורע = עונשם.

שואל התם: רבותי... הלזה יקרא עונש? מדוע קובע הרמב''ם כי היכולת להבחין בין הטוב לבין הרע היא בחזקת עונש?! הלא ידוע כי המוסר הוא דבר טוב, ראוי, וככל שהוא יותר מצוי כך ייטב במחוזותינו.... סליחה, אבל כך - לא בונים עונש!

להלן הסבר ברוח הרמב''ם: הבה נבחן את המציאות ועל פי אורה נראה האם האדם, כפי שהוא קיים ונוצר אחרי גן- העדן (כשהוא הפך לאדם מוסרי) – האם הוא מנצל את היכולת ואת הבחירה הזו בין טוב לרע שניתנה לו לטובה...?
כולנו מודעים לשואה, למסעי הצלב, למעשי אלימות ואונס, לאינקוויזיציה, למלחמות משחר ימי האדם, להתעללות בילדים, לפיתוח נשק ההשמדה ועוד – האם לכל אלה היה מקום בגן העדן? וודאי שלא, וזאת כי אלוהים היה האחראי על המפורסמות (המוסר) והוא לא נתן לאדם את האפשרות להתלבט בהן. אבל, האדם לאחר שקיבל את עונשו בחר בדרך המזיקה לו ופוגעת בו, והאפשרות הזו לבחירה היא העונש.
בבראשית כתוב: ''כי יצר האדם רע מנעוריו''... ופרופ' ליבוביץ בהגותו מוסיף ומסביר כי בכל התורה אין שום רמז ליצר טוב - ככל שמופיע היצר בתורה, הוא יצר רע. הרע הזה לא היה בא לכלל מיצוי לו חווה לא הייתה אוכלת את התפוח. זאת ועוד, על פי ההלכה, על האדם לכבוש את יצרו ולעשות מאמצים כבירים כדי להתגבר על היצר הרע. ככל שהאדם נכשל במשימה זו – מתקיים מימוש העונש.

ועדיין נשאלת השאלה: האם היצר הרע הוא חלק מהעונש או שמא מדובר במשהו אשר מהווה חלק מתכנית הבריאה של האדם וגיבושו? כיצד יוסבר המעשה של חווה? מה הניע אותה? הרי מדובר במעשה שלילי ושוב פעם במילים של בני: אז מה הקטע? .....

התשובה גלומה בתוך המושג: סקרנות אינטלקטואלית! חווה הקשיבה רוב קשב לדברי הנחש אשר טען באוזניה בשבחו של התפוח. היא התאוותה לדעת האם דבריו של הנחש הם אמת או שקר (המושכלות)... ולא עצרה את עצמה למרות הציווי האלוהי שאסר עליה את הדבר. חקר האמת הוא אשר גבר, הוא שהכתיב והוא שהכריע על אף הציווי - והציווי האלוהי הופר...

והסוף הזה הלא הוא רק ההתחלה לה לה לה...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מאמר יפה
מנשה אבי-חן (יום שני, 01/11/2004 שעה 9:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכילת תפוח הדעת שינתה את מעמדו של האדם. זו אינה יותר רק סקרנות אינטלקטואלית. כי סקרנות זו היא פועל יוצר של שינוי רחב יותר שקרה. התגבשות התודעה וההכרה ויכולת הלימוד במוח האדם ובתוכה המכשיר המקדם את ההכרה: סקרנות אינטלקטואלית. אכילת התפוח גם מסמלת את נקודת הזמן שהאדם החל ליטול אחריות על מעשיו, בעיקר הרעים. הטיעון ''לא ידעתי'' (לא ידע את מה שיתר האדם יודעים) כבר אינו עומד להגנת הרע.

ובענין זה, כיבוש היצר הוא במובן כיבוש יצר הרע האינטלקטואלי כמו גם היצרי-ריגשי.

(אכילת תפוח הדעת היא כמובן מטפורה לתהליך יצירת התבונה באדם, ויש החלוקים כיצד זה אירע באמת בהיסטוריה האנושית. כמו למשל בויכוח שהיה כאן בעניין דארווין).
_new_ הוספת תגובה



לגבי עניין עץ הדעת
אריאל (יום שני, 01/11/2004 שעה 10:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ודאי הדברים צריכים יתר ביאור.

אוכל לתת הסבר מתומצת לגבי כל העניין עפ''י ביאור הרמב''ם הנ''ל,

הבחנה בין אמת ושקר בין טוב לרע, נעשתה רק לאחר חטא עץ הדעת.

לפני כן לא הייתה את ההבחנה הזו היות והאנושות (אדם וחוה) היו ''רואים'' בעיניהם מה טוב ומה רע במונחי האלוקות.

אכן, הנחש היה ''ערום'' והוא זה שנראה להם כ''טוב'' ולכן כתוב ותרא האשה כי טוב העץ למאכל כו' .

שאלה הנשאלת - איך הבחינה שהוא טוב אם היא עוד לא אכלה ממנו??

אלא לא הרי הטוב האמור כאן כהרי הטוב האמור לאחר מכן.

ודאי שהכל הוא תכנון אלוקי. וזה גם נעוץ בעניין הבחירה והשאלה הידועה (אם הכל ידוע מראש, איך יש בחירה, ולא כאן מקומו) אבל לעניין הדרוש לעיל, הטוב שהיה קודם החטא הוא טוב מוחלט.

לגבי עניין הנחש ארמוז עפ''י מה שאמרו חז''ל הוא נחש הוא שטן הוא יצה''ר הוא עמלק ולכל אחד מאיתנו כיום יש את ההתמודדות של האשה עם הנחש ועיין עוד במאמרו המאלף של אב''ע על פירוש הרלב''ג לזה ותשכיל מדעתך כי הדברים עתיקים.

כל טוב !
_new_ הוספת תגובה



הייתי רומז ואומר
יורה בינה (יום שני, 01/11/2004 שעה 11:21)
בתשובה לאריאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהנחש בן השטן של היום הם ערביי פלסטין המנתנכלים ליהודיהָּ.
_new_ הוספת תגובה



הייתי רומז ואומר
יורה בינה (יום שני, 01/11/2004 שעה 11:21)
בתשובה לאריאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהנחש בן השטן של היום הם ערביי פלסטין המנתנכלים ליהודיהָּ.
_new_ הוספת תגובה



המאמר מעניין
שומר שבת (יום רביעי, 03/11/2004 שעה 23:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משכיל, מחדש פרשנות מעבר לפרשנות הרמב''ם לגבי גן עדן, מציב סתירה ופותר אותה. כל הכבוד למחברת גב' טל רבינוביץ.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי