פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''שהרי ידוע דקשה עיגונא דגברא''
טל רבינוביץ' (יום רביעי, 15/09/2004 שעה 15:24)


''שהרי ידוע דקשה עיגונא דגברא''


טל רבינוביץ'




מן העיתונות:
ביום שני כ''ז אלול, 13 לספטמבר 2004, פורסמה בעיתון ''ידיעות אחרונות'' כתבה מאת צבי אלוש על אודות פסיקת בית הדין הרבני בבאר שבע בנוגע לאישה שהכתה את בעלה ואף איימה עליו ברצח.
''אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת'', מצטט העיתון מפסק הדין.
צודק בית הדין הרבני, צודק מאוד!

א:
עוד אנו למדים מהכתבה, כי בפסק דין ארוך ומנומק זה, המשתמש במקורות מן התלמוד, נטען כי חובה על האישה לקבל גט ולא להותיר את הבעל בעגינותו כי קשה לגבר להישאר עגון יותר מאשר לאישה להיות עגונה.
קשה?
האומנם?!
כן, מאוד קשה ואני מסכימה עם בית הדין הסבור כי יש לעשות הכל על מנת שאדם לא יישאר עגון. בית הדין ללא ספק הגיע אל המסקנה הנכונה; אישה שמתעללת בבעלה המוכה חייבת להסכים לקבל ממנו גט!

עד כמה וכמה ייווכח בית הדין הרבני בנכונות הדברים, כשידון במצבה של האישה המוכה. ראשית, נשים הן בנות אותו האלוהים ולכן גם להן וודאי קשה להיות עגונות. שנית, וודאי ידוע לבית הדין הנכבד כי לאישה שעון פוריות ביולוגי שונה מזה של הגבר (קצר משלו בהרבה) ואם הגבר המתעלל, בנוסף להתעמרותו בה גם ישאירה עגונה או מסורבת גט מספר שנים, היא עלולה לעבור את הגיל בו תוכל ללדת ולקיים את מצוות ''פרו ורבו'' [ואם על פי ההלכה מצווים רק הגברים במצווה זו – הרי שגם לנשים חלק בקיומה, כידוע...]

עוד ידוע לבית הדין הרבני, כי האישה (בניגוד לגבר), אם חס וחלילה תלד ילדים מזרעו של גבר אחד בעודה נשואה לשני, ייחשבו ילדיה לממזרים. לעומתה הגבר הנשוי - דין וגורל ילדיו של הגבר הנשוי לאישה אחת אחד הוא, גם אם ייוולדו לו ילדים מאישה שנייה.
לסיכום, הדברים הללו המהווים את תחילתו של המאמר, ניתן לברך על החלטת בית הדין הרבני, לחזק את ידיו ואף לעודדו, מתוך הבנה כי על פי עקרון ההדדיות והגזירה השווה – ואפילו קל וחומר - ימשיך בית הדין באותה הדרך בבואו לדון באלימות במשפחה כשהאישה היא זו המוכה.

ב:
הנה נמשיך ונגלה כי באותו פסק דין שבו מדובר, קבעו הדיינים כי אם תמשיך האישה המכה לסרב לקבל את הגט, יש לכלוא אותה עד אשר תיאות ותסכים.
שוב הצדק עם הרבנים. לדעתי כך בדיוק צריך לעשות, כי הרי לא ייתכן לאפשר לאדם למנוע חופש של אדם אחר, כאילו האחר נועד אך ורק לצרכיו.
למרבה הצער, לא תמיד די בכליאת הסרבן או הסרבנית וכבר ידוע על נשים שסוהריהן (הבעלים) העדיפו לשבת בכלא מאשר לתת להן את גִטן.

ג:
בנימה אישית אציין בפני קוראיי כי אני גם עברתי את פרשת הגירושין הקשים מגבר אלים שסירב לתת לי את הגט זמן ממושך [מדיי]. בסופו של דבר זכיתי בגט רק לאחר שוויתרתי על מזונות הילדים, על חובות עבר שלו כלפיי, על ביתי ועל כל רכושי בהסכימי לכל דרישותיו של ''חורש רעתי'' (כולל הסדרי ראייה שדרש ולא התאמץ לממשם).
תמורת הזכייה הנכספת והזכות לשמוע את אותן שלוש מילים: ''מגורשת, מגורשת, מגורשת'' שמשמעותן כידוע הוא: החופש והעצמאות, הסכמתי בדעה צלולה לאפשר לו לסחוט אותי עד תום (בעידוד בית הדין הרבני) ולצאת חכמה ולא צודקת בהסתמכי על כישוריי ועל כוחותיי.

כיום... מה לי כי אלין? אני מקיימת את שלושת בניי בכוחות עצמי (ללא תמיכה ממסדית או אחרת), אינני רכושו של איש וכמובן שאין בליבי מרירות על כך אלא גאווה, סיפוק ושימחה שכן לא חסר לנו דבר!
הבאתי את עצמי כדוגמא לא בשל הסיפא הטוב אלא דווקא בשל הרישא שאינו מומלץ לכל אחת (במיוחד כאשר על האישה שוויתרה בתמורה לגט על מזונות ילדיה ועל ביתה לעבוד שעות רבות בכדי לפרנס את ילדיה ולהיעדר לשם כך מהבית בו הם גדלים וזאת עוד מבלי להתייחס בכלל לסוגיית השכר הנמוך יחסית בשל היותה אישה).

ד:
מן הראוי הוא שבית הדין הרבני יישם את החלטתו הנבונה לגבי כל סרבני הגט באשר הם, ללא קשר למינם ולא יאפשר להם סחטנות ונקמנות בעזרת סירוב לגט. והדלת הרי נפרצה, כי אם כך פסק בית הדין הרבני לגבי אישה אלימה, קל וחומר וחזקה עליו שיפסוק באותה אמת מידה נגד בעל אלים.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


בדיוק ההפך גברת רבינוביץ'
רמי נוידרפר (יום רביעי, 15/09/2004 שעה 17:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המנהג של כפיית גט על ידי מאסר הוא ברברי ופרימיטיבי בין אם הוא מופנה כלפי נשים ובין אם הוא מופנה כלפי גברים.

במדינה מתוקנת יכול בית הדין להכריז על אנשים כגרושים גם אם אחד מהם אינו רוצה בכך. במדינה מתוקנת לא היינו נזקקים לערכאות ארכאיות אלה השופטות על פי דינים שנתאבנו לפני אלפי שנים.
_new_ הוספת תגובה



אני לא מתערב בריב בין יהודים
עמיש (יום חמישי, 16/09/2004 שעה 11:55)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הויכוח מגוחך עד חמלה. צריך לקחת את חוקי הטומאה האלה ולזרוק אותם מא' עד ת' לבית השופכין של ההיסטוריה ולהרגיש משוחררים.
_new_ הוספת תגובה



צריך לשנות את השטה מן היסוד
שמעון מנדס (יום שישי, 17/09/2004 שעה 11:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו לכודים בהלכות שנקבעו לפני אלפי שנים - וזה דבר מאד גרוע. הלכה היא חוק שנעשה בידי אדם, ולא תורה מסיני.
רוב החוקים שנעשו בידי אדם, הם בחזקת ''הוראת שעה''. דהיינו, תקפותם טובה לאותה תקופה - וכאן אינני תוחם את
התקופה.

על רקע זה, יש לראות ברבי גרשום מאור הגולה, איש ענק.
ר' גרשום חי במאה ה-‏11 במיינץ שבגרמניה, והוא פסק הלכה
חדשה הנקראת ''חרם דרבנו גרשום'', האוסרת על גבר לשאת יותר
מאשה אחת. עד אז ההלכה התירה לשאת ארבע נשים, בדומה לדת
האסלאם. האירוניה היא שהאסלאם לקח זאת מן היהדות. קהילות יהודיות שלא היו בקשר הדוק עם המרכז הרוחני היהודי באירופה, נותרו עם ההלכה הישנה המתירה לשאת ארבע נשים. למשל יהדות תימן.

מאז רבנו גרשום לא קם רב בעל שעור קומה שישנה הלכות
ויתאימן לרוח הזמן. המימסד הרבני נשאר מאובן. דבר זה גורם לכך שהרבה יהודים מבקשים להתנתק ממנו. פעם כאשר היתה ליהודי בעיה, הוא היה הולך לרב לבקש פתרון. היום
הרבנים רק מסבכים יותר ויותר את מצב העניינים.

ואם נחזור לנושא שלנו, הרבנות הראשית לישראל, צריכה
לשנות את הגישה של נישואין וגטין. כשם שלא יעלה על הדעת
שרב יקדש זוג - בניגוד לרצונו של אחד מהם. כך צריך לקבוע
שבית-דין רבני יוציא פסק-גירושין על זוג כאשר אחד הצדדים
אינו יכול לחיות יותר במחיצתו של האחר. צריך להפסיק את
הגיחוך של הגישה שהגבר ''נותן'' גט והאשה ''מקבלת'' גט. כמו
צריך להוריד מסדר היום את נושא הרצונות של הצדדים. הוא
רוצה/לא רוצה לתת גט; היא מסכימה/לא מסכימה לקבל.
_new_ הוספת תגובה



לכל החילונים ''הנאורים'' וה''משוחררים'' וה''לא מאובנים''
רועי (יום רביעי, 29/09/2004 שעה 3:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמות המידה המוסריות שלכם טובות יותר מאלה שלפני שנים? הסתכלתם פעם על ההלכה היהודית באמת, על ספרי המוסר ותיקון המידות? על ספרות הפסיקה העניפה בנושאים משפטיים נרחבים? - חוזים,קרקעות,חזקות,שכנים, ועוד הרבה מאוד.

האמת היא, שאתם מדברים בסיסמאות. סולם הערכים שלכם הוא שטחי ופופוליסטי, והוא יתחלף בהתאם לאופנה בדורות הבאים (כמו שהתחלף בדורות הקודמים) היהדות, לעומת, עומדת כמו סלע איתן אלפי שנים ותעמוד לעולם.
_new_ הוספת תגובה



לכל ה''רועים''
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 29/09/2004 שעה 15:31)
בתשובה לרועי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתם מוזמנים לכתוב כאן משהו רלוונטי, אם אתם יודעים משהו כזה, ולהפסיק להשמיץ אותי.
_new_ הוספת תגובה



מדוע היית צריכה גט?
אלי (יום רביעי, 13/07/2005 שעה 7:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מניח שאת אישה לא דתיה, מה הגט נתן לך?
אני שואל את השאלה לא כדי לנגח אלא כדי להבין.

בעלך לשעבר היה יכול לסחוט אותך רק בגלל שהגט היה חשוב לך מאוד לא ברור למה. אם היית דורשת מביהמ''ש לעניני משפחה שישלם לך מזונות ללא גט הוא היה נאלץ לעשות זאת.
במקביל היית יכולה לתבוע אותו אזרחית על מניעת הגט.

להבנתי מבחינתך המניעה היחידה שעמדה בפנייך היא להנשא מחדש וללדת עוד ילדים. האם זה היה הענין?
_new_ הוספת תגובה



מדוע היית צריכה גט?
טל רבינוביץ' (יום רביעי, 13/07/2005 שעה 22:02)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלי שלום.

שאלתך אישית ותשובתי תהיה בהתאם. אינני מדברת בשם אחרות, או בשם אידיאולוגיה כזו או אחרת. אני לא הייתי רוצה כי תסיק מדבריי לגבי מקרים אחרים או לגבי נשים אחרות, אלא רק לגבי המקרה הפרטי שלי:

א. הייתי נשואה לגבר אלים ומסוכן. בעבור גבר זה הייתי קניין, רכוש, הייתי שלו. כדי להסיר את האיום ואת ההצקות שנובעות בין היתר גם מעצם ידיעתו כי אני אשתו במובן הקנייני - הייתי חייבת את הגט. רציתי לבנות את חיי ואת חייהם של ילדיי מחדש והבנתי כי המפתח לעשייה זו נמצא בפיסת הנייר (הגט).

ידעתי כי מהרגע שהוא ידע שאני לא שייכת לו - הוא יניח לי.

לשמחתי - צדקתי.

עוד ידעתי - שהוא ימהר למצוא אישה אחרת וכך היה.

עוד ידעתי - את הכסף, הזמן, הבריאות הנפשית והאנרגיה שאוציא כדי לגבות מזונות שהוא לא ישלם - עדיף להשקיע בדברים אחרים כגון התקדמות מקצועית שלי בשאיפה כי אוכל בעתיד לפרנס את ילדיי בכבוד ללא עזרה וללא תמיכה של אף גורם.
גם זה קרה.

הבנתי כי אם אחפש לצאת צודקת אמצא רק סבל וכאב.
בתי המשפט, עורכי דין, רבנים, עו''סים, משטרה - לא היו לעזרי.
בדיעבד - טוב שכך.

והיו עוד סיבות:
א. זה היה מעליב להישאר נשואה לו.
ב. אמנם אני אינני דתייה אך להיות ''אשת איש'' ולנהל מערכת יחסים עם גבר אחר הוא לא מצב שנתפס מבחינה חברתית כחיובי ובטח שלא מבחינת דתית (גבר חובש כיפה למשל יתקשה להתמודד עם עובדה זו). כמו כן, לא הייתי רוצה להעמיד את ילדיי בפני רכילות מרושעת, או סכנה שיוציאו אותם מחזקתי - וכבר היו דברים מעולם.

הרחבה והעמקה בסיפור האישי שלי תוכל למצוא בספרי האוטוביוגראפי: ''כלה ונחרצה''. בספר אני מתארת מצבים קשים של התמודדות עם מערכת אלימה ואטומה, בנוסף להתמודדות עם גבר שמאיים ומתכנן לרצוח. כדי להבין באמת מה שעברתי ומהו הרקע להחלטות שקיבלתי - צריך לצבור את הידע הזה.

בברכה,

טל.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי