|
היהדות בעידן הגלובליזציה | |||||
עינת וילף (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 15:33) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
גבבה 'גלובלית-עתידנית' | |||
|
|||
אי אפשר אפילו להגיב על דבר כזה. | |||
_new_ |
שתי נקודות | |||
|
|||
אין דבר כזה יהדות רפורמית. זוהי כת דתית שאנשיה אינם יהודים, אלא מאמינים בדת שעקרונותיה מבוססים באופן קלוש על היהדות. סוד ההישרדות היהודית היה הדת היהודית וקיום המצוות. ההסתגלות לזמנים הייתה במסגרת קיום הדת. אלה שוויתרו על הדת התבוללו ואבדו לעם היהודי. מי שטוען שיש איזושהי סתירה בין טכנולוגיה וגלובליזציה לבין קיום היהדות גם הוא יתבולל. | |||
_new_ |
זה לא קורה הרבה | |||
|
|||
אבל הפתעת אותי. מה פתאום ששמאלן כמוך הרואה בהתבוללות משאת נפש מביע עמדות כאלה? השלום לך? האם מדובר במתחזה? | |||
_new_ |
צחי - הבדל בין משה למושה. | |||
|
|||
_new_ |
היהדות היא האִם-אמא של הגלובליזציה | |||
|
|||
כבר אלפיים שנים. | |||
_new_ |
היהדות היא האִם-אמא של הגלובליזציה | |||
|
|||
במחשבה נוספת, תראו משפט כה מורכב שלא אומר כלום, ומתנגד לעצמו. אני מקווה שאנחנו צריכים להאשים את המתרגמת, כי אם זה במקור, אז משהו לקוי בממלכת הגלובליזציה: ''גם אם הם מתנגדים לגלובליזציה, הם חלק מתנועת האנטי הגלובלית שלה. הם יודעים שלא ניתן להשיג דבר בעולם הזה ללא שיתוף פעולה בין אנשים בכל העולם.'' | |||
_new_ |
תשובה | |||
|
|||
1)בתי הכנסת לא סיימו את תפקידם,אבל הציונות בהחלט כן. 2)ישראל,מהי ההצדקה להמשך קיומה? הרי ההצדקה המקורית,רידפות,איננה על הפרק.מה עוד שקיומה של יישות מערבית באמצע המזרח התיכון הוא צלבנות לשמה.מבחינתך,היהודים צריכים לוותר על היסוד המתבדל שלהם,לאמץ את המודל הרב לאומי של ההתנחלויות הנאציות של צפון אמריקה ואוסטרליה וליצור בישראל ערב רב מוסלמי-יהודי-נוצרי.ישראל היא מדינת לאום,היא לא צריכה להתקיים אם איננה כזו. 3)רפורמים אינם יהודים.הם יכולים לקרוא לעצמם יהודים,זה לא הופל אותם לכאלה.גם מדונה מכנה עצמה אסתר ומניחה תפילין,אז מה? 4)אין לציונות שום קשר ליהדות.הציונות שאפה,כמוך,ליצור ''יהודי חדש'' ונכשלה כשלון חרוץ.חלומו של הרצל,כמו חלומך שלך,על יהודים וערבים המתבוללים להנאתם,מאמצים את תרבות אירופה ומדברים גרמנית בניב בווארי הוא ספק צלבנות ספק קולוניאליזם.הציונות והשמאל היהודי המתבולל פיתחו תחום אקדמי חדש ששמו ''הנדסת עמים''. 5)היהודים הצעירים בישראל אינם גוש הומוגני.הגוש החילוני,אשכנזי,שמאלני ממרכז הארץ שאת מכירה איננו מייצג. קשה לומר עליהם שהם יהודים,בכל אופן,שכן מלבד רישום פורמלי במשרד הפנים,הקשר שלהם לנצרות גדול מאשר ליהדות. 6)מהי ההצדקה לקיומה של ישראל מבחינתך? בית לאומי? אם היהודי מאמץ את רצון ההטמעה הגלובלי בעולם הנוצרי,אין יותר עם ולכן אין צורך בבית לאומי.גם אין צורך במאחז מערבי קדמי במזרח התיכון שיתרבת את הנייטיבס הערבים וירביץ בהם את ערכי המערב הנאור בעיני עצמו. 7)הרצון להטמע במערב,בין אם בשל נוחות ובין אם בשל תסביכי נחיתות,אין לו שום קשר ליהדות.יהדות איננה תקנון של חברה שיש לשנות בכל פעם שמשהו בשוק משתנה.היהדות לא קלה ולא נוחה והיא אכן לא מיועדת לתרבות מבוססת נהנתנות וצבירת רכוש כמו זו של החילונים או יהודי הגולה. 8)אם היהודים בישראל רוצים לחיות כמו היהודים בגולה,למה שלא יחיו כל היהודים בגולה? מדוע צריך לשמר מסגרת ריבונית ייחודית אם הייחוד איננו עוד בנמצא? | |||
_new_ |
אני מעדיף להיות צלבני צודק | |||
|
|||
מדוס נדוש. | |||
_new_ |
אין צלבני צודק | |||
|
|||
כמו שאין נאצי מוסרי. אלה אינן שתי האלטרנטיבות,נוצרי או דוס.צריך להבין כי החילוני הוא הקיצוניות לכיוון השני.תמונת הראי של החרדים.אסור שהחילונים ימשלו מאותן סיבות שאסור שהחרדים ימשלו.הכיפות הסרוגות הן הפתרון המוצלח ביותר,ללא קשר לדעות הפוליטיות.זה יכול להיות מפד''ל,זה יכול להיות מימד,אבל זו הדרך. | |||
_new_ |
WELL WELL WELL | |||
|
|||
היהודי הקוסמופוליטי המתרפס חזר ומהדלת האחורית. כמו מקורו במערב אירופה,רוצה היהודי החילוני להטמע בחברה הנוצרית שהוא כלכך כלכך מעריץ וכלכך כלכך כלכך מתאמץ לחקות.''הבה נשים סוף למאמץ הסיזיפי הזה לחקות ולהטמע'' מציעה כותבת המאמר. נשנה את סעיף 4 ג בתקנון של היהדות וכולנו,כמו הרפורמים והקונסרבטיבים,נוכל לחיות כמו נוצרים להנשא לבני זוג נוצרים (או לגיירם בגיור של 14 שניות) ועדיין נחשב ליהודים. כמו המבצעים בעיתון ''קנו שניים במחיר אחד'' ובאותיות הקטנות ''מוגבל לקניות מעל 1000000000000 ש''ח'' | |||
_new_ |
היהדות הגלובלית | |||
|
|||
לק''י הבעיה במאמר שהוא מציג בעיה ואינו מציג פתרון. גלובליזציה של העם היהודי היא אפשרית אבל על סמך ערכים משותפים. המחברת אינה מציעה מה הם. נדמה שהיא גם מתנגדת להשתית את היהדות על מוצא אתני משותף - כלומר כולנו אחים בני משפחה אחת ולכן מי שכלול במשפחה הוא בפנים ואחת היא מה היא התנהגותו. מה כן? ניתן להשתמש בתקשורת הגלובלית כדי לקיים את העם היהודי. אתן דוגמא קטנה משלי - ביום רביעי הקרוב חל יום הזכרון של מורי יוסף קאפח. כל עוד הוא חי היו מעט מאוד קשרים אופקיים בין התלמידים כיון שמי שנזקק פנה ישר לקודקוד. היום המצב שונה ויש הזנה הדדית - והדרך הפשוטה הזולה והטובה ביותר היא האינטרנט. אני אישית לא נזקק לזה במיוחד כי יש לי על המדף כמעט כל מה שמורי הוציא או כתב. כמו כן יש לי נגישות פיזית לבית הכנסת שלו בירושלים ולביתו ולבני משפחתו. אבל, לגרים בחו''ל אין נגישות כזו והפתרון הוא אתרים באינטרנט ותקשורת אינטרנטית וזה מה שהולך וקורה במציאות. למרות שמורי עצמו כלל לא השתמש במחשב לא מפני שלא רצה אותו אלא שלא הורגל בו למרות שהבין היטב את דרך פעולתו וענה על שאלות הקשורות בו. בביקור הקצר שלי בארה''ב מצאתי באחד מבתי הכנסת רמב''ם ספר אהבה במהדורתו של מורי וזו היתה בשבילי דרישת שלום מארץ רחוקה. היום ניתן לשבת מול המחשב ולהתגבר על מרחקי הזמן והמקום. עם זאת המיקום הגיאוגרפי לא איבד את חשיבותו והמרכז הוא אחד האינטרנט הוא פתרון של אין ברירה. אליצור | |||
_new_ |
אין חדש תחת השמש | |||
|
|||
מה חדש פתאום שהמחברת מדברת על יהדות חדשה? המחברת מדברת על עידן הגלות לשעבר ומתייחסת בחיוב לעידן של המשך גלות בעתיד, מכאן שאין חדש במצב היסודי. הגלובליזציה אינה משנה שום דבר במהות, באמונה, בדיעה. לכל היותר היא מקצרת בזמן את התקשורת ההדדית. יעדים חדשים ואיומים חדשים, אינם חדשים כלל, אלא שגם הם פועלים באותה גלובליזציה ומכאן שגם הם אינטנסיביים יותר. אינני מאמין שטלויזיה, אינטרנט, טלפון ופקס מעמידית את האמונה באתגרים אמוניים חדשים שלא היו קיימים בעבר. אבל היא כן מציבה בפניהם בעיה של פתיחות יתר, עכשוויות לכל דיעה אחרת, ולכל מכשול וטענה נגדית. | |||
_new_ |
מאמר רציני ומענין בעל אלמנטים חדשנים | |||
|
|||
וחשובים | |||
_new_ |
היהדות גלובלית במהותה | |||
|
|||
מקום התפילה של היהדות נקרא בית כנסת, מלשון כינוס, התכנסות. כל יהודי, שיתכנס בבית הכנסת , בכל מקום שאליו יגיע בעולם, ואין זה משנה אם למקום נקרא שנחאי, ניו יורק, גיברלטר או דמשק, ירגיש בבית. באותם שעות אותה תפילה, אותו סידור, אותה שפה, אותם תפילין אותה קבלת פנים השמורה לאורחים, מיד יזמינו אותו לעלות לתורה ישאלוהו לעסוקיו ויציעו לו אירוח. כן, חלונים לא מכירים את זה אבל אורח בבית הכנסת לעולם יהיו מכובד בכל מקום בעולם ולט משנה חוסו מעמדו או כספו. ואם לא עשה עסקים עם מי מבאי בית הכנסת משמעו שלא דיבר איתו מספיק כי אם היה מדבר עוד חצי שעה.. היו פורחות העסקאות. | |||
_new_ |
אכן זמן ל''עם ישראל'' | |||
|
|||
לא היה צורך בדיון הארוך שעורכת המחברת על ההיסטוריה היהודית, על יכולת התאמתה לתנאים המשתנים והחיבור לעולם הגלובלי בו אנו חיים, כדי להגיע ללב הדיון: האם מתוך הדגשת הלאומיות והדגשת הדת הזנחנו את המהות? אני חושב שכן. ובעינין זה חברים, חובשי כיפות סרוגות, אשמתכם גדולה מאד: אתם הובלתם את אי הפרדת הדת מהמדינה החל מהפסקת כל תחבורה ציבורית בשבת, דרך סגירת מרכזי בידור בשבתות ועד כפית חוקי נישואין שבמקום להיות זכות שצריך לבחור בה - כלומר איך להתחתן, הפך להיות עוד טקס שניכפה על ידי המדינה. וזה כאשר ''יהדות בבל'' (באמריקה) פורחת ומוכיחה כמה טוב להיות במצב של הפרדת הדת מהמדינה. יתר על כן, המסע המשיחי שבו פתח הרב קוק הבן שהוליך אחריו תנועה שלמה, שבו נילקח מרכיב אחד מהשלשה והפך להיות חזות הכל - ארץ ישראל חשובה יותר מכל מהות - מוסרית, חברתית, דתית. אתם הובלתם את כולנו למצב כמעט חסר מוצא, מצב המזכיר, לדעתי מאד, את שלהי ימי בית שני, שאנו אמורים להזכר במה שקרה שם לקראת תשעה באב. ומה שהיה אז, וחוזר גם היום הוא לא רק שינאת חינם, אלא בעיקר אי הבנה פוליטית של תהליכים ויחסי כוחות אזוריים ובינמעצמתיים. ולכן, צודקת המחברת. יש לחזור לשאלת המהות. מה משמעות להיות יהודי בימנו. מהי העמדה המוסרית של יהודי בישראל? איך צריכה להיות מדינת היהודים: שיוויונית? או שסועה ועם פערי ענק כמו שיש היום? האם מדינה המכבדת את כל תושביה, או ארץ כיתות שנילחמות על פיסת הגבינה שלהן? האם בהיותנו יהודים אזרחי המדינה זכותנו לדכא 3.5 מיליון ערבים בשם זיכרונות היסטוריים? אשמח אם לפני שיתלהמו כאן בתשובות יחשבו קצת משתתפי המדור האם לא הגיע קצת להתייחס למהות המילה יהודי, ולא רק הזכויות המגיעות לו מטעם החוק ומטעם אלהים | |||
_new_ |
פורחת? | |||
|
|||
למה? כי היא צברה רכוש רב? קשה לדבר על היהודים בארה''ב כיהודים במלוא מובן המילה. מי שאימץ את אורח החיים הנוצרי,נישא לבן או בת זוג נוצריה הוא לא ממש חלק מהעם היהודי עוד,גם אם תחושתו הסוביקטיבית שונה. אני לא רואה בהם מודל לחיקוי. להשארות כיהודים יש מחיר. | |||
_new_ |
אכן זמן ל''עם ישראל'' | |||
|
|||
נראה לי שעל מי שמציע פתרונות לענות לעצמו על מספר שאלות . האם להיות יהודי זהו ערך ? מה המשמעות להיות יהודי ? מה המחיר האישי שאני מוכן לשלם כדי להיות יהודי ? מאחר שמדינת ישראל הנה עובדה מה צריכים להיות התכנים שלה ? הרי אם מדינת ישראל אינה יהודית מה הצורך בקיומה ? נדמה שלמעשה חלקים מסוימים בציבור היהודי בישראל איבד את הזיקה ליהדות וליהדותה של המדינה . אולי היא באמת מיותרת ? | |||
_new_ |
כרגיל אתה מתחיל על דרך השלילה | |||
|
|||
כמה עצוב שכל מה שיוצא לך לכתוב זה שלילה של ציבורים בלי סיבה נראית לעין - אינך מביא כזו. אני רק יכול לנחש שאלו שחושבים אחרת ממך איבדו זיקה....... לי נראה שגישה כמו שלך היא בעצם אבדן זיקה, ..... להרבה דברים ואנשים. | |||
_new_ |
כרגיל אתה מתחיל על דרך השלילה | |||
|
|||
חביבי אתה שם בפי דברים שלא אמרתי . | |||
_new_ |
עדיף לקרוא מה שאתה כותב... לא? | |||
|
|||
לא שמתי דבר בפיך אלא התייחסתי למשפט להלן: ''נדמה שלמעשה חלקים מסוימים בציבור היהודי בישראל איבד את הזיקה ליהדות וליהדותה של המדינה''. אתה יכול לנחש מי כתב את המשפט הזה? | |||
_new_ |
אכן זמן ל''עם ישראל'' | |||
|
|||
היהדות מיותרת | |||
_new_ |
אכן זמן ל''עם ישראל'' | |||
|
|||
לק''י זה בדיוק מה שלוי אמר - יש קבוצה שכך חושבת וזה לגטימי לגמרי וצריך להבין את משמעות הדברים. אליצור | |||
_new_ |
אכן זמן ל''עם ישראל'' | |||
|
|||
כמי שמחזיק בהשקפה מיותרת שעבר זמנה,קשה להגיד שאתה מבין את משמעות המציאות שבה אתה חי. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |