פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''טובת הילד''
טל רבינוביץ' (יום שני, 28/06/2004 שעה 8:00)


''טובת הילד''


טל רבינוביץ'




''האמת העצובה היא שרוב מעשי הרשע נעשים בידי אנשים שמעולם לא החליטו במודע להיות טובים או רעים''.
חנה ארנדט (1906-1975)
את הסיפור הבא שמעתי מפיה של אמי.
בילדותה היו ביצות בראשון לציון. התושבים אשר סבלו מיתושים, מזיהום וממחלות פנו שוב ושוב לעירייה בבקשות לפתור את הבעיה ולבטל את המפגע. לא הועילו מכתבים, הפגנות, פניות, השתדלויות. רק ביום בו טבע למוות ילד בתוך אחת הביצות נפתרה הבעיה. דחפורים, טרקטורים ופועלים מיהרו אל האתר והמפגע הוסר לאלתר.

נשאלת השאלה: כמה ילדים צריכים ל''טבוע'' עד שתיפתר בעיית האימוץ?!
ובהקשר זה - מהי ''טובת הילד'', והאם היו בצדה שיקולים נוספים, אחרים?

התלבטתי רבות לגבי השורות הנכתבות כאן ומראש אומר כי ''טובת הילד'' הנו מושג מעורפל שקשה לתהות על קנקנו. לא אטעה אם אומר כי רבים הטוענים ל''טובת הילד'', את טובת עצמם הם מבקשים.

בימים אלה עומד בית המשפט להכריע בסוגיית הילד המאומץ: האם להחזירו להוריו הביולוגים, או שמא להשאירו בידי הוריו המאמצים.

לכאורה נדמה כי בית המשפט הנכבד אמור לשבת על המדוכה ולפתור את הבעיה.
טעות.

ראשית, בית המשפט כלל לא כשיר מקצועית להיכנס לעובי הקורה בכל נושא האימוץ.
שנית, וזה העיקר, כמעט שכחתנו כי בית המשפט הוא אשר יצר את הבעיה הניצבת לפתחו עתה!
חמישה ימים לאחר שהועבר התינוק אל הוריו המאמצים, ניתנה חותמת בית המשפט על כשרות ההליך. לאמור, בתחילה נקבעה העובדה בשטח, ורק לאחר מכן אושרה חוקיות עובדה זו בדיעבד על ידי בית המשפט, בעוד שהדברים אמורים להיות הפוכים: ''סוף מעשה במחשבה תחילה''.

בית המשפט קיבל בלי לבדוק בדיקה ביקורתית ראויה את הדיווחים של גורמי הרווחה אשר שמו להם מטרה לבצע את האימוץ. דברים אלה אינם בגדר הערכה או הבעת דעה אלא הם עובדה מוכחת על פי התוצאה, והתוצאה העגומה היא, שכיום בית המשפט דן בסוגיה מראשיתה.
מדובר באימוץ שנעשה באופן בלתי חוקי, כפי שיובהר להלן, עם חותמת של בית המשפט.

בית המשפט הוא האחראי לכך שהילד הועבר למשפחה יהודית מאמצת בניגוד לדתו של הילד. סעיף 5 לחוק האימוץ התשמ''א 1981 קובע לאמור: ''אין מאמץ אלא בן דתו של המאומץ''. ההקפדה בכך חשובה במיוחד במקרה של אימוץ, לאור העובדה כי גם על פי ההלכה גיור קטין אינו יכול להיות מושלם אלא עד שאותו ילד מאשר את גיורו בבר המצווה, שכן רק אז הוא על פי ההלכה כבר בוגר ויכול להחליט האם הוא חפץ להיות יהודי.

לפי סעיף 28ח (2) לחוק האימוץ, חובה לבדוק את כשירות המבקש, לרבות מצבו הרפואי בעבר ובהווה שכן לאלה יכולה להיות השלכה מהותית ומכרעת על הילד.
מתפקידו של בית המשפט כשמדובר בדיני נפשות כגון במקרה זה, בטרם חתימתו על פסק הדין או על כל החלטת ביניים, לוודא כי התנאים הבסיסיים לאימוץ אכן קיימים. בין התנאים הבסיסיים ברור שמצב בריאותו של המאמץ וכן דתו של המאמץ לעומת המאומץ נכללים בהם. מה יותר פשוט מלבדוק האם המאמץ והמאומץ הם בני דת אחת? מה יותר פשוט, הגיוני וסביר מאשר לפחות לשאול את המאמץ מה מצב בריאותו?
חובה על נחקר בבית המשפט לומר אמת כדי להימנע מעבירה פלילית ומעונש בהתאם. בית המשפט היה אמור לשאול שאלה ישירה את המאמץ בדבר מצב בריאותו. אף חולה דיאליזה לא יעיד על עצמו כבריא מול שאלה כזו של בית המשפט.
נשאלת השאלה, שמא הכֶּשל הזה של בית המשפט שהוא כה ברור וזועק לשמיים נעשה שלא בתום לב, ומתוך שיקולים זרים?! האומנם נשכחו מבית המשפט הוראות החוק היסודיות ביותר באשר לאימוץ?!

שמא חפץ בית המשפט ביקרם של העובדים הסוציאליים, וכך בית המשפט תומך באינטרסים של המנגנון הציבורי, המגלגל ממון רב וחולש על משאבי עתק? שמא העדיף בית המשפט את טובת ''השירות למען הילד'' על פני טובת הילד?
התרפסות כזו של בית המשפט כלפי הצד שנחשב חזק אינה כה נדירה במקומותינו וזהו נושא למאמר נפרד.

השירות למען הילד הסתיר מבית המשפט מידע חשוב ביותר על הוריו המאמצים של הפעוט. באומרי ''הסתיר'' אני כוללת גם את האפשרות הקלושה כי מידע זה לא היה ברשותו של השירות למען הילד כלל, מהסיבה שעל פי כל הכללים האתיים והחוקיים, מחובתו של שירות זה היה לדעת את הנתונים הרלוונטיים בטרם מיהר להגיש את הבקשה לאימוץ ולהעביר את הילד להורים המאמצים.
לפיכך, בין אם הסתירו ובין אם לא ידעו כלל, האחריות רובצת במלואה על כתפיהם של עובדי השירות למען הילד.

ללא הבעת דעה אישית מהי טובת הילד באמת, אבקש כי כל הקורא מאמר זה יגבש עמדה באופן אובייקטיבי, שכלי יותר מאשר רגשי, ביקורתי יותר מאשר כפוף ללהג העיתונות הצהובה ונטול פניות.

גישה זו היא תמצית ההתנהגות השיפוטית אותה אנו מבקשים מבית המשפט ולה אנו מצפים.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מה עניין טביעת ילד בביצות ראשון
עמישראלחי (יום שני, 28/06/2004 שעה 8:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לבין מעשי רשע? נדמה לי שהדוגמה שהבאת לא מבטאת את הרעיון שהצגת.
_new_ הוספת תגובה



אימוץ זה לא עניין משפטי טכני
דוד סיון (יום שני, 28/06/2004 שעה 9:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצד אחד ברור שאם שתי הטענות שלך נכונות אז בית המשפט טעה כאשר הוציא צו אימוץ.
אז מה? גילית טעות טכנית בתהליך האימוץ.
מה זה קשור לטובת הילד – ילד המריבה?

הפרטים הטכניים הללו של תהליך האימוץ לא רלוונטיים כלל לטובת הילד. ילדים גדלו היטב וטובתם נשמרה עם קשרים דתיים כאלו או אחרים; ילדים גדלו היטב וטובתם נשמרה במשפחות עם אם או אב חולה – אין קשר בין התנאים הטכניים הללו וטובת הילד.

במקרה הנדון טובתו של הילד נפגעה כמעט אנושות בגלל פומביות הדיון, באלפי מונים יותר מאשר בגלל הבעיות טכניות, שבית המשפט או השירות למען הילד לא מנעו. כמו שמשתמע מהכתבה של סמדר בת אדם, ''ותרי על הילד'' (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2931209,00.h...), הילד בונה את זהותו בעזרת נקודות השתייכות - השתייכות משפחתית. ילד הגדל עם ספקות בהקשר הזה מתקשה מאד לעשות זאת.

במקרה הנדון טובתו של הילד נפגעה בצורה קשה בגלל פומביות הדיון כי נרשם שלילד יש שני מוקדי הזדהות (שתי משפחות) שאי אפשר למחוק לעולם. טובתו של הילד נפגעה מפומביות הדיון באלפי מונים יותר מאשר בעיות טכניות, שבית המשפט או השירות למען הילד לא מנעו. בהקשר הזה של נזקי הפומביות כדאי, גם, לקרוא את המאמר שכתבה אבירמה גולן, ''על גבו של ילד'' (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...).

אם יש כאן טעות טכנית של הגורמים המטפלים (השרות למען הילד ובית המשפט) היא קשורה בכך שלא הטילו חיסיון על הדיון מהרגע הראשון.
_new_ הוספת תגובה



טובת הילד
אב''ע (יום שני, 28/06/2004 שעה 12:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדוד סיון שלום
לדעתי טובת הילד יכולה להיות מושגת [במגבלות של חוסר וודאות] רק אם בית המשפט ממש לא יטעה. ברור לי כי הסיכוי של השגתה עולה ככל שמצטמצמות טעויות בית המשפט. לא מדובר כאן כלל בטעויות טכניות אלא בנושאים מהותיים. בדיקת התאמת דת, בדיקת כשירות המאמץ [לבל יהיה חולה רוח או נרקומן], וכו', אינם בגדר זוטי דברים. על בית המשפט היה להתייחס לנושא באופן מעמיק, לדרוש פרטים משלימים, לא לקבל אוטומטית שום חוות דעת של אף מומחה, לחקור, לבדוק ורק אחר כך לפסוק.
_new_ הוספת תגובה



צר לי, אברהם, טעות בידך
דוד סיון (יום שני, 28/06/2004 שעה 15:30)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקרה הנדון, של מאבק משפטי בין משפחה מאמצת ומשפחה ביולוגית לאחר שהילד כבר נמסר לאימוץ, הפרטים הטכניים שעלו במאמר (דת ובריאות במשפחה המאמצת....) הם השולים שבשוליים - ''זוטי דברים''. לאחר שנמסר לאימוץ אלו פרטיים שלא מעניינים את הילד והתעסקות בהם לא תשרת את טובת הילד.

תהליך אימוץ צריך להעשות עם מירב האינפורמציה האפשרית. ברגע שהוכרע העניין וניתן צו אימוץ החזרת הגלגל לאחור או נסיון לעשות זאת מזיק לילד..... מי שחושב אחרת טועה בגדול.
_new_ הוספת תגובה



לא התייחסתי למקרה הספציפי
אב''ע (יום שני, 28/06/2004 שעה 19:16)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל אופן, לאט לנו בקובענו נחרצות, כאילו אנו באמת יודעים, מהי טובת הילד, יש משמעות גם לעובדת גידולו במשפחתו הביולוגית.
_new_ הוספת תגובה



הבהרת את ההבדל - ובכל זאת
דוד סיון (יום שני, 28/06/2004 שעה 19:43)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקרה הספציפי אנחנו יודעים - לא רע - על הפגיעות בטובת הילד הספציפי (ראה את המאמרים שהבאתי קודם של מיכל בת אדם ואבירמה גולן.... ).
_new_ הוספת תגובה



הבהרת את ההבדל - ובכל זאת
אב''ע (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 7:11)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכן הקדמתי ואמרתי כי המקרה הספציפי אינו נדון. המאמר של טל רבינוביץ הוא במישור העקרוני, אף אם הניצוץ לכתיבתו היה המקרה הנ''ל.
_new_ הוספת תגובה



אברהם, אני חוזר לנקדה העיקרית שהעליתי
דוד סיון (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 8:22)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש ידע לא מועט על מהות טובת הילד בהקשר של האימוץ. נכון, לא ערכתי מחקר בנושא טובת הילד עם מספיק תצפיות כדי לקבוע דעה אולטימטיבית. יחד עם זאת, אני מכיר מספיק מקרים כדי להגיד שהמישור ''העקרוני'' שהעלתה טל הוא שולי ביותר.

יתכן שטעויות של שופט, ואני מכיר גם כאלו, יפגעו בטובת הילד אבל הם לא מהסוג שראינו כאן.
_new_ הוספת תגובה



אברהם, אני חוזר לנקדה העיקרית שהעליתי
טל רבינוביץ' (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 11:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דויד שלום.
ברגע שמובאת ''טובת הילד'' לדיון בפני שופט הרי שהוא חייב לנהוג במשנה זהירות ובמקצועיות, לא בליקויי בנייה מדובר, אלא בתהליך אימוץ. הליך אימוץ הוא עיסוק בדיני נפשות. במקרה שהבאתי, הבעתי ביקורת על התנהלות בית המשפט והתנהלותה של הרווחה. לו היה ההליך מתבצע מלכתחילה בצורה מקצועית יותר (כפי שפרטתי)- אז לא הייתה קיימת הבעייה הנוכחית שללא ספק אינה מטיבה עם הילד. בית המשפט הוא שיצר אותה ובכך השאיר פתח דרכו נרמסת טובת הילד. מדוע אתה קובע כי זה מבחינה עקרונית ''שולי ביותר''?
לדעתי זה מהותי מאוד.
_new_ הוספת תגובה



טל, הבעיות הטכניות שהעלית הן שוליות
דוד סיון (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 12:36)
בתשובה לטל רבינוביץ'
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון בדיעבד לא היה מתבצע אימוץ בגלל שאלת הדת, או בגלל שאלת הבריאות של המאמצים. אז מה? מה זה חשוב לילד בן שנה באיזה דת הוא יגדל או מה זה משנה לו אם יש או אין הבדלי דת בין המשפחה הביולוגית וזו המאמצת? כמה זה חיוני לילד עצמו ולטובתו? כלום.

אחרי שהאימוץ כבר בוצע הפרטים הללו הם עוד יותר שוליים מבחינת טובת הילד. הילד צריך יציבות ונקודת שייכות כדי לבנות את זהותו. זה העיקר עבורו,.....
_new_ הוספת תגובה



זה בדיוק מה שאמרו הנאצים
אלי (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 20:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כשיסדו את פרויקט הלבנסבורן.
מאותם נימוקים כמו שלך,נחטפו למעלה מ 250 אלף ילדים פולניים מהוריהם והועברו למשפחות גרמניות.
טיעונים דומים לשלך עמדו בבסיס חטיפת למעלה מ 100 אלף ילדים אבוריג'נים בידי האנגלונאצים שהתנחלו באוסטרליה.
טיעונים דומים עמדו מאחורי חטיפת למעלה מ 100 ילדים תימניים והעברתם חלקם למשפחות בקיבוצים.
ילד צריך לגדול אצל הוריו כי הוא מקבל מהם גם זהות ולא רק דברים חמריים.זת,היא חלק חשוב בזהות אצל כל המין האנושי למעט השמאל הישראלי.
איך אמרו עליכם באירופה?
קוסמופוליטיים,חמדנים,נהנתנים,חסרי שורשים זהות ושיוך.
אני לא מבין למה זה סווג כאנטישמיות.
_new_ הוספת תגובה



כל מה שאתה יכול לייצר - שנאת חינם ורוע
דוד סיון (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 21:25)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל ההתבטאות שלי כאן בפתיל לא קבעתי עמדה באיזה משפחה צריך הילד לגדול. אבל בבורותך, כנראה לא איפשרה לך ללמוד הרבה למדת - רק לכתוב אז אתה מעתיק שטויות ומגייס את הכללות הכי מנוולות שאתה מצליח להעתיק.

איך אמרו עליכם בכל מקום שהופעתם?
הפוסל (בשנאתו) במומו (חסר התקנה) פוסל......

כל מה שכתבתי היה בקשר למהי טובת הילד. אתה בטפשותך הרבה מוציא שבלנות ומשליך עלי האשמות גסות כולל גיוס נבלות שמהם כנראה למדת הרבה מידי
_new_ הוספת תגובה



מה טוב בזה שגרמנים יגדלו רבע מיליון ילדם פולנים?
כגנוביץ (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 23:13)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שאלה לי אליך, טל
ישראל בר-ניר (יום שני, 28/06/2004 שעה 18:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי החוק כפי שאת מציינת ''אין מאמץ אלא בן דתו של המאומץ''. האם ידוע לך איך החוק בישראל מתייחס לאימוץ שבוצע בחו''ל? מה מעמדו של קטין כזה, שאמו הביולוגית איננה יהודיה (או שבכלל לא ידוע מי היא אמו)?

אני מודה לך מראש על המידע
_new_ הוספת תגובה



שאלה לי אליך, טל
טל רבינוביץ' (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 12:01)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לישראל שלום,

אכן יש הבדלים בחוק לגבי אימוץ בחו''ל ובכל מקרה צריך להתבונן גם בפסיקה, לצערי התשובה מורכבת ולא חד משמעית ואינני רוצה להטעות.

בברכה,
טל.
_new_ הוספת תגובה



שיניתי את דעתי
צחי (יום שני, 28/06/2004 שעה 23:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מרגע שהסתבר לי כי הילד נוצרי.ילדים נורים צריכים לגדול במשפחות נוצריות,מוסלמים במשפחות מוסלמיות ויהודים במשפחות יהודיות.אלא אם כן את מאששת את טענתי כלפי מנהל הפורום,כי ההבדל בין אורח חיים חילוני ונוצרי הוא זניח ואכן אין מניעה שילדים נוצרים יגדלו במשפחה חילונית.
_new_ הוספת תגובה



לא חושב שיש הבדל משמעותי
שרף (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 1:43)
בתשובה לצחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בין אורח החיים של חילוני לבין אורח החיים של נוצרי.
ושמישהו יתקן אותי.
_new_ הוספת תגובה



יש הבדל משמעותי
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 5:11)
בתשובה לשרף
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין הבדל בין אורח חיים של יהודי ואורח חיים של חילוני, שהרי יהודים הם חילונים.
יש הבדל משמעותי בין אורח החיים של יהודי דתי ואורח חיים של יהודי חילוני.
יש הבדל משמעותי בין אורח החיים של נוצרי דתי ואורח חיים של נוצרי חילוני.

וכמו בכל דבר יש דרגות. הוריאציות בקרב הנוצרים הן גדולות מאד, משום שיש הרבה עמים שדתם נוצרית, אך יש עם יהודי אחד.

צורת החיים של ערבי נוצרי המתגורר בבית לחם או בנצרת אינה דומה לצורת החיים של שבדי נוצרי וודאי שאינה דומה לזו של יהודי ישראלי חילוני.
_new_ הוספת תגובה



כל הפלסף שלך לא התייחס
צחי (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 20:34)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לנקודה הרלוונטית - מה ההבדל בין אורח החיים של חילוני בישראל לנוצרי בגרמניה או צרפת?
ואם אין,מדוע שחילונים לא יחיו כמיעוט באירופה?
_new_ הוספת תגובה



אני מעדיף שחילונים יחיו כמיעוט
כגנוביץ (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 23:15)
בתשובה לצחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במדינות ערביות. מה דעתך?

לש''ס כבר נמצא פתרון הולם.
_new_ הוספת תגובה



כל הפלסף שלך לא התייחס
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 29/06/2004 שעה 23:47)
בתשובה לצחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה ההבדל בין אורח חיים של יהודי חרדי בישראל ליהודי חרדי בברוקלין?
ואם אין, מדוע שהחרדים לא יחיו בברוקלין?

לשאלתך - אני חי בקרב עמי, הוא העם היהודי, דבר שאינני יכול לעשות באירופה. החרדים ממילא מפרידים את עצמם מן היהודים, לא מתחתנים בהם, לא אוכלים משולחנם ובאופן כללי מלבים את שנאת ישראל. כך שהחיים בקרב עם ישראל לא ממש חשובים להם. יתכבדו ויעופו להם למדינות הים, שם לפחות לא יחיו על חשבוני.
_new_ הוספת תגובה



מדוע כל פעם
צחי (יום רביעי, 30/06/2004 שעה 18:45)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאתה נשאל על הציבור החילוני,אתה עונה לגבי הציבור החרדי?
1.5 מליון פלסטינים הם חלק מעמך?
מליון נוצרים מרוסיה הם חלק מעמך?
300 אלף עובדים זרים הם חלק מעמך?
החרדים הם חלק מעמך?
תושבי הפריפריה הם חלק מעמך?
עבור כל האנשים למעלה : אתה מתחתן בהם? אוכל על שולחנם? הצחקת אותי.
אני ממש לא מבין אותך.החלום שלך ושכמותך הוא לחיות במדינה אירופאית מכל בחינה אפשרית.כמה שיותר קרוב לאירופה,יותר טוב.אז למה לא לחיות כבר באירופה?
החרדים לדעתי מפרידים את עצמם כי מבחינתם (לדעתי בצדק) ההבדל בין חילוני לנוצרי הוא זניח ומתמצה לרישום במשרד הפנים.למרות שאני מבין את המניע,ההתבדלות שלהם פוגעת ומעליבה בעיני כמו גם בעיניך.
לדעתי,עבור חרדי יש משמעות גדולה למקום הזה ששמו ישראל.ירושלים,מערת המכפלה,הר מירון,קבר יוסף...מאד חשובים להם.מה חשוב לחילונים? עזריאלי? איקאה? הדיוטי פרי? המול בשפיים? אילת?
_new_ הוספת תגובה



החרדים הם חרדים
כגנוביץ (יום רביעי, 30/06/2004 שעה 20:25)
בתשובה לצחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז למה אתה לא חרדי? אתה רק מקשקש כל הזמן על חרדים וגם כותב על זה בשבת. אז אם אתה לא מאמין בחרדים, למה שאחרים יאמינו?
_new_ הוספת תגובה



מדוע כל פעם
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 30/06/2004 שעה 22:57)
בתשובה לצחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שאינו מכיר את החילונים ואינו מכיר את הנוצרים עלול לחשוב שהם אותו הדבר. מה אתה מצפה שאעשה בקשר לבורות שלך?

ליהודי החילוני יש משמעות גדולה לעם ולמדינה. עבור החרדי אין להם חשיבות מיוחדת.

החרדים מפרידים את עצמם מעם ישראל, משום שהם אינם מבינים יהדות מהי.

ולשאלתך הראשונה - העובדים הזרים, הנוצרים והפלשתינאים אינם חלק מעמי. החרדים עושים כל שביכלתם כדי שגם הם לא יהיו.
_new_ הוספת תגובה



עכשיו הבנתי
צחי (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 17:29)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מבין יהדות מהי.
יהדות = חיקוי מערב הנוצרי.
זה לא מה שהרפורמים טוענים ?
_new_ הוספת תגובה



למה אתה מכניס את מילותיך לפיה של ההיסטוריה?
ד''ר להיסטריה (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 23:47)
בתשובה לצחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יהדות היא להיות יהודי חילוני. מה פה לא ברור? מה הקשר לנוצרים הלבנים מאירופה?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי