פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדוע אינני צופה באירוויזיון?
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 12:48)


מדוע אינני צופה באירוויזיון?


אריה פרלמן




בימים עברו – כאשר הייתי מבקר דרך-קבע בבית הספר – שיחת היום לאחר האירוויזיון היתה השיר הישראלי; השיר הזוכה (שבדרך כלל לא היה ישראלי...); וכן חישובי ניקוד והצבעה, עם ה''דוז פואה'' שהתנגן בפי כל.

אך תמיד היו גם הציניקנים – שבראש מורם הכריזו באומץ: ''לא ראיתי את האירוויזיון''.

מדוע?

מפני שמדובר – לטענתם – בתחרות שטחית ואווילית, עם שירים גרועים בתבנית ידועה מראש, ובקיצור: בזבוז זמן.

חלקי לא היה עימהם.

הייתי צופה אדוק באירוויזיון – ובשבילי 3-4 השעות במוצאי-שבת בכל שנה – היוו סיבה למסיבה, ולישיבה טקסית אל מול הטלויזיה.

לא התביישתי לזמזם בהנאה גלויה ומרובה את השירים החביבים והקליטים, ולא ויתרתי על צפיה דרוכה בתהליך ההצבעה – שמבחינתי היה שווה-ערך למשחק כדורסל בין מכבי תל-אביב לצאסק''א מוסקבה.

אך יותר מכל – אהבתי את הססגוניות הרבה, את המגוון המעניין והמהנה שנבע ממפגש התרבויות:

מתוך עשרים ומשהו השירים – ניתן היה ליהנות ממגוון רחב של שפות: אירלנד, בריטניה ומאלטה שרו באותה שפה, וכמו כן גם גרמניה ואוסטריה, יוון וקפריסין, ובמקרים מסויימים גם לוקסמבורג, צרפת, שווייץ ואיטליה.

אך למרות הכל, המגוון היה מרשים: עברית, טורקית, פינית; שוודית; נורבגית; סרבו-קרואטית; אנגלית; ספרדית; פורטוגזית; צרפתית; גרמנית; הולנדית, וכו'.

אחד הכללים היסודיים של תחרות האירוויזיון היה שכל מדינה חייבת להיות מיוצגת על-ידי שיר בלשון שהיא רשמית (או הרשמית) במדינה.

ומאחר שהכלי – ובמקרה זה הכלי הלשוני משפיע על הסגנון – זכיתי ליהנות ממגוון נאה למדי של תרבויות זמר. במקרה הגרוע היה מדובר בשירים בעלי אופי דומה – אם כי שונים ומיוחדים בזכות השפה – ובמקרה הטוב היה מדובר בשיר – פופוליסטי ככל שיהיה – שמבטא את התרבות המקומית.

אין הרבה הזדמנויות לחזות במפגש כה אינטנסיבי וצבעוני של לשונות ומנגינות – ובכלל זה הקוריוז של נציג חבר השופטים מכל מדינה ומדינה - ושמחתי לקראת ההזדמנות הזאת – על אף כל המלעיזים.



אך מזה מספר שנים כבר אינני צופה באירוויזיון – וככל הנראה לא אצפה בו יותר.

אינני יודע מדוע ולמה (ואולי הדבר קשור לפרישתו של השופט המיתולוגי פרנק נף) – אך לפני מספר שנים הותר לכל מדינה לשיר בכל שפה שתחפוץ.

אמת – גם בשיטה הישנה נעשו ניסיונות סמליים לשיר באנגלית, כגון שירו של טוטו קוטונויו Unite Europe (לאחד את אירופה), או הזמרת האוסטרית ששרה No walls anywhere (לא עוד חומות בשום מקום), וגו' וגו'.

אך כאשר צפיתי באירוויזיון הראשון שהתנהל לפי השיטה החדשה – חשכו אוזניי: לפחות מחצית מהשירים היו באנגלית, נראו אותו דבר ונשמעו אותו דבר, ולא יכולת לדעת האם מדובר בלהקת רוק נורבגית או בהרכב פופ פורטוגזי.

ישבתי וחשבתי לעצמי: בשביל מה כל הטרחה והחגיגיות הזאת – אם אפשר פשוט לפתוח אם.טי.וי – וליהנות אף יותר?

לקחו מהאירוויזיון את נשמתו – וגזלו ממנו את תמצית חיוניותו.

טעמתם פעם קוקה-קולה בלי גז?

טראומטי.

ככה עשו לאירוויזיון – הפכו אותו לקוקה-קולה בלי גז.

קשה לי להאמין שמנהלי תחרות האירוויזיון יתעשתו.

אם כן – תרימו אליי טלפון – אשמח להדליק את הטלויזיה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אני תמיד צודק
רוני פרלמן (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 12:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הבעיה יותר בסיסית, נעוצה בריקנות התרבות
חזי (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 17:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שמכתיב היום את התרבות המערבית, הם אמצעי התקשורת.
הבעיה, שאמצעי התקשורת אינם מתענינים בתרבות או במוזיקה,
הם מתענינים אך ורק בהגברת ההאזנה והצפיה.
הם פונים ''לקהל הרחב'' שיש לו המכנה המשותף הנמוך ביותר.

אותו ''קהל רחב'', הוא שקובע כי:
א- מי שמנגן צריך גם לרקוד בזמן הנגינה, אחרת זה לא ''מושך''.
ב- אותו קהל רחב, אינו מבחין בין מוזיקה לבין רעש.
מה שחשוב לו, זה קצב מונוטוני, וצרחות אימה.
ג- אותו קהל רחב, אינו מבין כי קצב מונוטוני, המנוגן
ע''י מכשירים אלקטרוניים, אינו הקצב האינושי הפנימי שיש לנגן בו מוזיקה אמיתית.

מי האשם ?
לא האירוויזיון, אלא מוסדות החינוך בכל העולם המערבי,
אשר אינם מחנכים את התלמידים להבין ולהקשיב למוזיקה אמיתית.
_new_ הוספת תגובה



הבעיה יותר בסיסית, נעוצה בריקנות התרבות
המחפש (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 17:39)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מומחה למוזיקה? מי אתה שתקבע מהי מוזיקה אמיתית כדבריך? תן לכל אחד לאהוב איזו מוזיקה שהוא רוצה ותודה לאמצעי התקשורת ומוסדות החינוך בעולם המערבי שנותנים לנו לטעום מכל העולמות.
_new_ הוספת תגובה



הבעיה יותר בסיסית, נעוצה בריקנות התרבות
חזי (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 18:14)
בתשובה להמחפש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''המחפש, אתה שוב מנופף בבורות שלך ומתגאה בה.

המאפינים של מוזיקה הם:

א- הרמוניה.
ב- ריתמיקה (אינושית, רגשית, ולא מונוטונית מאוטומט).
ג- כללים בסיסיים של סולמות ומעבר בין סולמות.
ד- שילוב בין האלמנטים הנ''ל.

אני לא מתימר להיות מוזיקולוג, אבל אני בודאי מתימר להבין מה היא ''לא מוזיקה''.

זה שאתה נהנה לשמוע צרצר, וחושב שזו מוזיקה, יבושם לך.
_new_ הוספת תגובה



''אנושי'' ולא ''אינושי''. תלמד כבר לכתוב.
המחפש (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 20:02)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לך מושג איזו מוזיקה אני מכיר. אבל אני יכול להבטיח לך שאני מכיר יותר מוזיקה ממך. אם תפתח קצת את הראש, תשמע שאפשר לעשות מוזיקה מדהימה בעזרת מחשבים. תאמין לי שיש בה את כל האלמנטים שציינת.
_new_ הוספת תגובה



הפיזיקאי המזמר
חזי פרלמן (יום שישי, 13/02/2004 שעה 17:11)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לפעמים אני מתפלא עליך אריה
מושה (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 18:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה צריך להסביר את המובן מאליו...
_new_ הוספת תגובה



מה הבעיה בדיוק?
כחולבן (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 21:40)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כמו המאמר שלך לגבי האחוריים....
_new_ הוספת תגובה



מהי מוסיקה?
איציק-רון (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 21:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל המנסים להגדיר מוסיקה מהי:
ובכן ראשית מוסיקה היא תוצר אנושי, של בני אדם. מעצם טיבה היא תלוית תרבות, זמן ומקום.
המוסיקה היא במידה רבה ארגון של צלילים. אנו מכירים שיטות רבות לארגון צלילים, השונות מאד זו מזו: השיטה המודאלית, שעברה אלינו בירושה מיוון העתיקה. המקמות של השיטה הערבית. המוסיקה הסינית המבוססת על הסולם הפנטטוני, ההודית והבורמזית, ועוד ועוד.
לכן לא ניתן למתוח את הביקורת שנמתחה כאן והניסיון להגדיר מהי כן מוסיקה ומהי לא.
ובעניין מחשב - מרגע שהצליחו להגיע לרמת דגימת צליל הכוללת מערכות מפותחות של צלילים עיליים לא ניתן יותר לשלול את המוסיקה הממוחשבת.
ויחד עם זאת הדברים שנאמרו כאן על רדידות מול עומק נכונים וצודקים. אנסה לבטא אותם במילותי שלי:
החברה המודרנית שאנו חיים בה מודדת הכל בכסף. אין ערך אחר מאשר כספי לשום דבר.
מרגע שהאמנות הפכה להיות משהו שהצלחתו נמדדדת בכסף, משהו שחייב להימכר, מרגע שהמוטיבציה של אמן ליצור היא רק להרוויח כסף - קצרה הדרך בה מגיעים למוצר הפונה אל המכנה המשותף הנמוך ביותר.ואכן כפי שנאמר פה, התוצר רדוד. לא בגלל המרכיבים המוסיקליים. ניתן למצוא מוסיקה פשוטה ובלתי מורכבת ביותר, כמו למשל הפולקלור הארגנטינאי (צפון ארגנטינה-טוקומן) שהוא מוסיקה מלאת הבעה ומדהימה למרות פשטותה. הרדידות נובעת מכך שזהו מוצר מסחרי. כמו מעדן חלב המלא בסוכר וצבע מאכל...מין תרמית שכזו - רק תקנו. הוא לא נכתב מתוך ליבו ונפשו של האמן. זהו גוף ללא נשמה.
_new_ הוספת תגובה



מהי מוסיקה?
חזי (יום שישי, 13/02/2004 שעה 7:53)
בתשובה לאיציק-רון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איציק,
העלת כאן מספר נקודות נכונות, המשקפות את המצב.

לדעתי, ''הנשמה'' היא תמציתה של המוזיקה.
האם יש מי שחושב שמוזיקה המנוגנת ע''י מחשב היא מוזיקה ?

הרי היום ניתן לעשות כל מה שמנגן עושה, ע''י תחליף מחשב.
ניתן לחקות כל צליל, ולתקן ככל שנגרש, כדי להגיע לדרגת שלימות (ללא זיוף של הנגן).
אם כך, מדוע לא להחליף את כל הנגנים ע''י מחשבים זולים,
ללא הצורך לשלם להם עבור כל הופעה ?

התשובה פשוטה: למחשבים אין ''נשמה'' שהיא חיונית למוזיקה.
_new_ הוספת תגובה



מעניין שתהליך דומה קרה לי
סוחר נדל''ן (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 23:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ביחס למשחקי הכדורסל של מכבי ת''א.

אז בשחור לבן, עם קבוצה מגובשת ואידיאליסטית, עם ערוץ אחד, כל המדינה היתה עוצרת...

היום בין עשרות הערוצים, בין הפרסומות, בין 3 -4 הקבוצות הנוספות שמשחקות באירופה - הכל נראה אחרת.

וברכות לנצחונה של מכבי ת''א הערב על צ.ס.ק.א מוסקבה.
_new_ הוספת תגובה



אריה יש הסבר אחר
רמי נוידרפר (יום שישי, 13/02/2004 שעה 8:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי פשוט גדלת קצת??? האירוויזיון היה תמיד אוסף שממוני של שירים מסוג בית, עם זמרים מסוג גימל , המנסים לקלוע למכנה המשותף הנמוך ביותר.

בעיני דווקא עדיף לשמוע שיר באנגלית מאשר , נאמר , בליטאית מתאנגלזת.

החלק המרתק היחידי בו היה טקס ספירת הנקודות הפומפוזי כך שהיו שנים בהם הייתי מתבונן רק בחלק הזה , בלי לבזבז זמן על השירים.

יש לי הצעה אליך אריה : שמא תכתוב מאמר על הנושא : ''מדוע אינני אוסף מדבקות של המורדים?''

מצד שני - אולי כדאי שאנשים יכתבוכאן פחות על פוליטיקה ויותר על נושאים אחרים?
_new_ הוספת תגובה



אריה יש הסבר אחר
רוני קליין (יום שישי, 13/02/2004 שעה 21:00)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רמי, נראה לי שאתה ''יורד'' על אריה מתוך הרגל...

לגופו של עניין, גם אני לא רואה החמרה ברמה של האירוויזיון כיון שרמה ירודה זאת ברירת המחדל שלו.
מכל תחרויות האירוויזיון ניתן לספור על האצבעות שירים זוכים שעמדו במבחן הזמן והפכו לקלסיקה. ווטרלו של אבבא היא דוגמא נדירה כזאת ויש עוד כמה מקרים (Non Ho L'eta האיטלקי של ג'יגליולה צ'ינקווטי ואולי עוד שניים שלושה שירים).
מבחינת אופן הביצוע של השירים גם חלה החמרה אבולוציונית.
לא סתם אומרים שהארוויזיון זה המונדיאל של ההומואים.
_new_ הוספת תגובה



אני יורד על אריה? נהפוך הוא!!
רמי נוידרפר (יום שישי, 13/02/2004 שעה 23:54)
בתשובה לרוני קליין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סימן טוב הוא שאינו צופה עוד באירוויזיון!! עןד חמישים שישים שנה גם יתמוך בעצמאות פלשתין...
_new_ הוספת תגובה



לא ניתן היה לשיר
אריה פרלמן (שבת, 14/02/2004 שעה 12:37)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ב''ליטאית מתאנגלזת'' - מכיוון שהשיר היה נפסל.
לכל היותר היה מותר לשלב כמה מלים בודדות. הרצון לשיר באנגלית היה עז - והתפרץ בחדווה עם הסרת המגבלה.

מעולם לא נעלם מעיניי ששירי האירוויזיון הם פופוליסטיים שמנסים לקלוע למכנה המשותף הנמוך ביותר.

אבל זה מה שנקרא ''בידור''... להצחיק, לבדר ולשעשע כמה שיותר אנשים.

אבל הייחוד שמגוון השפות והסגנונות שבה את לבי.

גדלתי כמובן, אבל החלטתי להפסיק לצפות באירוויזיון לא באה בהדרגה, עקב איבוד עניין - אלא בבת-אחת, לאחר שחזיתי במו-עיניי בקריסה הגדולה.

* * *

לא אכתוב מאמר על ''מדוע אינני אוסף מדבקות של המורדים'' - כי מעולם לא אספתי...
_new_ הוספת תגובה



ובאירוויזיון כן צפית.....
רמי נוידרפר (שבת, 14/02/2004 שעה 16:49)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני , אני מודה לבושתי....
_new_ הוספת תגובה



לא ניתן היה לשיר
חזי פרלמן (יום ראשון, 15/02/2004 שעה 15:33)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי תכתוב מדוע אתה אוסף מדבקות של גנדי
_new_ הוספת תגובה



למה עמיש? מה מדבקות של גנדי
עוד אחד (יום ראשון, 15/02/2004 שעה 15:52)
בתשובה לחזי פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עושות לך?
_new_ הוספת תגובה



אני לא אוסף מדבקות של גנדי
אריה פרלמן (יום ראשון, 15/02/2004 שעה 21:12)
בתשובה לחזי פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומדוע אתה אוסף חלוקי נחל?
_new_ הוספת תגובה



אריה, תיקון
בננה ספליט (יום ראשון, 15/02/2004 שעה 22:26)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''חזי'' אוסף רק חלולי נחל. לכן האקוסטיקה שלו מהדהדת ודועכת.
_new_ הוספת תגובה



למה אתה רע אל חזי
אריה פרלמן (יום ראשון, 15/02/2004 שעה 23:18)
בתשובה לבננה ספליט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אני אוסף מדבקות של גנדי - הוא ודאי אוסף חלוקי נחל...

רק רציתי לדעת מדוע הוא מתעניין דווקא בחלוקי נחל.
_new_ הוספת תגובה



תגובה למאמר
זאת שמגיבה (שבת, 14/02/2004 שעה 15:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האירוויזיון מת.
מת מזמן.
ה''דברים'' האלה כבר לא תופסים,
ומקסימום ידיעה כזו ששיר של ד'אור (למרות שיש לו קול יפה) זכה ליצוג ישראל בתחרות,
תתפוס את העמוד האחרון בעיתון שמכבד את עצמו.
זה לא מעניין אף אחד יותר ויש מספיק נושאים אחרים שמעניינים את הציבור כרגע - עם כל הכבוד.
מה גם... שדבר ראשון השיר לא ייצג את המדינה, אלא הפוליטיקה היא זו שתייצג אותנו ''שמה''.
התחרות מזמן מכרה את עצמה לפוליטיקה,
כל חלקה טובה נהרסה בה, האותנטיות והטוהר שבתחרות מסוג אלה כבר לא מוכרות,
לבחירה של של השיר כמקום ראשון יתווספו דבר ראשון הלבטים הפוליטיים, מבחינת תמיכה או חוסר תמיכה במדינה המיוצגת.
מה גם שחבל מאוד שהשיר מכיל בתוכו תכנים בשפה האנגלית (כרגיל - שוב שיר על שלום/אהבה/אחווה?)
הרעיון הזה אולי (או בעצם מובן מאליו?) מכוון למיליוני הצופים ששונאים אותנו ברחבי העולם - שידעו שאנחנו בעצם רוצים שלום ואוהבים וכו וכו.
שוב פ'ם פוליטיקה.

אבל כמובן שלאף אחד זה כבר לא מזיז יותר,
אחרי שני שירים ישכחו המילים,
ושוב נבחר במקום האחרון (אולי הפעם ניתן אותה בקצת יותר ייצוג בעשרים הגדולים כי לד'אור באמת יש קול מיוחד - למרות שאין לי אף אלבום שלו)

אני אישית אראה את האירוויזון רק אם באמת לא יהיה לי מה לעשות.
_new_ הוספת תגובה



זאת שמגיבה (שבת, 14/02/2004 שעה 15:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נ.ב עד כמה שזה קשור למאמר,
אם כבר מדברים על גאווה - לא ראיתי גם את כוכב נולד.
שם גם שום חומר לא מקורי...
מצד שני גם לא ראיתי את כל תוכניות הריאליטי (20 דקות מקחי אותי שרון ופרק אחד מפרוייקט ווי- כי היתי במקום שיש בו יס, זה נחשב?)
כל התוכניות האלה קצת מנוונות אבל זו דעתי האישית.
_new_ הוספת תגובה



מוסיקה ומחשבים
נמרוד פינסקי (יום רביעי, 18/02/2004 שעה 18:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חזיל'ה, גם אני החזקתי בדעה שמחשבים ומוסיקה הם חברים טובים כמו שאריק ויאסר הם חברים טובים.
גם אני אמרתי שבמחשבים אין נשמה ואין ''לעשות'' בהם בכלל משהו טהור כמו מוסיקה. אז לקח לי קצת זמן, אבל הגעתי להבנה שמחשבים יכולים להיות רק כלי מוסיקלי בתוך יצירה ולא ''היצירה''. אני חושב שהלהקה הראשונה שעשתה ''מוסיקה אלקטרונית'' ברמה של יצירת מופת היא להקת פינק פלויד האגדית. שילובים מדהימים שמחשב עם כלים אקוסטים. אם תחפש גם היום אז תמצא להקות כמו Portishead ו-Lamb שעושות דברים מדהימים עם מחשב בנוסף לכינורות ולקונטרה בס.

אם אתה רוצה לקחת דוגמה רעה אז יש לנו שלל טרנסים בעולם, יש לנו גם את הלהיטים האחרונים של רוני והאחיות פיק. פשוט זיהום לאוזניים. אני מפחד שבפעם הבאה שאתיישב מול הפסנתר לכתוב משהו, הזיהום הפאסיבי מהרדיו יחדור אליי.
אלו שירים מונוטוניים. לקחו סינטיסייזר ומחשב, הקליטו ''ליין'' תופים של שתי תיבות והעתיקו אותן לכל אורך השיר.כך גם הבאס והגיטרה. אני גם עובד עם סינטיסייזר ומחשב. זה לוקח מקסימום עשרים דקות להקליט הכל ועוד חצי שעה לעשות את המיקס הסופי.

בקשר לאירוביזיון-גם אני הייתי בילדותי צופה נלהב. אני עוד זוכר את ''דרך המלך''. השירים תמיד היו נחמדים. הם גם היו דביקים וחנפניים אבל כל עוד יש גבול וזה בא פעם בשנה, הייתי מוכן לסבול את זה.
כיום, השירים קיצ'יים וחנפנים יותר ויותר משנה לשנה. אני כבר מתגעגע לחברות הליצנים ששרו את ''שמייח''... כל השירים הם מערביים, סגנון ''האקדמיה למוסיקה''-כוכב נולד הבריטי המקורי שיר של שלוש וחצי דקות, פתיחה מרגשת, שני בתים שקטים, פזמון מרגש, עוד בית רוגש, פזמון אורגזמטי וסיום מפוצץ. כולם שרים באנגלית, סגנון השירה תמיד זהה-סגנון הסולן בלהקות בנים/בנות.

בקיצור, אין סיבה רבה לצפות באירוביזיון כי הוא מה שהוא-אירו וביזיון.

דרך אגב, יש לי לחן ממש נחמד שכבר שנים אני מייעד אותו לארוויזיון, מישהו רוצה לכתוב לו מילים ולעזור לי להתקבל?? אריה, אתה יכול למצוא לי ממיטב הציטוטים הציוניים, נחבר מילים נפלאות לשיר שלי!
_new_ הוספת תגובה



מוסיקה ומחשבים
אריה פרלמן (יום חמישי, 19/02/2004 שעה 22:27)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלח לי את הלחן.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי