פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כבוד או מוות
מיכאל שרון ז''ל (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 6:53)


כבוד או מוות


מיכאל מ. שרון




דרך המאבק והדם - כדרך המוכרת לפלס מקום בהיסטוריה

המהלומה הרצחנית שהינחיתו הפלשתינאים על ישראל אתמול היא טרגית במיוחד שכן היא מוכיחה שוב כי הדרך המקובלת מזה אלפי שנים בתרבות לפלס מקום לקבוצה אנושית מסויימת היא דרך המאבק והדם. טרגית במיוחד - שכן לפלשתינאים ניתנה הזדמנות בשלישית בחסות המדינה החזקה בעולם ובחסות הקהילייה הבינלאומית להקמת מדינה משלהם.

כל מה שהיה עליהם לכאורה לעשות היה להבליג על הפרובוקציות הישראליות של חיסול מנהיגי המאבק הפלשתיני לאחר הכרזת הפסקת האש.

אבל מה פרוש פילוס מקום בהיסטוריה? הכוונה לא רק למדינה משלך, לריבונות עצמית. הכוונה גם לכבוד ולהכרה במעמדך.
שכן הכבוד אינו גחמה פסיכולוגית שכולה סוביקטיבית. נהפוך הוא - הכבוד הינו אותו מצב אוביקטיבי בו או שאתה מקבל החזרים ותמורות כראוי, או שנגרע מהם, בשל הזילזול בכבודך, דהיינו במעמדך האונטולוגי (אונטולוגיה - מרחב, משרעת ומימדי הנוכחות הקיומית).

האומות דוברות האנגלית למשל היגיעו לאותו מעמד של כבוד בינלאומי בשורה של מאבקי דמים שנימשכו כ-‏700 שנה, מאז מלחמת מאת השנים כנגד צרפת במאה ה-‏14. כבודה של צרפת, אינו רק התרבות הצרפתית, אלא בעיקר ז'אן דארק הבתולה מאורלאנס, נפוליאון, המרשל פוש ממלחמת העולם ה-I ודה גול. אפילו גרמנייה, שמעמדה בהיסטוריה עד המאה ה-‏18 היה נמוך חרף חריצות אנשי המדינות הקטנות הגרמניות המפוצלות, וחרף תרומתה התרבותית, היצליחה להרים את כבודה מאז תקופת קאנצלר הברזל ביסמארק במאה ה-‏19 , המרשל בלייכר והמדינה הפרוסית ומלחמתה בנפוליאון, ואפילו בעקבות מלחמת העולם השנייה, בו נאבקה גרמנייה עד השנייה האחרונה ממש מול כוחות עדיפים בהרבה. אולי אותו מאבק נואש הוא שהיציל את גרמניה חרף פשעיה כנגד האנושות, לאחר ששר החוץ האמריקני הנרי מורגנטאו היציע בשלב מסויים להחזיר לאחר הכיבוש את גרמנייה לתקופת האבן ולהרוס עד היסוד את תשתיתה התעשייתית המפותחת. כך אומת המשוררים והמוזיקאים רכשה את כבודה ההיסטורי דווקא עקב מאבק דמים קשה, ככל הנראה, וכיום היא האומה הדומיננטית ביותר באירופה.

זה שאינו מכובד - אינו מקבל תמורה הולמת בעד תוצריו. במדיניות החוץ ניכפים עליו מצבים הדוחקים אותו לפינה ונותנים יתרונות לאחרים על חשבונו. אזרחיו נאלצים בכל מקום לשלם יותר במונחי מאמץ או מטבע אחר תמורת מה שהם רוכשים לעצמם. ניתן לעולל לו כמעט כל דבר מבלי להיענש או לשלם מחיר כלשהו. אובדן הכבוד הינו גם אובדן כוח ההרתעה. אזרחי מדינות חסרות מכובדות בינלאומית אינם יכולים לקבל מעמד שווה במדינות אחרות, אינם מקבלים זכויות אזרח שוות ערך, ולכן הם נאלצים למכור את עבודתם כעובדים במעמד ''זר'' או ''לא חוקי'' במחיר זול באופן לא קביל כמעט.

והערבים אכן מנסים כיום להשיג זכויות עובדים זרים בעלי מעמד אזרחי סביר בארצות אליהם היגרו.
מדינה חסרת כבוד לאומי - פעולת פלישה לאדמתה והצגת מנהיגיה כ''פושעים'' הינה דבר ''סביר'' בעיני רוב האנשים בקהילייה הבין לאומית. כזה הינו המצב הקולוניאליסטי, במסגרתו הפולש מציג את אזרחי המדינה הניפלשת כניקלים ומציגם כחסרי ערך קבל עם, דהיינו מקל את מעמד כבודם. וכזה היה במידת מה גורל העיראקים או האפגנים. מדינה שכבודה מוקל - ניתן לתת לה תכתיבים קשים במישור מדיניות החוץ, ואף לאלצה לוותר על טריטוריות או יתרונות חיוניים. והערבים אכן היצליחו לפגוע אנושות בכלכלת ישראל, ולאלצה לאותה הפסקת אש הניראית כמצב בו ישראל מנסה לשאוף מעט אוויר כלכלי ומענקים, מה ששוב גורע מכבודה במישור הבינלאומי.

זו היא הטרגיות של הסכסוך הישראלי ערבי - שני לאומים הנילחמים על כבודם הלאומי. מחד - האומה הערבית כולה, שהפלשתינאים נילחמים כיום בשמה, אותה אומה שהיתה בעבר בעלת כבוד ואצילות מפוארת בעקבות כיבושי האיסלאם ותור הזהב שלו במדעים ובתרבות, ואחר, במשך כ-‏700 שנה כבודה הלך והושפל,עד שחולל לבסוף על ידי הסיטואציה הקולוניאליסטית.

והיהודים, שמאז גלותם הסופית ב-‏132 לספירה בתקופת הקיסר אדריאנוס, כבודם כאורחים זרים במקומות גלותם חולל אף הוא ושב וחולל במהלך הפרעות, הרדיפות והביזויים, כשישראל היתה התקווה הגדולה לחיים חסרי קלון. דומה שהברירה אותה מציבים לעצמם שני הלאומים, והערבים ביתר עקביות מהיהודים כיום הינו - ''כבוד או מוות'', שלא לדבר על ''חירות או מוות''.






חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


רק להבהיר נקודה הסטורית
סוחר נדל''ן (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 8:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זאת אומרת ''גלותם הסופית של היהודים ב-‏132 לספירה''. מי סופר?

אחד מטעויותיה של הציונות היתה שהם התכחשו לעובדת הישארות חלק מהעם היהודי בארץ ישראל גם לאחר הגלות. ובכך הציונות פיתחה מיתוס שכאילו היהודים חוזרים אחרי ''2000 שנים'' וגואלים את אדמתם.

המיתוס הזה נבנה על נרטיב היסטורי שיקרי ומוטעה, רק לצורכי האדרת הרעיון הציוני.

אבל העובדות הן קצת אחרות. חלק של עם ישראל נשאר בארץ ישראל ופיתח התיישבות ותרבות הרשומים בדפי ההסטוריה עד היום. הם חיברו את המשנה והגמרא, הקימו ''סנהדרין גדול'' והיה להם נשיא לפחות עד המאה ה-‏9. במאה ה-‏11 הם לחמו עם המוסלמים כנגד הצלבנים ובמאה ה-‏16 הם אפילו השתבחו בקהילת האר''י ויוסף קארו בצפת. במחצית המאה ה-‏19 הקהילה היהודית בירושלים היתה הקהילה הדתית הגדולה ביותר.

וזה רק קמצוץ עובדות.
_new_ הוספת תגובה



נוחכות היסטורית-מדינית מול נוכחות רוחנית
מיכאל מ.שרון (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 8:48)
בתשובה לסוחר נדל''ן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן, מדובר בנוכחות תרבותית חזקה, אך גם בקומץ אנשים. סביר גם שעם הכיבוש המוסלמי היה לחץ חזק על רבים להתאסלם.

מדובר מכל מקום באלפים מועטים אך בעלי נוכחות תרבותית חזקה.

והוא אשר אמרתי, שדרושה למעשה מסה קריטית של אנשים כדי להכנס להיסטוריה. ויצירת מסה קריטית כזאת הינו מעשה של הציונות המדינית, ואין לו כל תקדים בשנות הגלות, באשר מדובר ביוזמות ספורדיות.

שכן ההיסטוריה הינה אוסף התרחשויותיה של ''מלכות הקיסר'' ולא של מלכות הרוח. ומה לעשות, וזאת נקבעת על ידי נתיב של מאבק ומלחמה ולא כל כך על ידי יצירה רוחנית.

יש גם להבין כי עוצמה וחופש מאפשרים יצירה רוחנית, בהגינם עליה. ולכן כה משמעתותית הינה יצירה יהודית רוחנית בהיעדר עוצמה כזאת ותוך השפלה וביזוי - פרי תעצומות הנפש בהיעדר כמעט מוחלט של הגנה פיזית.

מבחינה זאת החמיצה למשל מלכות המונגולים את ההזדמנות ההיסטורית להקים מבנה ומסורת תרבותית, לאחר האקט של הכיבושים והאלימות הפראית. ולכן כלתה מן ההיסטוריה.

יש להבין שמאבק בני לאום כלשהו שאינו חופשי במסגרת אומה אחרת, אינו נרשם לזכותם במלוא תרומתו, אלא בעיקר מקבלת את הקרדיט האומה בקרבה לחמו, זו אשר עיצבה את בני הלאום הללו לקראת עוצמה צבאית תוך הטמעה בתורת הלחימה ובמסגרות הלחימה של האומה השולטת.
_new_ הוספת תגובה



נוכחות היא בעלות
סוחר נדל''ן (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 8:55)
בתשובה למיכאל מ.שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני שוקל את אופי הגדרת הנוכחות כמדינית או רוחנית. אני מקבל בהחלט את הניתוח שלך. אני רק מתייחס לשאלת זכותם של יהודים לארץ ישראל, כאשר גם זכות זאת נשללת מהם בדורות האחרונים מתוך טענה ש''למה הם נזכרים לבוא לכאן אחרי 2000 שנים'' ולבלבל את המזרח התיכון הערבי.
_new_ הוספת תגובה



אכן, הפרופורציה של היהודים מקרב ערביי
מיכאל מ.שרון (יום רביעי, 20/08/2003 שעה 9:16)
בתשובה לסוחר נדל''ן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א''י (פלשתינה) היתה לא נמוכה יחסית, בפרט הישוב בירושלים. שכן ערביי פלסתין היו למעשה במספרם די מועטים, בארץ שוממת למדי מישוב, עד תחילת המאה ה-‏20 (ואני מכיר את הנושא הדמוגרפי מקרוב, ממחקר שביצעתי בתקופת שירותי הצבאי). ומבחינה זו גם, גבוהה מאד תרומתם הרוחנית של יהודי א''י בירושלים ואף בצפת, ועולה לאין ערוך על זאת של הכפריים והעירונים הפלשתינים.

ומטעם זה, כה שקדו ה''היסטוריונים'' מפברקי ההיסטוריה הפוסט ציונית פרופ' ברוך קימרלינג, פרופ' פפא ואחרים ''ליצור'' היסטוריה פלשתינאית *עוצמתית* באופן מלאכותי, בפברקם למשל מרד פלשתינאי כנגד הטורקים במאה ה-‏19 (''מרד עכו'' דומני - המרד שלא היה על ידי רוחות רפאים בארץ מעוטת אוכלוסין). וגם לפברק נתונים דמוגרפיים היוצרים מצג של אוכלוסיה גדולה יחסית בארץ ישראל המערבית ערב הצהרת בלפור.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי