פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם זה רק בגלל המיתון?
יניב וייסמן (יום חמישי, 07/08/2003 שעה 13:00)


האם זה רק בגלל המיתון?


יניב ויסמן




מנהיגות עסקית כמו מנהיגות פוליטית נבחנת בשעת משבר. בעתות משבר פוליטיים אנו מצפים מהמנהיגים, המדינאים והפוליטיקאים שיחברו יחדיו כדי לפתור את הסוגיות הבוערות של השעה. באותה מידה נדרשת המנהיגות העסקית לפתור ולצלוח את המשבר הכלכלי.

אין כל הצדקה להרעפת תשבחות על מנכ''לים, מנהלים, אנליסטים ואחרים רבים, אשר מצליחים להתעשר בתקופת עושר כלכלית. זוהי חוכמה קטנה מאוד. החוכמה הגדולה היא לדעת לצלוח את המיתון לאחר העלייה הכלכלית הגדולה. לצורך העניין באם נבחן את כותרות המדורים הכלכלים והחדשותיים, נמצא לרוב מנהלים אשר ידעו לדבר על אסטרטגיה כלכלית חדשה, על מדיניות רגשית, יכולת אנליטית, זיהוי צרכי המשק, טביעת עין עתידנית ועוד ועוד. רבים מאנשי הכלכלה החדשה מצאו עצמם תחת הכותרות, מתבשמים מהתהילה והעושר.

אולם, מיד לאחר שהחל המיתון בארה''ב, כאשר התפוצצה בועת הדוט.קום ואחריה הענפים הרבים אשר התפתחו בעקבות התעשייה הזו, הסתבר כי אין מדיניות, אין מנהיגות ובוודאי שאין אחראי למחדלים הכלכלים, אשר גרמו הפסדי עתק למשקיעים רבים. כסף רב ביותר ירד לטימיון. מי אחראי לכל זה?

כאשר המשבר הוחרף מצאו המנהלים המצליחים לשעבר, שוב את עצמם, תחת כותרות לגמרי לא מחמיאות. נמצאו בזבוזים גדולים, היו קניות ורכישות מיותרות, ונשארו ניירות ערך ללא ערך ממשי, אצל אותם מצליחנים.

נכון. זו לא חכמה לכתוב לאחר מעשה, בדיעבד. יחד עם זאת, זוהי עדיין חוכמה לא גדולה לעשות כסף כאשר כולם מתעשרים ולאבד הרבה יותר ממה שהיה קודם לכן. החוכמה מצטמצמת לחוסר תבונה כשמגלים כי הכסף שהיה ברובו נשרף והחברה נאלצת לסגור את שעריה. אז מגיעים הפיטורים, התייעלויות, צמצומים והחלפת הדרג המנהל כולו.

על כן, מנהיגות עסקית נבחנת בצליחה נבונה את המשבר הכלכלי, את המיתון הכלכלי. מנהל טוב ניחן ביכולת לזהות את המגמות במשק, ומבלי לחשוש משנה את כל המדיניות שהותוותה קודם לכן. חברות רבות נסגרו רק משום שהמשיכו כמו מתוך אינרציה פנימית, באותה אסטרטגיה הרסנית.

שתי חברות במאמר זה יעמדו זו מול זו: חברת אנשים ומחשבים וחברת מירס. האחת בהצלחה רבה צולחת את המיתון באמצעות ההנהגה העסקית שלה והאחרת מדשדשת לה למרות המיתון.

חברת אנשים ומחשבים התחילה את דרכה כחברה להפקת מגזינים לעולם המחשוב. היא זוהתה כשמוקד פעילותה היה בהפקה של מגזינים בנושאי מחשוב שונים. במשך השנים הנהלת החברה בראשותם של פלי ''הנמר'' פלד ואשתו דליה ''הקוסמת'' פלד, התפרשה לתחומים נוספים כמו הפקת תערוכות בחסות בינלאומית, הפקת כנסים ואירועים לאנשי המקצוע בתחום המחשוב והקמת מועדוני לקוחות למקבלי החלטות בדרג הגבוה. למעשה ידעה הנהלת החברה לתרגם את החומר שבידה, קרי התכנים, לכסף.

לאחר כעשרים ושניים שנים של צעידה, אנשים ומחשבים היא החברה מספר אחת היום בישראל אשר משמשת כפלטפורמה עסקית למפגשים בין אנשי המקצוע בעולם ההיי-טק הישראלי. ההצלחה של החברה נבע מהצורך הדחוף שהתעורר מעת משבר אחת לאחרת, לשנות בלי בושה, לוגו, מדיניות, תחומי התמקדות ואף להודות בפה מלא כי הבחירה שנעשתה הייתה טעות ומיד לשנות קונספציה עסקית. אחד הדברים החשובים ביותר שעמדו ועדיין עומדים לה, הם הרוח היצירתית אשר אינה שוקטת במגמה לזהות את הכיוון העסקי אליו נושבת הרוח.

לעומת אנשים ומחשבים ניצבת לה חברת מירס, אשר היא התגלמותו של ניהול גרוע אשר למרות המיתון הכלכלי, ספק אם גם בתקופת עושר כלכלי, הייתה מצליחה מעבר למה שהיא כיום.

מירס כידוע מציעה שיחות באמצעות קשר אשר מכונה בעגה המקצועית ווקי-טוקי. זהו פן תקשורת יחודי בנוף הישראלי. סוג תקשורת שכזה הוא מהיר, יעיל, נייד, ממוקד ולעניין. חסכוני כמובן. יחד עם זאת, מירס לא ידעה לתרגם את היחודיות הזו לכסף.

בשנת 2001, הצטרפה מירס כמפעיל סלולרי רביעי, אשר כבר אז היה השוק צפוף בין המתחרים, פלאפון, סלקום ואורנג'. דווקא בתקופה זו התחרתה פלאפון בעור שיניה נגד המתחרה סלקום, אורנג' הייתה עוד בשלב ההוכחה הקיומית עם מסע פרסום חזק וסלקום החלה לאבד את היכולת הטכנולוגית המתקדמת למול אורנג'. מירס לא ניצלה זאת. היא יכלה להציע ללקוחות לא רק מכשירים מסוג אחר, מתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית, אלא, סוג של חווית שיחה אחרת. ווקי-טוקי.

לאחר מכן, כאשר החלו הדיבורים על מכשירים צבעוניים והאם במיתון כלכלי ראוי להעמיד לרשות הציבור הישראלי מכשירים צבעוניים, הייתה זו שוב מירס שגנבה את הבכורה. היא הראשונה ששיווקה מכשיר סלולרי צבעוני. מיותר לומר כי המכשיר היה ועדיין הוא, המתקדם ביותר בשוק הסלולרי. את המומנטום הזה מירס פספסה.

כשהחלו שוב הוויכוחים על תכנים מהאינטרנט ועדיין לא שווקו מכשירים תומכים ביישומים מתקדמים מרשת האינטרנט, הייתה מירס כבר בעלת יכולת להציע ללקוחות הרעבים לחידושים, יישומי אינטרנט מתקדמים ביותר. אך גם בזה מירס פישלה ואיחרה את הרכבת.

כעת מוסבר כי מספר הלקוחות המועט של מירס נובע מהרוויה בשוק הסלולרי והמיתון הכלכלי. כפי הנראה אין זה כך. ההתנהלות הבלתי מובנת של חברת מירס אשר פעם אחר פעם מפספסת, מאחרת ומאבדת את יתרונה על פני האחרים, מאלץ אותה בסופו של יום להגיב על מבצעים ולרדוף אחרי הלקוחות מהחברות המתחרות. לפיכך, האסטרטגיה כולה בנויה על צמצום פערים בין החברות המתחרות ולא על נכונות להיות מובילים בשוק הסלולרי. אסטרטגיה זו אינה מקרבת ואינה מרחיקה, ואכן, מספר המנויים של מירס עומד על 250,000 מנויים כבר זמן רב כאשר החברה ממשיכה לדשדש הרחק ממתחרותיה.

הנה כי כן, ניהול עסקי או מנהיגות עסקית נבונה יכולה גם בשעת משבר ליצור הצלחה או להעמיק את הכישלון אשר כבר היה מונח על פני השולחן.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


השוואת תפוחים לתפוזים
אלעד (יום שישי, 08/08/2003 שעה 8:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפעם זה מאמר ולא תגובה שלך, אבל כמות הכשלים הלוגיים שלך פה, שכותרת תגובתי מעידה על אחד מהם, היא גבוהה מאוד, ולא בפעם הראשונה.
_new_ הוספת תגובה



השוואת תפוחים לתפוזים
אליצור סגל (יום שישי, 08/08/2003 שעה 15:32)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אני לקוח של מירס בגלל התכונות המיוחדות של המכשיר שלהם שאין לאחרים.
מעבר לזה אינני יודע.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אפילו לא זה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 08/08/2003 שעה 16:12)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא משווה חשמל לכרטיסי קולנוע, או משהו כזה.

בקצרה - האחד הוא ספק פלטפורמה בשוק תחרותי, השני ספק תוכן אקסקלוסיבי.
_new_ הוספת תגובה



ואולי חוסר הבנה מצד כולכם
יניב ויסמן (שבת, 09/08/2003 שעה 0:56)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מנהיגות עסקית בכל תחום עסקי, אמורה לנהוג על פי עקרונות דומים. כשם שהנהלה צריכה לדאוג לניהול נבון, נכון, מבחינה אסטרטגית וטקטית, עליה לבחור את יעדי ההשקעה שלה, בפרסום, בתקציבים שונים ולדעת על להתמקד וכיצד.

ההשוואה במקומה דווקא מהסיבה שמדובר בשתי חברות שונות מתחומים שונים, בכך ניתנת הצצה אל אופי החלטות של הנהלות שונות.
_new_ הוספת תגובה



רק חיימקה שלי
אלעד (שבת, 09/08/2003 שעה 3:03)
בתשובה ליניב ויסמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השוואת תפוחים ותפוזים אומרת, שמאחר והאחד כל כך שונה מהשני, ההשוואה אינה מלמדת כלום. מדוע ? מאחר וייתכן שבשתי החברות יש את המנהלים המוצלחים ביותר, אבל הענף הסלולרי נפגע יותר מהמיתון, ולכן מירס במצב קשה יותר.
אבל אני לא בטוח שכל ההסבר הזה לא מתפספס עליך כאן.
_new_ הוספת תגובה



ידידי שים לב לשורה האחרונה
יניב ויסמן (שבת, 09/08/2003 שעה 18:36)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכישלון היה טמון למרות המיתון. ז''א הדרך שמירס בחרה להתמודד היא השגיאה הגדולה ביותר שלה והכישלון הוא נוכח המיתון ולא בגללו.

דבר נוסף: רשת אורנג' דיווחה השנה על רווחי שיא.
_new_ הוספת תגובה



ולכך בדיוק התכוונתי
יובל רבינוביץ (שבת, 09/08/2003 שעה 19:40)
בתשובה ליניב ויסמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם תוכל לנתח בצורה השוואתית את מירס מול אורנג', הדבר יהיה, עבורי לפחות, הרבה יותר משכנע.
_new_ הוספת תגובה



ולכך בדיוק התכוונתי
יניב ויסמן (שבת, 09/08/2003 שעה 21:44)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל ידידי, אני לא משווה בין רווחי חברות באותו התחום, אלא, בניהול עסקי, במנהיגות עסקית בלבד, אשר היא אמורה להתקיים בכל חברה ובכל תחום.

באותה מידה אני יכול למשל, לקחת מנהל מכולת אשר החליט יום אחד באומץ לב, לשנות לגמרי את הקונספט של החנות שלו ולהעמיד את מבחן המנהיגות הזה מול חברה ענקית.

המאמר נוגע למנהיגות עסקית בלבד. קבלת החלטות, אסטרטגיה, ניצול הזדמנויות, תחושה של כיוון המשק ועוד.

קח את בני גאון של כור, יעקב גלברד של הריבוע הכחול ואחרים טובים לא פחות וראה בהם דוגמה למנהיגות עסקית, אשר אינה תלויה במסגרת תחום הפעילות העסקי, אלא, במבנה קבלת ההחלטות.
_new_ הוספת תגובה



ולכך בדיוק התכוונתי
אלעד (יום ראשון, 10/08/2003 שעה 7:40)
בתשובה ליניב ויסמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההסבר שלי התבזבז עליך. אני מציע קריאה מהירה בחומר שכותרתו ''שיטות מחקר'' או ''ניתוח אובייקטיבי'' כדי שתבין איפה הבעיה במוצר הרדוד וחסר הערך שנקרא מאמר למעלה.

למה רדוד ? כי אתה זורק שמות של אנשים וחברות לחלל האוויר מבלי לנתח לעומק החלטה בודדת שלהם.

למה חסר ערך ? כי אינו מלמד דבר. בהשוואה בין תחומים שונים, צריך לקבע קודם כל הרבה מאוד משתנים, שקשה לקבע במעבר מתחום עסקי אחד למשנהו. לא ביצעת זאת, ולכן לא ניתן להסיק דבר ממאמרך.
_new_ הוספת תגובה



ולכך בדיוק התכוונתי
יניב ויסמן (יום ראשון, 10/08/2003 שעה 10:10)
בתשובה לאלעד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רדודו? יכול להיות. חסר ערך? גם יכול להיות. עדיין לדעתי, לא השכלת להבין מהי מנהיגות עסקית, אשר אינה תלויה בתחום העיסוק.

לפתע במהלך התגובה שלי אליך מתחוור אלי כי אתה לא מסוגל לקרוא את המאמר כיוון שהוא חורג מנוהל החקירה המוכר לך, דהיינו, חשיבה אפקית, מתוכנתת.

ההדגשה של המאמר מתבטא בצורת כושר ההחלטה להפוך מערכת עיתון למרכז כינוסים לעסקים בתחום ההיי-טק ובעצם לתרגם את התוכן שמייצרת החברה לבעל ערך ממשי, לעומת חברת תקושורת אשר כבר החזיקה במעמד הבכורה בכל הקשור לטכנולוגיות מתקדמות ולא ניצלה זאת.

המנהיגות העסקית נתקלת במרכיב קבוע אחד בכל התחומים. רווח מול הפסד. השקעה מול תוצאה. הבאת דוגמה משני תחומים שאינם קשורים דווקא אמורה להציג כי אין לכושר החלטה ביצועית קשר לתחום, אלא, ליכולת ההוצאה לפועל של האסטרטגיה עליה החליטה המנהיגות העסקית.
_new_ הוספת תגובה



ולכך בדיוק התכוונתי
אלעד (יום שני, 11/08/2003 שעה 2:20)
בתשובה ליניב ויסמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ל''חשיבה המתוכנתת'' שלי קוראים חשיבה מדעית. אתה כנראה לא טרחת אף פעם להגיע לשם, ולצערך אפילו אינך מבין מה לא בסדר עם גישתך.
לכן המלצתי שקודם תקרא ותלמד קצת, ואח''כ תנסה להעלות תזות.
_new_ הוספת תגובה



האם חשבת על כך שמירס לא מעונינים לגדול יותר מדי?
ישראלי פזיז (יום ראשון, 10/08/2003 שעה 13:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטכנולוגיה שמפעילה מירס נקראת ''טרנקינג'' והיא שונה מהשיטה הסלולרית. חסרונה הבולט הוא בכך שהיא לא מסוגלת לתעבורה באותו קנה מידה כמו התקשורת התאית (היא מראש לא תוכננה לכך). טכנולוגית המירס (שידוע כ-IDEN) מיועדת לגופים כמו בטחון, תפעול וכדומה. יש למירס אינטרס למצות את השוק הזה ולשלוט בו (כמו שהיא אכן עושה). המהלך המחוכם שלהם של הפיכה למפעיל תקשורת הוא אופציה לעתיד בו להערכתי החברה בשלב הראשון תרכוש תדרים ותהפוך למפעיל סלולרי מתחרה לשלושת האחרים (זה יכול להיות בטכנולוגית דור שלישי) ובשלב השני תתפצל לחברה אחת שתמשיך לתת את שרותי הטרנקינג לגופי בטחון ולחברות תעבורה והחברה השניה תהיה מפעיל סלולרי שניתן יהיה למכור ברווח נאה. כך או אחרת מנהלי חברת מירס אינם לוקים בחסר אבל הידע שלך בתחום כנראה שכן.
_new_ הוספת תגובה



האם חשבת על כך שמירס לא מעונינים לגדול יותר מדי?
יניב ויסמן (יום ראשון, 10/08/2003 שעה 15:05)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חברת מירס מעוניינת מאוד לגדול...זה מביא כסף ומפחית את בריחת הלקוחות מהחברה. הטכנולוגיה של מירס מאפשרת תעבורה גדולה מאוד בהעברת DATA, אינטרנט וכיו''ב.

לעיון: http://www.amigo.co.il

חוץ מזה, לשלם הרבה כסף על רשיון הפעלה סלולארי ולא לרצות לגדול, היא אסטרטגיה משונה מאוד.
_new_ הוספת תגובה



תזכיר לי בבקשה כמה הם שילמו עבור הרשיון
ישראלי פזיז (יום ראשון, 10/08/2003 שעה 15:42)
בתשובה ליניב ויסמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש מגבלות במספר המנויים והשיחות שניתן לקיים בשטח של תחנת בסיס (ואני לא ארד לפרטים הטכניים https://idenonline.motorola.com/ideveloper/pdf/techov... , בכל אופן הוא לא יעיל בשימוש בספקטרום ז''א כל מישתמש ברשת מקטין את הספקטרום והטווח קשר בין שני מכשירים הוא מוגבל). אחרת למה אתה סבור שהיו צריכים להמציא את השיטה הסלולרית(וה-CDMA לצורך הענין)?
_new_ הוספת תגובה



תזכיר לי בבקשה כמה הם שילמו עבור הרשיון
יניב ויסמן (יום שני, 11/08/2003 שעה 14:41)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הטכנולוגיה:
על החדירה לשוק הפרטי
על מוצרי החברה:
כנס בנושא הטכנולוגיות של מירס:
שאלה קצרה:
חברה היוצאת במבצע, בקמפיין לרכישת מכשירים מדגם צבעוני, קמפיין שעולה כסף רב, ומתברר שאת המכשירים כלל לא ניתן להשיג, היות והמלאי בארץ עומד על אפס, היא חברה....?
_new_ הוספת תגובה



תזכיר לי בבקשה כמה הם שילמו עבור הרשיון
ישראלי פזיז (יום שני, 11/08/2003 שעה 15:30)
בתשובה ליניב ויסמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יעדי מירס (500K מנויים מקסימום בחמש שנים!??)
שוק התקשורת בישראל (סתם מצגת יפה ומחכימה): http://www.foresight.co.il/media/Presentations/Main-...

כמה עלה הרשיון למירס (ולמה):
להזכירך פרטנר שילמה 400M$ לרשיון שלה!!!!!!

ועוד: ''..רשיון רט''ן (טלפון נייד) רביעי הוענק לחברת 'מירס'. פברואר 2001. חברת 'פרטנר' עתרה לבג''צ בבקשה לבטל רשיון זה אשר ניתן בלא מכרז וללא תשלום.''... מתוך אתר משרד התקשורת (http://212.150.52.214/Israelmain.htm)

בבקשה אל תתייחס למדורים פרסומיים (בכל אופן לא טכניים) לגבי הטכנולוגיה כי אחרת אתה יכול לטעון שגם קוקה קולה זה טעם החיים. יש ניתוחים מדעיים של הטכנולוגיה ואני תמצתתי את המסקנות בחסרונות שהבאתי. אם אתה מהנדס אני אוכל לשלוח לך את הפונקציות של המשדר והמקלט של הרדיו ותוכל להבין לבד. בכל מקרה השימוש שעשית בדוגמא של חברת אמיגו לא היתה נכונה (זה לא אומר שמה שניסית להגיד לא נכון גם).
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי