פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
איך שגלגל מסתובב
דוד סיון (שבת, 23/11/2002 שעה 13:07)


שני נושאים משכו את תשומת ליבי בשבועות האחרונים. הראשון הוא המאבק בין מגדלי הדגים במפרץ אילת לגופים הירוקים והממסד הפוליטי והשני הוא התארגנות להחזרת המנדט הבריטי. בשני המקרים, כנראה, מדובר בעצם ''נזקי'' המערכת הפוליטית.

בנושא גידול דגים במימי מפרץ אילת. הממסד הפוליטי שינה את עמדותיו מן הקצה אל הקצה. הרעיון לגדל דגים בכלובים במפרץ אילת התחיל להתגבש בימים שבימת ברדוויל נערכו ניסיונות בגידול דגי ים. בהמשך עסקו בנושא חוקרי המכון לחקר ימים ואגמים באילת. בתחילת שנות השמונים זה היה נושא חם בעיסוקם של הגופים המיישבים (המחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית ומשרד החקלאות) כאשר הבינו שזה יכול להיות מקור פרנסה לישובי הערבה. זה היה לאחר שסקרי שוק הראו פוטנציאל כלכלי גבוה, התברר שהאירופאים מקימים חוות גידול בחופים בקצב גבוה. בסופו של דבר הוקם מכון רביה והוקמו חוות כלובים במפרץ אילת על ידי שני גופים חברת דג סוף וחמישה מקיבוצי הערבה הדרומית. המחלקה להתיישבות ומשרד החקלאות גם השקיעו כספים רבים בתהליך ההקמה מתוך אמונה בתועלת המפעל (כמה מאות מקומות עבודה ופרנסה טובה). יותר מכך עירית אילת בירכה את הפרוייקט בהקצאת שטחי חוף עבורו.

בשנים האחרונות עלתה על הפרק ההנחה שחוות הדגים מסכנות את הישרדות מושבות האלמוגים במפרץ (למרות שבמקור שיקולים כאלו לא מנעו את הקמת הפרוייקט). מה שמענין בסיפור הזה הוא השינוי בעמדת המערכת הממסדית שכעת, כנראה, תומכת בעמדת הירוקים. שוב בולטת העובדה שנימוקים לא עניניים מהווים משקל רב מידי בעמדת הממסד הפוליטי. בולטת פעילותה של נחמה רונן לצד הירוקים למרות מעורבותה (לפני כניסתה לכנסת) כמנהלת בעמותה שפעלה בנושא וממומנת על ידי יזם בעל אינטרסים נוגדים במפרץ אילת. לאחד כמוני שהיה חלק מן הממסד המיישב בעת הקמת הפרוייקט זהו שינוי מוזר. כעת, מבלי להיות מומחה בנימוקי הצדדים (כבר הרבה שנים אני לא מעורה בפרטי הנושא) נראה לי שהחלטות מבוססות על הרבה אמונה באיכות הסביבה ומעט ידע עשויות לגזור כליה על מפעל שהרבה מחשבה וידע הושקעו בהקמתו. הגרוע מכל, הפסקת הפעילות במפרץ עשויה לפגוע בפרנסתם של קיבוצי הערבה הדרומית שלא משופעים בהזדמנויות עסקיות.

ביטבתה מציג עמדה אוהדת למפעל:
משהו יותר מאוזן: http://www.dafni.com/gulfsave

הנושא השני נשמע מוזר משהו בתקופה בה לא מעט עמים חידשו עצמאותם (מזרח אירופה למשל). יחד עם זאת, נדמה שיותר מתמיד העוסקים בפוליטיקה מתנהגים, פועלים לפי אינטרסים מאד אישיים שלפעמים אפילו מנוגדים לרעיונות ולאינטרסים של הציבור המיוצג על ידם. במציאות הזאת לא מפליאה הופעת האתר שמטרתו ליצג את הפעילות להחזרת המנדט הבריטי. הנימוק העיקרי להתארגנות הוא שלאחר 50 שנה ניסיון שנכשל בהקמת מדינת ישראל ובהקמת הישות הפלשתינית יש להחזירם למשטר המנדט לתקופת לימוד נוספת. כמובן שנימוק משנה הוא שהבריטים הם מורים טובים.

קישורים:
אתר של בית הספר התיכון האזורי ''מעלה שחרות'' ביטבתה
משהו נוסף מהתיכון האזורי
אתר הבית של הזם/יוזמה


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  החזרת המנדט = שאיפות השמאל (נסיגה) = גלות (געגועים  (ישראלי פזיז) (10 תגובות בפתיל)
  לסיוון: אכן הופעותיה של נחמה רונן היו להטוטיות --  (רפי אשכנזי) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי