פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_9332

מה מצבו של המשולש?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 14/05/2021 שעה 7:00)


מה מצבו של המשולש?

נסים ישעיהו



איזון כזה אינו יכול להתקיים במנותק מהוראות התורה וזו הסיבה שהוא הופר מזמן, שהרשות השופטת עושה שבת לעצמה, ולרשויות האחרות אין שום כלים להשיבה למימדים הנכונים. מה גם שקיימת רשות רביעית, בלתי רשמית
השבת אנחנו מתחילים לקרוא את ספר במדבר כמו בכל שנה כהכנה לחג השבועות: א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד: בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם--לֵאמֹר. וההוראה הראשונה היא לערוך מפקד כללי: ב שְׂאוּ, אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם--בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת, כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. אח''כ היתה חלוקה לארבעה מחנות שחנו סביב לאוהל מועד קצת מרחוק, ובמעגל הראשון סמוך לאוהל מועד חנו הכהנים והלויים. כלומר יש כאן שתי חלוקות; הראשונה של כל בני ישראל שחולקו לארבעה מחנות במבנה צבאי, והשניה לכהנים לויים וישראלים שחולקו לפי הכרח קרבתם לאוהל מועד בהתאם לתפקידם. החלוקה הראשונה היתה זמנית, לימי המדבר בלבד.

החלוקה השניה היא נצחית, גם היום קיימת ההבחנה בין כהנים, לויים וישראלים בעניינים של קדימה בקיום מצוות וכו'. ועל פי דין אין מעבר ממחנה למחנה; מי שנולד ישראל אינו יכול להיות כהן וכן כהן אינו יכול לוותר על מעמדו המיוחד עם כל החובות הנלווים למעמד זה. וכאמור, המפקד הזה נערך במדבר סיני פחות משנה לאחר מתן תורה בהר סיני. על מתן תורה מובא בגמרא (שבת פח/א): דרש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא: בריך רחמנא דיהב אוריאן תליתאי לעם תליתאי על ידי תליתאי ביום תליתאי בירחא תליתאי. חכם גלילי דרש לפני רב חסדא: ברוך ה' שנתן תורה משולשת (תורה נביאים כתובים) לעם משולש (כהנים לויים וישראלים) ביום השלישי (מימי ההכנה) בחודש השלישי.

ויש כמובן משולשים יסודיים נוספים בבסיס הקיום של עם ישראל. כמו למשל מאמר הזוהר, ש'התורה והקב''ה וישראל' הם שלמות אחת. וכן מהזמן האחרון השאיפה שנחיה כאן ''עם ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל'' ועוד דוגמאות שאין כאן המקום להאריך. ובאופן פרטי, הכוחות בנפש של כל אחד ואחת מאיתנו גם הם מתחלקים לשלוש קבוצות, שהם 'שכל רגש וטבע'. וכל אחד מהם גם הוא מתחלק לשלוש; השכל זה חכמה בינה ודעת; הרגש זה אהבה יראה ורחמים; והטבע זה כל מה שקשור להישרדות פשוטה, אכילה שתיה המשכיות וכו'. אמרנו שבמשולש המבני של עם ישראל כהן אינו יכול לוותר על תפקידו וישראל אינו יכול ליהפך לכהן, ומה על המשולשים האחרים?

חייבים לחבר שוב את צלעות המשולש

משולש הוא בעל מבנה גיאומטרי של שלוש צלעות המשיקות זו לזו בקצותיהן, מה יקרה אם נוותר על אחת מצלעות המשולש? או לא נוותר, רק נחליש אותה, מה זה יעשה לצלעות האחרות? בחז''ל יש משל לכסא (או שולחן) בעל שלוש רגלים, כל עוד הן שלמות, הכסא יציב ומאוזן, תוריד אחת מהן ואין כסא. תחליש אחת מהן ואין יציבות. וכך גם בכל המשולשים שנמנו כאן וברבים אחרים שמקוצר המצע לא נמנו כאן, שלמותו של כל משולש כרוכה בשלמותן של צלעותיו ובאיזון ביניהן. וכך מסופר על עוזיהו, מלך חזק וצדיק מבית דוד שרצה למלא גם תפקיד של כהן (דברי הימים ב', כ''ו): יט וַיִּזְעַף עֻזִּיָּהוּ וּבְיָדוֹ מִקְטֶרֶת לְהַקְטִיר וּבְזַעְפּוֹ עִם הַכֹּהֲנִים וְהַצָּרַעַת זָרְחָה בְמִצְחוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים בְּבֵית ה' מֵעַל לְמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת.

הכהנים ניסו להניא אותו מהצעד הזה ולכן כעס עליהם. העונש שלו הגיע במקום, הוא הבין את המסר ומאותו רגע הסתגר בביתו והעביר את המלוכה לבנו. וזה נכון לכל המשולשים, חייבים לשמור על איזון או לפחות לשאוף אליו. זה מתחיל במשולשי כוחות הנפש, חיזוק מוגזם של כוח אחד, כגון הרצון לשלוט (מידת הנצח) תמיד יבוא על חשבון כוחות אחרים והפרת האיזון עלולה להתפתח לכדי מחלה קשה. וכמובן, הקשר שלנו עם הבורא יתברך מחייב הקפדה על דבקות בכל חלקי התורה, כולל כמובן משנה ותלמוד (שלא הזכרנו עד כעת) שביחד עם תורה שבכתב זה עוד משולש יסודי. ומה שנכון לפרט נכון שבעתיים לכלל עם ישראל וביחוד לאלו שזוכים גם לחיות בארץ ישראל.

כי שליטה שלנו בארץ ישראל חייבת להיות מושתתת, באמצעות התורה, על הקשר עם הקב''ה שנתן לנו את הארץ כמו שנתן לנו את התורה. והחלק החיוני ביותר בקשר הזה הוא בתחום המשפטי. אמנם באופן רשמי ישנן שלוש רשויות שאמורות לאזן זו את זו, אלא שבפועל איזון כזה אינו יכול להתקיים במנותק מהוראות התורה וזו הסיבה שהוא הופר מזמן, שהרשות השופטת עושה שבת לעצמה, ולרשויות האחרות אין שום כלים להשיבה למימדים הנכונים. מה גם שקיימת רשות רביעית, בלתי רשמית, שגם היא חותרת להשיג כוח ושליטה, רשות התקשורת. ומתברר שבתחומים מסויימים עוצמתה עולה אפילו על זו של הרשות המשפטית שכן באמצעות דיווחים מוטים היא מטה אותה כרצונה.

כעת הגענו לרגע האמת. מן השמים סידרו לנו אירועים ותופעות שהעדפנו לחשוב שלעולם לא יתרחשו, והנה הן מתרחשות לנגד עינינו. איך כתב כ''ק הרבי מליובאוויץ' למר שזר בעת שהאחרון כיהן כנשיא המדינה – דבר שנתייסד בתש''ח ברצון או באישור אומות העולם – אין בו כל תוקף ותוכן לענות על טענות הערביים, הואַטיקן, האו''מ וכו' והכנעניים (הגלוים ושבסתר) שמבני ישראל: (שטוענים) לסטים אתם שכבשתם ארצות כו'... אבל גורם הכי חשוב הוא בהמורַל של הנוער (כולל – בצה''ל), (ושל) הסטודנטים דארצה''ב (ובטח גם שאר ארצות) וכו'. כמובן, אפשר עדיין לתקן, אבל בשביל זה חייבים להכריז ולהחדיר למודעות שאנחנו כאן והארץ היא שלנו כי הקב''ה נתן לנו אותה.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.