פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כמה מלים על לחץ
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 16/04/2002 שעה 0:42)


לאחרונה אנו עדים ללחץ אמריקאי ואירופאי המלווה בסנקציות ובאיומי סנקציות לשנות את מדיניות הממשלה. ההערכה שישראל תיאלץ להיענות ללחצים מושמעת בריש גלי. בתחילה העריכו שצה''ל יסיג את כוחותיו לפני שפאואל יגיע לאיזור. ישראל לא הסיגה, וכדור הארץ לא עמד מלכת.

עד כמה אנחנו עמידים ללחצים?
לפני שלוש שנים יצר מודי בר-און סידרת טלויזיה מופלאה בשם ''הכל אנשים''. פרקים קצרים (לא מדדתי. 10-15 דקות), שכל אחד מהם עוסק בדמות היסטורית אחת מזוית מסויימת. מדי פעם משודרים פרקים מסידרה זו בסופי השבוע בערוץ 23 של הטלויזיה החינוכית. שני פרקים רלוונטיים לענייננו שודרו השבוע.

1. בן גוריון. הזמן: מאי 1948. בפברואר התחרטה ארה''ב על תמיכתה בהקמת מדינה יהודית בדיון שהיה בעצרת האו''ם בנובמבר. היא הגתה תוכנית לפיה ישלוט בשטח המנדט הבריטי המתפנה משטר נאמנות של האו''ם.

משה שרת נשלח לארה''ב לגייס תמיכה בהקמת מדינה יהודית. הנשיא סירב לפגוש אותו. שר החוץ האמריקאי הבהיר לו: כעת אתם בלתי מאורגנים, ונלחמים בכוחות בלתי מאורגנים אחרים. הקמת מדינה תביא לפלישת צבאות מאורגנים אליכם, והסתבכות ארה''ב בהרפתקה צבאית באיזור עלולה להצית מלחמת עולם. אין לנו שום כוונה לסייע לכם.

גולדה מאיר נפגשה עם המלך הירדני עבדאללה בנסיון לשכנעו לא לפלוש למדינה היהודית העומדת לקום. עבדאללה סירב. הליגיון הירדני החל להילחם בכוחות היהודים הבלתי סדירים עוד לפני קום המדינה.

12.5.48: בישיבה שבה עולה השאלה אם להכריז על מדינה בתוך יומיים, מביא שרת את התוצאות העגומות של פגישותיו עם האמריקאים, ומאיר מביאה את התוצאות הקודרות מפגישתה עם עבדאללה. יגאל ידין, המומחה הצבאי, אומר שמבחינה צבאית הכוח היהודי נמצא בנחיתות, והיה עדיף לו היו לו עוד מספר חודשי התארגנות.

זהו לחץ אמיתי. בן גוריון אינו נכנע ללחץ, ומשכנע את הנוכחים להצביע בעד הקמת מדינה. שני נימוקים מעשיים: הכוח היהודי מאורגן טוב יותר מהכוח הערבי, והקמת מדינה מאפשרת גיוס של כל המשק, גיוס חובה לצבא וכו'. האמת - במערכת השיקולים, שיקולי הבעד אינם נראים כבדי משקל כמו שיקולי הנגד, אבל ההחלטה עוברת, וההמשך ידוע.



2. לוי אשכול. הזמן: מאי 1967. נאצר סגר את מיצרי טיראן, ובכך ניתק את מדינת ישראל מהקשר הימי הדרומי שלה. נאצר גירש את כוחות האו''ם שהיו מוצבים בסיני והצהיר שהוא עומד להשמיד את מדינת ישראל. צרפת מטילה אמברגו נשק על ישראל. אבא אבן נשלח בדחיפות לארה''ב בנסיון לשכנע את האמריקאים לתמוך בישראל במקרה של מלחמה. האמריקאים משיבים במסר חד משמעי: אנחנו (האמריקאים) ננסה לפרוץ את הסגר המצרי על מיצרי טיראן. אם אתם, הישראלים, תתחילו במלחמה, אתם לבד. לא נתמוך בכם.

רבין, הרמטכ''ל, נפגש בחשאי עם בן גוריון, שאומר לו: דירדרתם את המדינה למצב מסוכן. קרבות אויר בין מטוסים ישראלים לסורים בחודש אפריל היו מיותרים לגמרי. אינכם יכולים לצאת למלחמה ללא גיבוי בינלאומי, וההנהגה הפוליטית שלכם אינה יודעת להנחות אתכם.

אשכול נועץ במומחי המודיעין, שמעריכים שבמקרה של מלחמה צפויים להיות בצד הישראלי 30,000 הרוגים. בעורף הישראלי פשטה שמועה שהרבנות הכשירה שטח של 20,000 קברים בגן העצמאות בתל אביב.

יותר לחץ מזה לא יכול להיות. ההמשך ידוע.



אז למה שיש עכשיו אתם קוראים לחץ? מדינת ישראל עם תל''ג גבוה בהרבה משל שכנותיה וצבא מצוייד יותר. האירופאים מתנגדים לכל מעשי ישראל, אך השפעתם על צבאות האיזור היא זניחה. בחירות לקונגרס האמריקאי צפויות בעוד חצי שנה, והקונגרס הנוכחי הוא פרו ישראלי. לאמריקאים יש כבר כך 'בטן מלאה' על הטרור האיסלאמי. נכון ששרון אינו פופולרי שם, אך קל למצוא מישהו עוד פחות פופולרי, לדוגמא: יאסר ערפאת.

בקיצור - זה אינו לחץ. זו פוליטיקה.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי